nomad
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 9880

4 years ago

paaton kirjoitti:
nomad kirjoitti:
Itse ainakin jatkan nykysysteemeilläni enkä valotuksen varoitusvalojen takia Olympukseen vaihda. Tiedän aika tarkkaan kuinka paljon histogrammi saa vuotaa oikealta yli niin, että se on vielä säädettävissä.  Sillä siis mennään.
Juu, ei se takatelkkarin kuvan katsominen otoksen jälkeen niin kamalasti hidasta.
Mutta tuollainen huippuvalojen mukaan automaattisesti valottava moodi voisi kyllä olla joissain tilanteissa aika kiva.
Olisi se kiva. Etenkin kun sen saisi optisen etsimen päälle heijastettua. Nykyisin lhinnä maisemakuvissa turvaudun takatelkkariin ja histogrammiin. Muiden kuvien  onnistumista tai epäonnistumista ihmetellään sitten jälkikäteen tietokoneen ääressä.
 
Avatar
niffe
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 11054
Paikkakunta: HELSINKI

4 years ago

paaton kirjoitti:
nomad kirjoitti:
Itse ainakin jatkan nykysysteemeilläni enkä valotuksen varoitusvalojen takia Olympukseen vaihda. Tiedän aika tarkkaan kuinka paljon histogrammi saa vuotaa oikealta yli niin, että se on vielä säädettävissä.  Sillä siis mennään.
Juu, ei se takatelkkarin kuvan katsominen otoksen jälkeen niin kamalasti hidasta.
Mutta tuollainen huippuvalojen mukaan automaattisesti valottava moodi voisi kyllä olla joissain tilanteissa aika kiva.
Se löytyy puolestaan Canoneista varusohjelmista vakiona. Oikeastaan useampiakin variantteja, kuten valinta automaattinen valotuksen optimointi, jossa on kolme vaihtoehtoa riippuen paljonko haluaa antaa kameran automatiikalle sananvaltaa. Sillä pakotetaan histogrammia oman valinnan suhteessa kameran päättämään kuosiin ja sitten lisäksi funkkareista löytyy sitten vielä totaali override huippuvalojen optimointi, johon olen itse tykästynyt erityisesti videoidessa. Ei tule "vahinkoja", kun kääntelee kameraa.
 
paaton
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 857

4 years ago

niffe kirjoitti:
paaton kirjoitti:
nomad kirjoitti:
Itse ainakin jatkan nykysysteemeilläni enkä valotuksen varoitusvalojen takia Olympukseen vaihda. Tiedän aika tarkkaan kuinka paljon histogrammi saa vuotaa oikealta yli niin, että se on vielä säädettävissä.  Sillä siis mennään.
Juu, ei se takatelkkarin kuvan katsominen otoksen jälkeen niin kamalasti hidasta.
Mutta tuollainen huippuvalojen mukaan automaattisesti valottava moodi voisi kyllä olla joissain tilanteissa aika kiva.
Se löytyy puolestaan Canoneista varusohjelmista vakiona. Oikeastaan useampiakin variantteja, kuten valinta automaattinen valotuksen optimointi, jossa on kolme vaihtoehtoa riippuen paljonko haluaa antaa kameran automatiikalle sananvaltaa. Sillä pakotetaan histogrammia oman valinnan suhteessa kameran päättämään kuosiin ja sitten lisäksi funkkareista löytyy sitten vielä totaali override huippuvalojen optimointi, johon olen itse tykästynyt erityisesti videoidessa. Ei tule "vahinkoja", kun kääntelee kameraa.
Mitä tarkoittaa canonin varusohjelma?  Magic Lanternia?
Vai onko tällainen huippuvalojen mukaan toimiva valotus ohjelma jo kaikissa mukana?

Niin... Canonissahan taisi tosiaan olla näitä turvatoimintoja, jotka ohittavat käyttäjän säätöjä, mikäli kamera valottaa yli. Tuota kaipaisin nikoninkin autoiso+m-tila valintaan.
 
nomad
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 9880

4 years ago

paaton kirjoitti:
Niin... Canonissahan taisi tosiaan olla näitä turvatoimintoja, jotka ohittavat käyttäjän säätöjä, mikäli kamera valottaa yli. Tuota kaipaisin nikoninkin autoiso+m-tila valintaan.
Meillä jäi jotenkin kesken juttu siitä, että mitä Nikonin D-Light vaikuttaa valotukseen ja huippuvaloihin. Tein yksi ilta kokeiluja eri asetuksilla, enkä saanut aikaiseksi selkeää eroa kuin varjoissa. Mikään ei kai estäisi tekemästä vastaavaa viritystä myös kirkkaan pään pelastukseksi?
 
Avatar
niffe
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 11054
Paikkakunta: HELSINKI

4 years ago

paaton kirjoitti:
niffe kirjoitti:
paaton kirjoitti:
Juu, ei se takatelkkarin kuvan katsominen otoksen jälkeen niin kamalasti hidasta.
Mutta tuollainen huippuvalojen mukaan automaattisesti valottava moodi voisi kyllä olla joissain tilanteissa aika kiva.
Se löytyy puolestaan Canoneista varusohjelmista vakiona. Oikeastaan useampiakin variantteja, kuten valinta automaattinen valotuksen optimointi, jossa on kolme vaihtoehtoa riippuen paljonko haluaa antaa kameran automatiikalle sananvaltaa. Sillä pakotetaan histogrammia oman valinnan suhteessa kameran päättämään kuosiin ja sitten lisäksi funkkareista löytyy sitten vielä totaali override huippuvalojen optimointi, johon olen itse tykästynyt erityisesti videoidessa. Ei tule "vahinkoja", kun kääntelee kameraa.
Mitä tarkoittaa canonin varusohjelma?  Magic Lanternia?
Vai onko tällainen huippuvalojen mukaan toimiva valotus ohjelma jo kaikissa mukana?

Niin... Canonissahan taisi tosiaan olla näitä turvatoimintoja, jotka ohittavat käyttäjän säätöjä, mikäli kamera valottaa yli. Tuota kaipaisin nikoninkin autoiso+m-tila valintaan.
Tarkoitin itse asiassa kameran ohjelmistoa. Piti oikein tarkistaa missä kaikissa malleissa nuo ovat ja kaivaa perheen rungot esiin. Tuo optimoitu huippuvalotoisto on näemmä ollut jo pidempään mukana ja se on se, jota itse käytän. Se löytyy jo ainakin 450D- ja 5Dmk2-malleista. Tässä 650D:ssä on sitten lisäksi vielä automaattinen valotuksen optimointi, mutta valitettavasti en ole huomannut edes kokeilla, enkä sen vuoksi osaa kertoa oikein mitään muuta kuin, että siinä on kolme asentoa säätämään "voimakkuutta" ja funkkareista löytyvä huippuvalojen optimointikytkeytyy automaattisesti pois päältä sitä käytettäessä. Nyt kun tuli puheeksi, niin täytyy testata paremmin. Sen voin kuitenkin jo tälläkin kokemuksella kertoa, että ihan hyödyllisestä ominaisuudesta on kysymys. Magic Lanternin mukana tulee sitten nuo zebra-raidat, jotka olisivat kanssa kivat ihan vakio-ohjelmissakin. Niitä voi käyttää joko luminanssi- tai RGB-näytön kanssa takatelkkarista.
 
paaton
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 857

4 years ago

Eli tuo hoitaa oikeasti valotuksen säädön, eikä esimerkiksi vääntele jpgeetä mieleisekseen?

Edit: Tämäkin on vain jpg tiedoston säätelyä. Kyllähän näitä toimintoja löytyy jokaisesta kamerasta. Täysin eriasia, mitä tuo valotuksen automaaginen säätö huippuvalojen mukaan.

d40 manuaalista kopsattua:
C.Fn II -3 Ensisijainen huippuvalotoisto
0: Ei käytössä
1: Käytössä
Parantaa valokohtien tarkkuutta. Dynaamista aluetta laajennetaan
tavallisesta 18 %:n harmaasta kirkkaisiin valoihin. Harmaan ja valon
välisävyt pehmenevät.
Viimeksi muokannut paaton, 5.6.2013 klo 18.04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
 
Avatar
Tapiola2006
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 9840

4 years ago

nomad kirjoitti:

Meillä jäi jotenkin kesken juttu siitä, että mitä Nikonin D-Light vaikuttaa valotukseen ja huippuvaloihin. Tein yksi ilta kokeiluja eri asetuksilla, enkä saanut aikaiseksi selkeää eroa kuin varjoissa. Mikään ei kai estäisi tekemästä vastaavaa viritystä myös kirkkaan pään pelastukseksi?
Dpreview:ssä esitetään asia mielestäni havainnollisesti.
Kts. esimerkki D600 säätö ja skrollaa sivua alaspäin DR modes ADL extra high:

http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d600/14
 
Kasimir
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 8973

4 years ago

Tapiola2006 kirjoitti:
nomad kirjoitti:

Meillä jäi jotenkin kesken juttu siitä, että mitä Nikonin D-Light vaikuttaa valotukseen ja huippuvaloihin. Tein yksi ilta kokeiluja eri asetuksilla, enkä saanut aikaiseksi selkeää eroa kuin varjoissa. Mikään ei kai estäisi tekemästä vastaavaa viritystä myös kirkkaan pään pelastukseksi?
Dpreview:ssä esitetään asia mielestäni havainnollisesti.
Kts. esimerkki D600 säätö ja skrollaa sivua alaspäin DR modes ADL extra high:

http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d600/14
Näillähän ei kai ole merkitystä RAW-kuvaajille?

kapa
 
Avatar
niffe
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 11054
Paikkakunta: HELSINKI

4 years ago

paaton kirjoitti:
Eli tuo hoitaa oikeasti valotuksen säädön, eikä esimerkiksi vääntele jpgeetä mieleisekseen?

Edit: Tämäkin on vain jpg tiedoston säätelyä. Kyllähän näitä toimintoja löytyy jokaisesta kamerasta. Täysin eriasia, mitä tuo valotuksen automaaginen säätö huippuvalojen mukaan.

d40 manuaalista kopsattua:
C.Fn II -3 Ensisijainen huippuvalotoisto
0: Ei käytössä
1: Käytössä
Parantaa valokohtien tarkkuutta. Dynaamista aluetta laajennetaan
tavallisesta 18 %:n harmaasta kirkkaisiin valoihin. Harmaan ja valon
välisävyt pehmenevät.
No niin juuri eli vähän niin kuin oikealle valottaen vai mitä tuossa oikein yritetään sanoa. Tuo ohjekirjan käännös on kyllä käsittämätöntä soopaa. Mistä päättelit, että nämä switchit vaikuttavat vain jpg-tiedostoihin. Minun mielestäni se vaikuttaa valotukseen.
 
paaton
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 857

4 years ago

niffe kirjoitti:
paaton kirjoitti:
Eli tuo hoitaa oikeasti valotuksen säädön, eikä esimerkiksi vääntele jpgeetä mieleisekseen?

Edit: Tämäkin on vain jpg tiedoston säätelyä. Kyllähän näitä toimintoja löytyy jokaisesta kamerasta. Täysin eriasia, mitä tuo valotuksen automaaginen säätö huippuvalojen mukaan.

d40 manuaalista kopsattua:
C.Fn II -3 Ensisijainen huippuvalotoisto
0: Ei käytössä
1: Käytössä
Parantaa valokohtien tarkkuutta. Dynaamista aluetta laajennetaan
tavallisesta 18 %:n harmaasta kirkkaisiin valoihin. Harmaan ja valon
välisävyt pehmenevät.
No niin juuri eli vähän niin kuin oikealle valottaen vai mitä tuossa oikein yritetään sanoa. Tuo ohjekirjan käännös on kyllä käsittämätöntä soopaa. Mistä päättelit, että nämä switchit vaikuttavat vain jpg-tiedostoihin. Minun mielestäni se vaikuttaa valotukseen.
Jos en nyt taas kerran ole väärässä, niin tämäkin on kaiketi nikonin "Active D-Lighting" tapainen systeemi. Eli jpeggi kuvaan tehdään samantapaisia säätöjä, mitä vaikkapa lightroomin highlights ja shadows säätimet tekevät rawille. Nikonillakin nämä kameran tekemät säädöt näkyvät nikonin omassa raw muuntimessa. Mutta millään tavalla ne eivät tietenkään rawia paranna.

Edit: Mutta voihan tuon tosiaan olla niinkin, että valonmittaus tosiaan tehdään huippuvalojen mukaan, vaikka kamera sen jälkeen säätelisikin jpeggiä. Laita kamera jalustalle ja koeta lyheneekö suljin aika aukon esivalinnalla, kun tuo "Ensisijainen huippuvalotoisto" on päällä.

Edittiä taas:
Nikonillakin tämä "Active D-Lighting" vaikuttaa valotukseen. Aika lyheni 90=>180, kun tuon systeemin nappasi täysille. Takanäytön, eli jpegin, histogrammit näyttivät kuitenkin suunnilleen samoilta. Elikkäs nikoni näyttää valottavan kirkkaita kohtia alaspäin ja avaavan varjoja sitten softalla? Tuota ei kyllä kannata kenenkään raw kuvaajan käyttää. Rawista katoavat kaikki varat samantien.

Googlesta, how active d-lighting works.
It adjusts the way the Matrix Metering selects the exposure values. In high contrast scenes it reduces the exposure to protect the highlights. In low contrast it does nothing to the exposure.
After the image is taken it adjusts the tone curve to brighten up the shadows and bring back the mid tones to where Nikon thinks they belong. This only affects JPEGs.
Eli toiminta on juurikin väärinpäin.
Viimeksi muokannut paaton, 5.6.2013 klo 22.56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
 
ppotka
Liittynyt: 7 years ago
Viestit: 1709

4 years ago

nomad kirjoitti:
paaton kirjoitti:
Niin... Canonissahan taisi tosiaan olla näitä turvatoimintoja, jotka ohittavat käyttäjän säätöjä, mikäli kamera valottaa yli. Tuota kaipaisin nikoninkin autoiso+m-tila valintaan.
Meillä jäi jotenkin kesken juttu siitä, että mitä Nikonin D-Light vaikuttaa valotukseen ja huippuvaloihin. Tein yksi ilta kokeiluja eri asetuksilla, enkä saanut aikaiseksi selkeää eroa kuin varjoissa. Mikään ei kai estäisi tekemästä vastaavaa viritystä myös kirkkaan pään pelastukseksi?
Nikonin ADL käytännössä "tuhoaa" RAW-tiedostot esimerkiksi Lightroomia varten. Jos haluat valmista jpegiä kamerasta, se on hyvä. Jos haluat parhaan RAW-tiedoston esimerkiksi Lightroomia varten, älä ikinä käytä, koska RAW on sen jäljiltä milloin mitäkin. Enimmäkseen tasan aukon alivalotettua.

Sama koskee Canonin HTP:tä. Pilaa RAW:n alivalottamalla. Canonin varjojen avaus puolestaan ei vaikuta mitään RAW-kuvaan. Antaa vain täysin väärän kuvan tiedostosta takatelkkarissa.
Viimeksi muokannut ppotka, 6.6.2013 klo 9.15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
 
Avatar
J.Vuokko
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 8350
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

4 years ago

markku55 kirjoitti:
ppotka kirjoitti:
markku55 kirjoitti:
Kuulostaa mielenkiintoiselta, mutta tuo ominaisuus koskee siis vain OM-D:tä?
Sama on kaikissa PENeissäkin jo E-P3:sta lähtien.
Tässä siis yksi merkittävä ero E-PL mallien ja E-P mallien välillä?
Ei, on se jokaisessa pl-mallissa ykkösestä lähtien. Ellei sitten uusissa ole karsittu pois.

Niistä Markun e-pl1:sitäkin siis löytyy.
 
Avatar
J.Vuokko
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 8350
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

4 years ago

hapa kirjoitti:
markku55 kirjoitti:
No, mulla on pari E-PL1:stä, joten se siitä :(
Luin E-PL1:n manuaalia pikaisesti ja siellä on kyllä highlight/shadow näyttö, mutta se voi olla poissa päältä. Aivan varmasti tuosta manuaalista ei saa selvää, että onko se vain kuvan katselussa päällä, mutta ei kuvaa ottaessa. Englanninkielisessä manuaalissa sivut 33 ja asetukset 74.

Hapa
On se ihan sama pl1: ssä kuin muissakin. Tosin live view boost -optio poistaa reaaliaikaosuuden, mutta niin tekee kakkosessa ja varmaan muissakin.
 
Avatar
niffe
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 11054
Paikkakunta: HELSINKI

4 years ago

ppotka kirjoitti:
nomad kirjoitti:
paaton kirjoitti:
Niin... Canonissahan taisi tosiaan olla näitä turvatoimintoja, jotka ohittavat käyttäjän säätöjä, mikäli kamera valottaa yli. Tuota kaipaisin nikoninkin autoiso+m-tila valintaan.
Meillä jäi jotenkin kesken juttu siitä, että mitä Nikonin D-Light vaikuttaa valotukseen ja huippuvaloihin. Tein yksi ilta kokeiluja eri asetuksilla, enkä saanut aikaiseksi selkeää eroa kuin varjoissa. Mikään ei kai estäisi tekemästä vastaavaa viritystä myös kirkkaan pään pelastukseksi?
Nikonin ADL käytännössä "tuhoaa" RAW-tiedostot esimerkiksi Lightroomia varten. Jos haluat valmista jpegiä kamerasta, se on hyvä. Jos haluat parhaan RAW-tiedoston esimerkiksi Lightroomia varten, älä ikinä käytä, koska RAW on sen jäljiltä milloin mitäkin. Enimmäkseen tasan aukon alivalotettua.

Sama koskee Canonin HTP:tä. Pilaa RAW:n alivalottamalla. Canonin varjojen avaus puolestaan ei vaikuta mitään RAW-kuvaan. Antaa vain täysin väärän kuvan tiedostosta takatelkkarissa.
Miten testasit? Kaivoin tallentamani linkin Dprevikan vertailuun, josta jäi päinvastoin mielikuva, että näillä softilla on isosti merkitystä käytännössä käytössä olevaan kennon dynamiikkaan. Vaikka käppyrät ovatkin kuvaajia jpegeistä, niin tuosta saa selvästi mielikuvan mitä asetusta kannattaa käyttää maisemakuvissa ja mitä blondikuvaamon studiopotreteissa.

Linkin takana on työkalu, jolla voi leikkiä HTP- ja ADL-softien vaikutuksella valotusliuskaan:  http://www.dpreview.com/reviews/canon-e ... ark-iii/19.
 
ppotka
Liittynyt: 7 years ago
Viestit: 1709

4 years ago

niffe kirjoitti:
ppotka kirjoitti:
nomad kirjoitti:
Meillä jäi jotenkin kesken juttu siitä, että mitä Nikonin D-Light vaikuttaa valotukseen ja huippuvaloihin. Tein yksi ilta kokeiluja eri asetuksilla, enkä saanut aikaiseksi selkeää eroa kuin varjoissa. Mikään ei kai estäisi tekemästä vastaavaa viritystä myös kirkkaan pään pelastukseksi?
Nikonin ADL käytännössä "tuhoaa" RAW-tiedostot esimerkiksi Lightroomia varten. Jos haluat valmista jpegiä kamerasta, se on hyvä. Jos haluat parhaan RAW-tiedoston esimerkiksi Lightroomia varten, älä ikinä käytä, koska RAW on sen jäljiltä milloin mitäkin. Enimmäkseen tasan aukon alivalotettua.

Sama koskee Canonin HTP:tä. Pilaa RAW:n alivalottamalla. Canonin varjojen avaus puolestaan ei vaikuta mitään RAW-kuvaan. Antaa vain täysin väärän kuvan tiedostosta takatelkkarissa.
Miten testasit? Kaivoin tallentamani linkin Dprevikan vertailuun, josta jäi päinvastoin mielikuva, että näillä softilla on isosti merkitystä käytännössä käytössä olevaan kennon dynamiikkaan. Vaikka käppyrät ovatkin kuvaajia jpegeistä, niin tuosta saa selvästi mielikuvan mitä asetusta kannattaa käyttää maisemakuvissa ja mitä blondikuvaamon studiopotreteissa.

Linkin takana on työkalu, jolla voi leikkiä HTP- ja ADL-softien vaikutuksella valotusliuskaan:  http://www.dpreview.com/reviews/canon-e ... ark-iii/19.
Mitenkäkö testasin? Laitoin kameran jalustalle ja kuvasin RAWia. Sekä HTP:n että ADL:n lähtökohta on valottaa aukko ali ja rakentaa siitä datasta nätti jpeg. Eikä siinä mitään, jos tarvitaan valmista kuvaa suoraan kamerasta niin ihan ok.

Mitä taas tulee itse kennon dynamiikkaan, se ei muutu millään jälkikäteen väännetyillä käppyröillä. Todellisuudessa kyse on alivalottamisesta. Aukon alivalotus tiputtaa optimitilanteessa vaaleimman kohdan valotuksen kennon saturaatiopisteestä puoleen väliin ko. kapasiteetista. Seuraus: menetetään puolet kennon potentiaalista.
 
nomad
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 9880

4 years ago

Em. syyn takia olenkin jättänyt Nikonin D-Light virityksen käyttämättä. Tai oikeastaan syynä on ollut se, että en ole kokenut moista tarvitsevani.

Toisaalta mitä on alivalotus? Jos laitan kirkkaiden suojaamiseksi korjausta vaikka -2/3 aukkoa suhteessa matriisimittauksen tilaukseen, niin siinähän on kysymys oikean valotuksen hakemisesta koska tiedän, että noissa oloissa matriisi mittaa yli.
 
Avatar
Jukkis71
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 17515

4 years ago

Nikonin kirkkaiden pään varoituskaan ei toimi.
Kun kameran takatelkkarissa vilkuttaa puhkimenemistä, niin usein raw-konventterissa ne kohdat eivät olekaan puhki. Magiaa.
T Jukka
Real photographs are born wet
 
nomad
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 9880

4 years ago

Jukkis71 kirjoitti:
Nikonin kirkkaiden pään varoituskaan ei toimi.
Kun kameran takatelkkarissa vilkuttaa puhkimenemistä, niin usein raw-konventterissa ne kohdat eivät olekaan puhki. Magiaa.
T Jukka
Ei se ole magiaa vaan edellä keskusteltu raw:n ero takatelkkarin jpg-kuvaan verraten.
 
Avatar
markku55
Paid subscriber
Liittynyt: 5 years ago
Viestit: 11559
Paikkakunta: Hanko

4 years ago

J.Vuokko kirjoitti:
hapa kirjoitti:
markku55 kirjoitti:
No, mulla on pari E-PL1:stä, joten se siitä :(
Luin E-PL1:n manuaalia pikaisesti ja siellä on kyllä highlight/shadow näyttö, mutta se voi olla poissa päältä. Aivan varmasti tuosta manuaalista ei saa selvää, että onko se vain kuvan katselussa päällä, mutta ei kuvaa ottaessa. Englanninkielisessä manuaalissa sivut 33 ja asetukset 74.

Hapa
On se ihan sama pl1: ssä kuin muissakin. Tosin live view boost -optio poistaa reaaliaikaosuuden, mutta niin tekee kakkosessa ja varmaan muissakin.
Kiitos näistä tiedoista, pitääpä uhrata hetki manuaalin ja kameran kanssa, josko nuo oikeat asetukset löytyisi.
Pyrin tekemään kaiken hyvin, mutta joskus vaan pakkaa tulemaan priimaa ;)))
 
Avatar
Jukkis71
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 17515

4 years ago

nomad kirjoitti:
Jukkis71 kirjoitti:
Nikonin kirkkaiden pään varoituskaan ei toimi.
Kun kameran takatelkkarissa vilkuttaa puhkimenemistä, niin usein raw-konventterissa ne kohdat eivät olekaan puhki. Magiaa.
T Jukka
Ei se ole magiaa vaan edellä keskusteltu raw:n ero takatelkkarin jpg-kuvaan verraten.
Niinpä taitaa olla.
Real photographs are born wet

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa
Vaihda väriteemaa Vaihda leveyttä