Avatar
Tapiola2006
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 9840

2 years ago

miss-pelt kirjoitti:

Mitä aukkoa käytit, kun noinkin korkeilla ISOilla kuvasit?
Paljon kirkoissa kuvanneena sanoisin että ISO 1600 on useinmiten vakio. Erityisesti tämä koskee vanhoja kivikirkkoja ja tilanteita, joissa kuvataan ihmisiä. Arkkitehtuurihommat ovat tietenkin asia erikseen kun jalusta on kuitenkin käytössä.

Mutta tuohon ensimainittuun sen verran että varjoisten, tummien kivipintojen ja ikkunoista loistavan valon taltioimiseen henkilökuvissa olisi suotavaa, jos vimpain todellakin pystyisi tallentamaan laajan dynamiikka-alueen muillakin kuin kennon perusherkkyydellä.
Viimeksi muokannut Tapiola2006, 27.12.2014 klo 11.26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
 
Avatar
RB
Kuvat.fi VIP
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 6954
Viesti:

2 years ago

Quiquern kirjoitti:
Aha, multa jäi nuo huomaamatta, varmaan jo poistettuja viestejä...
Tässä ketjussa niitä ei ole ollut, mutta muissa yhteyksissä ja muilla foorumeilla kyllä.
 
Quiquern
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 20655
Viesti:

2 years ago

Jaajaa, no onhan Olylla tiukka lahko kyllä.
Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
 
Avatar
RB
Kuvat.fi VIP
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 6954
Viesti:

2 years ago

Tapiola2006 kirjoitti:
Paljon kirkoissa kuvanneena sanoisin että ISO 1600 on useinmiten vakio. Erityisesti tämä koskee vanhoja kivikirkkoja ja tilanteita, joissa kuvataan ihmisiä. Arkkitehtuurihommat ovat tietenkin asia erikseen kun jalusta on kuitenkin käytössä.

Mutta tuohon ensimainittuun sen verran että varjoisten, tummien kivipintojen ja ikkunoista loistavan valon taltioimiseen henkilökuvissa olisi suotavaa, jos vimpain todellakin pystyisi tallentamaan laajan dynamiikka-alueen muillakin kuin kennon perusherkkyydellä.
Näin se on.
Suunnilleen paikalla olevia ihmisiä pystyy kuvaamaan ISO 1600 herkkyydellä, riippuen kirkosta ja muista olosuhteista ratkaisevasti. Varsinkin aurinkoisella säällä kontrastit on huimat, ja tilanteet pitäis saada ikuistettua vaikka joutuu välillä kuvaamaan karmeaan vastavaloonkin. Salama on useimmin tarpeen kontrastin tasaamiseen tai liikkeen pysäyttämiseen kuin valon vähyyteen yleensä.
Liikkeen pysäytämisessä pitää valotusta laittaa hieman pienemmälle että salamalla valaisten liike pysähtyy ilman häiritseviä haamukuvia. Kameroiden TTL-mittaus ei tunnu aina toimivan niinkuin haluaisi, mutta tilanteessa on vain 1 hetki kun kuva pitää ottaa, haarukointiin ei ole mahdollisuutta.
Vitos-Canonit toimivat kohtalaisesti näissä tilanteissa, Olyn E-M1:llä epäonnistuin joka kerta ja näyttäis että Nikonin D 750 olis unelma.
 
Fujilla kuvaan
Liittynyt: 2 years ago
Viestit: 289

2 years ago

RB kirjoitti:
...Kameroiden TTL-mittaus ei tunnu aina toimivan niinkuin haluaisi, mutta tilanteessa on vain 1 hetki kun kuva pitää ottaa, haarukointiin ei ole mahdollisuutta.
Vitos-Canonit toimivat kohtalaisesti näissä tilanteissa, Olyn E-M1:llä epäonnistuin joka kerta ja näyttäis että Nikonin D 750 olis unelma.
Fujille on tulossa parempi kääntyväpäinen salama yhteistyönä Metzin kanssa. Nykyinen on kohtuu "tyhmä" mutta ajaa asiansa pienissä tiloissa, kun pystyy käyttämään kattoa heijastimena.

http://www.fujirumors.com/rumor-upcomin ... us-source/

Toisaalta X20 pikkusalamassa on käsisäädöt, joten sitä voi käyttää täytevalonakin.
 
Avatar
RB
Kuvat.fi VIP
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 6954
Viesti:

2 years ago

Fujilla kuvaan kirjoitti:
Fujille on tulossa parempi kääntyväpäinen salama yhteistyönä Metzin kanssa. Nykyinen on kohtuu "tyhmä" mutta ajaa asiansa pienissä tiloissa, kun pystyy käyttämään kattoa heijastimena.

http://www.fujirumors.com/rumor-upcomin ... us-source/

Toisaalta X20 pikkusalamassa on käsisäädöt, joten sitä voi käyttää täytevalonakin.
Tarkoitin edellisellä kirjoituksella sitä, että vaikka salamoissa on kunnolliset säädöt yli/alivalotukselle TTL:llä, mutta ennakkoon ei voi välttämättä tietää lopullista välähdystehoa. Vaikka aihe on tumma, niin salama alivalottaa nollasäädöillä, tällöinhän kun kaikki toimii loogisesti salama pyrkisi tekemään tummasta aiheesta keskiharmaan.
 
Avatar
Mirrored
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 18359
Paikkakunta: Karjaa

2 years ago

RB kirjoitti:
Tarkoitin edellisellä kirjoituksella sitä, että vaikka salamoissa on kunnolliset säädöt yli/alivalotukselle TTL:llä, mutta ennakkoon ei voi välttämättä tietää lopullista välähdystehoa. Vaikka aihe on tumma, niin salama alivalottaa nollasäädöillä, tällöinhän kun kaikki toimii loogisesti salama pyrkisi tekemään tummasta aiheesta keskiharmaan.
Se että automatiikka huomioi etäisyydenkin salaman tehoon, lie useimmille hieno ominaisuus.  Sehän nyt ainakin vaikuttanee siten ettei se harhaudu mustasta tai valkoisesta kohteesta liikaa.
Viimeksi muokannut Mirrored, 28.12.2014 klo 19.07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Myytävänä

Leica M - Sony E laatusovite, merkki Metabones, uusin malli.
 
Avatar
RB
Kuvat.fi VIP
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 6954
Viesti:

2 years ago

mirrored kirjoitti:
Se että automatiikka huomioi etäisyydenkin salaman tehoon, lie useimmille hieno ominaisuus.  Sehän nyt ainakin vaikuttanee siten ettei se harhaudu mustasta tai valkoisesta kohteesta liikaa.
Vähä typerän tuntuista että niihin ei voi kunnolla luottaa, toimivat vähän-sinne-päin.
Olyn systeemit olis pitänyt olla sen merkin viimeistähuutoa-malli,  Mun Markki-Canonit saattaa hieman kärsiä siitä  että salamat ovat 1-2 malliversiota liian vanhoja. Antiikkivitosen, 20D & 30D TTL-salamamittaus toimi paremmin 580EX:illä.

Joskus D-satkulla ja 20D llä tuli kuvattua NujiaMetzin mittakennolla ja SB80 DX:n mittakennolla ja hyvin tuntuivat tuikkivan oikein. Se etäisyyssäätö valotuksessa ei oikein vakuuta.
 
Avatar
J.Vuokko
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 8364
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

2 years ago

mirrored kirjoitti:
Se että automatiikka huomioi etäisyydenkin salaman tehoon, lie useimmille hieno ominaisuus.  Sehän nyt ainakin vaikuttanee siten ettei se harhaudu mustasta tai valkoisesta kohteesta liikaa.
Nikon toi etäisyyden huomioimisen TTL-salamointiin joskus 90-luvulla kovan hypen saattelemana. Silti en tähän päivään mennessä ole niin lukuisilla Nikoneilla kuin muillakaan merkeillä huomannut toimivuuden parantuneen.

Joku kertoi varmana tietona, että etäisyystiedon hyödyntäminen näkyisi oikein valottuneina kuvina silloin kun salama heijastuu jostakin kiiltävästä. Ei kyllä kokemukseni mukaan.

Nykyajan kameroilla kun herkkyyttä voi nostella aika ylös, tilanne on helpottunut. Sisätiloissakin voi usein pitää salamaa vain väritasapainoa parantavana lievänä täytevalona ja antaa pääosan valotuksesta tapahtua vallitsevan valon voimalla. Silloin se salaman valotuskaan ei ole niin nuukaa.
Katon kautta räpsäyttäessä joku -2 aukon alivalotus salamalle (Canonissa, Nikonissa salaman alivalotus toimii eri logiikalla) tuntuu usein hyvin toimivalta yleisasetukselta.

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Mirrored, PKivireki ja 5 vierailijaa
Vaihda väriteemaa Vaihda leveyttä