nomad
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 10040

2 years ago

mtala kirjoitti:
Varsinaisesti yhtä ainoaa oikeaa valotusta ei ole olemassa, vaan kyse on valokuvaajan tavoittelemasta vaikutelmasta. Se mikä yhdelle on ali-/ylivalottunut, voi olla toiselle juuri tavoiteltu valotus.
Ehkä onkin. Siis yksi oikea valotus.

Digikuvaamisessa valotus ei nimittäin liity niinkään loppukuvaan kuin siihen, että tallennetaan dataa kennolle mahdollisimman paljon ja hyvin. Jos halutaan maksimoida sävyt ja minimoida kohina niin tulisi valottaa histogrammissa oikealle ja vastaavasti välttää tummaa päätä (ns. ETTR-valotus).
http://www.pekkapotka.com/journal/2012/ ... om-41.html

Nikoneissa on niin laaja dynamiikka, ettei tämä kuitenkaan kamalan nuukaa ole, mutta kannattaa silti pitää mielessä.

PS jej tuossa valittelee uuteen kameraan sopeutumisen tuskasta. Ei siinä D7200:ssa kuitenkaan mitään varmaa ole. Ja varmaan se tuottaa jopa pikkuisen parempaa kuvaa kuin vanha D7000, kunhan kameran tavoille oppii.
 
olliR
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 372
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

2 years ago

Eihän sinulla satu olemaan "Active D-Lightning" -toiminto päällä. Se asettaa kameran alivalottamaan Raw-kuvauksessakin. Nikonin oma softa kompensoi tuon sitten, nostaa valotusta takaisin ja yrittää kaivaa varjoista lisääkin, mutta Photarin tai Lightroomin Raw-konversion kanssa tuo kannattaisi pitää pois päältä.

Nikon on räplännyt tuon toiminnon algoritmia aina aika ajoin, joten ehkä 7000 ja 7200 välillä on eroa.
 
mtala
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 60

2 years ago

Nomadilta hyvä selkeytys, kiitos!

Mtala
 
Avatar
niffe
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 11190
Paikkakunta: HELSINKI

2 years ago

olliR kirjoitti:
Eihän sinulla satu olemaan "Active D-Lightning" -toiminto päällä. Se asettaa kameran alivalottamaan Raw-kuvauksessakin. Nikonin oma softa kompensoi tuon sitten, nostaa valotusta takaisin ja yrittää kaivaa varjoista lisääkin, mutta Photarin tai Lightroomin Raw-konversion kanssa tuo kannattaisi pitää pois päältä.

Nikon on räplännyt tuon toiminnon algoritmia aina aika ajoin, joten ehkä 7000 ja 7200 välillä on eroa.
Onko foorumilaisilla näkemystä Canonin "ensisijainen huippuvalontoisto"-ominaisuuden toiminnasta. Se kytkee 5Dmk2:ssa alimmat herkkyydet kokonaan  pois käytöstä. Kuvaan niin sekavissa valotusolosuhteissa suurimman osan kuvista, että olen ihmetellyt toiminnon vaikutuksia pitkään. Lähinnä onko siitä hyötyä suurilla herkkyyksillä vai ei? Poistamalla ominaisuuden käytöstä, saa sitten salamakäyttöön jälleen alhaiset herkkyydet käyttöön. Onko kenelläkään näkemystä toiminnon todellisista hyödyistä?
 
mtanttar
Liittynyt: 4 years ago
Viestit: 687

2 years ago

niffe kirjoitti:
Onko foorumilaisilla näkemystä Canonin "ensisijainen huippuvalontoisto"-ominaisuuden toiminnasta.
Offtopic tietysti eikä näkemyskään ole kovin kummoinen mutta olen pitänyt sitä yleensä aina päällä. Rajaa pois minun rungostani ISO100 mutta olen ajatellut että ISO200 laatu riittää minulle. En muista olenko koskaan edes testannut tuota ominaisuutta mutta sellainen mututuntuma on että se kyllä parantaisi dynamiikkaa/vähentäisi huippuvalojen puhkipalamista.
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos40d/21
http://www.dpreview.com/forums/post/33213848
Viimeksi muokannut mtanttar, 18.10.2015 klo 12.57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
 
Avatar
niffe
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 11190
Paikkakunta: HELSINKI

2 years ago

mtanttar kirjoitti:
Offtopic tietysti eikä näkemyskään ole kovin kummoinen mutta olen pitänyt sitä yleensä aina päällä. Rajaa pois minun rungostani ISO100 mutta olen ajatellut että ISO200 laatu riittää minulle. En muista olenko koskaan edes testannut tuota ominaisuutta mutta sellainen mututuntuma on että se kyllä parantaisi dynamiikkaa/vähentäisi huippuvalojen puhkipalamista.
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos40d/21
http://www.dpreview.com/forums/post/33213848
Sama täällä. Suurin osa kuvista otetaan pikkusalamalla, joten sitä toivoo selviävänsä ilman vahingossa valottuvia leikkautumia. Itse kuvavirrassa sitä vaikutusta on kuitenkin ollut vaikea havaita.
 
olliR
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 372
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

2 years ago

Eiköhän sekä Nikonin D-Lightning:ssa että Canonin Highlight Tone Priorityssä ole sama asia kyseessä. Kamerat alivalottavat kuvan, jolloin huippuvalot eivät leikkaannu niin helposti. JPEG-kuvan käsittelyssä sitten nostetaan valotusta sopivasti ja varjopaikoista vielä enemmänkin. Tällöin saadaan kuvan yksityiskohdat näyttävään osaan puristettua enemmän dynamiikkaa. Raw-kuvassa tuota käyttövaraa on mistä ottaa.

Canon ei päästä ISO100-arvoon, koska se tekee valotuksen laskun pudottamalla todellista kennovahvistusta aukon verran. Lopputulos on siis sama ISO200:lla kuin kuvaisit ISO100:lla ja varoisit huippuvaloja aukon verran, mutta kamera tekee käsittelyn puolestasi. Ei kovin E-TTR:ää.

ACR ei tietenkään tiedä hommasta mitään, joten se vain näyttää valotuksen aukon alhaalla.

Käytännössä, jos kuvaa Raw-kuvaa, ja jos tietää, miten kamera valottaa, voi saman asian tehdä hyvällä valotuksella ja sitten ACR:ssä laskee huippuvaloja ja nostaa varjopaikkojen valotusta. Erona se, että pääsee itse säätämään sopivan määrän korjausta jälkikäteen.
 
nomad
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 10040

2 years ago

olliR kirjoitti:
Eiköhän sekä Nikonin D-Lightning:ssa että Canonin Highlight Tone Priorityssä ole sama asia kyseessä. Kamerat alivalottavat kuvan, jolloin huippuvalot eivät leikkaannu niin helposti. JPEG-kuvan käsittelyssä sitten nostetaan valotusta sopivasti ja varjopaikoista vielä enemmänkin. Tällöin saadaan kuvan yksityiskohdat näyttävään osaan puristettua enemmän dynamiikkaa. Raw-kuvassa tuota käyttövaraa on mistä ottaa.

Canon ei päästä ISO100-arvoon, koska se tekee valotuksen laskun pudottamalla todellista kennovahvistusta aukon verran. Lopputulos on siis sama ISO200:lla kuin kuvaisit ISO100:lla ja varoisit huippuvaloja aukon verran, mutta kamera tekee käsittelyn puolestasi. Ei kovin E-TTR:ää.

ACR ei tietenkään tiedä hommasta mitään, joten se vain näyttää valotuksen aukon alhaalla.

Käytännössä, jos kuvaa Raw-kuvaa, ja jos tietää, miten kamera valottaa, voi saman asian tehdä hyvällä valotuksella ja sitten ACR:ssä laskee huippuvaloja ja nostaa varjopaikkojen valotusta. Erona se, että pääsee itse säätämään sopivan määrän korjausta jälkikäteen.
Nikon-kamerabloggareiden suosikkitesti on viimeaikoina ollut, että vertaillaan miten perusherkkyydellä otettu ja kuvankäsittelyssä +3 tai +5 ev nostettu kuva vertautuu siihen, että olisi alunperin kuvattu 3 tai 5 aukkoa korkeammalla herkyydellä.

Tuo ero on muuten hämmästyttävän vähäinen. Käyttökuvaa saa hyvinkin ihan julmetuista alivalotuksista. Siltikin, vaikka kuinka hyvä dynamiikka kamerassa olisi, niin kyllä jälki on kauniimpaa kun valottaa histogrammi keskelle, tai mielummin vielä siitä hieman oikealle. Oikein valotetun kuvan värit ovat puhtaammat ja sävyt tummassa päässä monivivahteisemmat.

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa
Vaihda väriteemaa Vaihda leveyttä