Avatar
Jaava
Kuvat.fi VIP
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 7 years ago
Viestit: 1473
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

1 year ago

Hieman lisää suodatinkokeiluja LEE:n filttereillä:
Tässä siis pyritään saamaan kaikki RAW-värikanavat kulkemaan yhdessä nipussa, jolloin päästään suurimpaan dynamiikkaan (A/D-muunnin käyttää koko muuntoaluettaan kaikille värikanaville), kunhan valoteho säädetään sopivaksi.

Sain kummatkin vihreät ja sinisen kulkemaan nipussa. Nyt pitäs saada vielä tuo punainen mukaan siihen (pistekatkoviivat).
[align=center]Kuva[/align]

Kuva josta yo. pistekatkoviiva-arvot on mitattu näyttää tältä:
[align=center]Kuva[/align]

LEE 140 on Summer Blue jonka päästökaista on pääasiassa sinisen ja vihreän kohdalla. LEE 164 on FLAME RED joka puolestaan päästää vain punaista läpi.

Koko homma onnistuis ehkä pinkillä suodattimella, jonka päästökaista olis lähellä 100% punasen kohdalla, sinistä hieman vähemmän ja vihreää vaimennettais eniten:
[align=center]Kuva
Kuva: LEE filter 170 Deep Lavender[/align]

Täytyy kokeilla kun ehtii.
Viimeksi muokannut Jaava, 23.7.2016 klo 15.09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Positiivisia asioita kannattaa etsiä, negatiiviset tulee vastaan muutenkin.
Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Millaisen maailman sanat jättää jälkeensä.
 
Avatar
Jaava
Kuvat.fi VIP
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 7 years ago
Viestit: 1473
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

1 year ago

Näin väritetyllä valolla sain parhaan dynamiikan (kuvaajat parhaaseen nippuun) yhden filtterin systeemillä (LEE filter 111 Dark Pink):
[align=center]Kuva
Kuva 1: Spyder CHECKR 24 kortin harmaapuoli kuvattu LEE filter 111 Dark Pink suodatin Yongnuo-salaman edessä[/align]

Kuvan harmaaruudut näyttää mitattuna tältä:
[align=center]Kuva
Kuva 2: RAW-tiedostosta mitatut harmaaruudut[/align]
Kuten kuvasta näkee sininen kanava on edelleen hieman korkeammalla. Mutta stoppeina laskettuna eroa ei ole ihmeemmin.
Alempi käyrärypäs on kuvattu ilman suodatinta ja paljon pienemmällä salamateholla. Isommalla teholla sen värit hajoais huomattavasti enemmän.

Seuraavaksi pitäis yrittää saada toi kuva takaisin normaaliin valkotasapainoon.  Ja sitten vois yrittää ihan väritasapainon hallintaa Spyder CHECKR 24:n väreillä.

Kokeilin myös LEE:n filtterit 002 ja 192 (170 suodatinta en mun nipusta löytänyt), mutta niillä jäi käyrät enemmän hajalleen. Kahden filtterin ratkaisulla sais käyrät yhteen nippuun ehkä helpommin.
Viimeksi muokannut Jaava, 25.7.2016 klo 13.59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Positiivisia asioita kannattaa etsiä, negatiiviset tulee vastaan muutenkin.
Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Millaisen maailman sanat jättää jälkeensä.
 
Avatar
Jaava
Kuvat.fi VIP
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 7 years ago
Viestit: 1473
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

1 year ago

Jaava kirjoitti:
Seuraavaksi pitäis yrittää saada toi kuva takaisin normaaliin valkotasapainoon.  Ja sitten vois yrittää ihan väritasapainon hallintaa Spyder CHECKR 24:n väreillä.
Imasin kuvan (RAW-tiedoston) LightRoom:n ja säädin valkotasapainon. Ihan tuo näyttää asialliselta silmämääräisesti:
[align=center]Kuva
Spyder CHECKR 24 kortin harmaapuoli kuvattu LEE filter 111 Dark Pink suodatin Yongnuo-salaman edessä ja lopuksi säädetty harmaatasapaino[/align]

Millainen tuon kuvan värien tasapaino sitten on, ei selviä tuosta kuvasta. Eikä sekään mitä LightRoom teki kuvalle muuntaessaan sen eri formaatteihin (paljonko dynamiikasta on jäljellä missäkin vaiheessa).
Viimeksi muokannut Jaava, 25.7.2016 klo 14.41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Positiivisia asioita kannattaa etsiä, negatiiviset tulee vastaan muutenkin.
Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Millaisen maailman sanat jättää jälkeensä.
 
Avatar
Jaava
Kuvat.fi VIP
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 7 years ago
Viestit: 1473
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

1 year ago

Otin sitten kuvan Spyder CHECKR 24 väriruutupuolelta ja tein valkotasapainon säädön Lightroom:ssa:


Kuva
Kuva


[align=center]Yongnuo salama ja LEE 111 suodatin salaman edessä, ilman valkotasapainosäätöä[/align]
[align=center]Lightroom:ssa säädetty valkotasapaino[/align]



Millähän saisi tarkistettua tuon oikeanpuoleisen kuvan värit (R, G, B) numeroarvoina. Tai miten testaisi värien oikellisuuden ... tai paremminkin paljonko heittää.

Vai olisko helpoin tie asentaa DataColorin ohjelma, jolla tekee profiilin tosta vasemmanpuoleisesta kuvasta.
Viimeksi muokannut Jaava, 25.7.2016 klo 20.40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Positiivisia asioita kannattaa etsiä, negatiiviset tulee vastaan muutenkin.
Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Millaisen maailman sanat jättää jälkeensä.
 
Avatar
Jaava
Kuvat.fi VIP
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 7 years ago
Viestit: 1473
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

1 year ago

Olen hieman tutustunut yhteen avoimen lähdekoodin ohjelmaan, jolla pystyy luomaan kameran profiileja:
DCamProf - Anders Torger

Täytyy sanoa homman olevan melkoisen tarkkaa, jos haluaa värien olevan "hyvät".

Sopivalla ICC-profiililla luulottelen saavani jonkinlaisen tuloksen, joka korjaa sekä valkotasapainon että värit.
Anders Torger kirjoitti:
Normally ICC profiles are designed to not affect the user white balance, so when you change profile to an entirely different one the overall tint will still not change (except for tiny changes related to correction of neutrals). However ICC profiles can change the white balance if designed for that. One application could be to make an ICC profile that changes the camera’s “As Shot” white balance to match a specific light source used in a reproduction setup. DCamProf can make such a profile if you instruct it to, as described in the make-icc reference documentation. This feature is unique to ICC, you can’t make it with DCP as the DCP design prohibits white balance alterations by the profile.
Mun yritys olisi saada siis kameran, objektiivin, suodattimen (nyt LEE filter 111) ja salaman valon vaikutus eliminoitua ICC-profiililla, jolloin jäljelle jäisi kuvattu negatiivi sellaisenaan; valkotasapaino kuten kuvatessa filmikameralla on ollut ja värit negatiivin väreinä - lineaarinen kuva floating point RGB-värikanavilla.
Tämän jälkeen tarkoitus olisi kääntää negatiivin värit ja poistaa oranssi maski kuvista. Ja lopuksi tallettaa kuva dng tai tif muotoon 16-bitin RGB-värikanavilla.

Lopullisen säädön kuvaan (filmikuvan valkotasapaino, exposure yms.) tekee käyttäjä manuaalisesti vaikka LightRoom:lla.

Yksityiskohdat profiilin toteutuksesta on vielä hämärän peitossa, enkä edes tiedä kuinka järkevää tai mahdollistakaan tuo on.

Onko kukaan laukkulainen käyttänyt tai tutustunut tuohon ruotsalaiseen DCamProf ohjelmaan? Saako sillä hyvää jälkeä?
Kun olen hänen tekstiään lukenut, tulee mielikuva: Tekijä on selkeästi ohjelmoija (ammattilainen) ja näyttää ymmärtävän myös aiheen syvällisesti, sekä tunnistaa rajoituksensakin.
Viimeksi muokannut Jaava, 27.7.2016 klo 13.48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Positiivisia asioita kannattaa etsiä, negatiiviset tulee vastaan muutenkin.
Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Millaisen maailman sanat jättää jälkeensä.
 
Avatar
Jaava
Kuvat.fi VIP
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 7 years ago
Viestit: 1473
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

1 year ago

niffe kirjoitti:
Tuo valonlähteiden spektri on melkoinen ongelma kotona mitattaessa. Pelkkä korkea CRI-arvo ei vielä takaa yhtään mitään näytteidenoton suppeuden vuoksi. ICC-profiililla se laite viedään sitten standardiväriavaruuteen, johon muut laitteet tulevat liitännäisinä omilla ajuriprofiileillaan. Miten kortin värien tiheydet on ilmoitettu? Jos se on kalibroitu ja sille on olemassa viitteelliset korjailuarvot heidän käyttämäänsä referenssiin, sen pitäisi olla ihan luotettava. Jos budjailet täällä ytimessä, voin tarkistusmitata densiteetit Color Checkeristäsi X-Riten pintaheijastusmittarilla.
"voin tarkistusmitata densiteetit Color Checkeristäsi X-Riten pintaheijastusmittarilla."
Saatko Niffe tuolla mittarilla RGB-arvot (jossain väriavaruudessa tai jossain formaatissa)?

Mä kuvaan noita kortteja mun salamoiden valossa, enkä tiedä niiden CRI-arvoista mitään (Yongnuo:n salamat). Löytysköhän niille spektrimittaus jostain:)

Yleensä noiden värireferenssikorttien laadusta:

1. Niissä on eroja, mutta kuinka oleellisia. Kuinka paljon paremman profiilin saa kortilla, jossa on enemmän värejä kuin 24? Kuten alla olevasta kuvasta näkyy, 24 väriä sijaitsevat melkoisen keskellä väriavaruutta:
[align=center]Kuva
Kuva 1: Värikortin "patchien" sijainti CIE 1931 xy väriavaruudessa[/align]
Mä sijottaisin perstuntumalta alalaidan suoran osan lähellekin koko matkalle ja samoin väriavaruuden yläosaankin jonkun täikän.

2. Tässä lähikuva mun SpyderChecker 24-kortista. Minusta tuo kohina noissa väreissä on melkoista. Ainakin osa on kamerasta peräisin, mutta taitaa tuossa kortissa olla itsessäänkin jotain (en ole tutkinut sitä suurennuslasilla).
[align=center]Kuva
Kuva 2: Pala SpyderChecker 24-kortista[/align]
Mun ohjelma mittaa halutusta alueesta kaikki pikselit ja etsii kullekin värikanavalle mediaanin. Kyllähän siinä suodattuu aika pahakin kohina, mutta mittaus tulee helposti herkäksi alueen valinnalle (mistä kohtaa patch:ä ja kuinka suuri alue). Kuvassa näkyy paikallisia eroja kohinassa: patch:n osa-alueet ei ole siis samanlaisia.

3. Aiemmassa viestissä esillä ollut ruotsalainen painottaa noiden korttien nimellisarvojen heittävän aika paljon. Hänen mielestään kortti onkin mitattava itse, eikä luotettava valmistajan kaikille korteilleen ilmoittamiin normatiivisiin lukuihin.
Tosin hän haluaa mitata koko spektrin ja laskea siitä itse integroimalla kanavien tristimulus-arvot. Saa kuulemma parasta jälkeä:). Noi aidot spektri-mittarit on vaan turkasen kalliita. (Olin joku vuosi sitten hommamassa DIY-henkistä laitetta. Joku valmisti siitä osiakin - olis vaan tarvinnut kasata. Sillä ei tosin ollut omaa valonlähdettä)
Viimeksi muokannut Jaava, 13.8.2016 klo 10.22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Positiivisia asioita kannattaa etsiä, negatiiviset tulee vastaan muutenkin.
Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Millaisen maailman sanat jättää jälkeensä.

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa
Vaihda väriteemaa Vaihda leveyttä