Manual
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 9 years ago
Viestit: 838

5 years ago

Toki valmistajat ovat nämä asiat omissa kehitystiimeissään miettineet ja ruksanneet pois omiin etuihinsa vedoten.
Vaan niin Kännykkäjätitkin kaatuvat, kun käytettävyys, muunneltavuus ja elinkaariajattelu puuttuu. Ainoa vaihtoehtona tarjotaan kiihtyvästi uusia malleja
Jospa meidän kuluttajien ostokäyttäytyminen voisi jopa ohjata tuotantoa

Ajatus tuli sanoiksi, kun vaihdoin X100 pokkarini pois, Jossa oli paljon hyvää, kuitenkin hieman raakile. Ja nyt odotan viimeistellympää versiota.

Luovuin siis X100 kamerasta (samat piirteet muissakin yleisiä)
-- yhtenäistääkseni kuvatiedostoformaattien kirjavuuden
  karsiakseni samalla päällekkäisiä kuvaohjelmia
-- saadakseni kuva-arkistoni hallittavampaan muotoon
-- epäilykseni ko.kameran kestävyydestä, suljin ym takuuajan päätyttyä,
-- aikaavievät ja kalliit korjaukset ulkomailla, joskus koko reklamoinnin vaikeus

Potkalla kuin muillakin on usein näistä näkökulmista, ainakin sivuten kirjoituksia eri aiheiden alla. Voisiko noita koota yhteen ainakin jatkossa?

-- Tekisikö Kameralehti tai jokin muu 'testi-instituutio' alkaa tehdä kameroille autojen tapaan 100.000 laukaisun jälkeisiä kuntotestejä.
Piilevät viat ja kulumat esille. Hieman varaosien hintatietojakin.

Kyllä 1000e pro-pokkareilta ja 3000e puolipro-kameroilta tulee voida edellyttää 5 vuoden minimikestoa.

/ kameroissa toivoisi olevan perustoimintoja turvaavia 'minimiturvatasoja'.
Rungon vikaannuuttua se poistaisi kehittyneempiä toimintoja toimien lopullta eräänlaisessa 'Windows'n vikasietotilassa'.
Ehkä rikkoutuneiden painikkeiden toimintoja voisi vaihtaa toisiin namikoihin.
Kameralla voisi jatkaa kuvausta esim. manuaalisäädöillä jpg-tiedostojen kera.

/ Käyttäjä voisi sitten ehkä jo hieman vanhentuneen kameran osalta miettiä, korjautanko vai tyydynkö riisutun kameran ominaisuuksiin.

/ Tälläisten ainakin 'kuvitteellisen ympäristörikoksen' tunnusmerkit omaavien vailla korjaamismahdollisuutta ja lyhyen elinkaarten minä-i-laitteiden...
pitäiskö niiden ostaminen minimoida tai jopa pitäytyä vanhassa..

/ Kameran elikaari paranee muunneltavuuden kautta.
Kuviteltuun 3'een muisti/lisäkorttipaikkaan tulisi saada video-, W-lan- ym. ominaisuuksia jälkeenpäin ostettavilla lisäkorteilla.
Joilla voisit 'ladata kulloisen kuvaustarpeen vaatimat lisäominaisuudet' runkoon
  Niissä olisi rauta, kuin softaominaisuudetkin ja alaspäin yhteensopivuus

/ Olisin valmis maksamaan myös lisähintaa siitä, että näihin apu-, vara- ja vapaa-ajan pokkareihin voisi asentaa oman alkuperäisen tiedoston tilalle oman pääkameran tiedostomuodot, tukien myös metadataa. Canon. Nikon.. ??

Näin tulevia kirjoituksia vapaasti pohjustaen.
Ei kun kehitystalkoihin terveisin manual
 
nomad
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 9887

5 years ago

Olet kamala pessimisti. Monenlaista valittamista kameroista voin keksiä, mutta aivan ekana en niiden elinkaaren lyhyyttä kokisi probleemina. Digikameroilta tuskin voi odotaa samanlaista 50+ vuoden käyttöikää kuin filmikameroilta, mutta tämä on enemmän kiinni maailman muuttumisesta, kuin kamerasta itsestään.

Minun X100:ssa oli se valmistuvika aiheutti himmentimen hitautta. Tämä korjattiin takuuseen, minkä jälkeen kamera on toimint hienosti. X100 on nykykameroiden laadukkaammasta päästä. En yhtään epäile, etteikö sillä paukuttele menemään aina hamaan tulevaisuuteen. Ja sama täytyy sanoa käyttämistäni Olympuksen kameroista sekä Nikonin järkkäreistä.

Toki ehdottamaasi laatua voitaisiin tehdä, mutta se näkyisi sitten kameroiden koossa ja hinnassa. Vaatimuksesi ovat myös ristiriitaisia. Yksinkertaisuushan yleensä lisää luotettavuuta? Mutta eikös noiden modulaarisuutta, yhteensopivuutta ja laajennettavuutta koskevien ideoiden toteuttaminen lisäisi monimutkaisuutta?
 
Avatar
Tapiola2006
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 9840

5 years ago

En näe mitään teknistä syytä, miksei esim. mainitsemasi hintaluokan kamerat eivät kestäisi esim. 20 vuotta käytössä. Normaalia mekaanista huoltoa tietenkin tarvitaan.

Mielestäni syynä liian nopeaan kiertoon on uusien ja "parempien" mallien tulo. Kameraa vaihdetaan, koska joku yksittäinen ominaisuus, johon on toivonut muutosta on mahdollisesti parantunut. Jos DSLR-kameroihin voisi näppärästi vaihtaa uuden ja ominaisuuksiltaan päivitetyn kennon (huonoa bisnestä)  käyttäisi nykykuvaaja luultavasti samaa konetta pitempään. Vaihtamisintoa edistää loputon keskustelu kohinasta (tai sen poistamisesta), nopeudesta - milloin mistäkin. Nälkä kasvaa syödessä. Silloin kuin ISO 1600 oli kova sana, se riitti lähes kaikille. Nyt pitäisi päästä kuvaamaan ISO 100000/51° paikkeille...

Jos taas "tyytyy" palkkikameraan, jonka periaate ei Mozin ajois lähes 2500 vuoden takaa ole muuttunut ja tekninenkin puoli linsseineen päivineen oli tuttua monellekin 1600- ja 1700 -lukujen taiteilijalle ja tiedemiehelle. Onkos siis silloin tippunut kehityksen kyydistä, vai oivaltanut jotain syvempää ?
 
JRabbit
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 2110

5 years ago

Tapiola2006 kirjoitti:
Jos taas "tyytyy" palkkikameraan, jonka periaate ei Mozin ajois lähes 2500 vuoden takaa ole muuttunut ja tekninenkin puoli linsseineen päivineen oli tuttua monellekin 1600- ja 1700 -lukujen taiteilijalle ja tiedemiehelle. Onkos siis silloin tippunut kehityksen kyydistä, vai oivaltanut jotain syvempää ?
Sanottakoon, että minun harrastekuvauksissani n.90% kuvista olisi jäänyt ottamattamatta jos käytössä olisi ainoastaan 1700-luvun palkki. Toki palkillakin on välillä kiva kuvata. Mielestäni ei ole mitään pahaa siinä, että tekniikka kehittyy ja herkkyydet kasvavat kohinan pienentyessä. Se mahdollistaa sellaisten tapausten kuvaamisen, mitä ei ole ennen voitu kuvata. Lisää siis luovuutta.

Itse kaipaisin kahta erilaista digitaalista kameraa. Yksi olisi iso järjestelmä, missä olisi suuri kenno (vähintään tuo 645), rutosti pikseleitä (vain taivas on rajana) ja käyttökelpoista herkkyyttä saman verran. Kaikki tämä pakattuna nykyiseen 5D:n laatikkoon. Eli tää sama kaikkien toive jo muinaiselta filmiajalta.
Toisena kamerana olisi kiva sellainen matkakamera, jossa olisi kinokoon kenno, vaihdettavat kakkulat ja kaikki säädöt täysin käsin asetettavissa. Tämä pakattuna mahdollisimman pieneen laatikkoon. Tuollainen GF-koko olisi passeli. Toki vielä tehtynä sidettävään hintaan. Ongelma vaan taitaa olla, että tulee fysiikan rajat vastaan.
'Silmä silmästä ja hammas hampaasta' huutaa joukko sokea ja hampaaton.
 
Manual
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 9 years ago
Viestit: 838

5 years ago

Toki itsekin odotan tulevalta vuodelta sitä oikeaa kameraa itselleni.
Pidän videokameroiden kääntyvästä etsinläpykästä. Kuilukin kelpaa hyvin.
Kuvaan etupäässä vyötärön tasolta, jos mahdollista.
Kaiken kuvaan kahmivilla laajakulmilla noin 1,7-0,9m etäisyydeltä.
Pieni 'duo-optikka' 21-28mm kinona olisi kattava sekä kiinteä apusalama.

Mutta itse 'oman kameran' rakentelusta.
Samsungin NX-moduuliajattelu kiinnostaa.
Linssi + kenno tarpeen mukaan.
Jokin universaali sähköinen yleisbajonetti.

Minoltahan kokeili 90-luvulla edistyksellisesti valotuksen ohjelmointikortteja.
Sen vois tuoda uudestaan markkinoille.

Lisäksi moduuliajattelussa voisi huomioida myös kameran purussa materiaalien kierrätyksesen vaatimaa lajittelua helpottamaan. 
Logiikkakortti omanaan, kultaa ja tärkeitä maametalleja sisältävät kömponentit erillään, kuoren muovit ym. omina osakokonaisuuksinaan ym.

Olen käynyt aika paljon kierrätyspurkaamoissa.
Materiaalien erottelu toisistaan on usein aika pottumaisen työlästä hommaa ja siksi kaikkea arvokasta ei saada talteen.
Arvelisin varsikin pienten mobiilikännyjen kierrätyksen olevan aika hankalaa.

Myös työnkejät altistuvat aineille, koska kierrätys toteutetaan usein kuntouttavana työnä 9e päiväpalkalla.
Ilmastointiin tai muihin suojatoimiin ei löydy investointirahaa. t. manual 
 
Avatar
Tapiola2006
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 9840

5 years ago

Eikös tuo vaihdettavat optiikat / kenno /perät ole Ricohin tuote, ei Samsungin...?
 
Avatar
RB
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 6950
Viesti:

5 years ago

Tapiola2006 kirjoitti:
Eikös tuo vaihdettavat optiikat / kenno /perät ole Ricohin tuote, ei Samsungin...?
Eikös se ollut Hasseleissa Mamiyoissa ja muissa kameroissa.....
 
nomad
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 9887

5 years ago

RB kirjoitti:
Tapiola2006 kirjoitti:
Eikös tuo vaihdettavat optiikat / kenno /perät ole Ricohin tuote, ei Samsungin...?
Eikös se ollut Hasseleissa Mamiyoissa ja muissa kameroissa.....
Vain yksi on varmaa: tämmöistä modulaarisuutta ei ole Samsungeissa.
 
Avatar
Markus Hautaniemi
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 1266
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

5 years ago

Minä haluaisin digikameran, jonka ilmaisinkennon dynamiikka ylittäisi ihmissilmän kaksin/kolminkertaisesti. ;D Siihen optiikan, jonka valovoima olisi 1 tai parempi / 65mm polttovälillä. Ilmaisinkenno olisi 6x9 cm. Tällaisessa kamerassa olisi kiinteä optiikka. Kokonaisuuden hintaluokka 1000 euroa.
Nikon F6 on universumin paras kinofilmikamera.
 
Avatar
RB
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 6950
Viesti:

5 years ago

Mulle riittää nykyiset kinoformaattidigikamerat, ehkä vois olla helpommin vaihdettavat kuoret kun pakkaavat tulla liukkaiksi kun kummit kuluu sileiksi.
 
Manual
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 9 years ago
Viestit: 838

5 years ago

NX on minulle pohja/aihio 'kuvitteelliselle' tulevalle kameralle, jossa voisi olla vaikka kovera kenno reuna-alueiden pikseleiden valoherkkyyttä parantamaan.

Noita lukemattomia hyviä m39- ja leica-bajonettisiä vanhoja opiskoja taitaa itsekullakin vielä olevan kaapeissa, kuin käytössä filmipohjaisina.
Saisi edes 1,2 kertoimisen liki täyskennoisen peilittömän rungon,
varustettuna D7000'n  U1, U2 valintanuppeilla ja kennolla.
'Ajan' voisi kyllä hyvinkin pysäyttää, tulen nykyisillä aivan loistavasti toimeen.
...hitusen keveämpi laukku olisi mieluisaa.. mutta nämä ovat kestäviä.

Kun rungot tulevat ergonomisesti tutuiksi näppäimineen, säätöineen.
Ne haluaisin muuttumattomina. Muuttukoon sisuskalut, jos on tarpeen.

/ Siinä mitä itse tykkään kuvata nopeata ryhmädynamiikkaa hämärässä,
on digikennon herkkyys, muistikortti siirtovälineenä tietokoneelle, antanut minulle melko paljon onnistumisen tunnetta kuvaajana, jota filmiaika melko niukasti tarjosi.  ... mistä syystä ??, kuitenkin sujuu ajoittan paremmin.
t. manual
 
anttia
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 316
Viesti:

5 years ago

Minulle ensisijainen toive olisi, että kameravalmistajat huomaisivat digikameran ja filmikameran oleellisimman eron. Siis sen että filmikamerassa ISO:n säätö piti olla jossain poissa tieltä ettei sitä säädä vahingossa, ja filmikamerassa sen pitäisi olla helposti ja intuitiivisesti säädettävissä ihan niinkuin aukon ja ajankin.

Ehkä jossain kameroissa tuo on jo hoidettu paremmin, mutta minun käyttämissäni (canon järkkärit, Fuji X100) on kaikissa kaksi hyvät säädöt ajalle ja aukolle, mutta herkkyyden säätö on hankalaa.
 
Avatar
Jukkis71
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 17517

5 years ago

Olisi mukava, jos kaikissa voisi aukon säätää vasemmalla kädellä objektiivista.
Se on jotenkin käteensopiva ominaisuus, vittumaista noita eri oikean käden valintakiekkoja miettiä- etusormella aukko ja peukulla aika tai toisinpäin.
Lisäksi se om4ti valotuksenmittausvipu tummalle ja vaalealle kohteelle oli nopea, helppo ja toimiva käyttää.
T Jukka
Real photographs are born wet
 
mvuori
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 10619
Paikkakunta: Tampere

5 years ago

RB kirjoitti:
Mulle riittää nykyiset kinoformaattidigikamerat, ehkä vois olla helpommin vaihdettavat kuoret kun pakkaavat tulla liukkaiksi kun kummit kuluu sileiksi.
Jos kummit kuluvat, kannattaa vaihtaa ne, eikä kuoret.
Kummeja paremman kitkan saa liukuesteteipillä sopivissa paikoissa, mikä on sellainen ratkaisu, jota ei voi koskaan kuvitella kameran vakiovarusteeksi.
Matti Vuori
 
mahonetti
Liittynyt: 8 years ago
Viestit: 256

5 years ago

X100-kamerasta:
Itselläni oli tilaisuus käyttää rinnakkain Panasonic dmc gf3 + 20mm f1.7 ja 14mm f2.5 -compoa ja Fijifilm x100 kameraa ennen ostopäätöstä. Kaksi aivan erilaista peilitöntä kameraa, joissa molemmissa on vahvoja hyviä puolia. Lisäksi käytin hetken myös Olympuksen PL1-kameraa. Kyllä Panasonicilla oli kiva kuvata! Ymmärrän hyvin jos Fijia nimitetään lahnaksi. Panasonic oli niin nopeasti reagoiva kamera ja video oli loistava, mutta kuitenkin tuo hieman kömpelö ja omaperäinen X100 vei voiton paremmalla kuvanlaadulla ja ylivoimaisella heikon valon ja suurten herkkyyksien pienellä kohinalla (iso-ominaisuudet).
Käyttäjän pitää itse päättää mitä haluaa ja mihin kameraa käyttää. X100 on loistava kakkoskamera nykyisen Nikon d3 ja af-s objektiivien lisäksi, mutta kilpailee eri sarjassa niiden kanssa ja on erilainen kuin Panasonic.

Aukon, valotuksen korjaus ja herkkyyden valinta kävi ainakin minun mielestä varsin sutjakasti varsinkin Canonin rungoilla, kaikki ne pystyi säätämään suoraan kuvaustilanteessa etsimen avulla, kun vain osasi laittaa etusormensa oikeaan nappulaan tai valintakiekkoon. Sama koskee myös Nikonia, mutta herkkyyden säätö ei onnistu yhdellä kädellä ainakaan D3:ssa.


Ihannekamera voisi olla hmm ... (tämä on unelmointia...)
-kooltaan Canon 5D luokkaa,
-nappulasta vaihdettava kennokoko jonka iso-ominaisuudet riittävät tuonne iso 204 000 asti,
-vaihdettava kennokoko on tärkeä, jotta voidaan hyödyntää samasta objektiivista useampia kuvakulmia.
-video-ominaisuudet vastaavat vähintään uusien Canon 1dx ja Nikon d4 kameroita.
-nopeus 10 kuvaa sekunnissa, ettei pikkulinnut lennossa karkaa
-täysin vesisuojattu tietysti
-kevyt, 500gr.
-voi käyttää myös aivan uuden teknologia objektiiveja, joiden paino on puolet nykyisestä.
 
Avatar
J.Vuokko
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 8350
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

5 years ago

En jaksa pastettaa speksejä, mutta tuolla ne:  http://www.kameralaukku.com/portal/inde ... 204.0.html
(nykyisin tuo olisi lähellä jotain X100:n ja Pen:in risteytystä, kunhan saisi nuo tarkennusetäisyydet, yms. opiskaan....)
 
J.W.The NowHere Man
Liittynyt: 8 years ago
Viestit: 11916

5 years ago

Jatkaisivat vaan tuon kennon kehittämistä joka laitettiin filmiporttiin ja elektroniikka kasettitilaan. kennon puhdistus olis että tiputtais zydeemin ulos ja puhaltais, kennon vaihto uudempaan olis että käppäilis puotiin ja latais pätäkät pöytään. Niitä vois ostaa sitten kerralla jotakin 4+3 eli jokaiseen leicaan ja nikoniin.
JukkaWatanenPhotoblog...tekniikkajutut siellä...
 
Avatar
J.Vuokko
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 8350
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

5 years ago

J.W.The NowHere Man kirjoitti:
Jatkaisivat vaan tuon kennon kehittämistä joka laitettiin filmiporttiin ja elektroniikka kasettitilaan. kennon puhdistus olis että tiputtais zydeemin ulos ja puhaltais, kennon vaihto uudempaan olis että käppäilis puotiin ja latais pätäkät pöytään. Niitä vois ostaa sitten kerralla jotakin 4+3 eli jokaiseen leicaan ja nikoniin.
Heh, tuohan oli kokonaan pelkkää vedätystä. Yhtään oikeaa prototyyppiäkään ei ollut olemassa, vain muovinen 'malli'  :)

Idea tosin on hyvä, ISO jne tekijät pitäisi konffata jotenkin dippikytkimillä tms siihen 'kennoon' ja kameraa pitäisi huijata luulemaan että siellä liikkuu oikeasti filmi -> otto ja lähtöpuolien pitää pyöriä oikein. Ja DX-nastat tarjoavat tietysti kaiken tarvittavan informaation.
Kuvaa otettaessa pitäisi sitten vain luottaa siihen että kennon kyvyt riittävät, mitään histogrammia tms. ei saa näkyville, ei testivalotuksia, ei mitään. Siinähän jollain aukkopykälin säädettävällä kameralla sitten säätää, mutta kohdalle ei osu.

Iso ongelma tulisi myös sitten niinden kameroiden kanssa joissa koko perä ei aukea perinteiseen SLR-tyyliin..

Ja kuka noita sitten ostaisi, hinta olisi niin iso ja ominaisuudet heikot. Fiksumpaa kehittää digit suoraan alusta asti omina kameroinaan.

Ricohilla on vähän ideaa, mutta mutta...  kaikkia ei voida tyydyttää ja marginaalit jäävät marginaaleiksi (mitenkä paljon niitä kohuttuja Epson rd-1s / rd-1xG -kameroita myytiinkään?)

Kansa haluaa niitä DSLR-kameroita ja niiden mukaan kaikki skaalan parhaat välineet tulevat.
Pentaxin keskari-digi, jos siinä on yhtä hyvä etsin kuin Pentaxin 645:ssa alkaa olla varmaan ihan kiva. Kinokokoisen etsimillä ei kukaan jaksa liikkumattomia kohteita rajailla..
 
J.W.The NowHere Man
Liittynyt: 8 years ago
Viestit: 11916

5 years ago

J.Vuokko kirjoitti:
J.W.The NowHere Man kirjoitti:
Jatkaisivat vaan tuon kennon kehittämistä joka laitettiin filmiporttiin ja elektroniikka kasettitilaan. kennon puhdistus olis että tiputtais zydeemin ulos ja puhaltais, kennon vaihto uudempaan olis että käppäilis puotiin ja latais pätäkät pöytään. Niitä vois ostaa sitten kerralla jotakin 4+3 eli jokaiseen leicaan ja nikoniin.
Heh, tuohan oli kokonaan pelkkää vedätystä. Yhtään oikeaa prototyyppiäkään ei ollut olemassa, vain muovinen 'malli'  :)

Idea tosin on hyvä, ISO jne tekijät pitäisi konffata jotenkin dippikytkimillä tms siihen 'kennoon' ja kameraa pitäisi huijata luulemaan että siellä liikkuu oikeasti filmi -> otto ja lähtöpuolien pitää pyöriä oikein. Ja DX-nastat tarjoavat tietysti kaiken tarvittavan informaation.
Kuvaa otettaessa pitäisi sitten vain luottaa siihen että kennon kyvyt riittävät, mitään histogrammia tms. ei saa näkyville, ei testivalotuksia, ei mitään. Siinähän jollain aukkopykälin säädettävällä kameralla sitten säätää, mutta kohdalle ei osu.

Iso ongelma tulisi myös sitten niinden kameroiden kanssa joissa koko perä ei aukea perinteiseen SLR-tyyliin..

Ja kuka noita sitten ostaisi, hinta olisi niin iso ja ominaisuudet heikot. Fiksumpaa kehittää digit suoraan alusta asti omina kameroinaan.

Ricohilla on vähän ideaa, mutta mutta...  kaikkia ei voida tyydyttää ja marginaalit jäävät marginaaleiksi (mitenkä paljon niitä kohuttuja Epson rd-1s / rd-1xG -kameroita myytiinkään?)

Kansa haluaa niitä DSLR-kameroita ja niiden mukaan kaikki skaalan parhaat välineet tulevat.
Pentaxin keskari-digi, jos siinä on yhtä hyvä etsin kuin Pentaxin 645:ssa alkaa olla varmaan ihan kiva. Kinokokoisen etsimillä ei kukaan jaksa liikkumattomia kohteita rajailla..
Kunhan oli mun kontribuuttio tuohonkin bullshit keskusteluun. Mun mielestä se mikä nyt on ja on ollut 40 vuotta riittää aivan hyvin, ei tartte kun laittaa minkä alan setit näkyville. ei se kamoista ole ollut kiinni, nuo valokuvat, enemminkin lehtien vaatimukset ja nyt telkun ja netin. kukaan ei tarvitse "eilisen kuvia". katsoo vaikka W, Eugene Smithin Espanjalaista kylää tai Ernst  Haassin värikuvia."Maailman Luominen" ( genesis) ei siinä kameran nappuloilla ole ollut kovin paljon merkitystä
Viimeksi muokannut J.W.The NowHere Man, 24.1.2012 klo 19.24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JukkaWatanenPhotoblog...tekniikkajutut siellä...
 
Avatar
Juke.K
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 14399
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

5 years ago

Mä haluan sellasen kameran joka on asennettu silmään. Kaikki mitä näen tallentuu kovalevylle ja sieltä voi sitten poimia parhaita paloja. Tietty megpissit pitää olla gigaa ja äffät lähes nollaa. Iso arvoissa olis siirrytty lottovoitojen luokkaan.

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa
Vaihda väriteemaa Vaihda leveyttä