jyrik
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 814

4 years ago

Olis kyllä jännä nähdä millaista jälkeä Foveon tekee filmiruutujen digitoinnissa. Tosin se vaatinee parempaa suurennussuhdetta mihin tuo pokkariobjektiivi pystyy.
 
helu
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 556

4 years ago

jyrik kirjoitti:
Olis kyllä jännä nähdä millaista jälkeä Foveon tekee filmiruutujen digitoinnissa. Tosin se vaatinee parempaa suurennussuhdetta mihin tuo pokkariobjektiivi pystyy.
Vasta ilmestyneessä DP3M:ssä on 50mm F2.8 objektiivi jonkinlaisilla macro-ominaisuuksilla, joten sillä tuo voisi onnistua.
 
ilmari70
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 1326

4 years ago

Kieltämättä nuo talvimaisemakuvat näyttävät erinomaisilta.
Originaalia kun zoomaa johonkin 130% asti, tuntuu yksityiskohtia löytyvän aina vaan enemmän ja enemmän.
200%:ssakin toi vaan pehmenee, eikä varsinaisesti pikselöidy.

Ikävää vaan nuo muut "ominaisuudet" tuossa kamerassa. Mahtaako Suomessa SD1:kään kukaan ostanut,
vaikka hinta on nykyään alta 2000 euron??
 
Avatar
niffe
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 11185
Paikkakunta: HELSINKI

4 years ago

nomad kirjoitti:
Lloyd Chambersin blogissa on ollut viimeaikoina paljonkin juttua näistä Sigmoista. Maksullisiin artikkeleihin minulla ei ole pääsyä. Joka tapauksessa olen ymmärtänyt, että terävöittäminen on Sigmoissa aivan eri asia koska kuvien rajapinnoissa ei alkujaankaan ole sitä blurria mihin olemme tottuneet aa-filttereillä varustettujen bayer-kennoisten kanssa. Lieneekö terävöittämiselle edes samanlaista tarvetta kuin on "tavallisissa" digikameroissa"?
Eihän noissa bayerilla suodatetuista cmosseista voi tulla terävää ilman lisäkontrastin leipomista rajapinnoille, kun ne vedetään sen rankan demosaicing-käsittelyn läpi, että cmossin kohina saadaan kätkettyä. Se riippuu siitä kytkentämallista montako pikseliä tuottaa luminanssi- ja montako pikseliä käsittelee kromaattista tietoa. En nyt löytänyt selkeää sepustusta Foveoneista, mutta onhan tuo paljon fiksumpi tapa tuottaa kuva kuin Bayerin suodatus olettaen, että tuuli kääntyy ja joskus ihmiset alkavat haluta realistista toistoa nykyisten ylikontrastisten karkkivärikuvien sijaan. Suodatusteknisesti tuo on paljon perinteisiä vaativampi absorptioiden ja herkkyyden heikkenemisen kannalta. Lisäksi riippuu pitkälti siitä signaalinkäsittelystä kuinka hyvä tuo oikeasti on. Eipä ole näkynyt nimittäin skannereissa tai tieteellisissä sovelluksissa selkeistä eduista huolimatta. Ehkä se on valmistuksen monimutkaisuus, valmistushinta, royaltit, softan puute tai jokin poliittinen syy, miksi Leica tai muut suuremmat valmistajat eivät ole kiinnostuneet tästä.
 
Avatar
Tapiola2006
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 9840

4 years ago

Olen tuota itsekin ihmetellyt miksi ei Foveonia ole näkynyt Leicoissa. Ei M-sarjan Leicoja muutenkaan ainakaan videokameroiksi myydä, joten senkään puute tuskin vaikuttaa. Voisinpa kuvitella että Foveonin edut yhdistettynä esim. 50-millisen Apo-Summicron-M -optiikan suorituskykyyn olisi aikamoinen yhdistelmä...
 
helu
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 556

4 years ago

ilmari70 kirjoitti:
Kieltämättä nuo talvimaisemakuvat näyttävät erinomaisilta.
Originaalia kun zoomaa johonkin 130% asti, tuntuu yksityiskohtia löytyvän aina vaan enemmän ja enemmän.
200%:ssakin toi vaan pehmenee, eikä varsinaisesti pikselöidy.

Ikävää vaan nuo muut "ominaisuudet" tuossa kamerassa. Mahtaako Suomessa SD1:kään kukaan ostanut,
vaikka hinta on nykyään alta 2000 euron??
En pidä tuota käytettävyyttä kovin huonona, kun siihen on tottunut. Akunkulutus on kova, mutta kun filmimiehet vaihtavat filmin, sigmaan pitäää silloin vaihtaa akku. Muuten kamera on yksinkertainen käyttää, käytettävyys päihittää Olympus OM-D:n kevyesti, valikot ovat simppelit, kamera on omalla tavallaan karu. Tarkennus on riittävä ja luotettava, samaa luokkaa kuin Fujin X100:ssa.

Mustavalkokuvaus toimii erityisen hyvin, Sigma Photo Pron uusimmassa versiossa on Monochrome-mode, joka hyödyntää kennoteknologiaa mustavalkokonversiossa:

Kuva

Kuva

Mutta kyllä minun mieli lepää, kun ihailen näitä maisemia isolla näytöllä:

Kuva
 
Avatar
jhalmu
Liittynyt: 9 years ago
Viestit: 8896
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

4 years ago

Tuollaisen pitkän videon joku on tehnyt:
http://www.youtube.com/watch?v=BChjFkOJQGI
 
Avatar
niffe
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 11185
Paikkakunta: HELSINKI

4 years ago

nomad kirjoitti:
Lloyd Chambersin blogissa on ollut viimeaikoina paljonkin juttua näistä Sigmoista. Maksullisiin artikkeleihin minulla ei ole pääsyä. Joka tapauksessa olen ymmärtänyt, että terävöittäminen on Sigmoissa aivan eri asia koska kuvien rajapinnoissa ei alkujaankaan ole sitä blurria mihin olemme tottuneet aa-filttereillä varustettujen bayer-kennoisten kanssa. Lieneekö terävöittämiselle edes samanlaista tarvetta kuin on "tavallisissa" digikameroissa"?
Sigman kuvaa ei konstruoida demosaic-algoritmin avulla, vaan kyseessä on ihan oikeasti tallennettuihin pikseliarvoihin perustuva kuva. Siksi kuvan terävyys ei kärsi interpoloinnista, vaan on luontaisella tavalla hyvä. Suurin ongelma noissa Sigmoissa näyttäisi olevan tuo herkkyyden puute verrattuna muihin.
 
Avatar
Haapalahti
Liittynyt: 5 years ago
Viestit: 2407
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

2 years ago

Enpä olisi ikinä uskonut että ihastun vielä digikennon tuottamaan jälkeen mutta onhan tuossa Sigma DP1 Merrill:in tuottamassa kuvassa jotain varsin maagista verrattuna muihin näkemiini digikameran tuottamiin RAW-tiedostoihin.
Pixelipiiperöinti ei kiinnosta, mutta jotain kummaa hohtoa noissa (varsinkin mv-kuvissa) on näin filmiin jumittuneellekkin annettavana.
Ei paskempi hankinta maisema/miljöökuvaajalle joka on tottunut "hitaaseen" pitkää valotusta / valoa kaipaavaan kuvaamiseen ISO25 - 400 laakafilmillä ;)
"My precious Camera is not just a camera, it is my time machine - what captures light and moment to the eternity"
Synnynnäinen puolisukeltaja a.k.a >kwaakku<
 
Avatar
niffe
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 11185
Paikkakunta: HELSINKI

2 years ago

Haapalahti kirjoitti:
Enpä olisi ikinä uskonut että ihastun vielä digikennon tuottamaan jälkeen mutta onhan tuossa Sigma DP1 Merrill:in tuottamassa kuvassa jotain varsin maagista verrattuna muihin näkemiini digikameran tuottamiin RAW-tiedostoihin.
Pixelipiiperöinti ei kiinnosta, mutta jotain kummaa hohtoa noissa (varsinkin mv-kuvissa) on näin filmiin jumittuneellekkin annettavana.
Ei paskempi hankinta maisema/miljöökuvaajalle joka on tottunut "hitaaseen" pitkää valotusta / valoa kaipaavaan kuvaamiseen ISO25 - 400 laakafilmillä ;)
Eikö vaan. Olen monesti miettinyt noiden myyntiin laittamista, mutta vilkaisu kuviin ja myyntiajatukset ovat tipotiessään. On ne vaan niin ylivertaisia, vaikka DPP:ssä joutuu vähän lisävalolla konstailemaan, eikä noiden ergonomiakaan ole ehkä parasta mitä olen nähnyt. Valmiit, onnistuneet kuvat ovat sitten henkeäsalpaavan hienoja.
 
Avatar
Haapalahti
Liittynyt: 5 years ago
Viestit: 2407
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

2 years ago

niffe kirjoitti:
Eikö vaan. Olen monesti miettinyt noiden myyntiin laittamista, mutta vilkaisu kuviin ja myyntiajatukset ovat tipotiessään. On ne vaan niin ylivertaisia, vaikka DPP:ssä joutuu vähän lisävalolla konstailemaan, eikä noiden ergonomiakaan ole ehkä parasta mitä olen nähnyt. Valmiit, onnistuneet kuvat ovat sitten henkeäsalpaavan hienoja.
Onhan tuo tosiaan ergonomialtaan ja muutenkin ulkoiselta "habitukseltaan" aika karu.
Käyttökelponen ISO-alue vain 100 - 200 (mielestäni), mutta eipä sitä filkallakaan ISO:lla "juhlita".
Mutta ne onnistuneet valotukset.... huhhuh...
"My precious Camera is not just a camera, it is my time machine - what captures light and moment to the eternity"
Synnynnäinen puolisukeltaja a.k.a >kwaakku<
 
Avatar
niffe
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 11185
Paikkakunta: HELSINKI

2 years ago

Haapalahti kirjoitti:
Onhan tuo tosiaan ergonomialtaan ja muutenkin ulkoiselta "habitukseltaan" aika karu.
Käyttökelponen ISO-alue vain 100 - 200 (mielestäni), mutta eipä sitä filkallakaan ISO:lla "juhlita".
Mutta ne onnistuneet valotukset.... huhhuh...
Joo, mäkin olen suosiolla pystellyt ASA 100-200 vaihteluvälillä. Sen jälkeen alkaa kohina ja banding lisääntymään siinä määrin, että se ei enää toimi. ASA 100:lla jälki on henkeä salpaavaa. DPP:ssä kantsuu antaa sitä "lisävaloa", niin saa kontrastin kuosiin ja sitten ne ovat aivan huikeita.
 
Avatar
Haapalahti
Liittynyt: 5 years ago
Viestit: 2407
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

2 years ago

Testasin noita pimeäominaisuuksia
(kelin takia vain parvekkeelta näpätty)
ISO200, f6.3, 8s
Täysin käsittelemätön .jpg kääntö suoraan kamerasta Sigman softan kautta

edit:
Lisätty samoilla spekseillä otettu käsittelemätön värinäppäys
Liitteet
DP1_Merrill-3.jpg
DP1_Merrill-3.jpg (506.51 KiB) Katsottu 379 kertaa
DP1_Merrill-2.jpg
DP1_Merrill-2.jpg (458.99 KiB) Katsottu 385 kertaa
Viimeksi muokannut Haapalahti, 25.10.2015 klo 21.42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"My precious Camera is not just a camera, it is my time machine - what captures light and moment to the eternity"
Synnynnäinen puolisukeltaja a.k.a >kwaakku<
 
Avatar
Tapiola2006
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 9840

2 years ago

Olisihan se hienoa (mutta epätodennäköistä - ehkä), että jokin jätti, kuten Canon ostaisi Sigman ja kehittäisi samalla Foveonia. Kyllä ne esimerkit, joita netistä on nyt saanut täysikokoisena ladattua, ovat olleet käsittämättömän hienoja/kauniita tekniseltä olemukseltaan.

Sonylla olisi resurseja. Leicalla taas tarvittavaa teknistä tajua ja velvoittavia perinteitä erilisien polkujen kulkemisesta, mutta tuskin tarvittavia pääomia, eikä varmasti halua/tarvetta yrittää edes ostaa Sigmaa.

Panasonic on varmasti tarpeeksi hyvä ja on lähtenyt kehityksen tielle hyvinkin reippaasti.
 
Avatar
Haapalahti
Liittynyt: 5 years ago
Viestit: 2407
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

2 years ago

Niin, no mun digitarpeet tyydyttää tämä heräteostos (alle 300€ "sijoitus")
Olen vain hämmästynyt sen tuottamaan jälkeen :)
"My precious Camera is not just a camera, it is my time machine - what captures light and moment to the eternity"
Synnynnäinen puolisukeltaja a.k.a >kwaakku<
 
Avatar
Pakkaslapsi
Liittynyt: 5 years ago
Viestit: 142
Paikkakunta: Tampere

2 years ago

Mitä itse olen nähnyt esimerkkejä Merillin tuottamasta jäljestä suuremmilla herkkyyksillä, niin mustavalkokuvissa jälki on oikein hyvää, jos käyttää vain kuvan sinisen kanavan. Tietenkin se tuo omia ongelmiaan mm. valottamiseen, mutta jäljessä ei kyllä ole mitään haukkumista edes ISO 3200-herkkyydellä.

https://www.flickr.com/photos/shirinfoto/15075755786

Netistä löytyy googlettamalla paljon esimerkkejä, ja muitakin kuin testikuvia. Tässä eräs vertailu uudempaan Quattro-malliin: https://outlivingblog.wordpress.com/201 ... h-merrill/
Viimeksi muokannut Pakkaslapsi, 7.11.2015 klo 15.50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
 
romano
Liittynyt: 2 years ago
Viestit: 62

2 years ago

Sininen sensori onkin ylimpänä ja siihen valo osuu ensiksi, kun taas muiden värien pitää ensin läpäistä tämä sininen sensori. Epäilen että tämä juuri on perustavanlaatuinen ongelma, joka estää herkkyyden lisäämisen. Tarvittaisiin sensorimateriaali joka päästää läpi muut kuin oman värinsä. Nykyisellä myynnillä/kansansuosiolla tätä teknologiaa tuskin jatkokehitetään suurilla rahoilla missään.

Olen itse kuvannut DP1M:llä reilun vuoden ja tuskin luovun tuosta laitteesta koskaan. Parasta ehkä on se kuinka herkkyyden puute rajoittaa kuvaamista. Kun on vain tämä kamera mukana reissussa, kuvaaminen ei ole pääroolissa, mutta  kun sitten olosuhteet mahdollistavat ja ottaa kameran esille, tulokset ovat joka kerta upeita. Tämä muistuttaa filmiajan kuvaamista, kun filmirulla käytettiin harkiten ja jokaista kuvaa suunnitellen.
 
Avatar
niffe
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 11185
Paikkakunta: HELSINKI

2 years ago

romano kirjoitti:
Sininen sensori onkin ylimpänä ja siihen valo osuu ensiksi, kun taas muiden värien pitää ensin läpäistä tämä sininen sensori. Epäilen että tämä juuri on perustavanlaatuinen ongelma, joka estää herkkyyden lisäämisen. Tarvittaisiin sensorimateriaali joka päästää läpi muut kuin oman värinsä. Nykyisellä myynnillä/kansansuosiolla tätä teknologiaa tuskin jatkokehitetään suurilla rahoilla missään.

Olen itse kuvannut DP1M:llä reilun vuoden ja tuskin luovun tuosta laitteesta koskaan. Parasta ehkä on se kuinka herkkyyden puute rajoittaa kuvaamista. Kun on vain tämä kamera mukana reissussa, kuvaaminen ei ole pääroolissa, mutta  kun sitten olosuhteet mahdollistavat ja ottaa kameran esille, tulokset ovat joka kerta upeita. Tämä muistuttaa filmiajan kuvaamista, kun filmirulla käytettiin harkiten ja jokaista kuvaa suunnitellen.
Kohtalontoveri todistaa väkevästi! Näin se juuri menee.
 
Avatar
Torsti Vuorma
Liittynyt: 5 years ago
Viestit: 53

2 years ago

romano kirjoitti:
Sininen sensori onkin ylimpänä ja siihen valo osuu ensiksi, kun taas muiden värien pitää ensin läpäistä tämä sininen sensori. Epäilen että tämä juuri on perustavanlaatuinen ongelma, joka estää herkkyyden lisäämisen. Tarvittaisiin sensorimateriaali joka päästää läpi muut kuin oman värinsä. Nykyisellä myynnillä/kansansuosiolla tätä teknologiaa tuskin jatkokehitetään suurilla rahoilla missään.

Olen itse kuvannut DP1M:llä reilun vuoden ja tuskin luovun tuosta laitteesta koskaan. Parasta ehkä on se kuinka herkkyyden puute rajoittaa kuvaamista. Kun on vain tämä kamera mukana reissussa, kuvaaminen ei ole pääroolissa, mutta  kun sitten olosuhteet mahdollistavat ja ottaa kameran esille, tulokset ovat joka kerta upeita. Tämä muistuttaa filmiajan kuvaamista, kun filmirulla käytettiin harkiten ja jokaista kuvaa suunnitellen.
Kuulostaa ihmeelliseltä ollakseen totta. Onkohan kukaan ottanut henkilökuvia tällaisella laitteella? Millaista jälkeä tekee tuo M..?
 
nomad
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 10039

2 years ago

vuormto kirjoitti:
Kuulostaa ihmeelliseltä ollakseen totta. Onkohan kukaan ottanut henkilökuvia tällaisella laitteella? Millaista jälkeä tekee tuo M..?
Tuosta: https://www.flickr.com/search/?group_id ... t=portrait

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa
Vaihda väriteemaa Vaihda leveyttä