Linssikeitto
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 1 year ago
Viestit: 9

11 months ago

Moi!

Harmittaa, kun tenava näyttää kännykkäkameransa kuvia. Upeet, luonnolliset värit! Ja kivasti taskuun menevä laite!

Mun vanhalla LX5:llä ei samaan yllä. Tai ehkä jos jaksaa väännellä kuvausohjelmalla jokaisen kuvan värit kohdalleen. Jos silloinkaan. Kyseinen kamera on auttamattomasti jälkeenjäänyt.

Mielessä on käynyt hankkia LX100, parisen vuotta vanha malli sekin. Mutta kävisikö senkin kanssa niin, että joutuisin taas ihailemaan pentujen kännyköiden värin ja kontrastin hallittua toistoa kateudesta keltaisena, ja kiroilisin LX100:een heitettyä yli kuuttasataa euroa?

Tokihan oikeissa kameroissa on monia hyödyllisiä ominaisuuksia, mutta nyt onkin kyse kuvanlaadusta.
 
nomad
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 9930

11 months ago

Kyllä LX100:lla saa kuvia jotka teknisesti ovat kännykuvia parempia. Jo pelkästään isompi kenno ja optinen zoomi auttavat paljon. Lisäksi kamerassa on raw ja kunnon kuvausote. Toisaalta kännykät ovat eteviä panoraamoissa, kuvien käsittelymahdollisuuksissa sekä kuvien jakamisessa.

Peruskysymys taitaa olla, että tarvitsetko kameran kaltaista valokuvauslaitetta. Kännykkä sinulla varmaan on - mitä siitä jää puuttumaan?
 
Linssikeitto
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 1 year ago
Viestit: 9

11 months ago

nomad kirjoitti:
Kyllä LX100:lla saa kuvia jotka teknisesti ovat kännykuvia parempia. Jo pelkästään isompi kenno ja optinen zoomi auttavat paljon. Lisäksi kamerassa on raw ja kunnon kuvausote. Toisaalta kännykät ovat eteviä panoraamoissa, kuvien käsittelymahdollisuuksissa sekä kuvien jakamisessa.

Peruskysymys taitaa olla, että tarvitsetko kameran kaltaista valokuvauslaitetta. Kännykkä sinulla varmaan on - mitä siitä jää puuttumaan?
Ei, ei ole kamerakännykkää.

Mä olen aina ollut näppäilijä, ja panostanut enemmän kuvaideaan kuin tekniikan kanssa näpräämiseen.

Ihan kameran alkeellisten manuaalisäätöjen lisäksi toivoisin vain yhtä asetusta: voisiko sitä nimittää vaikkapa NSN-asetukseksi, eli Niinkuin Silmä Näkee, jossa värit ja kontrastit toistuisivat niinkuin ihmissilmä näkee.

Tuntuu, että tekninen kehitys ei kulje siihen suuntaan, jossa luonnollisen kaltaisen kuvan tuottaminen olisi yksinkertaista, vaan suunta on se, että kameran ja kuvankäsittelyn säädöt on vieneet liikaakin huomiota.

Eihän luonnollisen kuvan tuottaminen nykyteknologialla luulisi olevan ylivoimaista! Olen kyllä kuullut mm. tekniikasta jossa kameran automatiikka valottaa kuvan eri osa-alueet eri tavalla, jolloin tuloksena on kontrastiltaan ensiluokkainen kuva, niin ettei puhkipalaneita tai tukkoon menneitä kohtia kameran tuottamassa kuvassa enää ole. Niinhän silmäkin toimii melkein aina.

Huippulaatuisen kamerakännykän voisin ostaa (tai ainakin sen pelkän kameraosan, kas kun sellaisia ei ole tarjolla). LX100:n kuvanlaadusta ei loppujen lopuksi tiedä, netissä oleviin testikuviin ei ihan ole luottamista.

Pitäisikin kysellä joistain foorumeista, tietääkö joku mikä nykykamera tuottaisi sen laatuisen kuvan kuin silmä, ilman sen kummempia kommervenkkejä.

t: Masa
 
burmanm
Liittynyt: 2 years ago
Viestit: 94

11 months ago

Linssikeitto kirjoitti:
Ihan kameran alkeellisten manuaalisäätöjen lisäksi toivoisin vain yhtä asetusta: voisiko sitä nimittää vaikkapa NSN-asetukseksi, eli Niinkuin Silmä Näkee, jossa värit ja kontrastit toistuisivat niinkuin ihmissilmä näkee.
Jokainen meistä näkee eri tavalla värit ja jokainen monitori toistaa ne eri tavalla (varsinkin kalibroimattomat). Ei ole aivan yksinkertaista siis.
Tuntuu, että tekninen kehitys ei kulje siihen suuntaan, jossa luonnollisen kaltaisen kuvan tuottaminen olisi yksinkertaista, vaan suunta on se, että kameran ja kuvankäsittelyn säädöt on vieneet liikaakin huomiota.
Ihmiset eivät halua tylsiä värejä, sen takia esim. iPhone tuottaa hyvin liioiteltua värimaailmaa ja tästä ihmiset tykkäävät. Luonnollinen on out.
Eihän luonnollisen kuvan tuottaminen nykyteknologialla luulisi olevan ylivoimaista! Olen kyllä kuullut mm. tekniikasta jossa kameran automatiikka valottaa kuvan eri osa-alueet eri tavalla, jolloin tuloksena on kontrastiltaan ensiluokkainen kuva, niin ettei puhkipalaneita tai tukkoon menneitä kohtia kameran tuottamassa kuvassa enää ole. Niinhän silmäkin toimii melkein aina.
Ei kai ihmisen silmässä ole kuin yksi iris jonka kautta valoa tulee sen verran kuin tulee? Ei se kykene eri kohtia "valottamaan" eri tavalla. Jos katsot jotakuta kirkkaaseen valoon, niin pimeältä se näyttää, silmänkin DR loppuu kesken jossain vaiheessa.
Huippulaatuisen kamerakännykän voisin ostaa (tai ainakin sen pelkän kameraosan, kas kun sellaisia ei ole tarjolla). LX100:n kuvanlaadusta ei loppujen lopuksi tiedä, netissä oleviin testikuviin ei ihan ole luottamista.
Yksikään nykyinen kamerakännykkä ei sisällä mitään vastaavanlaatuista. Kameroiden sensorit liikkuvat 1/2,5":sta (kuten Galaxy S7) ylöspäin hieman. LX100:n sensori on jo 4/3, Lumia 1020:n sensori oli 1/1.5" ja mitään sen kokoista ei yhdestäkään nykykännykästä löydy.
 
Avatar
Tapiola2006
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 9840

11 months ago

Ehkä helpoiten saisit tuon kaltaiseen ominaisuuteen viittaavan mahdollisuuden käyttöösi Fujin kamerasta käyttämällä eri filmimerkkien ja -laatujen tallennettuja värimaailmoja. Silloin sun  ei tarvitse itse säätämällä hakea niitä.

Voit ehkä saada säädöt kohdalleen, mutta se vaatii paljon kokeiluja. On kuitenkin otettava huomioon, ettei lapsesi puhelin voi olla verrokki, koska jo sen näytön säädöt vaikuttavat tulokseen, eivät pelkästään itse puhelimen tuottamat tiedostot.

Se, mitä nykytekniikka mielellään tarjoaa on värikylläisyys (varsinkin keltainen, kulta, persikka ja sinisen sävyt), korostettu kontrasti ja ääriviivaterävöinti. Siksi sun pitäisi hakea säädöissäsi kontrastin laskua sekä lievää HDR-ominaisuutta. Karkkimaisuus on pannassa.

Mitä tulee silmään, kyllä se "valottaa" reaaliaikaisesti kohteen eri osia eri tavoin aina kun katseen suunta vaihtuu. Mutta silmähän ei kuvaa muodosta, vaan aivot ja siten muuttujia on niin paljon, ettet voi tietää miten kukin kokee värit. Eivät edes omat silmäsi näe ,värejä samalla tavoin keskenään.

LX100 on poikkeuksellisen hieno kamera varsinkin niin pieneksi laitteeksi jos tykkää nykyisten Panasonicien värimaailmasta (joka poikkeaa Canonin, Nikonin, Leican ym. vastaavista). Netin testiikuvien säädöistä et tiedä mitään, joten niitäkään ei voi pitää verrokkina pulmasi suhteen.
 
reijokoo
Liittynyt: 9 years ago
Viestit: 81

11 months ago

Kyllä kai kamera kuin kamera  hyvässä valossa tallentaa kuvattavan kohteen suurin piirtein niin kuin silmä sen näkee. Ongelmat alkavat sitten vastavalossa, jyrkissä kontrastitilanteissa ja sekavalossa. Niistä ei sitten selviä kuin valotusta kompensoimalla, salamalla tai raw-kuvia vääntämällä.
 
mvuori
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 10634
Paikkakunta: Tampere

11 months ago

Tapiola2006 kirjoitti:
Ehkä helpoiten saisit tuon kaltaiseen ominaisuuteen viittaavan mahdollisuuden käyttöösi Fujin kamerasta käyttämällä eri filmimerkkien ja -laatujen tallennettuja värimaailmoja. Silloin sun  ei tarvitse itse säätämällä hakea niitä.
Filmiefektit ovat vihonviimeinen keino saada oikeanlaista jälkeä. Kun kamera on ensin arponut valkotasapainon kohdalleen, efektit siirtävät värejä vastaamaan vanhojen ihmisten nostalgisia preferenssejä. Niillä ei ole mitään tekemistä todellisuuden tai "nykyihmisten" kanssa.
Matti Vuori
 
Avatar
Tapiola2006
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 9840

11 months ago

mvuori kirjoitti:
Filmiefektit ovat vihonviimeinen keino saada oikeanlaista jälkeä. Kun kamera on ensin arponut valkotasapainon kohdalleen, efektit siirtävät värejä vastaamaan vanhojen ihmisten nostalgisia preferenssejä. Niillä ei ole mitään tekemistä todellisuuden tai "nykyihmisten" kanssa.
Ei vai? Senhän päättää katsoja. Jos se hänelle on hyvä ja on siihen tyytytväinen on asia ok.
Todellisuus on kohtuuton vaatimus tässä yhteydessä, jo pelkästään siksi että me kaikki näemme enemmän tai vähemmän eri tavoin.
 
Quiquern
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 20655
Viesti:

11 months ago

Linssikeitto kirjoitti:
Moi!

Harmittaa, kun tenava näyttää kännykkäkameransa kuvia. Upeet, luonnolliset värit! Ja kivasti taskuun menevä laite!

Mun vanhalla LX5:llä ei samaan yllä. Tai ehkä jos jaksaa väännellä kuvausohjelmalla jokaisen kuvan värit kohdalleen. Jos silloinkaan. Kyseinen kamera on auttamattomasti jälkeenjäänyt.

Mielessä on käynyt hankkia LX100, parisen vuotta vanha malli sekin. Mutta kävisikö senkin kanssa niin, että joutuisin taas ihailemaan pentujen kännyköiden värin ja kontrastin hallittua toistoa kateudesta keltaisena, ja kiroilisin LX100:een heitettyä yli kuuttasataa euroa?

Tokihan oikeissa kameroissa on monia hyödyllisiä ominaisuuksia, mutta nyt onkin kyse kuvanlaadusta.
Osta ihmeessä kännykkä, niin saat luonnolliset värit!
Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
 
Quiquern
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 20655
Viesti:

11 months ago

Linssikeitto kirjoitti:


Tuntuu, että tekninen kehitys ei kulje siihen suuntaan, jossa luonnollisen kaltaisen kuvan tuottaminen olisi yksinkertaista, vaan suunta on se, että kameran ja kuvankäsittelyn säädöt on vieneet liikaakin huomiota.

Eihän luonnollisen kuvan tuottaminen nykyteknologialla luulisi olevan ylivoimaista! Olen kyllä kuullut mm. tekniikasta jossa kameran automatiikka valottaa kuvan eri osa-alueet eri tavalla, jolloin tuloksena on kontrastiltaan ensiluokkainen kuva, niin ettei puhkipalaneita tai tukkoon menneitä kohtia kameran tuottamassa kuvassa enää ole. Niinhän silmäkin toimii melkein aina.
Silmähän on oikein huono. Epätarkka, edes hieman tarkka alue pari astetta -toki kuvakulmaa riittää yli 180 astetta. Lisäksi silmä adaptoi jatkuvasti, eli ne luonnolliset värit ja "oikea" valotus muuttuu koko ajan. Pimeässä nähdään vain sinistä, ja huonosti, mutta jos puoli tuntia vartoo niin paremmin. Sisältä ulkona näyttäisi olevan sinistä, ja kun menee ulos, on sisävalo muuttunut oranssiksi!

Tähän ei tosiaan kamera pysty!
Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
 
D300
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 9 years ago
Viestit: 429

11 months ago

Haluan minäkin nähdä kännykkäkameran, joka vähäänkään vaatvammissa olosuhteissa taltio kuvan samalla tavalla kuin ihmissilmä havaitsee ympärillään olevia detaljeja.
Joo, onhan niitä semi kiva katsella hyvissä olosuhteissa esim. iPhone 6:nlla otettuja "kymppikoon" kuvia, vaan annas olla kun olosuhteet vähänkään muuttuvat vaativimmiksi/kuvakoko muuttuu esim A3:seksi, niin samanlaista vääntämistä se on Lightroomilla kuin "oikeallakin"kameralla otettujen kuvien äärellä ja silti laadussa jäädään kauas suurempikennoisen "oikean" kameran kuvanlaadussa.

Kesällä otin kamerallani nuorimmaisen ripareiden "kaverikuvat" pihallamme heidän valitsemassaan paikassa, ilman ollessa kaunis ja paikan ollessa pois suorasta auringonpaisteessa.
Vanhempi tyttäreni otti vieressäni iPhone 6:llaan samaan aikaan kuvia, jotka puhtaasta mielenkiinnosta pyysin lähettämään itselleni, nimen omaan testiä silmällä pitäen ja ei muuta kuin myöhemmin kuvaa auki Lightroomiin ja vaikka kuinka väänsin, niin tosiasia on edelleen se, että (kriittisesti arvioiden) pask...asta ei edelleenkään saa mansikoita.
Kyllä niitä katselee ja kelpaa, kunhan muistaa laskea rimaa alemmas, mutta vähääkään kuvanlaatua arvostavalle kamera on kamera ja kännykkä on kännykkä, thats it.
 
Avatar
Tapiola2006
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 9840

11 months ago

Quiquern kirjoitti:
Silmähän on oikein huono. Epätarkka, edes hieman tarkka alue pari astetta -toki kuvakulmaa riittää yli 180 astetta. Lisäksi silmä adaptoi jatkuvasti, eli ne luonnolliset värit ja "oikea" valotus muuttuu koko ajan. Pimeässä nähdään vain sinistä, ja huonosti, mutta jos puoli tuntia vartoo niin paremmin. Sisältä ulkona näyttäisi olevan sinistä, ja kun menee ulos, on sisävalo muuttunut oranssiksi!

Tähän ei tosiaan kamera pysty!
Mainitsemissasi asioissa kamerat tekevätkin virheitä korjatessaan valon väriä silloinkin kun sitä ei pitäisi korjata.

Kun nyt tässä vielä vähän odotellaan, ei tarvitse kuvata loistavaa, oranssista hehkuvaa auringonlaskua, koska kamerat ovat korjanneet senkin neutraaliksi ja avanneet hienot oksien viiltävän terävät pikimustat varjokuvat vaalenharmaiksi mössöiksi Super-HDR -toiminolla. Joo...

Vai on silmä huono? Et ole tainnut opetella käyttämään silmän reunalaueen soluja hämäränäköön. Ne kun eivät välitä väri-informaatiota, vain kirkkauden, joten kuva muotoutuu ns.mustavalkoiseksi. Mutta siten näkee pimeässä paremmin.
Viimeksi muokannut Tapiola2006, 29.9.2016 klo 22.04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
 
D300
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 9 years ago
Viestit: 429

11 months ago

Kahden koiran omistajana kun tulee ulkoiltua paljon mm. metsässä, huomaa näin syksyn iltoina, kun sinne pimeään metsään menee, on yllättävää, kuinka silmä tottuu kotvan kuluttua pimeään (toki tämäkin on yksilöllistä), enkä käytännössä kaipaa fikkaria, kotvan siellä tallusteltuani. Samoissa olosuhteissa olisi turha kuvitellakaan ottaa minkäänlaisella kameralaitteella ilman lisävalaistusta kuvia.

T: juuri koirien kanssa metsälenkiltä tullut ;)
 
moonshine
Liittynyt: 4 years ago
Viestit: 80

11 months ago

Värit ja kontrasti ovat niin subjektiivinen kokonaisuus, että on mahdonta sanoa, minkä härpäkkeen tuottama jälki tyydyttäisi juuri sinua.

"Helpoin" tie taitaa olla kuvata raakana ja opetella itse vääntämään haluamansa lopputulos. Tai sitten tyytyä sinnepäin olevaan automatiikkaan. :-)
 
Quiquern
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 20655
Viesti:

11 months ago

Mä luulen että onni on "syväterävyyttä metristä äärettömään ja satukat satasessa"
Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
 
sepi1
Liittynyt: 8 months ago
Viestit: 18

8 months ago

Mitenhän tuon LX100 kroppikerroin lasketaan? Voisi verrata täyden 4/3-kennon kokoon.

Kamera ei käytä koko ( Four Thirds) 4/3-kennon kuva-alaa, mutta käytetty kuva-ala on varmaankin kuitenkin isompi kuin esim 1"- kenno.
"Kameran Four Thirds -kokoinen 16 megapikselin kenno tarkoittaa käytännössä seuraavaa: vaikka kenno on suuri ja siinä on 16 miljoonaa pikseliä, kaikkia ei käytetä vaan kuvasuhteen valinta lohkoo kussakin tapauksessa käyttöön osan pikseleistä kuvasuhteesta riippuen. Eniten pikseleitä, 12,7 megapikseliä, saa käyttöön kuvaamalla 4:3 kuvasuhteella. Kuvasuhde 3:2 tarjoaa 12,2 megapikseliä, 16:9 tarjoaa 11,3 megapikseliä ja 1:1 kuvasuhde 9,5 megapikseliä."
 
nomad
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 9930

8 months ago

sepi1 kirjoitti:
Mitenhän tuon LX100 kroppikerroin lasketaan? Voisi verrata täyden 4/3-kennon kokoon.

Kamera ei käytä koko ( Four Thirds) 4/3-kennon kuva-alaa, mutta käytetty kuva-ala on varmaankin kuitenkin isompi kuin esim 1"- kenno.
"Kameran Four Thirds -kokoinen 16 megapikselin kenno tarkoittaa käytännössä seuraavaa: vaikka kenno on suuri ja siinä on 16 miljoonaa pikseliä, kaikkia ei käytetä vaan kuvasuhteen valinta lohkoo kussakin tapauksessa käyttöön osan pikseleistä kuvasuhteesta riippuen. Eniten pikseleitä, 12,7 megapikseliä, saa käyttöön kuvaamalla 4:3 kuvasuhteella. Kuvasuhde 3:2 tarjoaa 12,2 megapikseliä, 16:9 tarjoaa 11,3 megapikseliä ja 1:1 kuvasuhde 9,5 megapikseliä."
Eikös LX100:n kroppi lasketa suhteessa m43 formaattiin josta kroppaus tapahtuu? LX100 tekee 12mpx kuvia joka on 3/4 alkuperäisestä.

Eli aika pieneksi menee LX100:n kenno, etenkin kun tiedetään, ettei lähtökohtana oleva 16mpx m43 kenno ole mikään resoluution, dynamiikan tai kohinattomuuden ihme. Aivan ymmärrettävää, että myös Panasonic on kääntänyt uusissa malleissaan katseensa Sonyn 1" kennoon. 1" tarjoaa suhteessa huomattavasti parempaa kuvanlaatua, mahdollistaa kehittyneet video-ominaisuudet ja nopean tarkennuksen sekä pienempänä formaattina johtaa kamran pienempään kokoon, mikä lienee pokkareiden tapauksessa etu.
 
sjk
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 97

8 months ago

Tapiola2006 kirjoitti:
mvuori kirjoitti:
Filmiefektit ovat vihonviimeinen keino saada oikeanlaista jälkeä. Kun kamera on ensin arponut valkotasapainon kohdalleen, efektit siirtävät värejä vastaamaan vanhojen ihmisten nostalgisia preferenssejä. Niillä ei ole mitään tekemistä todellisuuden tai "nykyihmisten" kanssa.
Ei vai? Senhän päättää katsoja. Jos se hänelle on hyvä ja on siihen tyytytväinen on asia ok.
Todellisuus on kohtuuton vaatimus tässä yhteydessä, jo pelkästään siksi että me kaikki näemme enemmän tai vähemmän eri tavoin.
Puhut kallita sanoja veli hyvä. Eikös sitä sanota että;kauneus on katsojan silmissä (tai oikeistaan aivoissa). Kyllä minä ainakin huomaan sen, kun Lightruumissa säätelen kuvia. Tietenkin painoprintit on säädettävä tiettyjen normien mukaan, mutta omat kuvani on minulle ja sen mukaan ssädän niitä.
 
milu
Liittynyt: 7 years ago
Viestit: 87

8 months ago

Kyllä LX-100 käyttää tavanomaista 4/3 kennoa, mutta käytössä oleva pinta-ala määräytyy kuvasuhdevalinnan mukaan, eli 3:4 tai 9:16 käyttökytkimen mukaan
 
nomad
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 9930

8 months ago

milu kirjoitti:
Kyllä LX-100 käyttää tavanomaista 4/3 kennoa, mutta käytössä oleva pinta-ala määräytyy kuvasuhdevalinnan mukaan, eli 3:4 tai 9:16 käyttökytkimen mukaan
Eli kropaten mennään

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa
Vaihda väriteemaa Vaihda leveyttä