• 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 24
 
paaton
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 857

4 years ago

ppotka kirjoitti:
photon kirjoitti:
paaton kirjoitti:
Oletko markku huomannut, että aukkoa voi pienentää himmentämällä Suurempaa siitä ei saa millään.
+1

Nuff said.
Himmentäminen vaatii vastaavasti joko pidempää valotusaikaa tai korkeampaa herkkyyttä. Tässä asiassa ei ole ilmaista lounasta kumpaankaan suuntaan. Kummallakin näkökannalla on hyvät puolensa, eri kuvaustilanteissa.
-p-
Sitten nostetaan isoa. Samantasoisilla kennoilla isompi kenno kestää sen kyllä.
 
Avatar
niffe
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 11148
Paikkakunta: HELSINKI

4 years ago

SakkeM kirjoitti:
"Siirryn golfiin sitten kun en enää osu liikkuvaan palloon"  (Mauno Koivisto)

"Siirryn mikroon, sitten kun en enää jaksa kantaa oikeaa kameraa"  (SakkeM).
Asennetta. Sitten vain ilmoittautumaan seuraaviin World Photo Game'hin http://www.youtube.com/watch?v=kxQweCUGMeY.
 
vmsorola
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 739

4 years ago

Makke_S kirjoitti:
SakkeM kirjoitti:
"Siirryn golfiin sitten kun en enää osu liikkuvaan palloon"  (Mauno Koivisto)

"Siirryn mikroon, sitten kun en enää jaksa kantaa oikeaa kameraa"  (SakkeM).
Mikrossa on tulevaisuus! :)
Btw mulla on 110-filkkaa jos tarviit tohon...tota jaksaa kyllä kantaa :)

V-MS
 
nomad
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 10001

4 years ago

markku55 kirjoitti:
Muutama mielipide:
1. Miksi yleensä otetaan sarjakuvia, aikoinaan siksi, varsinkin käsin tarkennettaessa, että edes joku kuva olisi terävä, nykyään kun kertatarkennus on niinkin nopea kuin on, niin eikö se yksi terävä kuva riitä?
Tämä on niin offtopic, että pakko ommentoida.

olen oppinut kuvaamaan jo filmiaikana, minkä takia en ole sarjakuvauksen erityinen ystävä. Ja aivan viimeksi käytäisin sitä sillä perusteella, että saisin kuvan teräväksi. Siis teräväksi oikein tarkennuksen mielessä. Ei ole tullut vastaan tarkennusjärjestelmää jonka toiminta paranisi sarjakuvauksen ansiosta. Itseasiassa se huononee aina.

Vahvimmat perusteet sarjakuvaukselle tulevat tilanteen hallinnasta, kohteen liikkeistä, kasvojen liikkeistä jne. Joskus myös siitä, että oikein pitkillä valotusajoilla kuvatessa sarjn 2 tai 3:lla kuvalla on paremmat mahdollisuudet olla teräviä kuin ekalla kuvalla.

Mutta eihän minun peilijärkkäri kuvaakaan kuin maksimissaan 5fps. Sellainen sarja on aika onnettoman hidas moneen tilanteeseen. Tärkeimmät asiat tapahtuvat kuvien välillä. Peilittömien myötä on kuitenkin päästy aivan uusiin lukemiin sarjakuvauksessa. 10fps ei ole mitään sillä kamerat kuvaavat 30fps ja 60fps. Ei noita suurimpia nopeuksia taiteen tekemiseeen tarvita, mutta erilaisten asioiden dokumentoimiseen ja tutkimiseen nopea sarjakuvaus on aika kiva.
 
Avatar
niffe
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 11148
Paikkakunta: HELSINKI

4 years ago

Nappe1 kirjoitti:
EDIT: nomadi voikin kirjottaa tästälähtien mun vastaukseni, mä poistun tältä foorumilta, ihan kuten läksin dc.netistäkin. Koettakaas arvata kenen kommentti jäi siellä viimeiseksi?
Melodramaattisesta loppuhuipennuksesta huolimatta ei aavistustakaan. Kerro ihmeessä =)...
 
Avatar
niffe
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 11148
Paikkakunta: HELSINKI

4 years ago

Nimimerkille Paaton täydet propsit hienoista ja laadukkaista kuvista. Ne ansaitsevat tunnustusta ja luokittelun heti korkeimpaan "tulevia albumin helmiä"-luokitukseen!
 
Quiquern
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 20655
Viesti:

4 years ago

nomad kirjoitti:
markku55 kirjoitti:
Muutama mielipide:
1. Miksi yleensä otetaan sarjakuvia, aikoinaan siksi, varsinkin käsin tarkennettaessa, että edes joku kuva olisi terävä, nykyään kun kertatarkennus on niinkin nopea kuin on, niin eikö se yksi terävä kuva riitä?
Tämä on niin offtopic, että pakko ommentoida.
Heh, mutta kiinnostava ulkopuolisen näkökulma valokuvaamisen yhteen aspektiin kuitenkin. Vähän kuin ihmettelisi, miksi juoda monta lasia olutta, kun voisi yhtä hyvin juoda yhden pirun iiiison.
Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
 
anttia
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 316
Viesti:

4 years ago

Itse pohdin peilittömiin siirtymistä kanssa aikanaan, kun eri foorumeilla alkoi tulla vastaan ihmisiä jotka olivat peilikameransa myyneet. Itselläni ei kuitenkaan sellaiseen uskonhyppyyn riittänyt rahkeet.

Ostin X-100:sen, se on ainakin selkeästi erilainen kuin peilijärkkärit. Ei odotakaan samaa suorituskykyä, vaan jotakin ihan muuta. Niin hyvässä kuin pahassakin.

Seuraavaksi ehkä hankin jonkun välimallin järjestelmän, mikä kulkee mukana Fujin kanssa silloin kun isompia kameroita/linssejä ei jaksa raahata. Esim Nex-6 + pari Canon FD objektiiviä menisi aika pieneen pussiin.

Peilikamerat pidän paletissa mukana, mutta en enää päivittele entiseen tahtiin. Jos jossain vaiheessa tuntuu että kaikki kuvaus hoituu peilittömillä niin sitten mietin uudestaan, mutta voi olla että siinä vaiheessa ne on jo coolisti retroja.
 
nomad
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 10001

4 years ago

Quiquern kirjoitti:
nomad kirjoitti:
markku55 kirjoitti:
Muutama mielipide:
1. Miksi yleensä otetaan sarjakuvia, aikoinaan siksi, varsinkin käsin tarkennettaessa, että edes joku kuva olisi terävä, nykyään kun kertatarkennus on niinkin nopea kuin on, niin eikö se yksi terävä kuva riitä?
Tämä on niin offtopic, että pakko ommentoida.
Heh, mutta kiinnostava ulkopuolisen näkökulma valokuvaamisen yhteen aspektiin kuitenkin. Vähän kuin ihmettelisi, miksi juoda monta lasia olutta, kun voisi yhtä hyvin juoda yhden pirun iiiison.
Yksi erittäin pitkä olut ja vieläpä mahdollisimman lyhyessä ajassa! Eikä hanaakaan kannata sulkea suihkusta lähdettäessä sillä kohtahan sinne tulee joku kumminkin.
 
photon
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 869

4 years ago

nomad kirjoitti:
Quiquern kirjoitti:
nomad kirjoitti:
Tämä on niin offtopic, että pakko ommentoida.
Heh, mutta kiinnostava ulkopuolisen näkökulma valokuvaamisen yhteen aspektiin kuitenkin. Vähän kuin ihmettelisi, miksi juoda monta lasia olutta, kun voisi yhtä hyvin juoda yhden pirun iiiison.
Yksi erittäin pitkä olut ja vieläpä mahdollisimman lyhyessä ajassa! Eikä hanaakaan kannata sulkea suihkusta lähdettäessä sillä kohtahan sinne tulee joku kumminkin.
..ja sammuu lattiakaivon päälle.
 
Avatar
niffe
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 11148
Paikkakunta: HELSINKI

4 years ago

photon kirjoitti:
nomad kirjoitti:
Quiquern kirjoitti:
Heh, mutta kiinnostava ulkopuolisen näkökulma valokuvaamisen yhteen aspektiin kuitenkin. Vähän kuin ihmettelisi, miksi juoda monta lasia olutta, kun voisi yhtä hyvin juoda yhden pirun iiiison.
Yksi erittäin pitkä olut ja vieläpä mahdollisimman lyhyessä ajassa! Eikä hanaakaan kannata sulkea suihkusta lähdettäessä sillä kohtahan sinne tulee joku kumminkin.
..ja sammuu lattiakaivon päälle.
=) on teillä jutut =)
 
photon
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 869

4 years ago

niffe kirjoitti:
photon kirjoitti:
nomad kirjoitti:
Yksi erittäin pitkä olut ja vieläpä mahdollisimman lyhyessä ajassa! Eikä hanaakaan kannata sulkea suihkusta lähdettäessä sillä kohtahan sinne tulee joku kumminkin.
..ja sammuu lattiakaivon päälle.
=) on teillä jutut =)
http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/ ... iin/867393
 
paaton
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 857

4 years ago

Lasta kuvatessa seuraava sarjaräiskintä on välttämätön. Kokeilkaapa käskeä parivuotiasta olemaan paikallaan, katsomaan kameraan ja hymyilemään. Ja vaikka tuo onnistuisikin, niin mielestäni nämä leikin seassa otetut kuvat ovat mukavempia muistoja. Kaikilta meiltä varmasti löytyy kotoa niitä laadukkaita koulukuvia ja ehkä jopa studiossa otettuja kuvia ruskealla tai sinisellä taustalla.


Enkä tosiaankaan väheksy studio kuvaamista, senkin aika vielä varmasti koettaa minullekkin. Arvostan korkealle niitä, jotka osaavat hallita valoja ja ennenkaikkea ohjata mallia.


Taisi olla potka, joka kirjoitti osaavan ottavan haluamansa kuvat millä tahansa kameralla. Tämä on tosiaan totta. Rossikin ajaa kovaa vaikka kaupasta otetulla prätkällä ja vaihtoikin tuossa aiemmin huonompaan kilpuriin, jotta motivaatio säilyisi. Minä en tosiaankaan pidä itseäni valokuvaajana, räpsin vain kuvia omasta elämästäni ja oikein toimivalla kameralla se on helppoa. Af-c päälle, tähtäys sinnepäin ja liipasin pohjaan.
 
Avatar
markku55
Paid subscriber
Liittynyt: 5 years ago
Viestit: 11559
Paikkakunta: Hanko

4 years ago

photon kirjoitti:
markku55 kirjoitti:
paaton kirjoitti:
Oletko markku huomannut, että aukkoa voi pienentää himmentämällä Suurempaa siitä ei saa millään.
Entäpä lähi/makrokuvat, varsinkin enemmän tai vähemmän liikkuvasta kohteesta?
Suljinaika, aukko, herkkyys. Lisävalot, luovuus, lenkkimakkara?
Syväterävyys isommalla aukolla ja ilman pakollisia lisävaloja ;D
Pyrin tekemään kaiken hyvin, mutta joskus vaan pakkaa tulemaan priimaa ;)))
 
Avatar
markku55
Paid subscriber
Liittynyt: 5 years ago
Viestit: 11559
Paikkakunta: Hanko

4 years ago

paaton kirjoitti:
ppotka kirjoitti:
photon kirjoitti:
+1

Nuff said.
Himmentäminen vaatii vastaavasti joko pidempää valotusaikaa tai korkeampaa herkkyyttä. Tässä asiassa ei ole ilmaista lounasta kumpaankaan suuntaan. Kummallakin näkökannalla on hyvät puolensa, eri kuvaustilanteissa.
-p-
Sitten nostetaan isoa. Samantasoisilla kennoilla isompi kenno kestää sen kyllä.
Jos mietitään vaihtoa isommasta pienempään, niin se uudempi pienikennoisempi on jo kuronut herkkyyseron kiinni mikä sillä vanhalla vaihtoon menevällä oli etuna vuosia sitten :)
Pyrin tekemään kaiken hyvin, mutta joskus vaan pakkaa tulemaan priimaa ;)))
 
mvuori
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 10644
Paikkakunta: Tampere

4 years ago

paaton kirjoitti:
Rossikin ajaa kovaa vaikka kaupasta otetulla prätkällä ja vaihtoikin tuossa aiemmin huonompaan kilpuriin, jotta motivaatio säilyisi.
Kun Rossi vaihtoi huonompaan merkkiin, hän lakkasi samantien pärjäämästä.

Rossi ei siis vaihtanut pyörän "kennokokoa" eikä sen tehoa, vaan valitsi merkin, jolla on kehnot ajo-ominaisuudet -- siis huono käytettävyys. Vaikka ihminen on sopeutuvainen, huono on huono ja tuottaa huonompia tuloksia kuin hyvä.
Matti Vuori
 
Avatar
kebax
Paid subscriber
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 9965
Viesti:

4 years ago

markku55 kirjoitti:
.. Jos mietitään vaihtoa isommasta pienempään, niin se uudempi pienikennoisempi on jo kuronut herkkyyseron kiinni mikä sillä vanhalla vaihtoon menevällä oli etuna vuosia sitten :)
Nii muute, nii. Jokos tässä pitää tilata pikkuruinen 100D? Jaa niin se kenno perkele ei pienene. Ja onko tässä merkitsevämpää se että kennon valmistaja ei muutu? Liikaa kysymyksiä. En vaihda. Pitäkää herkkyytenne.
 
Quiquern
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 20655
Viesti:

4 years ago

markku55 kirjoitti:
Jos mietitään vaihtoa isommasta pienempään, niin se uudempi pienikennoisempi on jo kuronut herkkyyseron kiinni mikä sillä vanhalla vaihtoon menevällä oli etuna vuosia sitten :)
Mutta jos vaihdetaankin pienemmästä isompaan, saadaan kumpikin herkku: sekä suuremman että uudemman kennon edut, ja autuus senkun ryöpsähtää!
Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
 
paaton
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 857

4 years ago

mvuori kirjoitti:
paaton kirjoitti:
Rossikin ajaa kovaa vaikka kaupasta otetulla prätkällä ja vaihtoikin tuossa aiemmin huonompaan kilpuriin, jotta motivaatio säilyisi.
Kun Rossi vaihtoi huonompaan merkkiin, hän lakkasi samantien pärjäämästä.

Rossi ei siis vaihtanut pyörän "kennokokoa" eikä sen tehoa, vaan valitsi merkin, jolla on kehnot ajo-ominaisuudet -- siis huono käytettävyys. Vaikka ihminen on sopeutuvainen, huono on huono ja tuottaa huonompia tuloksia kuin hyvä.
Viittasin kyllä vaihtoon jonka rossi teki aiemmin. Hondasta yamahaan.
 
photon
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 869

4 years ago

Quiquern kirjoitti:
markku55 kirjoitti:
Jos mietitään vaihtoa isommasta pienempään, niin se uudempi pienikennoisempi on jo kuronut herkkyyseron kiinni mikä sillä vanhalla vaihtoon menevällä oli etuna vuosia sitten :)
Mutta jos vaihdetaankin pienemmästä isompaan, saadaan kumpikin herkku: sekä suuremman että uudemman kennon edut, ja autuus senkun ryöpsähtää!
Nii. Ja sit sitä autuutta vaan tulee ja tulee ja tulee, kunnes taju lähtee.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 24

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa
Vaihda väriteemaa Vaihda leveyttä