samper
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 21
Paikkakunta: Espoo/Hml

10 years ago

Hei vaan kaikki!
Löysin tännekin vihdoin ja viimein. Eli olisi mukava kuulla käyttäjien mielipiteitä kun olen nyt digi-aikaan siirtymässä. Olen tähän asti kuvannut vanhalla filmijärkkärillä ja nyt on rahaa hieman sukanvarressa ja innostus digikoneeseen. Kaupoissa on kierretty ja kädessä pidetty kaikkia merkkejä ja näistä Nikoniin päädytty (ainoa mikä sopii käteen mun hintaluokassa).

Eli osaitteko kertoa olisiko ekaksi digijärkkäriksi kannattavaa ostaa suoraan d80 vai d50 kitti paketti? Mikäli olen oikein ymmärtäny niin d50:ssä ei ole suomen kielistä valikkoa?(vaikka kyllähän sen valikon nopeasti oppii, mutta suomen kielellä oppiminen käy helpommin)  Ja vielä mieltäni sekoittaa tuo d70s mikä myös oli mukava käteen ja semmoisia runkoja saisi tuon d50 hinnalla käytettynä jolloin jäisi vielä rahaa ostaa joku hyvä lasikin. Mutta onko noissa 70 ja 50 juurikaan eroja?

Ja lopuksi tyhmä kysymys, kun en ole oikeastaan ikinä käyttänyt muuta kuin filmikonetta onko 6 ja 10 milj.pikselillä älyttömästi eroa ellei suurentele kauheasti? kuulostaa, että olisi mutta totuus voi olla tarua ihmeellisempi.
 
fangio
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 4339
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

10 years ago

samper kirjoitti:
onko 6 ja 10 milj.pikselillä älyttömästi eroa ellei suurentele kauheasti?
Ei. Käytännössä jo 3 tai 4 miljoonaa pikkelssiä riittää melkein mihin tahansa kunhan kuva muuten on hyvänlaatuinen.
Reilusti yli 3000 kuvaa ultimaalista glamouria
m u s a k u v a t . c o m
 
Avatar
seppo
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 1739
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

10 years ago

D50, D70(s) ei omaa suomenkielistä menua. D80 löytyy. D50 ei osaa ohjata salamoita langattomasti samaan tapaan mitä D70(s). D80 pesee nuokin monipuolisuudellaan.
D50 on vain yksi säätöpyörä, mutta sen kanssa oppi elämään.
D50 on hiukka karsittu esim WB-asetuksia ja sen päällys-lcd on ilman valoa. Jos tykkää kuvailla ulkona pimeällä niin voi haitata. D50 ja D80 käyttää SD ja D70(s) CF, mutta jos ekaa hommaamassa niin mitä väliä sillä on. D40 jätit pois, mutta niin jättäisin minäkin. 
10 on enemmän mitä 6, mutta silläkin pärjää hienosti. D80 etsin on samassa suhteessa isompi, mutta jos silmät on kunnossa ja lasit ei rajoita etsimen läpi kurkkimista niin mikä jottei.
--
Irc - oh5ktw
 
samper
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 21
Paikkakunta: Espoo/Hml

10 years ago

Juu d40 tuntui hieman pieneltä ja jotenkin lelulta. Kauheasti olen noita vertaillut ja lueskellut eri foorumeista mielipiteitä. Hinnat ovat kyllä vaan niin erillaiset jos hinta/toiminto suhdetta katsoo niin kyllä d50 on ehkä hyvä valinta, mutta sitten alkaako jossain vaiheessa harmittaa kun ei ostanutkaan sitä parempaa mallia...
 
Quiquern
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 20655
Viesti:

10 years ago

samper kirjoitti:
..mutta sitten alkaako jossain vaiheessa harmittaa kun ei ostanutkaan sitä parempaa mallia...
Alkaa, mutta siihen ei auta se parempi, koska sitäkin parempi on ja ainakin puolen vuoden päästä on.
Ja jos ostaa kalliimman, alkaa sekin harmittamaan miksi ei panostanut johonkin muuhun: objektiiveihin  kuvaus-matkailuu tai vain parisuhteeseensa.
Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
 
Avatar
seppo
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 1739
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

10 years ago

Se harmittaminen riippuu vähän mitä kuvaa.
Käytetty kenno vaikuttaa seuraaviin asioihin.
Salaman sync-aika. D50, D70(s) 1/500 s ja D80 muistaakseni 1/200 s (1/250 s?).
Siis lyhyin mahdollinen aika mitä voi käyttää salaman kanssa. Lyhyempien kanssa verhosuljin ei ole kokonaan auki ja osa kuvasta jää ilman salaman valoa. Ero johtuu siitä, että halvemmissa on käytetty kennoa missä on sähköinen suljin-toiminto. Se on käytössä muistaakseni 1/250 s lyhyemmillä ajoilla. Ovat salaman nastoja teippaamalla saaneet huijattua kameraa ja hienoja kuvia pysähtyneistä vesipisaroista suihkulähteellä ajalla 1/8000 s. Jos nastoja ei teippaa niin kamera rajoittaa ajan 1/500 s. Haittapuolena tuosta kennon sähköisen sulkimen käytöstä on sen "vuotaminen" voimakkaassa valossa. Siis jos kuvaa kohti aurinkoa ja suljinaika on vaikka sen 1/500 s niin aurinko leviää kuvassa pitkäksi valkeaksi soikioksi. Lyhyemmillä ajoilla tuo ei ilmene, mutta sitten loppuu aukot kesken ja diffraktio pehmentää kuvaa.
Kameran rakenteesta johtuen (enemmän kuin kennosta) on kiinni ilmiö Amp Noise. Isoilla ISO-arvoilla ja pitkillä valotusajoilla D80 on taipuvainen värittämään kuvan reunoja enemmän mitä esim. D50. Siis jos kuvaat tähtitaivasta mielelläsi niin muistaakseni Tom Hogan teki tuosta ilmiöstä melko tarkan selonteon. On riippuvainen hiukan kameran sarjanumerosta. Ensimmäisissä taisi vaivata enemmän.
D80 pienin ISO -herkkyys on ISO100 kun muilla mainituilla se on ISO200. Siitä on haittaa jos kuvaa studiovaloilla minkä tehoa ei saa säädettyä riittävän pieneksi. Sitä on pakko kompensoida aukkoa pienentämällä ja se tarkoittaa teävyysalueen kasvamista jolloin mallin tausta tulee selvemmin näkyviin. Mitä hyötyä on ostaa kallin 85/1.4 potrettilasi jos on pakko käyttää pienempää aukkoa. Studion koko on tuossa avainasemassa. Sama ilmiö vaikuttaa myös ulkona tapahtuvaan kuvaukseen kun haluttaisi saada tausta blurrattua enemmän. Asiaa voi kompensoita ND-filtterillä, mutta kaikki ylimääräinen tavara linssin edessä vaikuttaa kuvanlaatuun ja tuo lisäksi pimentää etsimen.
Jos tykkää kuvata maisemakuvia niin väittävät, että siihen hommaan missään kamerassa ei ole tarpeeksi pixeleitä.

Tuohon salamahommaan vielä palatakseni, googleta CLS NIKON SB-800.
Siis kyse on i-TTL salamanohjauksesta missä salama on kauko-ohjattavissa kamerasta käsin. 
D50 ei osaa tuota muuten kuin siihen pitää laittaa SB-800 kiinni ja lisäksi sitten se toinen salama kirjahyllyn päälle. Eli pakko ostaa kaksi salamaa niin saa yhden irti kamerasta. Esim SB-600 ja SB-800. Molemmat toki valaisee kuvaa, mutta kalliiksi tulee.
D70(s) osaa ohjata yhtä ryhmää, mutta toimiessaan commanderina sen oma salama ei valaise kuvaa. Yksi SB-600 riittää niin sitä voi hallita kamerasta käsin. Yhden salaman systeemi.
D80 osaa ohjata kahta ulkoista ryhmää ja osallistuu myös kohteen valaisuun. Siis yhdellä SB-600:lla saat yhden irtosalaman ja kameran oman täytevaloksi. Kahdella salamalla kaksi ryhmää omine tehonsäätöineen yms.
Jos tykkäät kuvata sisällä niin isompikin tila hoituu helpommin kun salaman voi sijoittaa valaisun kannalta parhaaseen paikkaan. Teippaa vaikka kattokruunuun vaaleaa kattoa kohti niin se on siinä.
--
Irc - oh5ktw
 
AkiK
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 23

10 years ago

Itse päädyin filmi järkkärin jälkeen Nikon D40:seen enkä ole katunut hetkeäkään. Jos lontoo taipuu niin täällä on esittely ko. vehkeestä:

http://www.kenrockwell.com/nikon/d40.htm

http://www.kenrockwell.com/nikon/d40/us ... /index.htm
 
Tipe
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 2578
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

10 years ago

seppo kirjoitti:
Se harmittaminen riippuu vähän mitä kuvaa.
Käytetty kenno vaikuttaa seuraaviin asioihin.
Salaman sync-aika. D50, D70(s) 1/500 s ja D80 muistaakseni 1/200 s (1/250 s?).
Siis lyhyin mahdollinen aika mitä voi käyttää salaman kanssa. Lyhyempien kanssa verhosuljin ei ole kokonaan auki ja osa kuvasta jää ilman salaman valoa. Ero johtuu siitä, että halvemmissa on käytetty kennoa missä on sähköinen suljin-toiminto. Se on käytössä muistaakseni 1/250 s lyhyemmillä ajoilla. Ovat salaman nastoja teippaamalla saaneet huijattua kameraa ja hienoja kuvia pysähtyneistä vesipisaroista suihkulähteellä ajalla 1/8000 s. Jos nastoja ei teippaa niin kamera rajoittaa ajan 1/500 s. Haittapuolena tuosta kennon sähköisen sulkimen käytöstä on sen "vuotaminen" voimakkaassa valossa. Siis jos kuvaa kohti aurinkoa ja suljinaika on vaikka sen 1/500 s niin aurinko leviää kuvassa pitkäksi valkeaksi soikioksi. Lyhyemmillä ajoilla tuo ei ilmene, mutta sitten loppuu aukot kesken ja diffraktio pehmentää kuvaa.
Hmmm... aika omituinen selitys SLR-kameran salamasynkkaan, jonka mä olen käsittänyt johtuvan sulkimen rakenteesta.
Esim. mainitsemiasi vesipisaroita kuvatessa lienee salaman välähdysaika se, mikä sen liikkeen pysäyttää. Esim. joissain halvemmissa paketeissa se voi olla luokkaa 1/600s, kun paremmissa mennään 1/1800s-1/3200s välille, jopa nopeammaksikin mutta taas tarvii latoa iso kasa taaloja lisää. Muuta valoa kun ei ole (merkittävästi), niin tuo salaman välähdysaika sen tekee eikä suljin. Periaatteessa tän vois hoitaa vaikka bulb-toiminnolla, jos tila on riittävän valoton.

Tästä syystä vain ohjausvaloilla valaistussa studiossa kuvatessa pitäisi periaatteessa olla merkityksetön seikka se, että kuvaatko 1/100, vai 1/200 ajalla, kun se valo siihen kohteeseen purskahtaa kuitenkin huomattavasti nopeammassa ajassa. Valon määrää säädetään joko nostamalla popan tehoa, tai aukkoa laajentamalla... aika on merkityksetön, jollet nyt sitä keinovaloa vain täytteenä käytä.

1/500s lienee verhosulkimen maksimaalinen x-sync, noin käytännössä ?
 
Avatar
seppo
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 1739
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

10 years ago

Tipe kirjoitti:
1/500s lienee verhosulkimen maksimaalinen x-sync, noin käytännössä ?
Niin, verhosulkimen maksimiaika, mutta tässä ei ole enää kyse pelkästä verhosulkimesta.
http://www.kenrockwell.com/tech/syncspeed.htm
"Nikon has done the world a great favor in the D1, D1X, D1H and D70 cameras by adding an electronic shutter to take care of the faster speeds. By doing this the sync speed becomes unlimited."
Ilmeisesti ihan millä vaan salamalla ei pääse 1/8000s asti, mutta 1/4000 pelittää jo helpommin.
Ehkei tuo selitykseni ole ihan selkeimmästä päästä, mutta kuka ajelee täysillä valoilla jos työmaalta roikkuu täällä foorumilla :)

Yritin tuoda esiin asioita mitä ei normaalissa taulukkomuotoisessa vertailussa ole.
--
Irc - oh5ktw
 
Quiquern
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 20655
Viesti:

10 years ago

Salaman nopeus on tosiaan kiinni sen käytettävästä tehosta, lähietäisyyksillä, eli pienillä osatehoilla päästään hyvinkin luokan 1/20000s. aikoihin. Studiosalamat tuppaavat olemaan aika hitaita verrattuna noihin ..miksikäs noita nyt sanoisi, salamalaitteiksi? ;-)
Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
 
JoannaK
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 242
Paikkakunta: Jyväskylä

10 years ago

seppo kirjoitti:
Tipe kirjoitti:
1/500s lienee verhosulkimen maksimaalinen x-sync, noin käytännössä ?
Niin, verhosulkimen maksimiaika, mutta tässä ei ole enää kyse pelkästä verhosulkimesta.
http://www.kenrockwell.com/tech/syncspeed.htm
"Nikon has done the world a great favor in the D1, D1X, D1H and D70 cameras by adding an electronic shutter to take care of the faster speeds. By doing this the sync speed becomes unlimited."
Ilmeisesti ihan millä vaan salamalla ei pääse 1/8000s asti, mutta 1/4000 pelittää jo helpommin.
Ehkei tuo selitykseni ole ihan selkeimmästä päästä, mutta kuka ajelee täysillä valoilla jos työmaalta roikkuu täällä foorumilla :)

Yritin tuoda esiin asioita mitä ei normaalissa taulukkomuotoisessa vertailussa ole.
Ihan tasapuolisuuden nimissä on sanottava että Olympuksen E-20:ssä (2000-luvun alussa) oli jo normaalisalamasynkka 1/640 ja puolikennolla kuvattaessa käytännössä (riippuen salaman tehosta) jossain 1/2000 tai 1/4000 kun suljintoiminto tehdään elektronisesti... Itse testasin nämä käyttäen Agfatronic 4001 CBS:ää joka on perus-tyristori-salama, eikä sisällä mitään kamerakohtaista kommunikaatiota.

Nimimerkillä, edelleen tuon kameran seuraajaa Olympukselta odotteleva.
 
Avatar
seppo
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 1739
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

10 years ago

JoannaK kirjoitti:
Ihan tasapuolisuuden nimissä on sanottava että Olympuksen E-20:ssä (2000-luvun alussa) oli jo normaalisalamasynkka 1/640 ja puolikennolla kuvattaessa käytännössä (riippuen salaman tehosta) jossain 1/2000 tai 1/4000 kun suljintoiminto tehdään elektronisesti... Itse testasin nämä käyttäen Agfatronic 4001 CBS:ää joka on perus-tyristori-salama, eikä sisällä mitään kamerakohtaista kommunikaatiota.

Nimimerkillä, edelleen tuon kameran seuraajaa Olympukselta odotteleva.
Nuo E-x0 oli todella mukavia laitteita kuvata, jos lievää hitautta sarjakuvauksessa ei lasketa.
Tekniikkakysymys tuohon liittyen: Miksi optinen etsin pimeni kuvan oton yhteydessä jos käytössä oli pelkästään sähköinen suljin? En ole nähnyt yhtään ns. räjäytyskuvaa ko. laitteesta mistä selviäisi mikä suljin ja missä kohtaa se sijaitsee. Verhosuljinta ei muistaakseni mainittu manuaalissa ja 1/640 s puoltaisi keskussuljinta ennen prismaa.

Tuli eilen otettua telkkarista kuva ajalla 1/8000s f/1.8 ISO200. D70 ja siinä kiinni pelkällä keskinastalla Starblitz täysiteholla. Huone valaistui katon kautta heijastettuna suurin piirtein oikein, mutta telkun kuvasta näkyi vain vaakajuova. En jaksa laskea montako juovaa tuossa ajassa ehtii piirtyä ruutuun, mutta veikkaisin, että fosforien hitaus merkkaa enemmän.
--
Irc - oh5ktw
 
Jere Kupari
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 656
Paikkakunta: Turku
Viesti:

10 years ago

OnTopic:
Itse kuvaan käsisäädöillä ja ostaisin D70/D100 tai D80, budjetin mukaan. D80:ssä on isompi etsin. Jotku sanoo että 6mpix on parempi kuin 10 koska kohinaa tulee vähemmän, toisaalta 10mp kohina vaimenee kun sen skaalaa 6mp:iin. Sitten jää vielä dynamiikka, jota myös saattaa olla 6mp:ssä enemmän, en uskalla ottaa kantaa. Toisaalta D80:ssa on kehittyneempi kohinanpoisto ja kuvankäsittelymahdollisuudet kamerassa.

D50 on ihan ok jos ei kaipaa toista säätöpyörää, valkotasapainon hienosäätöä, syväterävyyden esikatselua ja ylä-lcd:n taustavaloa (esim. ISO näkynee säädettäessä vain siinä, voinee sen valikoista kaivaa pimeässäkin jos ei usein tarvitse).

Itse en käytä salamaa niin nuo synkka-ajat ei ole mulle tärkeitä.

OffTopic:
seppo kirjoitti:
Tekniikkakysymys tuohon liittyen: Miksi optinen etsin pimeni kuvan oton yhteydessä jos käytössä oli pelkästään sähköinen suljin? En ole nähnyt yhtään ns. räjäytyskuvaa ko. laitteesta mistä selviäisi mikä suljin ja missä kohtaa se sijaitsee. Verhosuljinta ei muistaakseni mainittu manuaalissa ja 1/640 s puoltaisi keskussuljinta ennen prismaa.
Olikos siinä peilietsin? Eihän etsimen pimentymisellä ole mitään tekemistä verhosulkimen kanssa.
seppo kirjoitti:
Tuli eilen otettua telkkarista kuva ajalla 1/8000s f/1.8 ISO200. D70 ja siinä kiinni pelkällä keskinastalla Starblitz täysiteholla. Huone valaistui katon kautta heijastettuna suurin piirtein oikein, mutta telkun kuvasta näkyi vain vaakajuova. En jaksa laskea montako juovaa tuossa ajassa ehtii piirtyä ruutuun, mutta veikkaisin, että fosforien hitaus merkkaa enemmän.
(Kuvaputki)telkkari piirtää 50 tai 100 juovaa sekunnissa. Eli ei 8000 ajalla kuulukaan tulla kuin yksi ohut raita. Verhosulkimella raidan muoto ja paksuus riippuu kameran asennosta, mutta miten tuo D70:n elektroninen suljin piirtää liikkeen, sitä en tiedä.
 
JuhaH
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 93

10 years ago

Quiquern kirjoitti:
samper kirjoitti:
..mutta sitten alkaako jossain vaiheessa harmittaa kun ei ostanutkaan sitä parempaa mallia...
Alkaa, mutta siihen ei auta se parempi, koska sitäkin parempi on ja ainakin puolen vuoden päästä on.
Ja jos ostaa kalliimman, alkaa sekin harmittamaan miksi ei panostanut johonkin muuhun: objektiiveihin  kuvaus-matkailuu tai vain parisuhteeseensa.
Mä ostin rungon reilu kaksi vuotta sitten, eikä ole sen jälkeen tarvinnut harmitella, ettei ostanut parempaa. Eikä tarvitse harmitella vieläkään, kun parempaa ei edelleenkään ole (täydellistä hankala parantaa?). Ensiviikolla maksan viimeisen osamaksuerän rungosta, eikä vieläkään harmita, etten panostanut noita kuukausittain menneitä summia johonkin muuhun. Olenkohan poikkeuksellisen positiivinen ihminen?

Periaate on vähän, että niissä asioissa mihin haluan panostaa, ostan joko parasta, tai jos siihen ei ole varaa, olen ilman.
 
Avatar
pikkuteemu
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 7257
Paikkakunta: Hervanta
Viesti:

10 years ago

JuhaH kirjoitti:
Periaate on vähän, että niissä asioissa mihin haluan panostaa, ostan joko parasta, tai jos siihen ei ole varaa, olen ilman.
Kyllä ääntä maailmaan mahtuu.. ,D
Viimeksi muokannut pikkuteemu, 18.1.2007 klo 21.15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
 
Avatar
seppo
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 1739
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

10 years ago

Jere Kupari kirjoitti:
OffTopic:
Olikos siinä peilietsin? Eihän etsimen pimentymisellä ole mitään tekemistä verhosulkimen kanssa.
Peilin tilalla prisma eli peili ei käänny ylös mattalasia vasten kuten verhosulkimen kanssa yleensä on tapana. Jokin muu pimentää etsimen, mikä siis on noissa optinen.
Jere Kupari kirjoitti:
(Kuvaputki)telkkari piirtää 50 tai 100 juovaa sekunnissa. Eli ei 8000 ajalla kuulukaan tulla kuin yksi ohut raita. Verhosulkimella raidan muoto ja paksuus riippuu kameran asennosta, mutta miten tuo D70:n elektroninen suljin piirtää liikkeen, sitä en tiedä.
Jäi mainitsematta, että 50Hz töllö ja raita oli aivan vaaterissa vaikka kamera ei ollut. Olohuone telkkarin ympärillä valottui normaalisti eli sähköinen suljin ei ei aiheuta samoja ongelmia mitä verhosuljin synkka-aikaa lyhemmilla ajoilla.
--
Irc - oh5ktw
 
jperala
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 655
Paikkakunta: Espoo

10 years ago

Miljuuna pikseleiden jälkeen tuli ostettua 2,73 m.pikselin kamera... sillä ajattelin pärjätä tovin.
Onhan siinä kuitenkin paljon enemmän kuin perusjärkkärit tarjoaa 1/16000 suljin-nopeus, metallirunko, 5fps 40 kuvaan asti jne.  Kuvan laatukin pitäisi olla kohdallaan, torstaina pitää laittaa kamera töihin  ;D

Perustelut tälle hankinnalle.

Kuvaan paljon metsissä ja maastoissa kulkuneuvoja jotka roiskuttavat maata ja rapaa, kuvia pyörittelen netissä ainoastaan ja omalla koneella joten pikselien määrä ei ole oleellinen. Usein on hämärää, tarvitaan ISO arvoja jotta saadaan edes hieman nopeutta sulkimeen ilman että laatu kärsii mielettömästi. Nämä kaikki löytyvät nykyisestä härvelistä, eli vastaa hyvin tarpeita.
Viimeksi muokannut jperala, 24.1.2007 klo 13.17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Guns And Ammo
 
höödi
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 6

10 years ago

ite laitoin juuri d50:sen kaksilla putkilla ja hyvältä tuntuu.
vaihtoehtona oli itelläkin käytetty d70s, mutta uusi on aina uusi ja takuutkin voimassa.
 
Zephania
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 702
Paikkakunta: Tukholma
Viesti:

10 years ago

Jos nyt ostaisin digikameran, ostaisin kyllä Canonin, koska ko. valmistajan digikamerat ovat markkinan parhaimpia kuvalaatua ajatellen. Näin sanoo Ruotsin kameratestaaja ja printtiguru, monenmonet kamera-arvostelut alan lehdissä, ja samaan tulokseen olemme tulleet koulussa mm. kohinatestejä tehtyämme. Esim 350D/400D on aika kohtuuhintainen.

Itselläni on ollut D70 pian kaksi vuotta, ja mitä enemmän sitä käytän, sitä enemmän ärsyttää tuo kohina.

Megapikselien määrä riippuu ihan kuvien käyttötarkoituksesta. Jos haluat tulostaa pikkuisia paperikuvia ja julkaista webissä niin pienempikin määrä riittää. Itsellä 6mpx ja 70x50cm:n printti onnistuu hyvin.


Kaikista tärkein asia kamerahankinnassa kuitenkin on se, että ostaa kameran, joka soveltuu käyttötarkoituksiin ja joka vastaa käyttäjän tarpeita.
http://www.karinstenvall.com
I like my gore in buckets
 
Avatar
seppo
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 1739
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

10 years ago

Minulla on ollut D70 kohta kolme vuotta, eikä sen kohina ole häirinnyt muutamaa kuvaa lukuunottamatta. Eipä nyt tule mieleen esimerkkikuvaa, joten ei vissiin ole hirveästi harmittanut. Kameran NR on ollut off koko ajan. D80 kanssa ei myöskään harmita. Kuten tuossa edellä Zephanie sanoi, se on paljolti kiinni mitä kuvaa. Minulla on ihan tavallista kotitarvekuvausta, perhejuhlia ja vastaavia. Jos se marginaalinen ero kohinassa häiritsee niin sitä varten on tehty ohjelmia millä siitä pääsee eroon.
--
Irc - oh5ktw

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: vitsku ja 9 vierailijaa
Vaihda väriteemaa Vaihda leveyttä