Avatar
J.Vuokko
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 8358
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

5 years ago

Digien myötä useimmissa tapauksissa kameroista/objektiiveista ovat kadonneet perinteiset syväterävyys(**)-asteikot.
Monesti myös kokonaan tieto tarkennusetäisyydestä.


Kamerat kuitenkin tietävät nämä asiat, joten miksei tätä tietoa tarjota kuvaajalle? Vai tarjoaako joku kamera kenties?


Tässä esimerkkinä tarkennustietoja m43-kamerasta:


Scale Factor To 35 mm Equivalent: 2.0
Circle Of Confusion            : 0.015 mm
Depth Of Field                  : 3.18 m (1.53 - 4.71)
Field Of View                  : 37.8 deg (1.58 m)
Focal Length                  : 26.0 mm (35 mm equivalent: 52.0 mm)
Hyperfocal Distance          : 4.50 m
Focus Distance                : 2.315 m



Kuten näkyy, siellä on suoraan tiedot sekä tarkennusetäisyydestä, että hyperfokaalin etäisyydestä ja syväterävyysalueesta.



Nämä kun saisi suoraan mitta-asteikkona vaikka etsimeen niin elämä helpottuisi melkoisesti!




(**) Syväterävyys lie sitten se oikea termi asialle. Ainakin Wikipedia käyttää sitä. Käytin sitä terävyysalueen sijasta jotta vältyttäisiin termivänkäämiseltä --> jos termi on väärä, oikaiskaa Wikiin.
Viimeksi muokannut J.Vuokko, 7.10.2012 klo 16.07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
 
Avatar
Mirrored
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 18132
Paikkakunta: Karjaa

5 years ago

J.Vuokko kirjoitti:
Nämä kun saisi suoraan mitta-asteikkona vaikka etsimeen niin elämä helpottuisi melkoisesti!
Huh huh.  Jotenkin kamala visio että etsimestä puuttuisi (nykykameroissakin) paljon tietoja.  No ei siinä mitään, jos ne saisi myös pois näkyvistä.  Jotenkin nuo tiedot olisi kiva saada käyttöön kentälläkin kyllä, joten ymmärrän toiveesi.

Syväterävyys on varmaan ihan OK termi.  Turha puhua syväterävyysalueesta sillä että alueesta on kyse lie itsestään selvä.


edit.  Toki voisi kuvitella ihan fiksun, jopa älykkään, tavan syväterävyyden näytölle etsimessä.  Siinähän voisi olla metrilukeman sijaan jopa tarkennuspisteen kaltaiset merkit kuva-alalla.  Mutta käytännössä, sellaisen toiminnon hiominen tosiaan oikeasti mutkattomaksi, selkeäksi ja samalla häiritsemättömäksi, voi olla liian iso pala suunnittelulle.  Jospa riittäisi että takanäytölle voisi saada tuon tiedon...
Viimeksi muokannut Mirrored, 7.10.2012 klo 16.54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Myytävänä hajuttomat vaan ei mauttomat:
Tamron SP 150-600mm Nikoniin, lintutele takuulla.
Leica M - Sony E laatusovite, merkki Metabones, uusin malli.
Laajakulmat Nikoniin, kaikki samassa.
 
Avatar
niffe
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 11105
Paikkakunta: HELSINKI

5 years ago

Sinänsä ihan hyvä ajatus. Laajakulmalla maisemia kuvatessa voisi esim. tsekata kameran takakannesta, milloin maksimaalinen terävyysalue saavutetaan. Prisman näytössä tosiaan on jo liikaakin infoähkyä fotarin tarpeisiin, mutta jossain laajis- tai maisemamoodissa esim. tarkennus ajelisi suoraan hyperfokaaliseen pisteeseen.
 
Kasimir
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 9022

5 years ago

Terävyysalueesta me ennen puhuttiin, silloin kun ei vielä syväluodattu, eikä viilattu näitä pilkkuja. Objektiivista sen näki noin suunnilleen, ja sitten etsimestä, kun painoi sitä yhtä nappia. Leicamiehillä tuo oli sitten selkäytimessä sen napin sijasta. Toki näkivät sen myös siitä objektiivistaan.

kapa
 
Avatar
sahe69
Paid subscriber
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 10284

5 years ago

niffe kirjoitti:
...mutta jossain laajis- tai maisemamoodissa esim. tarkennus ajelisi suoraan hyperfokaaliseen pisteeseen.
Tuo olisi kyllä hyvä ominaisuus. Ja pikaisesti ajateltuna melko helposti tehtävissäkin (?)
 
Avatar
niffe
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 11105
Paikkakunta: HELSINKI

5 years ago

sahe69 kirjoitti:
niffe kirjoitti:
...mutta jossain laajis- tai maisemamoodissa esim. tarkennus ajelisi suoraan hyperfokaaliseen pisteeseen.
Tuo olisi kyllä hyvä ominaisuus. Ja pikaisesti ajateltuna melko helposti tehtävissäkin (?)
Olen samaa mieltä, sillä iän mukana tuo etsimeen tihrustelu ei ainakaan helpotu ja objektiivia himmentämällä ei saa obiskan kautta tulevan valon vähentyessä senkään vertaa tolkkua terävyysalueen muuttumisesta.
 
Avatar
AnselA
Paid subscriber
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 9443

5 years ago

niffe kirjoitti:
sahe69 kirjoitti:
niffe kirjoitti:
...mutta jossain laajis- tai maisemamoodissa esim. tarkennus ajelisi suoraan hyperfokaaliseen pisteeseen.
Tuo olisi kyllä hyvä ominaisuus. Ja pikaisesti ajateltuna melko helposti tehtävissäkin (?)
Olen samaa mieltä, sillä iän mukana tuo etsimeen tihrustelu ei ainakaan helpotu ja objektiivia himmentämällä ei saa obiskan kautta tulevan valon vähentyessä senkään vertaa tolkkua terävyysalueen muuttumisesta.
En ole käytellyt noita digi-ihmeiden erityismoodeja. Mutta tietääkö joku etteikö maisemamoodit perustuisi hyperfocaltarkennukseen? Manuskojen tekijät eivät ilmeisesti tiedä itsekään?
Vilho setälä: “Näppäilijän tulee tietoisesti varjella sieluansa valokuvauksellisen maailmankatsomuksen taudilta.”

Kellon mukaan nukkuminen on amatöörejä varten.
 
Avatar
niffe
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 11105
Paikkakunta: HELSINKI

5 years ago

Ei tiedä, mutta valotusautomatiikkaan ne vaikuttavat siten, että objektiivin himmennystä priorisoidaan valotusajan pituudesta huolimatta.
 
Avatar
Tuokko
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 117

5 years ago

Hankin juuri Fujin X10 -kameran ja huomasin seuraavaa: Manuaalitarkennustilassa säätöpyörää pyöritettäessä takatelkkariin tulee mitta-asteikko, missä näkyy tarkennusetäisyys ja terävyysalue. Toiminnon tarkkuudesta en osaa sanoa, mutta äkkiseltään kokeiltuna se tuntui ihan toimivalta.
 
Avatar
AnselA
Paid subscriber
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 9443

5 years ago

Aukon esivalintamoodi, jonka optiona olisi hyperfokaalitarkennus. Ja näytössä näkyisi  merkittynä kohteen lähin osa, joka on hyperfokaalirajojen sisällä. Kameran asetuksista voisi valita hajontaympyrän- tai vedoskoon, jota käytetään kriteerinä.

Japanilainen insinööri voisi kehitellä jotain hyödyllistä kaikensortin taidefilttereiden sijasta :)
Vilho setälä: “Näppäilijän tulee tietoisesti varjella sieluansa valokuvauksellisen maailmankatsomuksen taudilta.”

Kellon mukaan nukkuminen on amatöörejä varten.
 
Avatar
markku55
Paid subscriber
Liittynyt: 5 years ago
Viestit: 11559
Paikkakunta: Hanko

5 years ago

Makrokuvauksessa voisi vaikka kertoa kuinka syvä on terävyysalue milläkin tarkennusetäisyydellä/suurennos suhteella - tietäisi onko vain pari karvaa teräviä, vai koko hyönteisen kroppa, jne.
Pyrin tekemään kaiken hyvin, mutta joskus vaan pakkaa tulemaan priimaa ;)))
 
Quiquern
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 20655
Viesti:

5 years ago

AnselA kirjoitti:
Aukon esivalintamoodi, jonka optiona olisi hyperfokaalitarkennus. Ja näytössä näkyisi  merkittynä kohteen lähin osa, joka on hyperfokaalirajojen sisällä. Kameran asetuksista voisi valita hajontaympyrän- tai vedoskoon, jota käytetään kriteerinä.

Japanilainen insinööri voisi kehitellä jotain hyödyllistä kaikensortin taidefilttereiden sijasta :)
Niinpä, toisivat stilikameran ilman hölynpölyjä ja videoita. Vaikka pari isoa rullaa kameran päälle ja sitten niitä alukansia omille toiminnoille, jotka saa valita menusta niihin. ;-)
En panisi vastaan vaikka tulis lennosta vaihdettavat tähyslasitkin ;-D
Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
 
Avatar
Mirrored
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 18132
Paikkakunta: Karjaa

5 years ago

niffe kirjoitti:
sahe69 kirjoitti:
niffe kirjoitti:
...mutta jossain laajis- tai maisemamoodissa esim. tarkennus ajelisi suoraan hyperfokaaliseen pisteeseen.
Tuo olisi kyllä hyvä ominaisuus. Ja pikaisesti ajateltuna melko helposti tehtävissäkin (?)
Olen samaa mieltä, sillä iän mukana tuo etsimeen tihrustelu ei ainakaan helpotu ja objektiivia himmentämällä ei saa obiskan kautta tulevan valon vähentyessä senkään vertaa tolkkua terävyysalueen muuttumisesta.
Olen kokenut ettei himmennetyn kuvan tihrustamisesta ole paljoa hyötyä varsinaisesti terävyyden arviointiin mutta sen sijaan epäterävyyden - sillä lailla vähän tarkistaakseen miten rauhattomaksi kuva muuttuu esim. kohteen takana. DOF nappi on siis kyllä käytössä  täälläkin silloin tällöin ja siinä muuten yksi lisäsyy miksi jälleen hankin Nikkormatin:  paras nappi kautta aikain, kevyt ja hyvässä paikassa.

SLR-kameraa (viime aikoina Nikon F2 ja  Hasseli) tulee joskus käytettyä etäisyysmittarina tarkentamalla kohteisiin kuva-alalla ja katsoen objektiivista etäisyyden.  Tämä on usein hieman tarkempaa kuin arvioiminen. Ja sitten vaan aukko ja etäisyys sopivaksi. Mittaetsinkameran omistaja voi toki pistää tarkkuudessa edelleen paremmaksi, kun siinä on ihan  oikea perinteinen etäisyysmittari.  :-)  Mutta AF vehkeissä tietty on myös vaihtelevasti käytettävissä etäisyysmittari. 


Hyviä ideoita nykykameroitten potentiaalisista kehitysmahdollisuuksista kyllä!  Vaan siinä ei ole tolkkua että nykyään joistain kalliimmista Nikkoreistakin on unohtunut tehtaalla merkitä syväterävyysasteikko. 
Viimeksi muokannut Mirrored, 9.10.2012 klo 11.00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Myytävänä hajuttomat vaan ei mauttomat:
Tamron SP 150-600mm Nikoniin, lintutele takuulla.
Leica M - Sony E laatusovite, merkki Metabones, uusin malli.
Laajakulmat Nikoniin, kaikki samassa.
 
Vinski
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 3005

5 years ago

mirrored kirjoitti:
Vaan siinä ei ole tolkkua että nykyään joistain kalliimmista Nikkoreistakin on unohtunut tehtaalla merkitä syväterävyysasteikko.
Kuten? Sisäisesti tarkentavilla zoomeilla tolkun syväterävyysasteikkoa ei ole merkittävissä ja kiinteissä tietääkseni asteikko on. Joskin auttava sellainen, koska tarkennushan on nykyään tyypillisesti huomattavan pienellä kiertokulmalla.
 
Avatar
Mirrored
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 18132
Paikkakunta: Karjaa

5 years ago

Vinski kirjoitti:
mirrored kirjoitti:
Vaan siinä ei ole tolkkua että nykyään joistain kalliimmista Nikkoreistakin on unohtunut tehtaalla merkitä syväterävyysasteikko.
Kuten? Sisäisesti tarkentavilla zoomeilla tolkun syväterävyysasteikkoa ei ole merkittävissä ja kiinteissä tietääkseni asteikko on. Joskin auttava sellainen, koska tarkennushan on nykyään tyypillisesti huomattavan pienellä kiertokulmalla.
No juuri zoomeissa olen bongannut asteikon puuttumisen.  Olisi sellainen mahdollinen, mistä osoituksena zoomit, joissa asteikko on ja kiinteät sisäisellä tarkennuksella joissa sellainen on.  .

Pitäisi olla esimerkki kädessä, kuten vaikkapa Nikonin 17-35mm 2.8 jotta voisin sanoa että olet oikeassa ettei tolkullista  sellaista voi suoraan lisätä sen rakenteella.  (Saisikohan siihen itse edes parit viivaparit merkittyä vaikkapa vain 35mm asennolle.  Omista merkinnöistä luulisi ainakin saavan tolkkua.)
Viimeksi muokannut Mirrored, 9.10.2012 klo 13.03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Myytävänä hajuttomat vaan ei mauttomat:
Tamron SP 150-600mm Nikoniin, lintutele takuulla.
Leica M - Sony E laatusovite, merkki Metabones, uusin malli.
Laajakulmat Nikoniin, kaikki samassa.
 
Vinski
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 3005

5 years ago

mirrored kirjoitti:
Pitäisi olla esimerkki kädessä, kuten vaikkapa Nikonin 17-35mm 2.8 jotta voisin sanoa että olet oikeassa ettei tolkullista  sellaista voi suoraan lisätä sen rakenteella.
http://creativethemesdemo.com/wp-photo- ... heme-c.jpg

Kyllähän tuohon tietty saisi merkinnät vaikkapa polttovälialueen ääripäiden mukaan. Todennäköisesti valmistajan mukaan se ei ole hyvän näköinen.
 
JMies
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 569

5 years ago

Vinski kirjoitti:
Kyllähän tuohon tietty saisi merkinnät vaikkapa polttovälialueen ääripäiden mukaan.
Eipä oikeastaan. Merkit olisivat todella lähellä toisiaan, eikä niistä voisi lukea terävyysaluetta millään järkevällä tarkkuudella, paitsi ehkä aivan minimitarkennusetäisyyden läheisyydessä.
 
V-M
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 111
Viesti:

5 years ago

Tuokko kirjoitti:
Hankin juuri Fujin X10 -kameran ja huomasin seuraavaa: Manuaalitarkennustilassa säätöpyörää pyöritettäessä takatelkkariin tulee mitta-asteikko, missä näkyy tarkennusetäisyys ja terävyysalue. Toiminnon tarkkuudesta en osaa sanoa, mutta äkkiseltään kokeiltuna se tuntui ihan toimivalta.
X10:ssä muistaakseni ainoastaan EXR-tilassa on rajoituksia. Eli EXR-auto tilaan sitä ei saa näkymään, eikä EXR-tilojen automaattitarkennusta käytettäessä. Muutoin kaikissa muissa tiloissa mukautettuun näkymään tuon tiedon saa esille(myös siis automaattitarkennusta käytettäessä).
Fujin X100:ssa näkyy myös, ja ilmeisesti muissakin Fujin X-sarjalaisissa tuo tieto on valittavissa.
 
Avatar
Mirrored
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 18132
Paikkakunta: Karjaa

5 years ago

JMies kirjoitti:
Vinski kirjoitti:
Kyllähän tuohon tietty saisi merkinnät vaikkapa polttovälialueen ääripäiden mukaan.
Eipä oikeastaan. Merkit olisivat todella lähellä toisiaan, eikä niistä voisi lukea terävyysaluetta millään järkevällä tarkkuudella, paitsi ehkä aivan minimitarkennusetäisyyden läheisyydessä.
Näyttäisi olevan mahdollista jotain rajoitetusti merkitä joo.  Aika surkeasti vaan kun äärettömästä seuraava merkitä on 1m, ja tosiaan niin lyhyeltä näyttäisi tarkennuskierän liike että olisiko jotain 8mm väli äärettömästä metriin.  Kiitos teille vastauksista!
Viimeksi muokannut Mirrored, 10.10.2012 klo 11.53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Myytävänä hajuttomat vaan ei mauttomat:
Tamron SP 150-600mm Nikoniin, lintutele takuulla.
Leica M - Sony E laatusovite, merkki Metabones, uusin malli.
Laajakulmat Nikoniin, kaikki samassa.
 
Avatar
Tuokko
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 117

5 years ago

V-M kirjoitti:
Tuokko kirjoitti:
Hankin juuri Fujin X10 -kameran ja huomasin seuraavaa: Manuaalitarkennustilassa säätöpyörää pyöritettäessä takatelkkariin tulee mitta-asteikko, missä näkyy tarkennusetäisyys ja terävyysalue. Toiminnon tarkkuudesta en osaa sanoa, mutta äkkiseltään kokeiltuna se tuntui ihan toimivalta.
X10:ssä muistaakseni ainoastaan EXR-tilassa on rajoituksia. Eli EXR-auto tilaan sitä ei saa näkymään, eikä EXR-tilojen automaattitarkennusta käytettäessä. Muutoin kaikissa muissa tiloissa mukautettuun näkymään tuon tiedon saa esille(myös siis automaattitarkennusta käytettäessä).
Fujin X100:ssa näkyy myös, ja ilmeisesti muissakin Fujin X-sarjalaisissa tuo tieto on valittavissa.
Hyvä tietää, että asteikon saa muulloinkin kuin manuaalitarkennuksella näkyviin! Valikoita ja kustomointimahdollisuuksia löytyy niin paljon, etten ole oikein vielä löytänyt ihan kaikkia hienouksia.

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: leoS ja 10 vierailijaa
Vaihda väriteemaa Vaihda leveyttä