Avatar
Jukkis71
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 17530

3 years ago

On muuten melkoinen volume tuossa olympuksen winder 2 moottoriperässä.
Jännä tuo olympuksen vähyys ammattikuvaajien piirissä, olympuksella oli kuitenkin todella hienoja teleoptiikoita:
250/2, 350/2.8 jo 1980-luvulla.
ja 35-80/2.8 kohtuullisen laadukas tsuumi sen ajan mittapuun mukaan.
T Jukka
Real photographs are born wet
 
SakkeM
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 16660

3 years ago

Jukkis71 kirjoitti:
Jännä tuo olympuksen vähyys ammattikuvaajien piirissä, olympuksella oli kuitenkin todella hienoja teleoptiikoita:
Se ei se hieno optiikka ole työläiselle yhtä himokas juttu kuin harrastelijalle. Tärkeämpää on laitteiston luotettavuus ja saatavuus, huolto esim. ulkomaanmatkoilla kuten kotimaassakin, varalaitteiden ja vuokrakaluston saatavuus jne.  Jonkun opiskan optinen laatu on  sitten jossain kärkikymmenikön takana listalla.

Jenkkilässä aika iso osa keikkakuvaajista toimi  ainakin takavuosina kokonaan vuokrakalustolla. Kullekin keikalle haettiin vuokraamosta just siihen sopivat vehkeet.  Lasku sisällytettiin asiakkaalle menevään laskuun, joten fotarilla ei ollut kalustossa kiinni mitään, ja aina kunnossa oleva välineistö käytössä.  Esim. Suomessa on vastaava käytäntö nykyisin rakennusalalla, koneet haetaan aina vuokraamosta, rakennusliikkeellä ei ole varasto- eikä huolto-ongelmia. 
Only 100% recycled electrons were used in the making of this message...
 
Avatar
niffe
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 11097
Paikkakunta: HELSINKI

3 years ago

SakkeM kirjoitti:
Minulla on sama käsitys. Monikin repparikuvaaja kuskasi Olympusta pienen koon ja keveyden takia. Lennoilla ja keikoilla pelkkä painoero vaikutti paljon. Eikä kuvaamisessa mitään eroa ollut. 

Urheilukuvaajat taisivat käyttää moottorinopeuksien takia pääosin raskaampaa kalustoa, mutta niissä hommissa ei niin paljoa kuljeskella kassin kanssa.
Toki millä tahansa kameralla voi ottaa laskutettavia kuvia Ero piilee siinä, että niillä ammattilaiskameran toimittajilla on yleensä koko viitekehys rakennettu sen bisnetin ympärille ja palvelut myös sitä myöten. Isoissa tapahtumissa voit vuokrata laitteesi paikan päältä yms., joten sinun ei tarvitse ottaa niitä romuja lentokoneeseen tai saat ne pikahuollatettua vaikka Andeilla...
 
SakkeM
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 16660

3 years ago

Juurikin näin.
Only 100% recycled electrons were used in the making of this message...
 
TStoor
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 3022

3 years ago

Ricoh GR Gritty B/W Scandinavia - https://www.flickr.com/groups/2853300@N22/
 
SakkeM
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 16660

3 years ago

TStoor kirjoitti:
"Some things are too good to be true!

Re-35 does not really exist. "
Only 100% recycled electrons were used in the making of this message...
 
TStoor
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 3022

3 years ago

SakkeM kirjoitti:
"Some things are too good to be true!

Re-35 does not really exist. "
Kyllä vain, kyllä vain. Osaamme lukea.
Ricoh GR Gritty B/W Scandinavia - https://www.flickr.com/groups/2853300@N22/
 
Nappe1
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 659
Paikkakunta: Kotka

3 years ago

SakkeM kirjoitti:
Kyllä E-1 tullessaan 10 v sitten markkinoille sai melkoisen mainoskampanjan. 4/3 oli uutuus, ja lasit melko hyviä. Mikään halpiskamera E1 ei ollut.
On ne samat lasit vieläkin hyviä, vaan ei niistä kukaan oikeasti ole enää kiinnostunut kun nyt peilitön on in ja pop. Sen takia niitä ei missään enää testata näitä uusia microja vastaan ja oletukset kuten 11-22:n laadun oleminen aivan tyystin toisessa kastissa kuin yhdenkään 12mm lähettyvillä pyörivän micron zoomin jää ihan puhtaasti mutupohjalle. Ja noiden vanhempien zuikojen hinta on varmasti micron hintatasoon tottuneelle järkytys; miten voi olla että isokokoinen perus zoomi (14-54/2.8-3.5) voi maksaa melkein kuusisataa euroa?

Ainut mikä kantaa perus-4/3 putkia on tiettyjen valovoima / polttoväliyhdistelmien puuttuminen micro-versioista. Aikaisemmin tämä käsitti valovoimaiset laajakulmazoomit ja valovoimaiset pitkät telet, nyt enää vain jälkimmäiset;

E-1:n mukana lanseeratulle 50-200/2.8-3.5 Zuikolle ei ole vielä micron viisivuotispäivänäkään vastaavuutta, puhumattakaan 90-250 / 2.0 tai 300/2.8 optiikoista.  Kaikki nämä kolme kärsivät 1.4 telekonvertterin käytön varsin mainiosti, kaksi viimeistä toimii hyvin vielä 2 x konvertterillakin.

Tiedä sitten pelottaako Panasonicia ja Olya noiden putkien koko micro-mountissa; ihmiset kun katsoo objektiivien realikokoa, eivätkä osaa miettiä, että minkä kokoinen yhdistelmä olisi kinokoon dslr ja vastaaviin suljinaikoihin pystyvä samalla kuvakulmakapeudella olevalla telellä.

EDIT:
ja ei, perus E-sarjalle ei varmastikkaan tule enää jatkoa. E-M1:n suunnittelun aikana Olympuksella oli myös mahdollinen E-7 työn alla, mutta koska E-M1:ssä pystyttiin korjaamaan peilittömien pahin puute vanhojen 4/3 optiikoiden käytössä (Vaihepohjainen automaattitarkennus) niin E-7 projekti romutettiin.

E-M1:n julkaisun yhteydessä Olumpus ilmoitti että uusia perus 4/3 objektiivejä ei tule lisää, mutta nykyiset pidetään tuotannossa toistaiseksi. Tämä tappoi mm. viimeisissä lens road mapeissä näkynyneen 90mm F2 macro, joka olisi ollut seuraaja OM Zuikojen legendaariselle 90/2 macrolle.

Yhtiö ei ole sanonut ettei 4/3 runkoja enää tulisi, mutta kaikki tuotekehitysresurssit on nyt kokonaisuudessaan microssa, joten äärimäisen epätodennäköisenä pitäisin moista.
Viimeksi muokannut Nappe1, 16.5.2014 klo 14.36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lopetti kuvaamisen siinä muodossa kun se tällä foorumilla tunnetaan.
 
pvalila
Liittynyt: 3 years ago
Viestit: 36

3 years ago

Oikeastaan pointti ei ole juuri Olympos vaan yleensäkin ajatus digiperästä vanhan filkkarungon jatkona.

Minä törmäsin joskus netissä projektiin, jossa sorvattiin vanhaan Nikon FE kakkoseen (jos nyt oikein muistan...) uudehkon peilittömän järkkärin elektroniikkaa (kenno plus vähän muuta).

Kuvissa projekti oli saavuttanut point-of-no-returnin mutta sitten sivujen päivitys oli lopetettu eikä projektin loppuvaiheista ollut tietoa.

- Taisi tulla Nikonin uusi retrorunko markkinoille ja rakentelu unohtui siihen...

Vanhaan aikaan filkan herkkyys oli mitä oli, mutta nykysin pitäisi kaiken aikaa olla vaihtamassa kennon herkkyysasetusta digiperän hanikoista ja toisaalta vääntämässä sama herkkyysluku kameran rungolle: eihän tuo tieto mitenkään automaattisesti uuden ja vanhan välillä kulje.

Jotenkin digiperän pitäisi myös saada tieto siitä, että "suljin aukes just, sopis niiku sunkin käynnistyä".
 
Avatar
J.A.K.
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 2559

3 years ago

Jotenkin digiperän pitäisi myös saada tieto siitä, että "suljin aukes just, sopis niiku sunkin käynnistyä".
Kaupallisissa digiperissä tuo tehdään salaman synkronisignalilla.
Eilen oli paremmin kuin tänään, mutta onneksi tänään on paremmin kuin huomenna.

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija
Vaihda väriteemaa Vaihda leveyttä