Nappe1
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 659
Paikkakunta: Kotka

5 years ago

araneva kirjoitti:
Minusta on erittäin hienoa, että P.Potka jaksaa ja viitsii kirjoittaa tänne, naapurifoorumillahan joku elvistelee sillä, että sai Potkan lopettamaan siellä?
viiva seinään kun "naapurissa" on asiallista keskustelua yli yksi sivu samassa ketjussa. Ja jos ei nyt satu olemaan kynää ni ei oo kiire ostamaan.

Sen vähän mitä on e-m5:ttä ollut mahdollisuus kokeilla, puoltaa kyllä sitä että "söpö" vaihtuu siihen. Ajankohta lienee sitten kun on rahaa, eli ei ihan pian.
Lopetti kuvaamisen siinä muodossa kun se tällä foorumilla tunnetaan.
 
Avatar
hannu523
Liittynyt: 8 years ago
Viestit: 2630
Viesti:

5 years ago

AnselA kirjoitti:
Dr.FeelGood kirjoitti:
ppotka kirjoitti:
iAuto-asetuksella toimii käytön helppouden/vaikeuden kannalta ihan kuin mikä tahansa pokkari. Eri asia on sitten onko järkeä maksaa E-M5:n hintaa siitä ilosta. Meillä PEN-rungot ovat muidenkin käytössä, tarvitsee vain osata kääntää tuo iAuto päälle. Just eilen tuli yksi matkaaja ja kamera Roomasta. Kelpo kuvia oli kortille tarttunut automaagisella helppoudella.
-p-
Saatko mainosrahaa näitä testatessa olyltä/maahantuojilta?
Sen verran kehuja tullunna Olyn malleista.. Jotka muuten eivät ole kovin kummoisia.
Jos tämäkin viesti häviää, niin ihmettelen modeja, entinen hävisi kuin tuhka tuuleen?
Taisi osua arkaan paikkaan, kun näin viesti hävis.. Kun kritisoin olympusta, eikai vain se markkinoi/rahoita foorumiakin?
Dr.FeelGood, pysyisit otsikon aiheessa ja krisoisit Olympusta, jos sinulla on aiheeseen jotain annettavaa. ppotkan kirjoittelu tälle foorumille on ollut erittäin asiantuntevaa ja asiallista.

AnselA/moderointi
Mielenkiintoinen uusi kamera ja hyvää juttua toki, ei siinä mitään. Ketjun aloittajalla on kuitenkin selvä sidos ja sen kertominen ei liene iso synti. http://www.olympus-europa.com/consumer/dslr_23023.htm
 
MRe
Liittynyt: 8 years ago
Viestit: 115
Paikkakunta: itähelsinki

5 years ago

Takaisin aiheeseen: mitähän tältä sektorilta on seuraavaksi odotettavissa? Olyn kenno kai alkaa olemaan järkevien speksien rajoissa, vai voidaanko odottaa 24MPix 4/3-kennoa? Optiikkaa tulee varmaan lisää, mutta mitä muuta voisi olla odotettavissa? Kehityksenhän pitää kehittyä, jotta raha saadaan liikumaan. Vai?
Viimeksi muokannut MRe, 4.5.2012 klo 20.11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
 
Faeleri
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 195

5 years ago

Haluaisin keskustella OM-D kamerasta.

Henkilökohtaisuuksiin menevä piikittely ja arvailut Pekka Potkan Olympus suhteesta on yhdentekevää ja tarpeetonta. Jokainen varmasti tekee omat valinnat ja ostaa itselleen mieleisen kameran. Pekan kirjoittelu kamerasta on asiallista ja mielenkiintoista luettavaa.
Viimeksi muokannut Faeleri, 4.5.2012 klo 20.45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
 
Quiquern
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 20655
Viesti:

5 years ago

Faeleri kirjoitti:
Haluaisin keskutella OM-D kamerasta.
Sitä vaan, ei Potkasta ole pakko puhua ;-)
Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
 
Quiquern
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 20655
Viesti:

5 years ago

MRe kirjoitti:
Takaisin aiheeseen: mitähän tältä sektorilta on seuraavaksi odotettavissa? Olyn kenno kai alkaa olemaan järkevien speksien rajoissa, vai voidaanko odottaa 24MPix 4/3-kennoa? Optiikkaa tulee varmaan lisää, mutta mitä muuta voisi olla odotettavissa? Kehityksenhän pitää kehittyä, jotta raha saadaan liikumaan. Vai?
Toivottavasti OM-1:n tapainen kinokamera, luonnollisesti.
Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
 
ppotka
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 7 years ago
Viestit: 1709

5 years ago

hannu523 kirjoitti:

Mielenkiintoinen uusi kamera ja hyvää juttua toki, ei siinä mitään. Ketjun aloittajalla on kuitenkin selvä sidos ja sen kertominen ei liene iso synti. http://www.olympus-europa.com/consumer/dslr_23023.htm
Onhan näitä: http://www.canson-infinity.com/en/galle ... gallery=47
Ja googlella löytyy lisää... Joku puolalainenkin tuossa kyseli kuvia ja statementtia.
Mä nyt vaan oon niin mukava tyyppi, että kaikki haluaa leikkiä mun kanssa... Tai jotain.

Viime digiexpossa ja kuva&kamerassa puhuin kummassakin koko viikonvaihteen kaupallisia tiedotteita usealle tilaajalle. Ihan silkasta rahasta, en kai nyt sentään tyhmä ole että muuten. Seuraavaa Photokinaakin jo buukataan. Mutta rajansa kaikessa, ne on duuneja ja tilaajat vaihtuvat. Ei kannata sitoutua eikä polttaa siltoja. Mikään valmistaja ei voi päättää vapaa-ajastani keskustelufoorumeilla tai blogistani, eikä voi maksaa niin paljoa, että valehtelisin. Silti, lukekaa kriittisesti, se on hyvä tapa. Saa huomauttaa, jos on aihetta.
-p-
Viimeksi muokannut ppotka, 4.5.2012 klo 21.49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
 
Myrskylintu
Liittynyt: 8 years ago
Viestit: 212

5 years ago

>Toivottavasti OM-1:n tapainen kinokamera, luonnollisesti.

Onhan se kiva ajatus, mutta epätodennäköinen.

En näe oikein sille tarvettakaan, sillä tulevaisuudessa sensorit tulevat entistä paremmiksi, ja m4/3 formaattiin linsseistä voi tehdä huomattavasti pienempiä kuin kinariformaattiiin.

Esim. Zuiko 45/1.8 on huomattavasti pienempi kooltaan kuin OM Zuiko 85/2 tai 100/2.8 adapterin kanssa. Jälkimmäisten pituus myös kasvaa lähelle tarkennettaessa.

Kompaktius on se suurin kilpailuvaltti tälle järjestelmälle.
Viimeksi muokannut Myrskylintu, 4.5.2012 klo 22.08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
 
Avatar
hannu523
Liittynyt: 8 years ago
Viestit: 2630
Viesti:

5 years ago

ppotka kirjoitti:
hannu523 kirjoitti:

Mielenkiintoinen uusi kamera ja hyvää juttua toki, ei siinä mitään. Ketjun aloittajalla on kuitenkin selvä sidos ja sen kertominen ei liene iso synti. http://www.olympus-europa.com/consumer/dslr_23023.htm
Onhan näitä: http://www.canson-infinity.com/en/galle ... gallery=47
Ja googlella löytyy lisää... Joku puolalainenkin tuossa kyseli kuvia ja statementtia.
Mä nyt vaan oon niin mukava tyyppi, että kaikki haluaa leikkiä mun kanssa... Tai jotain.

Viime digiexpossa ja kuva&kamerassa puhuin kummassakin koko viikonvaihteen kaupallisia tiedotteita usealle tilaajalle. Ihan silkasta rahasta, en kai nyt sentään tyhmä ole että muuten. Seuraavaa Photokinaakin jo buukataan. Mutta rajansa kaikessa, ne on duuneja ja tilaajat vaihtuvat. Ei kannata sitoutua eikä polttaa siltoja. Mikään valmistaja ei voi päättää vapaa-ajastani keskustelufoorumeilla tai blogistani, eikä voi maksaa niin paljoa, että valehtelisin. Silti, lukekaa kriittisesti, se on hyvä tapa. Saa huomauttaa, jos on aihetta.
-p-
Kiitos vastauksesta.

Olympuksen markkinointiosastolla tai ketjun aloittajalla ei ole sitten käynyt mielessäänkään, että tällaisella vapaalla keskustelufoorumilla, jossa pyörii päivittäin satoja kameraharrastajia, saattaisi olla markkinointiarvoa tai -mahdollisuutta.

T. Hannu
 
Quiquern
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 20655
Viesti:

5 years ago

Myrskylintu kirjoitti:
Quiquern kirjoitti:
Toivottavasti OM-1:n tapainen kinokamera, luonnollisesti.
Onhan se kiva ajatus, mutta epätodennäköinen.
Totta.
Myrskylintu kirjoitti:
En näe oikein sille tarvettakaan, sillä tulevaisuudessa sensorit tulevat entistä paremmiksi, ja m4/3 formaattiin linsseistä voi tehdä huomattavasti pienempiä kuin kinariformaattiiin.
On juu, ja Nikonin V-sarja on vielä pienempi. Voisihan sitä tehdä sitäkin pienemmän järjestelmän. Ei tarvitse tarkentaakaan kun kaikki on kivasti terävää. Yllättävän suuria ovat muuten monet lillerkenno-objektiivit.
Myrskylintu kirjoitti:
Kompaktius on se suurin kilpailuvaltti tälle järjestelmälle.
Olkoon, ei kiinnosta tulevaisuuden ajatuksissa. Tosin ei tämäkään ollut kaksi vuotta sitten monestakaan kovin todennäköinen tulevaisuuden kamera.
Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
 
Nappe1
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 659
Paikkakunta: Kotka

5 years ago

MRe kirjoitti:
Takaisin aiheeseen: mitähän tältä sektorilta on seuraavaksi odotettavissa? Olyn kenno kai alkaa olemaan järkevien speksien rajoissa, vai voidaanko odottaa 24MPix 4/3-kennoa? Optiikkaa tulee varmaan lisää, mutta mitä muuta voisi olla odotettavissa? Kehityksenhän pitää kehittyä, jotta raha saadaan liikumaan. Vai?
Tämähän ei ole tehtaan mukaan vielä se pro sarjan peilitön, eikä tämän ole tarkoitus olla E-5:n peilitön seuraaja. E-7 jaksaa kummitella edelleen monissa huhuissa peilillisenä, ja mikä ettei, tässähän olisi kelpo kenno siihenkin. Vakaajakin on ottanut askelia, vaikka se ei peilillisessä etsintä vakaisikaan. Mikä sitten lienee se kriteeri jolla peilitön luokiteltaisiin yhtiössä pro-luokkaan? riittävän nopea AF-C vaiko joku muu ominaisuus? Ihan puhtaasti omasta näkövinkkelistä ainoat petrattavat asiat olisivat jatkuva AF tarkennus ja kohteiden seurannan parantaminen. Lisäksi moni 4/3 top pro (tai super high grade, kuten niitä kutsutiin lätäkön tuolla puolen) objektiiveihin investoinut tietysti näkisi mielellään Vaihe-ero tarkennuksen nopeutumisen, tavalla tai toisella.

Jos ajatellaan että Oly on hyvin maltillisesti (olkoot syy lopulta mikätahansa, 12Mpix piti olla jo tarpeeksi kaikille.) kasvattanut kennon tarkkuutta, niin seuraava isompi hyppy pikselimäärissä lienee useamman vuoden päässä. Normitahti lippulaivan uusimiselle peilittömissä (ja oli jo aikanaan perusmallin 4/3 rungoissa) on ollut reilun vuoden välein, joten näinköhän tämän petrattu malli tulisi jo alkusyksyllä 2013... Sitä ennen voisi kuvitella nähtävän tämän kennon valuminen myös PEN sarjalaisiin, vähän riippuen varmaan siitä kuinka täysin E-M5 vie ostetun kennokapasiteetin. (olkoot sitten oikeasti kenen tahansa valmistama kenno.)

Pana julkaisee varmaan seuraavaksi GH3:n. Jos pikselimäärä kasvaa niin todennäköisempää on 18-20Mpix kuin yli sen.

Panan puolelta varmaan odotetuimpia lienevät HD X sarjan objektiivit 12-35 / 2.8 ja 35-100 / 2.8, joiden prototyyppejä on näytelty vitriineissä kohta vuosi. Viimeisimmissä objektiivin teksteihin oli lisätty jo tuo valovoimakin. Ensimäisten vertailukuvien valossa tuo laajempi olisi suurinpiirtein 12-50:n kokoluokkaa ja tele sitten vähän isompi.
Lopetti kuvaamisen siinä muodossa kun se tällä foorumilla tunnetaan.
 
Myrskylintu
Liittynyt: 8 years ago
Viestit: 212

5 years ago

Quiquern kirjoitti:
On juu, ja Nikonin V-sarja on vielä pienempi. Voisihan sitä tehdä sitäkin pienemmän järjestelmän. Ei tarvitse tarkentaakaan kun kaikki on kivasti terävää. Yllättävän suuria ovat muuten monet lillerkenno-objektiivit.
Tällä hetkellä kennotekniikka taitaa potkia vielä pikku-Nikonia päähän. Oma arvaukseni on, että 5-10 vuoden päästä mikrojärkkärit ovat normi, ja 36x24mm kamerat lähes yksinomaan ammattilaisten käytössä. Jälkimmäistä isommat vain erikoiskäytössä, elleivät laske hintoja huomattavasti.

Toisaalta Nokia 808 tuottaa päivänvalossa hemmetin hyvää jälkeä pikkuruisillä pikseleillään 38MP koossa. Miksei sitten m4/3, jossa kenno kuitenkin paljon isompi. Kapean syväterävyyden voi vielä hyvin saavuttaa valovoimaisimmilla laseilla, kun sitä tarvitsee.
 
Avatar
J.Vuokko
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 8349
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

5 years ago

mulla on vähän sellainen tunne, että digien 'kinokoko' on löytynyt tästä (m)4:3 -formaatista. Muille käy kuten filmipuolella, isokennoiset jäävät ennenpitkää vain sellaista todella tarvitsevalle, vähän kuin keskari oli filmiaikaan.
Peruskuvaajan/harrastajan kantilta 4:3 riittää pitkälle. Vain jättiherkkyyksiä tai todella suuria kuvia printtaavat valinnevat toisin.
 
nomad
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 9873

5 years ago

J.Vuokko kirjoitti:
mulla on vähän sellainen tunne, että digien 'kinokoko' on löytynyt tästä (m)4:3 -formaatista. Muille käy kuten filmipuolella, isokennoiset jäävät ennenpitkää vain sellaista todella tarvitsevalle, vähän kuin keskari oli filmiaikaan.
Peruskuvaajan/harrastajan kantilta 4:3 riittää pitkälle. Vain jättiherkkyyksiä tai todella suuria kuvia printtaavat valinnevat toisin.
En menisi vielä vannomaan. Ensinnäkin jos ajatellaan vakavampia harrastajia, niin ainahan semmoiset (joka lajissa) hakevat muuta kuin keskivertokamaa. Ei kai sunnuntaimotoristikaan halua käyttää vapaa-aikaansa jonkun 350 kuution Susukin puikoissa? Ja kun meistä useimmilla alkaa olla jo objektiivit ja muut rensselit kinokoon järjestelmälle, niin suht vaikea niistä on luopua. Koolla on merkitystä, onhan filmikin kiinnostavampaa keskiformaatissa kuin kinokoossa.

Ja sitten taas satunnaisten sunnuntaikuvaajien kannalta kennon koolla ei ole juurikaan merkitystä. Esim Nikonin CX järjestelmä tarjoaa sekin ihan riittävän kuvanlaadun - ja tulevissa sukupolvissa varmaan nykyistäkin paremman. Ja vastaavasti Sonyn NX -järjestelmässä 1.5 kropin kenno on pakattu tosi pieniin kuoriin. Ja mitä lienee Canonilta tulossa. Miksi m34 olisi siis jotenkin selvästi näitä parempi, en ymmärrä.

m43:n suurin vahvuus on, että järjestelmä on historialtaan pisin näistä uudista peilittömistä ja siinä toimii kaksi valmistajaa.
 
Tuus4
Paid subscriber
Liittynyt: 9 years ago
Viestit: 1992

5 years ago

nomad kirjoitti:
J.Vuokko kirjoitti:
mulla on vähän sellainen tunne, että digien 'kinokoko' on löytynyt tästä (m)4:3 -formaatista. Muille käy kuten filmipuolella, isokennoiset jäävät ennenpitkää vain sellaista todella tarvitsevalle, vähän kuin keskari oli filmiaikaan.
Peruskuvaajan/harrastajan kantilta 4:3 riittää pitkälle. Vain jättiherkkyyksiä tai todella suuria kuvia printtaavat valinnevat toisin.
En menisi vielä vannomaan. Ensinnäkin jos ajatellaan vakavampia harrastajia, niin ainahan semmoiset (joka lajissa) hakevat muuta kuin keskivertokamaa. Ei kai sunnuntaimotoristikaan halua käyttää vapaa-aikaansa jonkun 350 kuution Susukin puikoissa? Ja kun meistä useimmilla alkaa olla jo objektiivit ja muut rensselit kinokoon järjestelmälle, niin suht vaikea niistä on luopua. Koolla on merkitystä, onhan filmikin kiinnostavampaa keskiformaatissa kuin kinokoossa.

Ja sitten taas satunnaisten sunnuntaikuvaajien kannalta kennon koolla ei ole juurikaan merkitystä. Esim Nikonin CX järjestelmä tarjoaa sekin ihan riittävän kuvanlaadun - ja tulevissa sukupolvissa varmaan nykyistäkin paremman. Ja vastaavasti Sonyn NX -järjestelmässä 1.5 kropin kenno on pakattu tosi pieniin kuoriin. Ja mitä lienee Canonilta tulossa. Miksi m34 olisi siis jotenkin selvästi näitä parempi, en ymmärrä.

m43:n suurin vahvuus on, että järjestelmä on historialtaan pisin näistä uudista peilittömistä ja siinä toimii kaksi valmistajaa.
+1
 
MRe
Liittynyt: 8 years ago
Viestit: 115
Paikkakunta: itähelsinki

5 years ago

Menee hieman ehkä ohi aiheen, mutta tosiaan tässä näyttää olevan mielenkiintoinen vaihe, ehkä jopa murros, menossa digijärkkäreissä. Tähän asti on menty hyvin pitkälle vanhalla filkka-ajan form-factorilla järkkäreissä. Voihan se olla, että täysikokoiset rungot jäävät prosumer-luokan yläpään ja ammattilaisten käyttöön. Suuri osa harrastajista siirtyy pienempiin kokoluokkiin (NEX, µ4/3, jne). APS-C:n tulevaisuus täysikokoisessa rungossa voi olla heikko, ainakin Nikon jotenkin himmailee sillä puolella, varsinkin prosumer-segmentissä (D300/S alkaa olla jo aika iäkäs, eikä mitenkään kilpailukykyinen ominaisuuksiltaan).

Toisaalta hintakin puoltaa näitä pienempiä järjestelmiä: Nikon D800 rungon hinnalla saa jo repullisen µ4/3 tai NEX-kamaa ja jotta siitä rakentaisi tasapainoisen kokonaisuuden, objektiiveihin saa upottaa vähintään tuplat siitä mitä runkoon, pl. vanhat manuaalilasit.

Kuitenkin itse odottaisin jotain hieman radikaalimpaa, vai eikö markkinointiosastolla ole uskallusta? Jos katsotaan vaikka vanhoja Sonyn 707 ja 717:ja, niin siellä oli lähdetty "objektiivi on kamera"-ajattelusta ja koitettu rakentaa erilainen, mutta kuitenkin ergonomisesti toimiva kamera. Sehän myi kai aikanaan ihan hyvin?
 
ppotka
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 7 years ago
Viestit: 1709

5 years ago

nomad kirjoitti:
J.Vuokko kirjoitti:
mulla on vähän sellainen tunne, että digien 'kinokoko' on löytynyt tästä (m)4:3 -formaatista. Muille käy kuten filmipuolella, isokennoiset jäävät ennenpitkää vain sellaista todella tarvitsevalle, vähän kuin keskari oli filmiaikaan.
Peruskuvaajan/harrastajan kantilta 4:3 riittää pitkälle. Vain jättiherkkyyksiä tai todella suuria kuvia printtaavat valinnevat toisin.
En menisi vielä vannomaan. Ensinnäkin jos ajatellaan ...

Miksi m34 olisi siis jotenkin selvästi näitä parempi, en ymmärrä.
Moottoripyörävertauksesi ontuu sen verran, että isoimmat moottorikoot  eivät ole parhaita radalla eikä maastossa. Jossakin on optimi vaikka jotkut tykkäisivätkin harrastaa isoimpia mahdollisia moottoreita. Kinokoko ei digitaalisuuden kannalta ole mikään muu historiallinen oikku ja sen pitää hengissä nimen omaan objektiivien yleisyys. Sinänsä se on paras kompromissi aika pienessä sektorissa valokuvausta. Harrastajan etu on tietysti käytettyjen objektiivien hyvä saatavuus.

Analyysistasi puuttui se tärkein tekijä, puuttuva rengas, jonka nimi on Canon. Canon julkistaa syksyllä oman peilittömänsä, ja sen kennoko on jo tiedossa ja testattu Canonin G1 X:ssä. (Yritän saada oman blogini kamerasta ulos parin päivän sisään). APS-C -koossa on ollut kahdenkokoista kennoa, Canonin ja Sonyn. Jatkossa "4/3-koossa" on myös kahdenkokoista kennoa, Canonin ja m4/3. Näkyvissä on jo ollut miten Canonin kinokaluston hinnat nousevat koko mallistossa ja kaikilla valmistajilla objektiivien osalta. Harrastajan kannalta sen koon järkevyys uuden kaluston osalta tulee muuttumaan. Canonin APS-C kuolee nopeasti, ja kannattaako muidenkaan sen jälkeen pitää siitä kooosta kiinni? Enkä olisi niinkään varma Nikonin tuumaisestakaan, joka jää merkittävästi pääkilpailijaa pienemmäksi. Mielikuvat ovat sen verran tärkeitä.

Jaan kyllä J.Vuokon kanssa saman näkemyksen, että digijärjestelmäkameroiden "standardi" tulee asettumaan tähän n. 2X kropin peilittömien ryhmään. Se ei tosin ole pelkästään m4/3 vaan APS-C:tä vastaava monen valmistajan asettuminen samalle tontille. Eihän se tietenkään tapahdu yhdessä yössä. Viiden vuoden kuluttua voimme vertailla, että miten kävikään.
-p-
 
Myrskylintu
Liittynyt: 8 years ago
Viestit: 212

5 years ago

Välineet tilanteen mukaan, sillä ei kai kukaan kulje samoissa vermeissä juhlissa, kaupungin kaduilla, metsässä, tai hiekkarannalla.

Valokuvauksessa pitää erottaa tekninen laatu ja valokuvan laatu toisistaan. Pieni ja moderni setti on monessa tilanteessa raskaampaa käytännöllisempi, jos se auttaa saamaan parempia kuvia nopeammin. Hyvin harvaa tavallista ihmistä kiinnostaa millä kameralla kuvat on tuotettu, kunhan lopputulos on vaikuttava.

m4/3 etuna on nimenomaan hyvä ja kasvava linssivalikoima, jossa on useampikin valmistaja mistä valita (Olympuksen ja Panasonicin lisäksi mm. Voigtlander, Sigma, Tamron, Kenko).

Sitäpaitsi OM-D tuottaa varjoalueelta nostettuna paljon vähemmän ja nätimpää kohinaa, kuin vaikkapa 5D mkII. Siinäpä sitä ihmettelemistä monelle.
Viimeksi muokannut Myrskylintu, 5.5.2012 klo 13.21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
 
nomad
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 9873

5 years ago

ppotka kirjoitti:
nomad kirjoitti:
J.Vuokko kirjoitti:
mulla on vähän sellainen tunne, että digien 'kinokoko' on löytynyt tästä (m)4:3 -formaatista. Muille käy kuten filmipuolella, isokennoiset jäävät ennenpitkää vain sellaista todella tarvitsevalle, vähän kuin keskari oli filmiaikaan.
Peruskuvaajan/harrastajan kantilta 4:3 riittää pitkälle. Vain jättiherkkyyksiä tai todella suuria kuvia printtaavat valinnevat toisin.
En menisi vielä vannomaan. Ensinnäkin jos ajatellaan ...

Miksi m34 olisi siis jotenkin selvästi näitä parempi, en ymmärrä.
Moottoripyörävertauksesi ontuu sen verran, että isoimmat moottorikoot  eivät ole parhaita radalla eikä maastossa. Jossakin on optimi vaikka jotkut tykkäisivätkin harrastaa isoimpia mahdollisia moottoreita. Kinokoko ei digitaalisuuden kannalta ole mikään muu historiallinen oikku ja sen pitää hengissä nimen omaan objektiivien yleisyys. Sinänsä se on paras kompromissi aika pienessä sektorissa valokuvausta. Harrastajan etu on tietysti käytettyjen objektiivien hyvä saatavuus.

Analyysistasi puuttui se tärkein tekijä, puuttuva rengas, jonka nimi on Canon. Canon julkistaa syksyllä oman peilittömänsä, ja sen kennoko on jo tiedossa ja testattu Canonin G1 X:ssä. (Yritän saada oman blogini kamerasta ulos parin päivän sisään). APS-C -koossa on ollut kahdenkokoista kennoa, Canonin ja Sonyn. Jatkossa "4/3-koossa" on myös kahdenkokoista kennoa, Canonin ja m4/3. Näkyvissä on jo ollut miten Canonin kinokaluston hinnat nousevat koko mallistossa ja kaikilla valmistajilla objektiivien osalta. Harrastajan kannalta sen koon järkevyys uuden kaluston osalta tulee muuttumaan. Canonin APS-C kuolee nopeasti, ja kannattaako muidenkaan sen jälkeen pitää siitä kooosta kiinni? Enkä olisi niinkään varma Nikonin tuumaisestakaan, joka jää merkittävästi pääkilpailijaa pienemmäksi. Mielikuvat ovat sen verran tärkeitä.

Jaan kyllä J.Vuokon kanssa saman näkemyksen, että digijärjestelmäkameroiden "standardi" tulee asettumaan tähän n. 2X kropin peilittömien ryhmään. Se ei tosin ole pelkästään m4/3 vaan APS-C:tä vastaava monen valmistajan asettuminen samalle tontille. Eihän se tietenkään tapahdu yhdessä yössä. Viiden vuoden kuluttua voimme vertailla, että miten kävikään.
-p-
Moottoripyörävertaus on aina yhtä kökkö kuin autovertauskin. Mutta eiköhän tuo asia selväksi tullut.

Tekstiisi liittyen, jotenkin vähäveriseltä vaikuttaa myös Nikonin dx-touhu. D3:n julkaisun yhteydessä vannoivat, että fx ei tapa dx:ää, mutta olisikohan se tappaja hiipimässä peilittömien suunnalta?
 
Faeleri
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 195

5 years ago

Dpreview tehnyt uuden artikkelin ominaisuuksista, joista ei vältämättä kerrota selvästi kameran ohjekirjassa.

http://www.dpreview.com/articles/911517 ... ympus-e-m5

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Kasimir ja 6 vierailijaa
Vaihda väriteemaa Vaihda leveyttä