Kasimir
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 9076

5 years ago

markku55 kirjoitti:
Akkujen kestosta sen verran, että ollaan me vaan hemmoteltuja nykyakkujen ja näyttöjen kanssa.
Filmiaikana ei tullut kuuloonkaan, että kuvia otettaisiin kuvauspäivän aikana useita satoja, hyvä jos muutaman rullan pisti menemään.
Nyt on muka helkkarinmoinen ongelma jos kuvia ei saa 1000 tai vähintään 500 yhdellä akullisella - huh.
Ottakaa kuvanne harkitummin, ei roiskiminen johda mihinkään, miettikää miksi sen kuva otatte ja miksi juuri niillä asetuksilla mitkä kamerassa on.
Hyvä!

kapa
 
LateJ
Liittynyt: 7 years ago
Viestit: 2813

5 years ago

ppotka kirjoitti:
Laitoin blogiin suomenkielisen sepustuksen oikealle valottamisesta OM-D:llä
http://www.pekkapotka.com/artikkelit/20 ... om-41.html
-p-
Runko joka ei osaa valottaa oiken ? Tarvitaan insinöörin targetit yms muut tilpehöörit että kuvista tulee siedettäviä ?
 
Kasimir
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 9076

5 years ago

LateJ kirjoitti:
ppotka kirjoitti:
Laitoin blogiin suomenkielisen sepustuksen oikealle valottamisesta OM-D:llä
http://www.pekkapotka.com/artikkelit/20 ... om-41.html
-p-
Runko joka ei osaa valottaa oiken ? Tarvitaan insinöörin targetit yms muut tilpehöörit että kuvista tulee siedettäviä ?
;)

Kapa
 
Avatar
AnselA
Paid subscriber
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 9443

5 years ago

Faeleri kirjoitti:

Suomessa kaupoissa myytävät Sandiskin eye-fi kortit ei kykene siirtämään RAW tiedostoja, vain jpg onnistuu.

Tilasin amazonista hiljattain eye-fi x2 pro kortin juuri RAW tiedostoja varten. Siirto on itselleni riittävän nopea ipadiin tai tietokoneelle. Omien kokemusten mukaan Raw tiedosto siirtyy noin 10 sekunnin aikana tietokoneelle ja ligthroomiin näkyville, kun langaton tukiaseman on noin 2 metrin etäisyydestä kamerasta.
2-3 vuotta sitten verkkokauppa.com vielä myi EyeFi:n EyeFi-kortteja.

Tuo Pro X2 -korttihan osaa myös itse toimia wlan hotspottina. Ns. Direct Mode:ssa siirto kameran ja wlanilla varustetun tietsikan välillä onnistuu ilman "ulkoista" wlan-verkkoa ja nimenomaan ilman, koska muuten direct mode ei käynnisty. Siirto on vieläpä varsin ripeää, "mopo" luokan miniläppärillä Windows 7 kertoo 65 Mbits! Ainakin vielä 5 metrin etäisyydeltä.
Vilho setälä: “Näppäilijän tulee tietoisesti varjella sieluansa valokuvauksellisen maailmankatsomuksen taudilta.”

Kellon mukaan nukkuminen on amatöörejä varten.
 
efini
Liittynyt: 5 years ago
Viestit: 32

5 years ago

LateJ kirjoitti:
ppotka kirjoitti:
Laitoin blogiin suomenkielisen sepustuksen oikealle valottamisesta OM-D:llä
http://www.pekkapotka.com/artikkelit/20 ... om-41.html
-p-
Runko joka ei osaa valottaa oiken ? Tarvitaan insinöörin targetit yms muut tilpehöörit että kuvista tulee siedettäviä ?
Insinööreillä pitää olla omat hilavitkuttimet. Yhtä hienona hilavitkuttimena pidän OM-4 ja OM-3ti kameran monipistemittausta, joka on edelleen hieno lisä valotuksen säätämiseksi.
 
Schind
Paid subscriber
Liittynyt: 9 years ago
Viestit: 494
Paikkakunta: Espoo

5 years ago

efini kirjoitti:
Insinööreillä pitää olla omat hilavitkuttimet. Yhtä hienona hilavitkuttimena pidän OM-4 ja OM-3ti kameran monipistemittausta, joka on edelleen hieno lisä valotuksen säätämiseksi.
Minusta tässä ei ole kyse siitä, että käytettäisiin hienoja hilavitkuttimia ja hienosteltaisiin vain koska on mahdollisuus, vaan tämän kameran oikkuilusta valotuksen suhteen eli että kamera alivalottaa toistuvasti ja sitä pitää erikseen ohjaamaan oikeaan suuntaan asetuksilla, lightroomista ja muuttamalla kuvaustottumuksiaan.

Toinen asia joka oudoksuttaa OM-D:n logikassa on ISO Auto Set. Sellaiset tilanteet esimerkiksi sisätiloissa, joissa nikonin D300/D3 ehdottaisi ISO-arvoksi 400 tai 800, on Olympuksen Auto ISO jatkuvasti 3200:ssa, tai jos sen vain antaa nousta vielä korkeammalle, niin se harvoin tulee alas 6400:sta.
Yksi keino, millä tätä ehkä voisi säätää oikeaan suuntaan, olisi ISO Auto Setin tavoitesuljinajan hallittavuus - ettei runko jatkuvasti yrittäisi pitää suljinaikaa jossakin 1/60-1/125 -akselilla. Toivottavasti tällainen säätömahdollisuus tulee jossakin vaiheessa ohjelmistopäivityksen yhteydessä.
 
efeos
Liittynyt: 7 years ago
Viestit: 12

5 years ago

Schind kirjoitti:
Toinen asia joka oudoksuttaa OM-D:n logikassa on ISO Auto Set. Sellaiset tilanteet esimerkiksi sisätiloissa, joissa nikonin D300/D3 ehdottaisi ISO-arvoksi 400 tai 800, on Olympuksen Auto ISO jatkuvasti 3200:ssa, tai jos sen vain antaa nousta vielä korkeammalle, niin se harvoin tulee alas 6400:sta.
Yksi keino, millä tätä ehkä voisi säätää oikeaan suuntaan, olisi ISO Auto Setin tavoitesuljinajan hallittavuus - ettei runko jatkuvasti yrittäisi pitää suljinaikaa jossakin 1/60-1/125 -akselilla. Toivottavasti tällainen säätömahdollisuus tulee jossakin vaiheessa ohjelmistopäivityksen yhteydessä.
Auto ISO:n minimisuljinaikaa voi kyllä säätää tietyissä rajoissa, mutta säätö löytyy hieman yllättäen 'Käyttäjäkohtaisen valikon' salama-asetuksien kohdasta 'Hidas rajoitus'. Kaiken logiikan vastaisesti tämä asetus siis vaikuttaa myös kuvattaessa ilman salamaa Auto ISO:lla.
Viimeksi muokannut efeos, 22.8.2012 klo 9.58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
 
ppotka
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 7 years ago
Viestit: 1709

5 years ago

LateJ kirjoitti:
ppotka kirjoitti:
Laitoin blogiin suomenkielisen sepustuksen oikealle valottamisesta OM-D:llä
http://www.pekkapotka.com/artikkelit/20 ... om-41.html
-p-
Runko joka ei osaa valottaa oiken ? Tarvitaan insinöörin targetit yms muut tilpehöörit että kuvista tulee siedettäviä ?
Kehno provo, tai sitten sisälukutaidossasi on vikaa. Targetti oli siinä sen havainnollistamiseksi, mitä värikanavissa tapahtuu. Valotukseen sitä ei tarvita. On nimittäin mahdollista valottaa yksittäisiä värikanavia korjauskelvottomiksi (= ei sävyvaihtelua vaan kuvassa on piirteetön, tasainen väripinta) vaikka valkoinen ei olisikaan puhkivalkoista. Ehkä sinua ei asia kiinnosta mutta Kapaa vedostajana sen pitäisi. Toki sävyttömien väripintojen teko on sallittua, mutta ehkäpä sen pitäisi olla kontrolloitua eikä kameran sattumanvaraisesti tuottamaa.

Minkään valmistajan mikään runko ei osaa itsekseen, ilman kuvaajan ohjausta osaa valottaa 'oiken', kuten ilmaiset. Muutamalla järkkärungolla kuvaajan on mahdollista valottaa täydellisesti ilman, että tarvitsee iteroida jälkikäteen takatelkkarin avulla. Ja lisäksi ilman, että täydellisesti valottamisesta aiheutuisi kuvaustilanteessa mitään lisävaivaa. Siitä kerron blogissani.

Kaikilla digirungoilla yhden aukon alivalotuksella menetetään puolet kuvan mahdollisista sävyistä. Alivalotuksella tarkoitan tässä valotusta suhteessa kennon saturaatiopisteeseen, en sitä mitä kameran valotusautomatiikka kulloinkin sattuu näyttämään. Suurimmassa osassa digikameroista nimittäin valotuksen mittaus ei ole millään tavalla sidoksissa itse kennoon vaan toimii kennoon nähden täysin irrationaalisesti oman logiikkansa mukaan. Tällaisen alivalotuksen tuloksena on kuva, joka kohisee tarpeettomasti, kun joudutaan käyttämään varjoista kaivettuja sävyjä ja vaaleita sävyjä täplittää korkea lukukohina. Mutta tämänkin kerroin blogissa, jos olisit viitsinyt lukea.
-p-
 
efeos
Liittynyt: 7 years ago
Viestit: 12

5 years ago

markku55 kirjoitti:
Akkujen kestosta sen verran, että ollaan me vaan hemmoteltuja nykyakkujen ja näyttöjen kanssa.
Filmiaikana ei tullut kuuloonkaan, että kuvia otettaisiin kuvauspäivän aikana useita satoja, hyvä jos muutaman rullan pisti menemään.
Nyt on muka helkkarinmoinen ongelma jos kuvia ei saa 1000 tai vähintään 500 yhdellä akullisella - huh.
Ottakaa kuvanne harkitummin, ei roiskiminen johda mihinkään, miettikää miksi sen kuva otatte ja miksi juuri niillä asetuksilla mitkä kamerassa on.
Itse hairahdun joskus "varmistamaan", että joku kuvista onnistuu, silloin usein käy niin, että mikään ei onnistu, "hätäilemällä ei synny kuin kusipäisiä mukuloita";-)
Onhan se tietysti perin ikävää kun nykyajan tekniikka mahdollistaa niin paljon enemmän kuin ennen. Tuo jos mikä on väärin ja harmillisesti vielä päivän trendi.

Perimmäinen ongelmahan tässä on se, että OM-D:n akku kestää huonosti nimenomaan harkitusti kuvaten, joten turhan paljon siitä ei tässä kannattane saarnata. Sarjalla surutta lauottaessa kuvia saa mittariin varmasti aivan erilaisia määriä. Voi myös tulla pienoisena yllätyksenä, mutta joillakin voi olla varsin erilaiset käytännön tarpeet esimerkiksi juuri kuvien määrän suhteen kuin itselläsi. Ihan käytännön tasolla huono akun kesto voi muodostua ongelmaksi vähäisiä ruutumääriä kuvaavallekin vaikkapa reissun päällä verkkovirran ulottumattomissa pitempään ollessa.
 
ppotka
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 7 years ago
Viestit: 1709

5 years ago

efeos kirjoitti:
Schind kirjoitti:
Toinen asia joka oudoksuttaa OM-D:n logikassa on ISO Auto Set. Sellaiset tilanteet esimerkiksi sisätiloissa, joissa nikonin D300/D3 ehdottaisi ISO-arvoksi 400 tai 800, on Olympuksen Auto ISO jatkuvasti 3200:ssa, tai jos sen vain antaa nousta vielä korkeammalle, niin se harvoin tulee alas 6400:sta.
Yksi keino, millä tätä ehkä voisi säätää oikeaan suuntaan, olisi ISO Auto Setin tavoitesuljinajan hallittavuus - ettei runko jatkuvasti yrittäisi pitää suljinaikaa jossakin 1/60-1/125 -akselilla. Toivottavasti tällainen säätömahdollisuus tulee jossakin vaiheessa ohjelmistopäivityksen yhteydessä.
Auto ISO:n minimisuljinaikaa voi kyllä säätää tietyissä rajoissa, mutta säätö löytyy hieman yllättäen 'Käyttäjäkohtaisen valikon' salama-asetuksien kohdasta 'Hidas rajoitus'. Kaiken logiikan vastaisesti tämä asetus siis vaikuttaa myös kuvattaessa ilman salamaa Auto ISO:lla.
Näin on. Sieltä Auto-ISO:saa käyttämään esim. käytetyn polttoväiln mukaista aikaa.
-p-
 
ppotka
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 7 years ago
Viestit: 1709

5 years ago

Schind kirjoitti:

Minusta tässä ei ole kyse siitä, että käytettäisiin hienoja hilavitkuttimia ja hienosteltaisiin vain koska on mahdollisuus, vaan tämän kameran oikkuilusta valotuksen suhteen eli että kamera alivalottaa toistuvasti ja sitä pitää erikseen ohjaamaan oikeaan suuntaan asetuksilla, lightroomista ja muuttamalla kuvaustottumuksiaan.
Itse en ole havainnut mitään tällaista eikä itselläni ole kyse tästä. ISO-herkkyydelle ei ole olemassa yksiselitteistä standardia. Olympus käyttää yhtä versiota sallituista vaihtoehdoista. Se tarkoittaa standardin harmaassa 1/3 aukkoa niukempaa valotusta kuin toinen vaihtoehto. Eri valmistajat käyttävät näitä sekalaisesti.

Parasta olisi, jos kaikilla valmistajilla olisi sama tapa määrittää valotus. Se toive vain kuuluu osastoon älä unta nää. Päinvastoin on käymässä, kun koko ajan kehitetään valotusmoodeja, joissa kamera säätää valotusparametreja, gammakäyrää, väritasapainoa jne jokaisen kohteen suhteen erikseen jatkuvasti vaihtuvilla algoritmeilla. Näpräsin eilen Canonin EOS-M:ää ja EOS 650D:tä, ja siellä on "vihreä laatikko" nostettu potenssiin n juuri tällaiseksi kaikkia mahdollisia parametreja toisitaan riippuvasti säätäväksi moodiksi "vihreä laatikko +". Näyttäisi toimivan hienosti, mutta silloin kuvaaja on tosiaankin vain kyydissä ja kamera vie.
-p-
 
ppotka
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 7 years ago
Viestit: 1709

5 years ago

efeos kirjoitti:
...Ihan käytännön tasolla huono akun kesto voi muodostua ongelmaksi vähäisiä ruutumääriä kuvaavallekin vaikkapa reissun päällä verkkovirran ulottumattomissa pitempään ollessa.
Tämä on juuri se, johon itsekin yrittää aina matkojen kohdalla varautua. En ole keksinyt muuta tapaa kuin riittävästi akkuja, koska kaikki muut varavirtaratkaisut ovat painavampia ja vievät enemmän tilaa. Vaikka edellä sanoinkin ennätykseksi 1700 ruutua akullisella, varaudun elämään keskimäärin noin 300 ruudun mukaan. Useimmiten ei voi tehdä niin, että jokainen kuvaustilanne hoituu ilman tarvetta pitää kameraa valmiustilassa. Tämä on näiden pienten sähköisten kameroiden ongelma. Pieni akku ja kaikki toiminnot syövät sähköä, koko ajan.
-p-
 
Avatar
J.Vuokko
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 8367
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

5 years ago

Schind kirjoitti:
efini kirjoitti:
Insinööreillä pitää olla omat hilavitkuttimet. Yhtä hienona hilavitkuttimena pidän OM-4 ja OM-3ti kameran monipistemittausta, joka on edelleen hieno lisä valotuksen säätämiseksi.
Minusta tässä ei ole kyse siitä, että käytettäisiin hienoja hilavitkuttimia ja hienosteltaisiin vain koska on mahdollisuus, vaan tämän kameran oikkuilusta valotuksen suhteen eli että kamera alivalottaa toistuvasti ja sitä pitää erikseen ohjaamaan oikeaan suuntaan asetuksilla, lightroomista ja muuttamalla kuvaustottumuksiaan.
Eivätkö "kaikki" digit pyri alivalottamaan oletuksena koska se puhkipalaminen on iso paha mörkö?
 
torwinen
Liittynyt: 9 years ago
Viestit: 66

5 years ago

ppotka kirjoitti:
efeos kirjoitti:
Schind kirjoitti:
Toinen asia joka oudoksuttaa OM-D:n logikassa on ISO Auto Set. Sellaiset tilanteet esimerkiksi sisätiloissa, joissa nikonin D300/D3 ehdottaisi ISO-arvoksi 400 tai 800, on Olympuksen Auto ISO jatkuvasti 3200:ssa, tai jos sen vain antaa nousta vielä korkeammalle, niin se harvoin tulee alas 6400:sta.
Yksi keino, millä tätä ehkä voisi säätää oikeaan suuntaan, olisi ISO Auto Setin tavoitesuljinajan hallittavuus - ettei runko jatkuvasti yrittäisi pitää suljinaikaa jossakin 1/60-1/125 -akselilla. Toivottavasti tällainen säätömahdollisuus tulee jossakin vaiheessa ohjelmistopäivityksen yhteydessä.
Auto ISO:n minimisuljinaikaa voi kyllä säätää tietyissä rajoissa, mutta säätö löytyy hieman yllättäen 'Käyttäjäkohtaisen valikon' salama-asetuksien kohdasta 'Hidas rajoitus'. Kaiken logiikan vastaisesti tämä asetus siis vaikuttaa myös kuvattaessa ilman salamaa Auto ISO:lla.
Näin on. Sieltä Auto-ISO:saa käyttämään esim. käytetyn polttoväiln mukaista aikaa.
-p-
Hetkonen. Mistä? En ole löytänyt kuin maksimivalotusajan jonka pystyy valitsemaan. Oletuksena 1/60.

Edit. Googelilla löytyi. Maksimiaika vaan pitkäksi niin rajoittaa polttovälin mukaan.
Viimeksi muokannut torwinen, 22.8.2012 klo 18.06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
 
Avatar
markku55
Paid subscriber
Liittynyt: 5 years ago
Viestit: 11559
Paikkakunta: Hanko

5 years ago

J.Vuokko kirjoitti:
Eivätkö "kaikki" digit pyri alivalottamaan oletuksena koska se puhkipalaminen on iso paha mörkö?
Näin kuvittelen minäkin, eli vähän niin kuin diojen kanssa, yli ei saa mennä missään nimessä, hieman ali kylläkin.
Kai noissa eri kennojen dynamiikassa on isojakin eroja, joistakin löytyy kirkkaastakin päästä sävyjä, mutta ilmeisesti harvemmassa on niin hyvä kenno - vai onko asiat ihan toisin ;-)
Pyrin tekemään kaiken hyvin, mutta joskus vaan pakkaa tulemaan priimaa ;)))
 
Avatar
AnselA
Paid subscriber
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 9443

5 years ago

EyeFi direct moden käyttöä koskeva keskustelu jaettu omaksi ketjukseen: http://www.kameralaukku.com/portal/inde ... 061.0.html
Vilho setälä: “Näppäilijän tulee tietoisesti varjella sieluansa valokuvauksellisen maailmankatsomuksen taudilta.”

Kellon mukaan nukkuminen on amatöörejä varten.
 
tnihtila
Liittynyt: 5 years ago
Viestit: 264
Paikkakunta: Edinburgh

5 years ago

markku55 kirjoitti:
J.Vuokko kirjoitti:
Eivätkö "kaikki" digit pyri alivalottamaan oletuksena koska se puhkipalaminen on iso paha mörkö?
Näin kuvittelen minäkin, eli vähän niin kuin diojen kanssa, yli ei saa mennä missään nimessä, hieman ali kylläkin.
Kai noissa eri kennojen dynamiikassa on isojakin eroja, joistakin löytyy kirkkaastakin päästä sävyjä, mutta ilmeisesti harvemmassa on niin hyvä kenno - vai onko asiat ihan toisin ;-)
Dynamiikoissa on eroja, mutta jos se menee yli, se menee yli eikä ole enää mitään informaatiota, ns pelkkää ykköstä. Sama kuin audiojutuissa. Näitä digitekniikan huonouksia että sitten leikataan täysin. Siitä tietysti tiedä mitään, että onko siellä jotain "limitteriä/kompressointia" tai erinäistä epälineaarista kikkailua ihan ääripäässä, ettei menisi niin helposti yli.

Toinen asia on tietysti kennon dynamiikka vs. prosessoidun kuvan dynamiikka. Kennot ovat usein 12- tai 14-bittisiä, kuten myös raw-filut, mutta jpeg on vain 8-bittinen. Siinäpä se rawin hienous onkin ja prosessoinnissa pystyy usein kaivelemaan vielä sävyjä vaikka kuva on palanut puhki, koska se jpeg on vain eräänlainen otos/kuvaus sieltä jostain rawin dynaamiselta alueelta. Sitten vain muutellaan mitä siitä rawista saadaan jpegin esittämälle alueelle. Ja sitten jos kuvataan jpeginä, niin kamerahan näitä tekee sitten itsekseen millä nimellä milloinkin, "huippuvalojen toisto" ym.

Toivottavasti ei ollut ihan puutaheinää. En toisaalta enää ihan näe, miten esimerkiksi tuo Pekan ETTR osuu tähän ja mitä esimerkiksi tuo leikkaaminen etsimessä ym edustavat. Arvot kuitenkin ovat 8-bittisiä. Mutta kuitenkin, oikealta löytyy sitä informaatiota, mutta se totaalinen puhkipalaminen on se paha mörkö.
 
ppotka
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 7 years ago
Viestit: 1709

5 years ago

tnihtila kirjoitti:
....miten esimerkiksi tuo Pekan ETTR osuu tähän ja mitä esimerkiksi tuo leikkaaminen etsimessä ym edustavat. Arvot kuitenkin ovat 8-bittisiä. Mutta kuitenkin, oikealta löytyy sitä informaatiota, mutta se totaalinen puhkipalaminen on se paha mörkö.
Ei ollut puutaheinää, kameran tuottama jpeg on joillakin parametreilla valittu otos kennon koko dynaamisesta alueesta. Omassa systeemissäni jpegin epälineaarisuus ja ja muut rajoitukset pyritään minimoimaan konffaamalla asetukset mahdollisimman lähelle kennodataa. Se mitä erehdytään, erehdytään turvalliseen suuntaan. Artikkelissani hahmottelin näitä asioita ja jäljelle jäävää pelivaraa.

Keskustelin Olympuksen Akira Watanaben kanssa tästäkin aiheesta viikko sitten Saksassa. Hänen mukaansa on teknisesti mahdollista tuottaa varoitusvärit tai vastaaava systeemi suoraan kennodatasta ennen valotusta. Silloinhan saataisiin tasan tarkkaan saturaation osoittava valotusmittari. Bayer-filtteri vaatii valokuvaominaisuuden vuoksi varmaankin jonkinlaista lisälaskentaa niin, että se ei voi mielestäni olla pelkkä liipasinarvo. Nyt en pyri omassa menetelmässäni saturaatioon asti vaan RGB-arvon 245 tarkkaan toteamiseen. Sehän on visuaalisesti tärkein arvo vaaleissa sävyissä. Jatkan keskustelua aiheesta Mr. Watanaben kanssa. Mihin se sitten johtaa, jos mihinkään, ei ole minun päätettävissä.
-p-
Viimeksi muokannut ppotka, 23.8.2012 klo 11.02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
 
Avatar
Villaristi
Liittynyt: 5 years ago
Viestit: 432
Paikkakunta: Kouvola

5 years ago

Eivätkö "kaikki" digit pyri alivalottamaan oletuksena koska se puhkipalaminen on iso paha mörkö?
Alivalotus rulettaa.
Tämä Pekan tyyli valottaa mahdollisimman oikealle ei ainakaan sovi minun kohteilleni, pimeässä liikkuvat eläimet ja linnut. Valotankin aina eläinkuvauksissa (poikkeus kirkas valaistus, mitä sattuu vain keskimäärin kerran kesässä) mahdollisimman paljon vasemmalle, mutta niin että tummanpään sävyt eivät kokonaan katkea. Eläinkuvauksessa a ja o on riittävän nopea suljinaika, siksi revinkin kamerasta ja tiedostoista kaiken herkkyyden irti. Sävyt, kohinat ja suhinat ovat täysin epäoleellisia kun pitää saada ilta-ja aamuyön tilanteita talteen luonnosta. Kotona mäcilläni revin sitten Lightroomissa ja Photoshopisa kaiken irti, 40-vuoden kuvankäsittely kokemukseni avulla tiedostoista.
T. Lauri Viiksimon salomailta.
Tässä toissailtana otettu nallukka. E-30 + Sigma 70-200mm ISO 1000
Ahma kuvattuna vajaa viikko sitten Kajaanissa aamuyöstä. EPL-3 Panasonic 100-300 ISO 3200.
Molemmat kuvat alivalotettu -1,3 aukkoa. Valitettavasti olen vielä 2 viikkoa reisussa ennen kuin pääsen kotona näitä kuvia tarkemmin säätämään. Nyt kuvat on vain konvertoitu jpegiksi mukanani kulkevalla haisevalla peeceen miniläppärillä.
Liitteet
_8102693.jpg
_8102693.jpg (7.6 MiB) Katsottu 265 kertaa
_8153626.jpg
_8153626.jpg (7.6 MiB) Katsottu 284 kertaa
Viimeksi muokannut Villaristi, 23.8.2012 klo 12.55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kannattaako enää edes elää, kun Anttonen hautaa niin halvalla?
 
Avatar
AnselA
Paid subscriber
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 9443

5 years ago

Vilho setälä: “Näppäilijän tulee tietoisesti varjella sieluansa valokuvauksellisen maailmankatsomuksen taudilta.”

Kellon mukaan nukkuminen on amatöörejä varten.

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa
Vaihda väriteemaa Vaihda leveyttä