Avatar
markku55
Paid subscriber
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 5 years ago
Viestit: 11559
Paikkakunta: Hanko

4 years ago

Hankin käytetyn Canon HG10 videokameran, ja nyt pitäisi sitten saada myös äänitys kuntoon, mitä mikkiä suosittelisitte?
Käytetty Canonin MD50 kustantaa luokkaa satasen ja se tuntuu käytetystä aikas kovalta.
Sitten on RODE merkkinen (O vinoviivalla, ei löydy näppiksestä ainakaan suoraan) valmistaja jolta löytyy uusiakin luokkaa 110-120€, mutta kaiken kaikkiaan tuolla hinnalla pitäisi sitten jo saada varmuudella selvä parannus suhteessa alkupeäiseen mikkiin.
Te joilla oikeasti on kokemusta, kertoisitteko havaintojanne ja mitä suosittelette.

Ps. 3,5mm mikkiplugin kautta ei syötetä virtaa, eli mikillä pitää olla oma paristo.
Pyrin tekemään kaiken hyvin, mutta joskus vaan pakkaa tulemaan priimaa ;)))
 
Avatar
Haapalahti
Liittynyt: 5 years ago
Viestit: 2405
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

4 years ago

"My precious Camera is not just a camera, it is my time machine - what captures light and moment to the eternity"
Synnynnäinen puolisukeltaja a.k.a >kwaakku<
 
Avatar
kebax
Paid subscriber
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 9965
Viesti:

4 years ago

Mä ostin tossa joku aika sitten Zoom H1 digitaalistereonauhurin. Siihen on integroitu myös mikrofoni. Sillä voi siis itsenäisesti nauhoittaa ja sitten editoinnissa synkata. Laitetta voi käyttää myös kameraan liitettävänä mikkinä. Mukaan ei kylläkään tule minkäänlaista tuulisuojaa mutta normaalimies kyllä ompelee vaikkapas tälläisen luomuksen:

Kuva

Tuossa on siis vanhalla sukalla peitettu vaahtomuovikuppi.

Sun vinkkelistä hyvä puoli tässä on se että toimii pattereilla. Huono puoli se että tämäkin maksaa satkun (joskin monipuolisempi kuin se Canonin mikki).

Tässä pieni ääninäyte:
kafe ape
Viimeksi muokannut kebax, 30.1.2013 klo 8.30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
 
silvasa
Liittynyt: 8 years ago
Viestit: 2730

4 years ago

Reilu satanen mikrofonista ei ole paljon. Roden Videomic on ihan käypä ja toimiva laite, mutta herkempiä ja suuntaavampiakin on. Harrastuskäyttöön hyvä mikki. Jos budjetti sallii, voi ostaa kaveriksi jonkun tallentimen (mm. kebaxin mainitsema) johon mikrofonin voi myös liittää.
 
Avatar
markku55
Paid subscriber
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 5 years ago
Viestit: 11559
Paikkakunta: Hanko

4 years ago

Tämä näyttää ihan yhdeltä RODE:n mallilta liekö kopio, alkuperäinen maksaa siis kympin - kaksi enemmän:
http://www.maitolaituri.tv/product_info ... ts_id=3054

Mutta niitä kokemuksia lisää jos vaan on.

Ps.Tuuli- suhinasuodin olisi kyllä tarpeen paitsi tytön konserttitaltioinneissa jolloin tietysti äänenlaatu on tärkein.
Pyrin tekemään kaiken hyvin, mutta joskus vaan pakkaa tulemaan priimaa ;)))
 
eofoto
Liittynyt: 5 years ago
Viestit: 519

4 years ago

markku55 kirjoitti:
Hankin käytetyn Canon HG10 videokameran, ja nyt pitäisi sitten saada myös äänitys kuntoon, mitä mikkiä suosittelisitte?
Käytetty Canonin MD50 kustantaa luokkaa satasen ja se tuntuu käytetystä aikas kovalta.
Sitten on RODE merkkinen (O vinoviivalla, ei löydy näppiksestä ainakaan suoraan) valmistaja jolta löytyy uusiakin luokkaa 110-120€, mutta kaiken kaikkiaan tuolla hinnalla pitäisi sitten jo saada varmuudella selvä parannus suhteessa alkupeäiseen mikkiin.
Melkein mikä tahansa ulkoinen mikki on parannus suhteessa pelkkään kameran omaan mikkiin.
Suosittelisin investoimaan sen satasen tai kaksi siedettävään mikkiin, ja esim. nuo Røden Videomic Pro:t näyttäisivät olevan ihan ok hankintoja. Moni muukin perinteinen mikrofonien ja/tai videolisukkeiden tekijä osaa tehdä hyviä mikkejä myös. Ostit sitten minkämerkkisen mikin tahansa, kannattaa sille hommata saman tien kaveriksi se kissanraato, tai edes jonkinlainen tuulisuoja. Ainakin jos meinaat jotain ulkonakin kuvata. Noita mikrofojejakin voi silloin tällöin löytää käytettynä, joten kannattaa pitää silmät auki.

Mikin tyyppiä valitessa kannattaa sitten huomioida se aiottu käyttötapa ja lopputuote, eli se oma "elokuvasi". Jos noita Røden videomiccejä pidetään esimerkkeinä, se pitkulaisempi haulikkomallinen on suuntaavampi monomikki, kun taas se pallukkamainen stereomikki ottaa äänet mukaan laajemmalta alueelta. Ensimmäinen on siis hyvä esim. haastateltavan puheen erotukseen taustahälystä ja jopa huonekaiuista, jälkimmäinen taas ympäröivän äänimaiseman stereofoniseen tallennukeen. Niitä oikeita haulikkomikkejä on sitten useampaa sorttia, ja hinnat ovat yleensä reilusta satasesta useampaan tonniin.

Sitten jos/kun se sisäinen Fellini herää ja ruokahalu alkaa kasvamaan syödessä, on tuo erillinen äänitallennin mainio kaveri sille kameran mikille, kuten silvasakin tuossa sanoi. Maksaahan se taas vähän enemmän, mutta lopputulos on vaivan ja investoinnin väärti.

Silloin sen tallentimen voi viedä vaikka sinne esiintyjän lähelle, jolloin esiintyjän ääni erottuu ja äänenlaatu paranee taas pykälän, ja kameraan kiinnitetty, tai hätätapauksessa jopa sen oma mikki toimii apurina. Tallentimiin saa useimmiten kiinni myös erillisiä mirofoneja tarpeen ja tilanteen mukaan. Sitten vaan editointivaiheessa kaikki erilliset ääniraidat synkkaan.
Jos taas tuohon tietokoneella editointiin ei ole intoa, on se erillinen mikki, vaikka sitten se suuntaavampi, yleensä hyvä kompromissi.

PS.
Se tanskalainen ö löytyy ainakin minulla alt ö -näppäinyhdistelmällä, oiskohan Wintoosassa ALT-GR ja ö, en nyt ole asiasta ihan varma. Kokeile molempia.
 
Avatar
kebax
Paid subscriber
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 9965
Viesti:

4 years ago

Erillinen tallennin sekä erillinen mikki alkaa menemään jo aikas paljon ylitse Markun vihjaaman budjetin (mikäli oikein ymmärsin). Mun mielestä tuollaisessa setupissa ei enään kannata tyytyä karvalakki zuumiin vaan ennemmin malli H4 johon saa mikit XLR-liittimin kiinne. Ei halpaa hubaa se enään mistä syystä mulla ei kylläkään ole asiasta kokemusta. Elikkä Markulle mun mielestä tällä rastilla tuo karvalakkizuumi tai vaihtoehtoisesti joku erillinen mikki.
 
Avatar
markku55
Paid subscriber
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 5 years ago
Viestit: 11559
Paikkakunta: Hanko

4 years ago

Taidan tällä erää pysyttäytyä "helpossa" ratkaisussa joka ei tarvitse mitään huulisynkkaeditointia, varsinkin kun kukaan ei puhu tai laula vaan soittaa mm selloa.
Ulkona tulee varmasti kuvattua muita juttuja, useimmiten samaa perhedokumentointia kuin tuo konserttitaltiointikin ja still kuvaukseni.
En usko, että monohaulikko on huono, mutta onhan noita näkynyt suhteellisen suunnattuja steromikkejäkin.
Jotenkin ymmärsin, että tuo Canonin MD50 olisi stereomikki, ja ulkonäöstä päätellen se on ainakin jossain määrin suuntaava.
En halua ryhtyä äänittämään niin ammattimaisesti, että veisin mikin kohteen lähelle, vaan toivon mikin tuottavan kohtuullista "jälkeä" ollessaan kiinni kamerassa.
Pitää tutustua tarjontaan paremmin, kunhan ymmärtäisin mihin pitäisi kiinnittää huomiota.
Pyrin tekemään kaiken hyvin, mutta joskus vaan pakkaa tulemaan priimaa ;)))
 
silvasa
Liittynyt: 8 years ago
Viestit: 2730

4 years ago

Jos konsertteja yms. aiot taltioida yhdellä kameralla niin että kamera on paikallaan, ilman kameran paikan vaihtoa valmiissa lopputuloksessa, on stereomikki hyvä valinta. Normaalin kuvaukseen perheen yms. ei stereomikki tuo lisäarvoa.

Normikuvauksessa (eli ei-keikkataltioinneissa) stereomikki tuo vain sekavuutta ääneen. Tietysti riippuu miten millaisia spektaakkeleja aiot tehdä (ja lähinnä millaista pohjaääntä aioit editissä lisätä yms.), mutta sanoisin että että suuntaavalla monomikillä pärjäät huomattavan paljon paremmin kuin laajemmalla kuviolla varustetulla stereomikillä. 99% tv-ohjelmien äänestä on puhetta ja pisteääniä jotka on monona äänitetty, ja niillä on luotu aivan hyvin ääniämaisemia.

Mutta kuten sanottu, jos haluat hyvän stereoäänen mainitsemastasi sellokonsertista, niin stereomikrofoni puolustaa paikkaansa. Yleiskäytössä se on huonompi.
 
Avatar
markku55
Paid subscriber
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 5 years ago
Viestit: 11559
Paikkakunta: Hanko

4 years ago

Ok, onko stereoääni hurjasti "näyttävämpi" kuunnella kuin mono ääni jossa taajustoisto on kohtuu tasainen, jos ei, niin valikoiva monohaulikkomikki on varmaan parempi yhdeksi mikiksi kameran oman mikin sijaan?
Pyrin tekemään kaiken hyvin, mutta joskus vaan pakkaa tulemaan priimaa ;)))
 
Avatar
niffe
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 11148
Paikkakunta: HELSINKI

4 years ago

Käy Markku hakemassa reissun varrelta Lohjan "peltihalleilta" tällainen http://www.stpaulssound.fi/kauppa/index ... ts_id=4043, niin hyvä tulee.
 
Avatar
markku55
Paid subscriber
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 5 years ago
Viestit: 11559
Paikkakunta: Hanko

4 years ago

No en käy;D
Pyrin tekemään kaiken hyvin, mutta joskus vaan pakkaa tulemaan priimaa ;)))
 
Avatar
niffe
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 11148
Paikkakunta: HELSINKI

4 years ago

markku55 kirjoitti:
No en käy;D
Your choice. Juniorin sellon saa kuulostamaan hyvältä tuolla äänityskonseptilla ja saat muutakin kuin kivaa videokuvaa muistoksi Raaseporin musiikkiopistolla vietyistä hetkistä.
Viimeksi muokannut niffe, 30.1.2013 klo 19.22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
 
silvasa
Liittynyt: 8 years ago
Viestit: 2730

4 years ago

markku55 kirjoitti:
Ok, onko stereoääni hurjasti "näyttävämpi" kuunnella kuin mono ääni jossa taajustoisto on kohtuu tasainen, jos ei, niin valikoiva monohaulikkomikki on varmaan parempi yhdeksi mikiksi kameran oman mikin sijaan?
Stereo-mikki sopii paremmin äänipohjan ja musiikin äänittämiseen. Jos stereomikillä tallentaa puhetta ja kohde liikkuu, kamera etääntyy välillä ja erityisesti taustaääni muuttuu paikan mukaan, on lopputulos aika kamalaa ja sekavaa kuunneltavaa. Suuntaavassa puikkomikissä ei ole yhtä laaja ääniala (keskiääni voittoisempi) mutta se toisaalta poimii tarkemmin vain halutut äänet.
 
Makke_S
Liittynyt: 5 years ago
Viestit: 290
Paikkakunta: Turku

4 years ago

Ääni täältäkin erilliselle audiotallentimelle jos on musiikista kysymys. Niissä on kaikkea hyödyllistä tuloäänen säätöön liittyvää valmiina. Äänityslaite jalustalle jasopivaan paikkaan äänenlähteen kannalta (esiintymislavan reunaan tms.).
Ainakin Olympuksen laitteissa tulee mukana infrapunaohjain jolla saa äänityksen päällä ja pois. Kameran kanssa voi sitten liikkua vapaammin.
 
Avatar
markku55
Paid subscriber
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 5 years ago
Viestit: 11559
Paikkakunta: Hanko

4 years ago

Mä oon oikeesti kiitollinen neuvoistanne, varsinkin huolenne sellokonsertin äänityksen onnistumisesta, mutta, minä kun en ole äänimiehiä lainkaan, en ole koskaan käsitellyt videoita, saatikka yhdistänyt ääniä itse kuvaan.
Huh, oisko helpompia ohjeita jolla saisin simppelisti yhdellä ulkoisella mikillä (siis kuitenkin kamerassa kiinni oleva) äänimaailman paremmaksi kuin kameran omalla kiinteällä mikillä?
Siis ihan oikeesti, en ole havittelemassa mitään TV/orkesterilaatua, kunhan parantaisin tallentamani äänien tasoa siten, että mm taustan äänet ei häiritse jne.
Pyrin tekemään kaiken hyvin, mutta joskus vaan pakkaa tulemaan priimaa ;)))
 
Quiquern
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 20655
Viesti:

4 years ago

Miksi kaikki on muuten nykyään ulkoista? Ulkoinen salama, ulkoinen mikrofoni? Jos on ostamassa kameraan mikrofonia, niin ei kai sitä kukaan ajattele peilikotelonkaan tunkea. Kuten tuskin salamaakaan...

Itsekin kannatan irrallisulkoista kokonaisääniratkaisullista mallia,
vaikka tosiaan Zoomia. Ajattelin kyllä ensin Olympusta, mutta ne ovat tuolla lievästi kalliimpia.

http://www.thomann.de/fi/zoom_h1_v2.htm
Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
 
eofoto
Liittynyt: 5 years ago
Viestit: 519

4 years ago

markku55 kirjoitti:
Huh, oisko helpompia ohjeita jolla saisin simppelisti yhdellä ulkoisella mikillä (siis kuitenkin kamerassa kiinni oleva) äänimaailman paremmaksi kuin kameran omalla kiinteällä mikillä?
Okei, yritetään. Oletetaan tässä esimerkissä, että kuvaat abt. 3-10 metrin päästä musisoivaa esiintyjää jossain tavanomaisessa salissa tai isossa huoneessa, eikä esiintyjä siis liiku esityksen aikana mihinkään. Oletettavasti käytössäsi on myös jalusta.

Ensinnäkin hommaa joku semmoinen suuntaava (mono-) videomikrofoni ja varmista, että sen mukana tulee edes vaaksan mitta mikkipiuhaa, mielellään kaksi. Jos ei tule, kysy jos tarjolla olisi erillistä jatkopiuhaa mikille.

Sen kaveriksi hommaat sitten jonkinlaisen lisävarusteklampin tmv, jolla saat sen mikin irti siitä kameran päällä olevasta varusteluistista. Sitten klamppaat sen mikrofonin kiinni vaikka yhteen jalustan jalkaan siten, että mikki osoittaa sitä toivottua äänilähdettä, eli sitä sellistiä selloineen. Jos mitään klamppia ei ole, käytä vaikka jeesusteippiä. Pääasia että saat sen suuntaavan mikrofonin irti (ja vähän kauemmas) kamerasta, ja osoittamaan kohti pääkohdetta. Tarkista ennen esityksen alkua, että johto riittää eikä rahise mitään pintaa vasten, vaikka kamera vähän liikkuisikin.

Vastaavasti jos sitä piuhaa on tarpeeksi,voisit ruuvata pelkän mikrofonin jalustaan kohti äänilähdettä, ja hoitaa varsinaisen kuvaamisen käsivaralta, tai vaikka erillisen monopodin kanssa. Konstit on monet, jne.

Homman juju on siinä, että kun käytössä on vain yksi mikki, joka on suunnattu varsinaiseen kohteeseen, saat suht hyvää ja muuttumatonta ääntä kohteesta, vaikka välillä vaihtaisit kuvakulmaa, tai räpläisit muuten kameraasi kuvauksen aikana.

Videosta tulee helposti mielenkiintoisempi, jos kuva kulkee välillä esim. yleisössä tai mahdollisissa muissa esiintyjissä, yksityiskohdissa jne, mutta ääni (musiikki) pysyy koko ajan samanlaisena.
Jos taas se erillinen suuntaava (tai stereo-) mikki on suoraan kiinni kameran päällä, ääni muuttuu heti jos/kun käännät kameraa pois kohteesta ja vaihdat kuvakulmaa. Samoten kaikki kameran räpläämisestä ymv. syntyvät äänet kantautuvat herkästi ääniraidalle, jos mikki on kiinni kameran päällä.

Eli se suuntaava mikki irrallaan kamerasta on vähän kuin semmoinen "köyhän miehen" äänitallennin+mikrofoni -yhdistelmä pelkän videomikin hinnalla. Toimii käytännössä ihan mukavasti, jos vaan mikkipiuhan pituus riittää. Ennakkosuunnittelu on aina hyväksi.
Siis ihan oikeesti, en ole havittelemassa mitään TV/orkesterilaatua, kunhan parantaisin tallentamani äänien tasoa siten, että mm taustan äänet ei häiritse jne.
No kylläpä täällä on puhuttu enimmäkseen ihan perusjutuista, ei mistään kymppitonnien TV-tuotannoista vermeineen. Kyllä hommaan kannattaa satanen tai muutama investoida. Äänihän on tunnetusti puolet koko leffasta. Esim. YouTubesta löytyy runsaasti esimerkkejä puolin ja toisin.
 
Avatar
kebax
Paid subscriber
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 9965
Viesti:

4 years ago

Kuikelo: eikö tuolta teutoniasta tule muikeita rahtikuluja? Meinaan suomestahan tuota saapi alkaen 85 + kulut.
 
Avatar
AnselA
Paid subscriber
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 9443

4 years ago

markku55, oletko lukenut:

http://www.kameralaukku.com/portal/inde ... 776.0.html

EDIT: näköjään osallistuit keskusteluun...

EDIT2: minä tekisin niin että veisin mikin sinne sellistin eteen. Etäisyys riippuu mikin ominaisuuksista. Piuhaa niin paljon kuin tekniikka sallii ja kamera kuvaa mitä kuvaa mutta mikki tallentaa sellistiä.
Viimeksi muokannut AnselA, 31.1.2013 klo 0.53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vilho setälä: “Näppäilijän tulee tietoisesti varjella sieluansa valokuvauksellisen maailmankatsomuksen taudilta.”

Kellon mukaan nukkuminen on amatöörejä varten.

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa
Vaihda väriteemaa Vaihda leveyttä