mappe
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 106
Viesti:

4 years ago

photon kirjoitti:
Semmosta näpertelyä sitten tarjolla.

En viitsisi useamman kohdehenkilön kanssa vaivautua kokeilemaan, ehkä joidenkin rauhallisten japsien kanssa onnistuu tuolla metodilla hääkuvatkin, mutta en lähtisi suomalaisia mummoja yrittämään. Saattaa stitchatessa palaa hihat, kun ensin on Mairella suu auki ja sitten on Pirkolla perkeleen tärkeetä asiaa just kuvaa otettaessa.. helpompi ottaa vaan laajakulmalla pikaisesti prrt prrt pari sarjaa ja vaihtaa photarissa Mairelle ja Pirkolle päät jostain toisesta kuvasta jos sattuu tyypillinen vahinko käymään että on monttu auki tai pää vinossa.. se kun on yleensä niin että kun toisella on hyvä ilme niin toinen on suunsa ehtinyt avata.. kun ei ole suomalaisilla riittävää itsekuria olla valokuvaustilanteessa hiljaa sen parin minuutin ajan. Muuten kyllä jurotetaan vaikka koko loppuvuosi.

Hääkuvien tai sukujuhlakuvien ottaminen on sitäpaitsi aivan turhaa touhua, kun yleensä juuri kukaan ei ymmärrä hyvän ja huonon kuvan eroa. Useimmille kelpaa vaikka minkälaiset suoralla salamalla räpsityt punasilmäkuvat, pääasia että on jotain räpsyjä kirjahyllyn albumin täytteeksi. Oli kuva millainen ali-tai ylivalottunut räpöstys tahansa niin aina on kommentti että "olipa hyvä kuva". Eli se tarkoittaa sitä että on vaan hyvä että on joku kuva. Vaikka sellainen, jossa juhlakalun pää on ilmapallon takana tai liian pitkien enojen päät on ryhmäkuvasta leikkautuneet ankean rajauksen takia. Tai vaikka sen kuvan piirtäisi tussilla kartongille niin saman kommentin saisi.
Hahhah. Allekirjoitan ylläolevan täysin.
Lisänä vielä noihin sukukuviin ne seläntakana olevan 10 kpl sukulaisia käsissään järkkäri/pokkari/puhelin/padi. Seurauksena että kuvattavat katsoo kuka mihinkin, vaikka kuinka yrittää ottaa porukkaa haltuun.

Itsellä aina suu kääntyy messingille, kun joku hääpari ei mitään pönötys sukukuvia tahdo.
 
Avatar
markku55
Paid subscriber
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 5 years ago
Viestit: 11559
Paikkakunta: Hanko

4 years ago

Vaikka herra Brenizer olikin hääkuvaaja, ei se sido tekniikkaa vain hääkuviin tai edes henkilökuviin, vain mielikuvitus on rajoittava tekijä.
Jo kahden kuvan yhdistämisellä voi tehdä "ihmeitä".
Pyrin tekemään kaiken hyvin, mutta joskus vaan pakkaa tulemaan priimaa ;)))
 
Avatar
J.A.K.
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 2559

4 years ago

Tämä värkki helpottaa tuollaista kuvausta:

http://fotodioxpro.com/index.php/vizele ... meras.html

On ollut esillä täällä jo aiemminkin.

RinoCam härvelin kanssa hyödynnetään keskariobjektiivin suuri piirtoympyrä. Kuvausvirheet ovat helpommin hallittuja kuin täysin erillisten rinnakkaisten kuvien yhteen ompelussa.
Eilen oli paremmin kuin tänään, mutta onneksi tänään on paremmin kuin huomenna.
 
Avatar
markku55
Paid subscriber
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 5 years ago
Viestit: 11559
Paikkakunta: Hanko

4 years ago

En suoraan sanoen ole varma miten nuo Brenizer kuvat otetaan, mutta minusta tuntuisi loogiselta, että kuvaaja pysyy paikallaan ja kääntää kameraa jalustalla ja ottaa lomittaisia kuvia niin tiheästi päällekäin kuin näkee tarpeelliseksi.
Onko jollain antaa oikeaa tietoa?
Pyrin tekemään kaiken hyvin, mutta joskus vaan pakkaa tulemaan priimaa ;)))
 
ppotka
Liittynyt: 7 years ago
Viestit: 1709

4 years ago

J.A.K. kirjoitti:
Tämä värkki helpottaa tuollaista kuvausta:

http://fotodioxpro.com/index.php/vizele ... meras.html

On ollut esillä täällä jo aiemminkin.

RinoCam härvelin kanssa hyödynnetään keskariobjektiivin suuri piirtoympyrä. Kuvausvirheet ovat helpommin hallittuja kuin täysin erillisten rinnakkaisten kuvien yhteen ompelussa.
Tämä hyödyntää ainoaa oikeaoppista tapaa tehdä panoraamoja: objektiivi pysyy paikoillaan ja perä liikkuu. Siinä ei tule ollenkaan "kuvausvirheitä". Samaan pääsee tietenkin millä tahansa palkkikameralla ja digiperällä objektiivin piirtoympyrän rajoissa.

Käytännössä käsivaraltakin voi millä tahansa kameralla kuvailla moitteettomia panoraamoja. Esimerkiksi Photoshopin työkalu on CS5:stä alkaen tehnyt todella puhdasta jälkeä. Edellytyksellä, että kohteessa ei ole liian suuria suhteellisia syvyyseroja. Niiden aiheuttamien virheiden välttäminen vaatii hiukan suunnittelua ilman liikuteltavaa perää. Tai käsitöitä Photarissa. Harjoitus tekee mestarin.

Outoa, että tekniikka on nyt saanut nimekseen jonkun breesnevin. Iät ajathan noita on varsinkin palkkikameroilla tehty aukkona milloin mikäkin iso tai pieni tilanteen mukaan.
 
ppotka
Liittynyt: 7 years ago
Viestit: 1709

4 years ago

markku55 kirjoitti:
En suoraan sanoen ole varma miten nuo Brenizer kuvat otetaan, mutta minusta tuntuisi loogiselta, että kuvaaja pysyy paikallaan ja kääntää kameraa jalustalla ja ottaa lomittaisia kuvia niin tiheästi päällekäin kuin näkee tarpeelliseksi.
Onko jollain antaa oikeaa tietoa?
Kamera manuaalivalotukselle ja tarkennukselle. Ne pysyvät vakiona koko ajan.

Itse teen käsivaralta tai monopodilta niin, että kuvaan ensin mahdollisen liikkuvan osuuden. Sitten maisemaa ympärille kameraa kääntäen aina puoli ruutua kerrallaan eli ruudun keskipiste menee edellisen ruudun reunan kohdalle. Pystyruutuja, jos vetää vain yhden rivin vasemmalta oikealle. Vaakoja, jos tekee kaksi tai kolme riviä. Objektiivi kannattaa olla normaali tai pidempi. Kolmevitonenkin menee kyllä maisemissa hyvin.

Kannattaa kuvata aina hiukan enemmän aluetta kuin luulee tarvitsevansa. Se loppuu muuten yllättävän helposti kesken...
 
Avatar
J.A.K.
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 2559

4 years ago

Kuvien yhteen liittämistä helpottaa, jos kamaraa saa pyöritettyä nodaalipisteen ympäri.
Eilen oli paremmin kuin tänään, mutta onneksi tänään on paremmin kuin huomenna.
 
Avatar
markku55
Paid subscriber
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 5 years ago
Viestit: 11559
Paikkakunta: Hanko

4 years ago

Nyt yht'äkkiä en löydä enää sitä juttua Pentax Forumilta missä kerrottiin mahdollisuudesta käyttää kuvanvakaimen siirtoa laajemman kuvan aikaansaamiseksi.
Ensi otetaan kuva siten, että siirretään kuvanvakaimen posiitio vaikkapa ääri vasemmalle, ja siinä otetaan kuva, sen jälkeen se siirretään ääri oikealle ja otetaan kuva, sama tehdään ylös ja alas ja lopulta neljän kuvan yhdistelmästä rajataan haluttu kuva jossa ollaan mm voitu välttää laajiksen kääntäminen ylöspäin ja välttää näin vääristymät.
No, ei mitenkään sama asia kuin otsikon touhuissa, mutta tuli nyt mieleen, enemmänkin TS objektiivin tyylinen apuneuvo.
Pyrin tekemään kaiken hyvin, mutta joskus vaan pakkaa tulemaan priimaa ;)))
 
SakkeM
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 16665

4 years ago

ppotka kirjoitti:

Outoa, että tekniikka on nyt saanut nimekseen jonkun breesnevin. Iät ajathan noita on varsinkin palkkikameroilla tehty aukkona milloin mikäkin iso tai pieni tilanteen mukaan.
Onhan noita tehty, suunnilleen niin kauan kuin digikameroita on ollut, ja hurjimmat tekivät sitä ennenkin.  Itsekin taisin puuhata ekoja pitkälti viime vuosituhannen puolella.  Joku melko hyvä ohjelma oli jo silloin olemassa (Vista tms.), mutta sittemmin PanoTools (PTGui)  söi kai sen markkinoilta. Se  taisi tulla 1998, siinä oli alussa jotain häikkää patenttien kanssa.  Uusin fotarin ohjelma kait jo toimii, mutta näihin asti PTGui  tai Autopano  ovat olleet ylivoimaisia.

Joskus kun Kaapelilla oli ekat fotomessut, noin 10 vuotta sitten, olin Eirin osastolla esittelemässä noita juttuja.  Hans Lehtinen taisi olla mukana pallopanoraamojen kanssa.  Silloin niitä oli kuitenkin tehty jo kauan, ainakin 5 vuotta.

Miksei joku breesnevi voi menetelmälle nimensä antaa, hiukan myöhäsyntyiseltä tosin tuntuu. Olihan se Kokoomuskin työväen puolue, vajaat sata vuotta muitten jälkeen.


P.S.  Jollain Kalevan Matin Oriveden kurssilla 80-luvulla tehtiin panokuvia dioilla.  Kaksi projektoria rinnakkain, ja sahalaitainen pahvi väliin.  Kun ne huolellisesti asetteli, sai aika aidon näköisen 24x72 mm dian heijastettua  (tai 24x 65 mm tai jotain, olivathan kuvat osin päällekkäin).
Only 100% recycled electrons were used in the making of this message...
 
photon
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 869

4 years ago

markku55 kirjoitti:
Ensi otetaan kuva siten, että siirretään kuvanvakaimen posiitio vaikkapa ääri vasemmalle, ja siinä otetaan kuva, sen jälkeen se siirretään ääri oikealle ja otetaan kuva, sama tehdään ylös ja alas ja lopulta neljän kuvan yhdistelmästä rajataan haluttu kuva
Kyllä menee taas pöljäksi insinööripoikien kikkailuksi. Paljonkohan tuollakin tuollakin manööverillä saadaan kuvakulmaa avattua?
Saa ne neljä (tai X) kuvaa otettua ihan itsekin tai vaikka Gigapan-panoraamarobotin avulla ilman tuollaista häröilyä.
 
Avatar
AnselA
Paid subscriber
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 9443

4 years ago

markku55 kirjoitti:
Nyt yht'äkkiä en löydä enää sitä juttua Pentax Forumilta missä kerrottiin mahdollisuudesta käyttää kuvanvakaimen siirtoa laajemman kuvan aikaansaamiseksi.
Nykytekniikalla kennon siirtely yli 5 mm ei onnistu. APS-C kennon leveys on noin 25 mm, eli siirtämällä kennoa saadaan noin 1/10 "lisää", suuntaansa. Vai onko Pentax kehittänyt Canonia lajemman kennostabiloinnin?

http://www.digitalrev.com/article/lens- ... MzU4Mg_A_A

"In Canon's Rebel XTi (400D) White Paper, Canon provides the example that a 300mm lens would require moving the sensor (APS-C size) about 5.5mm to achieve image correction, which claims is beyond the capabilities of current technology."
markku55 kirjoitti:
Ensi otetaan kuva siten, että siirretään kuvanvakaimen posiitio vaikkapa ääri vasemmalle, ja siinä otetaan kuva, sen jälkeen se siirretään ääri oikealle ja otetaan kuva, sama tehdään ylös ja alas ja lopulta neljän kuvan yhdistelmästä rajataan haluttu kuva jossa ollaan mm voitu välttää laajiksen kääntäminen ylöspäin ja välttää näin vääristymät.
No, ei mitenkään sama asia kuin otsikon touhuissa, mutta tuli nyt mieleen, enemmänkin TS objektiivin tyylinen apuneuvo.
Tuolla konstilla jää lopullisen kuvan kulmiin "aukot" ja vaikka kuvaisikin vasen_yläkulma > vasen_alakulma > oikea_yläkulma > oikea_alakulma, niin 1/10 siirtymällä ei paljoa "laajennusta" saavuteta.
Vilho setälä: “Näppäilijän tulee tietoisesti varjella sieluansa valokuvauksellisen maailmankatsomuksen taudilta.”

Kellon mukaan nukkuminen on amatöörejä varten.
 
Avatar
AnselA
Paid subscriber
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 9443

4 years ago

SakkeM kirjoitti:
Uusin fotarin ohjelma kait jo toimii, mutta näihin asti PTGui  tai Autopano  ovat olleet ylivoimaisia.
Otettuani CS5:n käyttöön, PanoTools/Autopano on jäänyt käyttämättä.
Vilho setälä: “Näppäilijän tulee tietoisesti varjella sieluansa valokuvauksellisen maailmankatsomuksen taudilta.”

Kellon mukaan nukkuminen on amatöörejä varten.
 
Avatar
markku55
Paid subscriber
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 5 years ago
Viestit: 11559
Paikkakunta: Hanko

4 years ago

Täältä tämä Pentaxin "composition adjustment" esittelyvideo lopulta löytyi:
http://www.pentaxforums.com/news/how-to ... -lens.html
Pyrin tekemään kaiken hyvin, mutta joskus vaan pakkaa tulemaan priimaa ;)))
 
alspe
Liittynyt: 5 years ago
Viestit: 106

4 years ago

markku55 kirjoitti:
Täältä tämä Pentaxin "composition adjustment" esittelyvideo lopulta löytyi:
http://www.pentaxforums.com/news/how-to ... -lens.html
Tuon vaikutus on aika minimaalinen.
 
ppotka
Liittynyt: 7 years ago
Viestit: 1709

4 years ago

J.A.K. kirjoitti:
Kuvien yhteen liittämistä helpottaa, jos kamaraa saa pyöritettyä nodaalipisteen ympäri.
Panoraamapäät, joilla tämän asettelun voi tehdä, ovat sangen hankalia laittaa kuvausvalmiiksi. Vajaa astekin vinossa ja koko homma menee vituralleen. Itse poltin  päreeni noiden kanssa ja totesin, että parempi tehdä kuvausvaihe yksinkertaisemmin. Nodaalipisteen ympäri pyöräyttäminen ei kaiken lisäksi auta tilanteessa, jossa kohteessa on elementtejä syvyyssuunnassa. "Katsojan silmä" liikkuu.
 
ppotka
Liittynyt: 7 years ago
Viestit: 1709

4 years ago

SakkeM kirjoitti:

P.S.  Jollain Kalevan Matin Oriveden kurssilla 80-luvulla tehtiin panokuvia dioilla.  Kaksi projektoria rinnakkain, ja sahalaitainen pahvi väliin.  Kun ne huolellisesti asetteli, sai aika aidon näköisen 24x72 mm dian heijastettua  (tai 24x 65 mm tai jotain, olivathan kuvat osin päällekkäin).
Vanhojen pierujen muisteluita jatkaakseni muistan elävästi miten Photokinassa, varmaankin 1982, Hasselblad tykitti noin tusinalla 6x6-projektorilla sen ajan multimediaa, johon sisältyi viiden ellei useammankin projektorin levyistä panoraamaa. Oli ällistyttävän hämmästyttävää... miten ne ruattalaaset osasikaan...
 
SakkeM
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 16665

4 years ago

ppotka kirjoitti:

Vanhojen pierujen muisteluita jatkaakseni muistan elävästi miten Photokinassa, varmaankin 1982, Hasselblad tykitti noin tusinalla 6x6-projektorilla sen ajan multimediaa, johon sisältyi viiden ellei useammankin projektorin levyistä panoraamaa. Oli ällistyttävän hämmästyttävää... miten ne ruattalaaset osasikaan...
Semmoisen esityksen, ehkä jopa saman, näin kerran Suomessakin. Tapahtumaa en muista, mutta paikka taisi olla Kalastajatorpan auditorio tms. - ehkä, jos siellä sellainen oli.
Only 100% recycled electrons were used in the making of this message...
 
SakkeM
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 16665

4 years ago

ppotka kirjoitti:

Panoraamapäät, joilla tämän asettelun voi tehdä, ovat sangen hankalia laittaa kuvausvalmiiksi. Vajaa astekin vinossa ja koko homma menee vituralleen. Itse poltin  päreeni noiden kanssa ja totesin, että parempi tehdä kuvausvaihe yksinkertaisemmin. Nodaalipisteen ympäri pyöräyttäminen ei kaiken lisäksi auta tilanteessa, jossa kohteessa on elementtejä syvyyssuunnassa. "Katsojan silmä" liikkuu.
Joskus silloin vuosituhannen vaihteessa hommasin myös semmoisen Manfrotton pään. Kovasti tekninen laite, ja  *erittäin*  hankala käyttää.  Sitten kun/jos kameran sai kohdalleen, niin toimihan se.

Se "nodaalipiste"  ei ole oikea pyöräytyksen keskipiste, vaan sisäänmenopupilli, yksinkertaisemmin paikka, jossa himmennin näyttää olevan objektiivia edestä katsottaessa.  Silloin se "silmä" ei siiry. Jos se määritetään kokeellisesti katsomalla, missä kohden kameran tulee olla, etteivät ne eri etäisyyksillä olevat kohteet näy eri kulmasta, niin saadaan tietysti oikea tulos riippumatta siitä, mitä nimitystä k.o. kohdasta käytetään.

(Aina avulias Wikipedia listaa hyvin nuo optiikan "pisteet":

http://en.wikipedia.org/wiki/Cardinal_point_(optics))


Edit: Useat etuala/tausta-jutut ovat tietysti mahdottomia kameraa kääntelemällä.  Katukiveys, lattialaatoitus  jne. 
Viimeksi muokannut SakkeM, 7.8.2013 klo 14.11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Only 100% recycled electrons were used in the making of this message...
 
Avatar
J.A.K.
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 2559

4 years ago

Tuollaista ketjun alussa ollutta monivalotushääkuvaa kuvatessa hankalahko panopää kannattaa varmaan kuitenkin pystyttää niin nuo eri otosten väliset parallaksierot eivät kasva turhan suuriksi.

Mallikuva on tuskin otettu käsivaralta.
Eilen oli paremmin kuin tänään, mutta onneksi tänään on paremmin kuin huomenna.
 
c
Liittynyt: 8 years ago
Viestit: 4862

4 years ago

J.A.K. kirjoitti:
Tuollaista ketjun alussa ollutta monivalotushääkuvaa kuvatessa hankalahko panopää kannattaa varmaan kuitenkin pystyttää niin nuo eri otosten väliset parallaksierot eivät kasva turhan suuriksi.

Mallikuva on tuskin otettu käsivaralta.
kyl ne on käsivaralta otettuja, ei tossa olis järkeä ellei sitä kuvais käsivaralta ja nopeasti... ei tos ole kyse hifistelystä

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa
Vaihda väriteemaa Vaihda leveyttä