• 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
 
Kasimir
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 9202

3 years ago

niffe kirjoitti:
Riippunee siitä, minkä verran mv-vedostaja osaa työstää negatiivejaan etukäteen.
Laakakuvaajalle se onnistuu. Minulle ainakin. Pötkölle kuvaajille sitten vähemmin, jos ei koko pötköä tuhlaa samaan kohteeseen tai muuten samanlaiseen valaistukseen. Itse työstin negatiiveja parhaan kykyni mukaan, mutta lopullisen tuloksen sain vasta vedostusvaiheessa, ja siinä olivat apuna niin taipuvat sormet kuin röpöreunaiset epämääräiset rautalangan päässä nököttävät lappuset.

Kapa
 
Avatar
markku55
Paid subscriber
Liittynyt: 5 years ago
Viestit: 11559
Paikkakunta: Hanko

3 years ago

Kasimir kirjoitti:
Väärin. Siellä on paljonkin tehtävissä. Vaikka aikoinani pyrin "täydelliseen" negatiiviin, niin se varsinainen säätö tapahtui pimiössä. Nyt teen sen mukavammin ruutua tuijottaen.

Kapa
p.s.
Dian kanssa sitten mentiin miten mentiin.
Tähän mielipiteeseen voisin yhtyä. Kun vielä vedostin itse, niin olihan se hidasta touhua, yhtä kuvaa kun valotettiin joskus pitkäänkin, jotta ehtisi varjostella ja maskata pehmeästi ja "jälkiä" jättämättä, mutta kohtuu tarkasti kuitenkin, niin olihan siinä puuhaa. Kun sitten kehitti kuvan ja näki lopputuloksen, niin ei kun uusiksi ja taas sama ruljanssi. Kun sitten kolmas tai viides kuva oli kohtuu ok, niin eihän niitä hieman huonompiakaan raaskinut heittää pois ja säilytettävää kertyi.
Nyt vaikka en osaa vielä lainkaan hyödyntää softia, niin onhan se kuitenkin helppoa ja lopputulos on koko ajan nähtävissä.

Niin ja diat, hinnan takia ostelin Agfachromea, Fujichromea, Ektachromea, Porstia ja vaikka mitä, mutta parhaat kuvat sain aina Kodachromella (64) jota lopuksi käytin sitä yksinomaan.
Kun käytti vain yhtä diaa, niin oppi paremmin valottamaan ja lopulta alkoi epäonnistua vain tarkennus tai kameran tärähtäminen - niin ja ne Kodachromet oli helvetin hienoja katsella jos valkokangas oli hyvän laatuinen.
Edit:
Noista valkokankaista oli minusta paras hienojakoinen helmiäiskangas ja jos heijastusetäisyys oli pienempi, eli valovoima riitti, niin satiini valkoinen pinta, vaikkapa ovi, oli ihan ok. Näin siis 30v taaksepäin muistellen.
Viimeksi muokannut markku55, 23.8.2014 klo 21.14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pyrin tekemään kaiken hyvin, mutta joskus vaan pakkaa tulemaan priimaa ;)))
 
Manual
Liittynyt: 9 years ago
Viestit: 849

3 years ago

Itse olen koukussa vedostamiseen.
Varjostuksiin, lisävalotuksiin ja puljailuun.
Myös toonaukset vetävät puoleensa.
Viimeksi muokannut Manual, 24.8.2014 klo 1.49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
 
Manual
Liittynyt: 9 years ago
Viestit: 849

3 years ago

Lyhentelin hieman.
Meni senverran ohi tekniikkakeskustelun.
Viimeksi muokannut Manual, 24.8.2014 klo 1.47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
 
Avatar
iruuska
Liittynyt: 5 years ago
Viestit: 200

3 years ago

Hirvittävän paljon hyviä vastauksia aiheesta jota olen itse miettinyt.

Rakastan Nikon FG-kameralla kuvaamista kaikin puolin, mutta kehittämisen ja skannaamisen vaiva on helppouteen tottuneelle liian iso vaiva. Ja rahaa ei ole lähetellä ympäri Suomea niitä, eikä mistään saa käsittääkseni niitä vaikka tikulle valmiiksi skannattuina. Liian primitiivinen ja kallis tekniikka että saisin sieltä kuvia esille flickriin tai feissariin. Mutta onhan sillä kiva kuvata.

Digillä olen havainnut samaa ilmiötä tylsistymisen merkeissä. Kaipaisin halpoja (ilmaisia) presettejä lightroomiin jotta voisin liittyä tuoreimpaan (ja hienoon sellaiseen!) muotivillitykseen film look- kuvien muodossa.

Ricoh GR on sentään yllättänyt positiivisesti käyttökokemuksen ja uskomattoman kuvanlaadun suhteen. Linssi on vastavaloon paras mitä olen koskaan käyttänyt. Jälki on edge-to-edge terävää jo täydeltä aukolta alkaen. Kaiken lisäksi sillä on kiva kuvata. Ja jälki on timanttia.

Kallis strategia tosin tämä - aina etsiä uusi lelu nauttiakseen hetken. Nautin enemmän Ricohilla kuvaamisesta kuin D600:lla.
 
keegan
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 8 years ago
Viestit: 6102
Paikkakunta: Oulu

3 years ago

Syksyllä minulla on toivottavasti mahdollisuus pitkän tauon jälkeen päästä taas pimiöön. Oikeastaan ainoa mitä pimiötyöskentelystä kaipaan, on seleenitoonattu kuitupaperivedos. Sellainen on jollakin mielenkiintoisella tavalla miltei kolmiulotteinen ja esineellisenä kuvana sävykäs ja rikas tavalla jota en itse mustesuihkutulostimista saa irti. No, ehkä pitäisi olla kalliimpi tulostin ja hienompia papereita siihen:)
 
LateJ
Liittynyt: 7 years ago
Viestit: 2813

3 years ago

keegan kirjoitti:
Oikeastaan ainoa mitä pimiötyöskentelystä kaipaan, on seleenitoonattu kuitupaperivedos. Sellainen on jollakin mielenkiintoisella tavalla miltei kolmiulotteinen ja esineellisenä kuvana sävykäs ja rikas tavalla jota en itse mustesuihkutulostimista saa irti. No, ehkä pitäisi olla kalliimpi tulostin ja hienompia papereita siihen:)
Juu ei sellasta tulostetta oo tullu vastaan joka seleenillä viimeistellyn vedoksen voittaisi !
 
Avatar
markku55
Paid subscriber
Liittynyt: 5 years ago
Viestit: 11559
Paikkakunta: Hanko

3 years ago

Mistä tuo 3d vaikutelma tulee, kontrastista, paperin struktuurista vai mistä?
Onko olemassa vastaavaa paperia suihkareille ja tekeekö paremmat suihkarit hyvää jälkeä myös karkeamman struktuurin omaaville papereille?
Onko värilasertulostimet jo saavuttaneet hyvien suihkareiden laadun vai peräti menneet ohi?

Olen melkein vakuuttunut siitä, että jos tulostinten valmistajat kiinnostuisivat vaikkapa juuri seleenillä viimeistellyn vedoksen kuvanlaadun aikaansaamisesta, niin sellainen on mahdollista aikaansaada.
Pyrin tekemään kaiken hyvin, mutta joskus vaan pakkaa tulemaan priimaa ;)))
 
Kasimir
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 9202

3 years ago

Nostalgiaa ja mutua. Nykyisillä ruikuilla 13 väreineen ja huippupaperein ylitetään seleenitoonattujen kuvien DMax. Sävyjakaumat vedoksessa ovat sitten osaajasta tai osaamattomuuudesta kiinni. Ja tietenkin lähtökohdasta.

Kapa
 
keegan
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 8 years ago
Viestit: 6102
Paikkakunta: Oulu

3 years ago

Kasimir kirjoitti:
Nostalgiaa ja mutua. Nykyisillä ruikuilla 13 väreineen ja huippupaperein ylitetään seleenitoonattujen kuvien DMax. Sävyjakaumat vedoksessa ovat sitten osaajasta tai osaamattomuuudesta kiinni. Ja tietenkin lähtökohdasta.

Kapa
Siksipä tuossa yllä mietinkin, että olisi hyvä hankkia parempi tulostin ja testailla erilaisia papereita. A3-tulostimet eivät enää maksa aivan yhtä paljoa kuin vielä muutama vuosi sitten.
 
Avatar
Tapiola2006
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 9840

3 years ago

keegan kirjoitti:
Siksipä tuossa yllä mietinkin, että olisi hyvä hankkia parempi tulostin ja testailla erilaisia papereita. A3-tulostimet eivät enää maksa aivan yhtä paljoa kuin vielä muutama vuosi sitten.
Kannattaa opetella. Esim. Cansonilla on todella hienoja, aivan hienoimpien perinteisten valokuvauspaperien kanssa kilpailevia tuotteita, joissa on aivan uskomaton sävyskaala, kun tekoprosessin saa viritettyä mieleisekseen.
 
LateJ
Liittynyt: 7 years ago
Viestit: 2813

3 years ago

Tapiola2006 kirjoitti:
Kannattaa opetella. Esim. Cansonilla on todella hienoja, aivan hienoimpien perinteisten valokuvauspaperien kanssa kilpailevia tuotteita, joissa on aivan uskomaton sävyskaala, kun tekoprosessin saa viritettyä mieleisekseen.
Ainakaan pari vuotta sitten cansonin papereilla ei päässyt lähellekkään seleenissä uittettuun kuituvedokseen, nykyään voi olla toisin.
 
Avatar
Tapiola2006
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 9840

3 years ago

LateJ kirjoitti:
Ainakaan pari vuotta sitten cansonin papereilla ei päässyt lähellekkään seleenissä uittettuun kuituvedokseen, nykyään voi olla toisin.
Hankaluus on varmaankin osaksi siinä, ettei kaikkia paperivariantteja ole koko ajan (ainakaan) Suomessa tarjolla. Tilaisin par-kolmei vuotta sitten tehtaalta mallikansion, jossa oli kaikki silloiset paperit ja kyllä mielestäni aivan loistavia vaihtoehtoja löytyi.
 
LateJ
Liittynyt: 7 years ago
Viestit: 2813

3 years ago

Tapiola2006 kirjoitti:
Hankaluus on varmaankin osaksi siinä, ettei kaikkia paperivariantteja ole koko ajan (ainakaan) Suomessa tarjolla. Tilaisin par-kolmei vuotta sitten tehtaalta mallikansion, jossa oli kaikki silloiset paperit ja kyllä mielestäni aivan loistavia vaihtoehtoja löytyi.
Tehtiin noita testiruiskutteluja silloin kaikille mahdollisille Cansonin papereille Cansonin maahantuojan kanssa parhailla mahdollisilla vehkeillä ja profiileilla joita silloin oli saatavilla... Lähimmäksi mielestäni pääsi Canson Baryta photographique/ satin baryta 310g/m2.

Nykyään tosin voi olla toisin ja tää on ihan turhaa kinaa koska mun mielipiteet ei muutu ennen kun nään omilla silmillä että kehitystä on tapahtunut :)
 
Avatar
niffe
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 11185
Paikkakunta: HELSINKI

3 years ago

Kasimir kirjoitti:
Nostalgiaa ja mutua. Nykyisillä ruikuilla 13 väreineen ja huippupaperein ylitetään seleenitoonattujen kuvien DMax. Sävyjakaumat vedoksessa ovat sitten osaajasta tai osaamattomuuudesta kiinni. Ja tietenkin lähtökohdasta.

Kapa
Sitä nimenomaan. Jos D[sub]max[/sub] olisi ainoa laatua määrittävä tekijä tummassa päässä, niin pinnan tukkoon roiskivat cmyk-tulostimet olisivat toki parhaita sekä valokuvamatskut, joissa on riittävästi jäännöshopeaa. Valnherkissä materiaaleissa päästäisiin sinne lähes 5,0 D[sub]max[/sub]-mittauksiin, kun tumma pää olisi umpihopeaa.
 
MRe
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 9 years ago
Viestit: 116
Paikkakunta: itähelsinki

3 years ago

niffe kirjoitti:
Sitä nimenomaan. Jos D[sub]max[/sub] olisi ainoa laatua määrittävä tekijä tummassa päässä, niin pinnan tukkoon roiskivat cmyk-tulostimet olisivat toki parhaita sekä valokuvamatskut, joissa on riittävästi jäännöshopeaa. Valnherkissä materiaaleissa päästäisiin sinne lähes 5,0 D[sub]max[/sub]-mittauksiin, kun tumma pää olisi umpihopeaa.
Ja sitten sanotaan, että digikuvaus on insinöörien hommaa ja filkkakuvaus taiteilijoiden. Dee-maksista tiedä muuta kuin että se on auto.
 
Avatar
niffe
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 11185
Paikkakunta: HELSINKI

3 years ago

MRe kirjoitti:
Ja sitten sanotaan, että digikuvaus on insinöörien hommaa ja filkkakuvaus taiteilijoiden. Dee-maksista tiedä muuta kuin että se on auto.
D[sub]max[/sub] on sensitometriassa maksimimustumaa (maximum density) kuvaava symboli. Sensitometriassa tutkaillaan materiaalien kykyä tuottaa tiheyksiä. V[sub]max[/sub] on sitten puolestaa v-energiaa, joka ajaa osallistumaan nettikeskusteluihin ;)
 
Avatar
J.Vuokko
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 8375
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

3 years ago

Jos DMax olisi niin tärkeä, ei mv-vedostajat olisi aikoihin käyttäneet  kuitupapereita vaan vedelleet muoville joka ohitti jo kauan sitten  kuidun tässä suhteessa.

Onneksi DMax on merkityksetön koska silmä ei  erota tummassa päässä eroja kovin hyvin. Yli 2,2Dmaxia tarvitaan? Vain  jos ollaan tarpeeksi kirkkaan kohdevalon alla... Silloinkin varauksella.

Mutta suurearvothan myyvät aina.
 
Kasimir
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 9202

3 years ago

Seleenillä nimenomaan pyrittiin nostamaa Dmaxia, jos haluttiin taasen säilyvyyttä, niin siihen on polysulfidi parempi.
Ja kyllä sillä maksimimustuman syvyydellä on merkitystä (tai ainakin minulle oli). 1,7 maksimimustumaan yltävälle paperille tehty mv-vedos näyttää harmaalta jos sitä verrataan 2,1 tai yli menevän vedoksen kanssa. Nykyisissä mustesuihkupapereissea on myös huimia eroja. Toki itse kuvan sävyala ja mitä kuvasta halutaan, vaikuttaa paperin valintaan. Dmax on vain yksi vaikuttava tekijä kuvantekoprosessissa. En kuitenkaan vähättelisi sen merkitystä.
Tosin olen vedostanut ammatikseni mustavalkoista märkätekniikalla vain noin 25 vuotta. Kymmeneen vuoteen en ole noita enää tehnyt, joten saatan muistaa/ymmärtää kaiken väärin.

Kapa
 
Avatar
niffe
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 11185
Paikkakunta: HELSINKI

3 years ago

Kasimir kirjoitti:
Seleenillä nimenomaan pyrittiin nostamaa Dmaxia, jos haluttiin taasen säilyvyyttä, niin siihen on polysulfidi parempi.
Ja kyllä sillä maksimimustuman syvyydellä on merkitystä (tai ainakin minulle oli). 1,7 maksimimustumaan yltävälle paperille tehty mv-vedos näyttää harmaalta jos sitä verrataan 2,1 tai yli menevän vedoksen kanssa. Nykyisissä mustesuihkupapereissea on myös huimia eroja. Toki itse kuvan sävyala ja mitä kuvasta halutaan, vaikuttaa paperin valintaan. Dmax on vain yksi vaikuttava tekijä kuvantekoprosessissa. En kuitenkaan vähättelisi sen merkitystä.
Tosin olen vedostanut ammatikseni mustavalkoista märkätekniikalla vain noin 25 vuotta. Kymmeneen vuoteen en ole noita enää tehnyt, joten saatan muistaa/ymmärtää kaiken väärin.

Kapa
Voihan seleenitooneria käyttää paperin tai negatiivin D[sub]max[/sub]-vahventeena, mutta yhtä lailla sitä on käytetty molempien säilyvyyden parantamiseen ennen tuota polysulfidi-löytöä muutama vuosi sitten. Mitään pakottavaa tarvetta PE-pohjaisten moniastepaperien yleistymisen jälkeen tuskin on ollut ainakaan maksimimustuman vuoksi.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa
Vaihda väriteemaa Vaihda leveyttä