• 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
 
Avatar
niffe
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 11185
Paikkakunta: HELSINKI

2 years ago

Olen tähän asti kuvitellut, että meillä vallitsee harmoninen käsitys siitä, että valotuksella säädetään kennolle päästettävän valon määrää ja kennon herkkyyttä säädettäessä sensorin vahvistusta, mutta digitekniikka on ihmeellistä. Eikä siinäkään vielä mitään, mutta manuaalinen aukonsäätö herkkyyden ollessa automaatilla on eittämättä omintakeinen tapa valottaa.
 
Avatar
Mirrored
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 18568
Paikkakunta: Karjaa

2 years ago

OK1 kirjoitti:
henkilökohtaisesti minusta M-moodi ja Auto-ISO on erikoinen yhdistelmä. Herkkyys säätyy tässä suljinajan mukaan ja aukko on sitten sovitettava siihen. Ei oikein vastaa M-moodin ajatusta, sitä miksi M-moodi yleensä on valittu.
Minusta Auto-ISO olisikin aina oltava sellainen, että se M-moodiin siirryttäessä menee pois päältä, M:llähän kuvataan, jotta voitaisiin itse valita valotuksen elementit.
Onhan se erikoinen uuden ajan yhdistelmä, mutta ei se ole ongelma, että jos on auto-ISO päällä, se pitää muistaa ottaa pois päältä kun sen ei halua olla päällä. ;)

M-moodin ajatus on minusta ensisijassa itse valittu aika ja aukko. Ei sitä ajatusta kai sen enempää tarvitse määritellä.

ED:  En muuten tajunnut miten herkkyys säätyisi vain suljinajan mukaan!  Aukko vaikuttaa yhtälailla.
niffe kirjoitti:
Olen tähän asti kuvitellut, että meillä vallitsee harmoninen käsitys siitä, että valotuksella säädetään kennolle päästettävän valon määrää ja kennon herkkyyttä säädettäessä sensorin vahvistusta, mutta digitekniikka on ihmeellistä. Eikä siinäkään vielä mitään, mutta manuaalinen aukonsäätö herkkyyden ollessa automaatilla on eittämättä omintakeinen tapa valottaa.
Ei lainkaan mielestäni sen enempää kuin auto-ISOn käyttö ylipäätään, mutta manuaalivalotus auto-ISO päällä on selkeästi erikoisuus.  ED2.  Jopa niin erikoisuus, että se tekee M-moodista automaattivalottajan.
Viimeksi muokannut Mirrored, 31.8.2015 klo 20.42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tamron SP85mm, IMO paras muotokuvaobjektiivi
Nikkor AF-S 50mm ja 35mm G
Leica M - Sony E laatusovite, merkki Metabones
 
Avatar
Mirrored
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 18568
Paikkakunta: Karjaa

2 years ago

Se unohtui sanoa, että ainakin minulle on helppoa keksiä järkevää käyttöä manuaalimoodille auto-ISOn kanssa. Kyllä se nimenomaan on uusi tekninen keksintö, joka jälleen laajentaa vähän mahdollisuuksia entisistä.  Joskus on valittu määrätty aika ja aukko kaiken edellä.  Ihan  joskus...
Tamron SP85mm, IMO paras muotokuvaobjektiivi
Nikkor AF-S 50mm ja 35mm G
Leica M - Sony E laatusovite, merkki Metabones
 
Avatar
Olli Knuuttila
Paid subscriber
Liittynyt: 4 years ago
Viestit: 2581
Paikkakunta: Mikkeli

2 years ago

mirrored kirjoitti:
ED:  En muuten tajunnut miten herkkyys säätyisi vain suljinajan mukaan!  Aukko vaikuttaa yhtälailla.
Nikonin manuaalista:  tiloissa S ja M ISO-herkkyys säädetään sellaiseksi, että saadaan paras mahdollinen valotus käyttäjän valitsemalla suljinajalla.
“A thing that you see in my pictures is that I was not afraid to fall in love with these people.”
— Annie Leibovitz
http://www.varallisuus.fi/valotinphoto/
 
Avatar
Mirrored
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 18568
Paikkakunta: Karjaa

2 years ago

OK1 kirjoitti:
Nikonin manuaalista:  tiloissa S ja M ISO-herkkyys säädetään sellaiseksi, että saadaan paras mahdollinen valotus käyttäjän valitsemalla suljinajalla.
Tietenkin aukon muuttaminen muuttaa yhtälailla herkkyyttä M-moodissa kuten ajankin muuttaminen.  Siis aina valottaa oikein vaikket muuttaisi aikaa tai aukkoa, kun on herkkyys automaattisena!
Viimeksi muokannut Mirrored, 31.8.2015 klo 20.30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tamron SP85mm, IMO paras muotokuvaobjektiivi
Nikkor AF-S 50mm ja 35mm G
Leica M - Sony E laatusovite, merkki Metabones
 
Avatar
Olli Knuuttila
Paid subscriber
Liittynyt: 4 years ago
Viestit: 2581
Paikkakunta: Mikkeli

2 years ago

mirrored kirjoitti:
Tietenkin aukon muuttaminen muuttaa yhtälailla herkkyyttä M-moodissa kuten ajankin muuttaminen.  Siis aina valottaa oikein vaikket muuttaisi aikaa tai aukkoa, kun on herkkyys automaattisena!
Oikeassa olet, kokeilin miten se toimii, kun minulla ei koskaan ole ollut Auto-ISO päällä.

Tuohan se maailmanlopun keksintö oli, aukko- tai aikasäätimestä ei voinut tietoisesti valita jompaa kumpaa yli- tai alivalotuksen perustaksi kun herkkyys kulki mukana. On kai tuolle käyttöä, mutta minulle ei tule omassa kuvauksessa mieleen yhtään asiaa mihin voisin tuota käyttää. Kaikissa digivehkeissäni pystyn silmää etsimestä irrottamatta vaikuttamaan sekä valotukseen että herkkyyteen (ja valkotasapainoon).
“A thing that you see in my pictures is that I was not afraid to fall in love with these people.”
— Annie Leibovitz
http://www.varallisuus.fi/valotinphoto/
 
emerik
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 5987

2 years ago

Auto-iso on hieno ominaisuus näissä uusissa nikoneissa kun vielä kameran kenno tuottaa niin hyvää jälkeä suuremmilla herkkyyksillä. Tilanne oli aika toisenlainen joskus 10 vuotta sitten.
 
Quiquern
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 20655
Viesti:

2 years ago

emerik kirjoitti:
Tilanne oli aika toisenlainen joskus 10 vuotta sitten.
Täysjärkiset kuvasivat silloin filmille. Ja aika monta kamerateknistä syytä kuvata edelleen...
Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
 
Avatar
Mirrored
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 18568
Paikkakunta: Karjaa

2 years ago

OK1 kirjoitti:
On kai tuolle käyttöä, mutta minulle ei tule omassa kuvauksessa mieleen yhtään asiaa mihin voisin tuota käyttää.
Mielestäni hyvään järjestelmäkameraan kuuluu tuollainen ominaisuus niitten lukuisien muitten mahdollisuuksien joukkoon, joita ei välttämättä tule käytettyä. Hyvä järkkäri on monipuolinen ja looginen.

Jokin ajastetun kuvauksen sarja voisi olla parempi M-moodilla automaattisella herkkyydellä kuin jollain muulla säädöllä.  Mutta vain jokin.  Mihin sopii mikäkin, riippuu aiheesta ja tarkoituksesta.
Tamron SP85mm, IMO paras muotokuvaobjektiivi
Nikkor AF-S 50mm ja 35mm G
Leica M - Sony E laatusovite, merkki Metabones
 
Kasimir
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 9198

2 years ago

Quiquern kirjoitti:
Täysjärkiset kuvasivat silloin filmille. Ja aika monta kamerateknistä syytä kuvata edelleen...
.

Kymmenisen vuotta sitten olin jo siirtynyt digiin. Silloin en vielä ymmärtänyt olevani vähäjärkinen. Nyt täällä sitä yritetään tuoda esille mitä kummallisimmilla syillä. Vähäjärkisyyttäni varmaan osoittaa se, etten vieläkään suostu ymmärtämään.

Kapa
 
Manual
Liittynyt: 9 years ago
Viestit: 848

2 years ago

Miten muutamien kommenteissa onnistuu aina olemaan äly ja järki mukana?
 
nomad
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 10039

2 years ago

OK1 kirjoitti:
henkilökohtaisesti minusta M-moodi ja Auto-ISO on erikoinen yhdistelmä. Herkkyys säätyy tässä suljinajan mukaan ja aukko on sitten sovitettava siihen. Ei oikein vastaa M-moodin ajatusta, sitä miksi M-moodi yleensä on valittu.
Minusta Auto-ISO olisikin aina oltava sellainen, että se M-moodiin siirryttäessä menee pois päältä, M:llähän kuvataan, jotta voitaisiin itse valita valotuksen elementit.
Kuten tuossa on jo keskusteltukin, niin mikään ei kuitenkaan estä tämän hieman epäkonventionaalisen kombinaation käyttöä. Itse ajattelen niin, että ns. puoliautomaatti tarkoittaa sitä, että yhdistelmästä aukko / aika / herkkyys kamera arpoo yhtä muuttujaa niin, että valotus pysyy oikeana. Näin ajateltuna M ja auto-ISO on oikeastaan vastaava kuin perinteiset A tai S-moodit manuaalisella herkkyyden säädöllä.

Kyllä Df on hieno kamera :-) Harmi vaan kun käsin tarkentaminen on yhtä hankalaa (tai sanotaanko, että yhtä vähän helppoa) kuin muissakin peili-Nikoneissa. Minulla on tuossa pari kivaa Zeissiä ja Ai-S Nikkoria joita haluaisin käyttää enemmän, mutta harmi kun edes tämä retro-kamera kamera ei moista touhua oikein tue...
 
Manual
Liittynyt: 9 years ago
Viestit: 848

2 years ago

Luin juuri erään tunnetun urheilukuvaajan kirjaa. Kyllä hän toimii samalla periaatteella. Sujinajan on oltava riittävä tilanteen pysäyttämiseksi, kokemusperäinen. Aukko yleensä suhteellisen suuri, jotta kohteen saa irti taustasta. Liikutaan kuitenkin hyvin kapealla suljinaika-alueella, jotta liike-epäterävyyttä saadaan mukaan fiilikseen. Urheiluhallit ovat monesti niin pimeitä, että ISO arvoa on pakko nostaa lähelle kohinarajaa.  Kuitenkin edetään M-asetuksilla. Toki tekniikkaan liittyy muutakin. Kehittynyt salamakuvaus.
Käyttääkö hän auto-ISOA lisänä, en tiedä. Itse vähemmän urheilua kuvanneena ottaisin sen avun mukaan. Kannattaa ehdottomasti lukasta. t. manual
Viimeksi muokannut Manual, 1.9.2015 klo 5.45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
 
SakkeM
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 16708

2 years ago

OK1 kirjoitti:

Tuohan se maailmanlopun keksintö oli, aukko- tai aikasäätimestä ei voinut tietoisesti valita jompaa kumpaa yli- tai alivalotuksen perustaksi kun herkkyys kulki mukana. On kai tuolle käyttöä, mutta minulle ei tule omassa kuvauksessa mieleen yhtään asiaa mihin voisin tuota käyttää. Kaikissa digivehkeissäni pystyn silmää etsimestä irrottamatta vaikuttamaan sekä valotukseen että herkkyyteen (ja valkotasapainoon).
En ole Df:llä kuvannut, mutta kuvista päätellen valotuksen +/- korjaus hoituu vasemmalla olevalla pyörällä, joka näyttää kyllä erinomaisen kätevältä.  Paljon helpommalta kuin joku paina tästä ja kierrä tuota -zydeemi.
Only 100% recycled electrons were used in the making of this message...
 
Avatar
niffe
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 11185
Paikkakunta: HELSINKI

2 years ago

Manual kirjoitti:
Luin juuri erään tunnetun urheilukuvaajan kirjaa. Kyllä hän toimii samalla periaatteella. Sujinajan on oltava riittävä tilanteen pysäyttämiseksi, kokemusperäinen. Aukko yleensä suhteellisen suuri, jotta kohteen saa irti taustasta. Liikutaan kuitenkin hyvin kapealla suljinaika-alueella, jotta liike-epäterävyyttä saadaan mukaan fiilikseen. Urheiluhallit ovat monesti niin pimeitä, että ISO arvoa on pakko nostaa lähelle kohinarajaa.  Kuitenkin edetään M-asetuksilla. Toki tekniikkaan liittyy muutakin. Kehittynyt salamakuvaus.
Käyttääkö hän auto-ISOA lisänä, en tiedä. Itse vähemmän urheilua kuvanneena ottaisin sen avun mukaan. Kannattaa ehdottomasti lukasta. t. manual
Nämä ovat toki kuvaajakohtaisia tapoja käyttää työkaluja. Kameroissa on TV-suljinajan esivalintaautomatiikka, jolla suljinaika valitaan jättäen aukko liehuksi. Yleensä haetaan mahdollisimman pientä liikkeen pysäyttämällä saavutettua aukkoa, että nopeassa tilanteessa myös syväterävyysalue olisi riittävä. Itselleni ei ole vielä langennut kohtaloksi omistaa sitä urheilukuvaajan 500-millistä f/1:2.8-objektiivia, joten ei ole ollut ongelma satunnaisia liikekuvia ottaessa tuo liian suurien aukkojen käyttäminen vahingossa. Aukkoarvolla f/1:5.6 syväterävyysalue riittää yleensä varmuudella 200-milliselle ;)
 
SakkeM
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 16708

2 years ago

Kyllä tuo auto-ISO saattaa olla ylivoimainen jossain jalkapallokentän laidalla.  Aika pitää olla tietty, aukon on syytä olla tietty terävyysalueen takia, valaistus saattaa vaihdella nopeastikin. Tuntuu kätevältä, ilman muuta.  (Ei tosin vaikuta tarpeelliselta minun kuvaamisissani.)

Tosin, eipä kukaan urheilukuvaaja taida just nyt Df:ää käyttää, eihän sitä siihen tarkoitukseen ole tehty.
Only 100% recycled electrons were used in the making of this message...
 
Avatar
niffe
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 11185
Paikkakunta: HELSINKI

2 years ago

Käteväähän se varmasti on, mutta siinä on ISO ero pitääkö onnistua yhdellä kuvalla vai saada aikaan setti kuvia, jotka ensi vilkaisusta alkaen näyttävät samasta tilaisuudesta otetulta :)
 
emerik
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 5987

2 years ago

Quiquern kirjoitti:
Täysjärkiset kuvasivat silloin filmille. Ja aika monta kamerateknistä syytä kuvata edelleen...
Kasimir kirjoitti:
Kymmenisen vuotta sitten olin jo siirtynyt digiin. Silloin en vielä ymmärtänyt olevani vähäjärkinen. Nyt täällä sitä yritetään tuoda esille mitä kummallisimmilla syillä. Vähäjärkisyyttäni varmaan osoittaa se, etten vieläkään suostu ymmärtämään.

Kapa
Tuo kommentti liittyy varmaan Oskun pettymykseen D200 suhteen. Hyvä kamera se oli, josta luovuin itse viime vuonna pois. Ihan ok kameroita ne vanhat oli, mutta toki ymmärrän tuon Oskun ajatuksen tietyltä kannalta.
nomad kirjoitti:
..

Kyllä Df on hieno kamera :-) Harmi vaan kun käsin tarkentaminen on yhtä hankalaa (tai sanotaanko, että yhtä vähän helppoa) kuin muissakin peili-Nikoneissa. Minulla on tuossa pari kivaa Zeissiä ja Ai-S Nikkoria joita haluaisin käyttää enemmän, mutta harmi kun edes tämä retro-kamera kamera ei moista touhua oikein tue...
Harmi ettei noita kameroita pääse räpeltämään liikkeessä. Netistä kun katsoo tuota kameraa, niin tulee sellainen fiilis ei tuollaista koskaan itselle. :) Tuo kenno on kyllä hieno jonka haluaisin D750 tyyliseen kameraan.
 
Topi
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 676

2 years ago

SakkeM kirjoitti:
En ole Df:llä kuvannut, mutta kuvista päätellen valotuksen +/- korjaus hoituu vasemmalla olevalla pyörällä, joka näyttää kyllä erinomaisen kätevältä.  Paljon helpommalta kuin joku paina tästä ja kierrä tuota -zydeemi.
Valitettavasti hyvä ajatus on pilattu toteutuksella: valotuksen korjailukiekon keskellä on lukitusnuppi, jota pitää painaa, että korjailu onnistuu. Eli siis paina tästä ja kierrä tuosta -zydeemi, jota on pirun vaikea käyttää yhdellä kädellä toisin kuin monissa muissa Nikon rungoissa, joissa korjailun plusmiinus-namiskuukkeli on laukaisimen takana ja sitten pyöräytetään takarullaa arvon valitsemiseksi. Korjailua ei myöskään taida DF:ssä pystyä valikkojen avulla siirtämään tuosta lukitusta kiekosta mihinkään toiseen painikkeeseen.

Auto-ISO on kyllä näppärä, kunhan sen hiffaa. Nimenomaan M-tilassa, jos pitää saada jokin tietty aika/aukko-yhdistelmä.

Topi
 
Quiquern
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 20655
Viesti:

2 years ago

Manual kirjoitti:
Miten muutamien kommenteissa onnistuu aina olemaan äly ja järki mukana?
ja muutamien jutuista sitä jää aina kaipaamaan. Totta ;-)
Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa
Vaihda väriteemaa Vaihda leveyttä