• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 34
 
Avatar
Pelari
Paid subscriber
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 765

1 year ago

Kaksiteholaseilla Nikon F3HP:n tarkennus on mulla erittäin hankalaa  ja vaikka se on huippukamera muuten, niin sillä kuvaaminen jää vähemmälle epämukavan tarkennuksen kanssa.
Leica Q:ssa on uskomattoman hyvä evf ja sillä etsimestä tarkentaminen on yhtä juhlaa.
-Älä tee asioita liian monimutkaisiksi-
 
burmanm
Liittynyt: 2 years ago
Viestit: 94

1 year ago

Seppo R kirjoitti:
Perusteluni on mukavuudenhalu, koko ja paino.
Kuten alkuperäinenkin kirjoittaja varmaan, niin itse en vaan saa mukavaa otetta näistä peilittömistä, vaikka todella arvostaisin pientä kameraa (D7000:n verrattuna) jota voisi kuljetella. Nikon 1 J3 löytyy kanssa, mutta sekään ei pysy handussa sitten millään.

Yleensä ongelma on noiden muotoilussa kuitenkin, miksei yhdessäkään niissä ole kunnollista kahvaa? Fujit ja Olympukset tippuu kädestä, kun niitä pidellään sormenpäillä eikä kämmenellä kiinni. Mielestäni D5500 näytti että pieneenkin kameraan voi sellaisen kunnollisen tehdä. Sit jos alkaa lisäämään niihin niitä lisäkahvoja, niin se pienuuden etu katoaa kanssa.

Tosin, jatkuvasti kasvavat linssit mielestäni poistavat tuon peilittömien edun, kun niiden osuus kokonaispainosta on niin suuri.
Nykypuhelimet tekevät loistavia kuvia jaettavaksi netissä ja s-postitse kavereille. Eikä vie taskussa tilaa ja painaa vähemmän kuin m.4/3 pannari.
Nykypuhelimien suuntaus on pikemminkin että vievät taskussa enemmän tilaa kuin DSLR ;). Pahimmat puutteet niissä mielestäni on kuitenkin tarkennus ja nopeus. Ovat niin hitaita että moni tilanne menee ohi.
 
nomad
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 10040

1 year ago

RamsesII kirjoitti:
Muutaman kerran laitteiston vaihtamisen jälkeen olen huvikseni lainannut työkavereideni Canoneita ja todennut, että en voi edelleenkään ymmärtää miksi optinen etsin/peili on enää olemassa. Minulle se on jäänne ajalta, jolloin kamerat siirtyivät filmikameroista digitaalisiksi, ja kunnollista elektronista etsintä ei vielä osattu rakentaa. Toinen harmittava seikka oli Canonin vanhahtava ja kankea valikkorakenne, kun olin jo tottunut Olympuksen super control paneliin, jolla pääsen yhdellä napin painalluksella käytännössä kaikkiin kameran säätöihin käsiksi.

Joskus mietin onko Canon/Nikon tehnyt "Nokiat" ja jäänyt tuleen makaamaan, luottaen siihen, että kun kerran on saavuttanut markkinoiden huipun, voi vain luottaa omaan erinomaisuuteensa ja brändiinsä ja tuotekehitys on saanut jäädä toissijaiseksi tai pysähtyä kokonaan. Nokialle kävi niin, että Applen iPhonet, Samsungit, LG:t ym. ajoivat oikealta ja vasemmalta ohi, ja Nokia ei ehtinyt reagoida muuttuneeseen tilanteeseen. Jos Canon/Nikon eivät pian saa aikaiseksi ammattilaisrunkoja peilittömänä ja kunnollisilla vakaajilla, Olympus, Sony, Fuji ym. jatkavat teknistä etumatkaansa kiihtyvällä vauhdilla. Ohi ne ovat menneet jo aikoja sitten.

Oma veikkaukseni on, että 10 vuoden päästä peilillisiä järjestelmäkameroita ei enää ole uutena markkinoilla tai jos on, niitä ostavat vanhat jäärät, joille tärkeintä on vain pysyä muuttumattomana, eikä missään nimessä opetella tai omaksua mitään uutta. Mikään uusihan ei voi olla hyväksi, vaan kaikki tekninen kehitys on hapatusta. Näin on aina ollut ja näin on aina oleva.
En ymmärrä ollenkaan mitä tämä valitus CaNikonin pysähtyneisyydestä tarkoittaa. Kuvaan tosin Nikonilla, mutta parannukset viimeisen 5-10 vuoden aikana ovat olleet suuria. Täyskenno on vakiintunut harrastajaluokkaankin, kuvanlaatu on parantunut huimasti, tarkennusjärjestelmät ovat parantuneet paljon, kamerat ovat keventyneet, on video, takanäytöt ja livevjuut parantuneet jne. Ja nämä ovat vain kuvausominasuuksia, en siis puhunut wifistä tai muusta. Myös objektiivit ovat parantuneet - ja monessa tapauksessa myös keventyneet.

Ja nyt on selvästi taas yksi kehitysaskel käynnissä kun ajattelee mitä D500/D5 tarjoavat. Esimerkiksi kunhan D500:n Snapbridge leviää koko mallistoon, niin se nyt kovin hottina pidetty wifi tuntuu äkkiä kamalan vanhanaikaiselta.
RamsesII kirjoitti:
Veikkaan myös, että peilittömien jo nyt uskomattoman hyvä sähköinen etsin on kokenut uusia parannuksia, joista emme vielä voi uneksiakaan. Kuten suuri filosofimme on sanonut, kehitys kehittyy.
Epäilen että sitten kun meillä on se kovaan kuvauskäyttöön oikasti sopiva peilitön, niin se ei ei ole pieni eikä söpö eikä sitä saa puna-valkoisena. Vaan se kunnon peilitön on erittäin lähellä sitä mitä nykyajan dslr on. Tämä niin olemukseltaan, ergonomialtaan kuin kuvausominaisuuksiltaankin.
 
emerik
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 5987

1 year ago

Seppo R kirjoitti:
Minun veikkaukseni on, että peilittömät tulevat valtaamaan alaa edelleen.
Perusteluni on mukavuudenhalu, koko ja paino. Ovathan monet ammatikseen kuvaavatkin jo peilittömiin siirtyneet. Siis lukemani perusteella.
Harrastelijoiden kamera tulee olemaan yhä etenevessä määrin puhelin. Aika moni tuttavani, joka aikoinaan osti Canonin peilijärkkärin, on siirtynyt kuvaamaan puhelimella . Nykypuhelimet tekevät loistavia kuvia jaettavaksi netissä ja s-postitse kavereille. Eikä vie taskussa tilaa ja painaa vähemmän kuin m.4/3 pannari.
Lyhyesti sanottuna, tarkoituksenmukaisuus kamera asiassakin näyttelee pääosaa.
Studiokamerat ovat asia erikseen, enkä niistä mitään tiedä, joten en osaa niiden tulevaisuuttakaan hahmottaa.
Että tälläinen näkemys aiheesta.
Puhelimien suosio liittyy niin vahvasti sosiaaliseen mediaan, että siinä mielessä perinteiset kamerat väistämättä on heikommassa asemassa. Kyllä massat väistämättä valuu pienempiin mutta entistä parempiin kameroihin. Peilikamerat jää väistämättä marginaaliselle ryhmälle. Tilannetta voi siis verrata nykyisin näihin rassukoihin jotka kuvailee filmikameroilla kun eivät vain tiedä paremmasta. Valokuvaus suosion jatkumisen suhteen voi toki arvailla, kun on vaikea tietää mihin muu tekniikka menee. 3d lasien myötä voi asetelmat muuttua ja ehkä jossain vaiheessa perinteinen tylsä liikkumaton kuva koetaan vain vanhan aikaiseksi. Kuvauksen monipuolistuminen ja pirstaloituminen on siis todennäköistä.
 
Kasimir
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 9215

1 year ago

emerik kirjoitti:
...Tilannetta voi siis verrata nykyisin näihin rassukoihin jotka kuvailee filmikameroilla kun eivät vain tiedä paremmasta. Valokuvaus suosion jatkumisen suhteen voi toki arvailla, kun on vaikea tietää mihin muu tekniikka menee. 3d lasien myötä voi asetelmat muuttua ja ehkä jossain vaiheessa perinteinen tylsä liikkumaton kuva koetaan vain vanhan aikaiseksi. Kuvauksen monipuolistuminen ja pirstaloituminen on siis todennäköistä.
Tekniikka menee omalla raiteellaan, vääjäämättä. Monipuolistuminen ja pirstaloituminen on tosiasia. Itse edustan kuvan tekemisen taiteellista puolta. Vaikka olenkin hylännyt perinteisen pimiötyöskentelyn, niin ei se vielä katoa minnekään. Väittäisin, että sen suosio on vauhdikkaasti kasvamassa. Tylsä liikkumaton kuva, maalaus, grafiikka, valokuva jne...  ei ole vielä kadonnut minnekään. Satoja vuosia vanhat menetelmät tehdä liikkumatonta kuvaa ovat yhä voimissaan, ja voivat hyvin. Mitä sinä oikein höpötät?

Kapa
 
Quiquern
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 20655
Viesti:

1 year ago

Saas tosiaan nähdä milloin digheissä sadhan kunnollinen huippuvalojen toisto, 2100?
Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
 
keegan
Liittynyt: 8 years ago
Viestit: 6121
Paikkakunta: Oulu

1 year ago

emerik kirjoitti:
Puhelimien suosio liittyy niin vahvasti sosiaaliseen mediaan, että siinä mielessä perinteiset kamerat väistämättä on heikommassa asemassa. Kyllä massat väistämättä valuu pienempiin mutta entistä parempiin kameroihin. Peilikamerat jää väistämättä marginaaliselle ryhmälle. Tilannetta voi siis verrata nykyisin näihin rassukoihin jotka kuvailee filmikameroilla kun eivät vain tiedä paremmasta. Valokuvaus suosion jatkumisen suhteen voi toki arvailla, kun on vaikea tietää mihin muu tekniikka menee. 3d lasien myötä voi asetelmat muuttua ja ehkä jossain vaiheessa perinteinen tylsä liikkumaton kuva koetaan vain vanhan aikaiseksi. Kuvauksen monipuolistuminen ja pirstaloituminen on siis todennäköistä.

"rassukoihin jotka kuvailee filmikameroilla kun eivät vain tiedä paremmasta"

Sikäli kun kyse on harrastuksesta eikä elannon hankkimisesta, saa sen "paremman" onneksi itse kukin vapaasti itselleen määritellä. Muuten tätä tuskin monikaan harrastaisi:)

PS  Aina on toki heitä jotka tietävät miten myös kaikkien muiden pitää harrastaa, mutta ... karavaani kulkee.
 
nomad
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 10040

1 year ago

Quiquern kirjoitti:
Saas tosiaan nähdä milloin digheissä sadhan kunnollinen huippuvalojen toisto, 2100?
Ei näitä täällä kiinnosta. Sehän jo tuossa toisessa keskustelussa kuultiin, että kameralla ei ole mitään väliä ja että on snobbailua vaatia parempaa.
 
Avatar
mablo
Liittynyt: 9 years ago
Viestit: 3599
Paikkakunta: Helsinki

1 year ago

emerik kirjoitti:
Tilannetta voi siis verrata nykyisin näihin rassukoihin jotka kuvailee filmikameroilla kun eivät vain tiedä paremmasta. Valokuvaus suosion jatkumisen suhteen voi toki arvailla, kun on vaikea tietää mihin muu tekniikka menee. 3d lasien myötä voi asetelmat muuttua ja ehkä jossain vaiheessa perinteinen tylsä liikkumaton kuva koetaan vain vanhan aikaiseksi. Kuvauksen monipuolistuminen ja pirstaloituminen on siis todennäköistä.
Siinä mielessä väärä lähtökohta, että nykyiset filmikuvaajat ovat lähtökohtaisesti - uskoisin lähes kaikki - myös digikuvaajia. Monien digikalusto ja -osaaminen kestää kriittisenkin vertailun.

Epäilemättä yksi monista motivaatioista valita filmi oman kuvakerronnan välineeksi on sisäsyntyinen ärtymys realismiin taidemuotona. Eli aika banaaliin ja lopulta myös lapsellisen naiviin näkemykseen, jossa havaitun 'todellisuuden' tarkkaakin tarkempi imitaatio nähdään kuvataiteen paremmuuden mittarina.
 
Avatar
hannu523
Liittynyt: 8 years ago
Viestit: 2633
Viesti:

1 year ago

mablo kirjoitti:
Epäilemättä yksi monista motivaatioista valita filmi oman kuvakerronnan välineeksi on sisäsyntyinen ärtymys realismiin taidemuotona. Eli aika banaaliin ja lopulta myös lapsellisen naiviin näkemykseen, jossa havaitun 'todellisuuden' tarkkaakin tarkempi imitaatio nähdään kuvataiteen paremmuuden mittarina.
Hyvin sanottu !
 
nomad
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 10040

1 year ago

mablo kirjoitti:

Epäilemättä yksi monista motivaatioista valita filmi oman kuvakerronnan välineeksi on sisäsyntyinen ärtymys realismiin taidemuotona. Eli aika banaaliin ja lopulta myös lapsellisen naiviin näkemykseen, jossa havaitun 'todellisuuden' tarkkaakin tarkempi imitaatio nähdään kuvataiteen paremmuuden mittarina.
Olen nyt digiaikanakin kuvannut filmille seuraavista syistä
1) Kiinnostus valokuvan historiaa kohtaan
2) Halusta päästä valokuvauksen juurille
3) Halusta tehdä kuvani "itse"

Todellisuudella ja realismilla on tämän kanssa hyvin vähän tekemistä.
 
reijokoo
Liittynyt: 9 years ago
Viestit: 86

1 year ago

nomad kirjoitti:
En ymmärrä ollenkaan mitä tämä valitus CaNikonin pysähtyneisyydestä tarkoittaa. Kuvaan tosin Nikonilla, mutta parannukset viimeisen 5-10 vuoden aikana ovat olleet suuria. Täyskenno on vakiintunut harrastajaluokkaankin, kuvanlaatu on parantunut huimasti, tarkennusjärjestelmät ovat parantuneet paljon, kamerat ovat keventyneet, on video, takanäytöt ja livevjuut parantuneet jne. Ja nämä ovat vain kuvausominasuuksia, en siis puhunut wifistä tai muusta. Myös objektiivit ovat parantuneet - ja monessa tapauksessa myös keventyneet.

Ja nyt on selvästi taas yksi kehitysaskel käynnissä kun ajattelee mitä D500/D5 tarjoavat. Esimerkiksi kunhan D500:n Snapbridge leviää koko mallistoon, niin se nyt kovin hottina pidetty wifi tuntuu äkkiä kamalan vanhanaikaiselta.

Epäilen että sitten kun meillä on se kovaan kuvauskäyttöön oikasti sopiva peilitön, niin se ei ei ole pieni eikä söpö eikä sitä saa puna-valkoisena. Vaan se kunnon peilitön on erittäin lähellä sitä mitä nykyajan dslr on. Tämä niin olemukseltaan, ergonomialtaan kuin kuvausominaisuuksiltaankin.
Eikös Samsung NX1 yrittänyt olla ergonomialtaan, ominaisuuksiltaan ja akunkestoltaan lähellä sitä mitä nykyajan dsrl on? Firma löi vaan hanskat tiskiin liian aikaisin.
 
nomad
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 10040

1 year ago

reijokoo kirjoitti:
Eikös Samsung NX1 yrittänyt olla ergonomialtaan, ominaisuuksiltaan ja akunkestoltaan lähellä sitä mitä nykyajan dsrl on? Firma löi vaan hanskat tiskiin liian aikaisin.
Varmaan juu. NX1 keräsi kovasti kehuja. Epäilemättä hyvä kamera.
 
Avatar
Tapiola2006
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 9840

1 year ago

Pelari kirjoitti:
Kaksiteholaseilla Nikon F3HP:n tarkennus on mulla erittäin hankalaa  ja vaikka se on huippukamera muuten, niin sillä kuvaaminen jää vähemmälle epämukavan tarkennuksen kanssa.
Leica Q:ssa on uskomattoman hyvä evf ja sillä etsimestä tarkentaminen on yhtä juhlaa.
+100
 
Avatar
Mirrored
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 18619
Paikkakunta: Karjaa

1 year ago

Ette ole H-sarjan tähyslaseja kokeilleet Nikoniin kaksitehojen kanssa?
Tamron SP85mm, IMO paras muotokuvaobjektiivi
Nikkor AF-S 50mm ja 35mm G
Leica M - Sony E laatusovite, merkki Metabones
 
SakkeM
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 16708

1 year ago

Pelari kirjoitti:
Kaksiteholaseilla Nikon F3HP:n tarkennus on mulla erittäin hankalaa  ja vaikka se on huippukamera muuten, niin sillä kuvaaminen jää vähemmälle epämukavan tarkennuksen kanssa.
Saahan siihen korjauslinssejä okulaariin.  Miksi pitää tihrustaa lasien kanssa, kun se ilman on paljon helpompaa.
Only 100% recycled electrons were used in the making of this message...
 
Quiquern
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 20655
Viesti:

1 year ago

SakkeM kirjoitti:
Saahan siihen korjauslinssejä okulaariin.  Miksi pitää tihrustaa lasien kanssa, kun se ilman on paljon helpompaa.
Juu, etsin tuossa on loistava, vaikka muuten onkin aika kökkö.
Otan mielummin FE2:n tai F4:n kuin viisi F3:sta, vaikka toki F3:nkin on parempi kuin viisi Olyn digiä ;-)
Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
 
anttia
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 316
Viesti:

1 year ago

Itse lähdin peilittömiin aikanaan, kun jonkun pidemmän keikan jälkeen oli niska niin jumissa. Eka oli joku Olympuksen Pen, se ei vielä oikein napannut mutta Fuji x100 ja erityisesti x100s alkoi olla jo melkein maalissa.

Nyt on lisäksi vielä Xe2 ja minimalistinen kolmen primen valikoima ja peilikamereita tulee otettua mukaan tosi harvoin. Joskus se harmittaa, jos joutuu esim. yllättäen nopeisiin tilanteisiin, mutta yleensä kaluston keveyden tuomat hyödyt painaa vaakakupissa enemmän.

Ei nuo tarkennuksen suhteen ole kauheasti jäljessä, ongelmana on lähinnä tarkennuksen osuminen taustaan pieniä etualan kohteita kuvattaessa ja pimeässä tää "focus hunting" mitä se ikinä onkaan suomeksi?

Omaa siirtymistäni on helpottanut osaltaa se etteivät eniten käyttämäni peilikamerat Canon 5d ja 5d mark II olleet erityisen hyviä tällä saralla. Ykkössarjalaisten ystävillä lienee hankalampaa.

Itse en koskaan oikein erityisemmin kiintynyt dslr etsimiin, nykyään kun Canonit kaivaa kaapista niin niillä kuvaaminen tuntuu aina vaivalloiselta ja väärällä tavalla vanhanaikaiselta. Ei ollenkaan vinyylinkuuntelulta, vaan enemmänkin CD-levyjen. Jos haluan raahata painavia esineitä ympäriinsä, niin valitsen mieluummin keskikoon filmikameran kuin digipeilikameran.

En tiedä miten nuo kameramyyntitrendit tulevat kehittymään, mutta itse ainakin olen ollut hyvin tyytyväinen pikkukameroihin. Tuntuvat kehittyvän hurjaa vauhtia, varsinkin vakavammassa päässä markkinoita. Urheilu/lintu/jne kuvaajille ei taia olla vielä ihan perillä mutta kehittyy kovaa vauhtia. Tuskin peilikameratkaan minnekkään häviävät, jäävät vaan erikoismiesten jutuksi. Ja ehkä ne jonainpäivänä on retrosti cooleja, niinkuin vaikka c-kasetti nykyään.
 
Fujilla kuvaan
Liittynyt: 2 years ago
Viestit: 289

1 year ago

Canonista Fujiin siirtyneenä en kaipaa takaisin. Saan (lähes) saman kuvanlaadun kuin vaihtoehtona olleessa 5D mark III:ssa oleellisesti kevyemmällä kalustolla. Optista etsintä pidän yhä välttämättömänä, minkä vuoksi runkona on X Pro1, eikä X T1.

Jos olisin yhä aktiivinen eläinkuvaaja, niin tilanne olisi varmaan toinen. Fujilta puuttuu f/2.8 ja f/4.0 300 mm telet. Nyt julkaistu pitkä zoomi ei korvaa niitä.

Uuden X Pro2:n tarkennus on ollut ihan toimiva testeissä, joten X T2:lta voi odottaa hyvää suorituskykyä. Saa nähdä, onko kohta edes luontokuvaajilla syytä pysyä croppikennoisessa peilijärjestelmässä.
 
Avatar
Galeidan
Liittynyt: 2 years ago
Viestit: 14

1 year ago

Aika lailla samat fiilikset, kuin muillakin peilittömiin siirtyneillä. Peilillisten koko ei niinkään haitannut vaan pikemminkin järjestelmän paino. Ei vaan jaksanut raahata useiden kilojen painoista laukkua mukana pitkin päivää. Huomasin ottavani mukaan usein pienen Sony RX100 IV:n järkkärin sijaan.

Canon 70D ja Nikon D810 meni myyntiin ja tilalle tuli Fuji. Olen ollut tyytyväinen kuvanlaatuun ja Fujilla on ollut todella mukava kuvata. Löysin kuvaamisen riemun uudestaan.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 34

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: baader, Mirrored ja 6 vierailijaa
Vaihda väriteemaa Vaihda leveyttä