Avatar
Mirrored
Kuvat.fi VIP
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 18594
Paikkakunta: Karjaa

3 weeks ago

J.Vuokko kirjoitti:
Kuinka valotus voisi WB:hen vaikuttaa? Sehän arvioidaan samalla kun itse valotustakin mitataan, täydellä aukolla mitaten ennen kuin himmennin räpsähtää käyttöaukolle ja valotus alkaa.

Vrt: Näyttäähän ulkoinen valotusmittarikin samaa EV-lukemaa riippumatta siitä minkä aukon siihen ruuvaa valituksi.


Onhan edellä selkeät havainnot siitä, kuinka ainakin valotuksenkorjaus vaikuttaa AWB:n valitsemaan WB:hen. Omalla kamerallani ei onneksi niin ole. Koko aihe perustuu siihen kummalliseen löydökseen toisessa ketjussa ja tässä se on jo paremminkin todennettu.
 
Avatar
niffe
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 11186
Paikkakunta: HELSINKI

3 weeks ago

Viikonloppuna 150 kuvaa ikkunoista tulevassa luonnonvalossa halogeenispoteilla höystettynä harmaaseinäisessä rakennuksessa. Tila ei ollut läheskään vaikeimmasta päästä, mutta vaihtelua 600K - ei sinänsä paha, mutta kyllä sitä korjaamaan pääsee heti, kun olosuhteet vähänkin muuttuvat kameraa kääntäessä tai salaman kulman muuttuessa.
 
Avatar
Mirrored
Kuvat.fi VIP
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 18594
Paikkakunta: Karjaa

3 weeks ago

J.Vuokko kirjoitti:
Kuinka valotus voisi WB:hen vaikuttaa? Sehän arvioidaan samalla kun itse valotustakin mitataan, täydellä aukolla mitaten ennen kuin himmennin räpsähtää käyttöaukolle ja valotus alkaa.
Ei kai ole mitenkään varma, että se arvioidaan noin. Jos lukitsen valotuksen napilla niin eikö olisi jopa tarkoituksenmukaisempaa, että AWB olisi edelleen aktiivinen, koska kuvaa vielä sommitelllaan eikä kuva ole kohteenkaan muutosten takia vakio.

niffe kirjoitti:
Viikonloppuna 150 kuvaa ikkunoista tulevassa luonnonvalossa halogeenispoteilla höystettynä harmaaseinäisessä rakennuksessa. Tila ei ollut läheskään vaikeimmasta päästä, mutta vaihtelua 600K - ei sinänsä paha, mutta kyllä sitä korjaamaan pääsee heti, kun olosuhteet vähänkin muuttuvat kameraa kääntäessä tai salaman kulman muuttuessa.
Juu, näinhän sen kuuluukin toimia. Mikä muu olisi edes mahdollista?
 
Avatar
niffe
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 11186
Paikkakunta: HELSINKI

3 weeks ago

No, kuvanvalmistamolaitteissa ja skannereissa on erilaisia tapoja analysoida väridominantteja huojunnan vähentämiseksi. En nyt tarkoita, että pitäisi käydä joka kuvassa valtavaa puurakennetta läpi vertaillen referensseihin, mutta prosessointitehojen parantuessa tuollekin voisi tehdä jotain.
 
olliR
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 372
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

3 weeks ago

Minusta tämä on outo keskustelu. Mikä kameran automaattisäätö olisi erityisen vakaa? Ne ovat vain apuvälineitä. Jos haluaa JPEG-kuvansa pitää säätöjen osalta vakaina, niin käsisäätöihinhän siinä pitää mennä.

Mielestäni erillinen anturi valkotasapainon mittaamiseen ei ole kovin yleinen kameroissa, vaan kuvasta sitä mitataan. Ja vaikka sellainen olisikin, niin se yleensä mittaa optiikan kautta. Jolloin on varsin luonnollista, että kuvaussuunnan pienikin muutos voi vaikuttaa ihan yhtälailla, kun se voi vaikuttaa valotukseenkin. Jos me puhutaan kohdistuvan valon väritasapainon mittauksesta, niin kohteesta heijastuvan valon mittaus ei voi olla se paras tapa. Ja kaiketi tuollaisen mittauksenkin idea pitäisi olla, että mitataan kerran ja sitten lukitaan kyseinen arvo kohteen kuvaamisen ajaksi. Eikös nämä ole ihan perusasioita, eikä kameran ominaisuudet varsinaisesti vaikuta näihin mitenkään.

Ja kyllä, minulla on kamerat AWB:llä lähes koko ajan. Mutta Raw-kuvaa, jolloin tuo AWB-asetus on vain apuväline Raw-kuvan valkotasapainon alkuarvaukseksi.
 
Avatar
Mirrored
Kuvat.fi VIP
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 18594
Paikkakunta: Karjaa

3 weeks ago

olliR kirjoitti:
Minusta tämä on outo keskustelu.

Niin siis tämä edellinen pätkä. Kyllä. Olen erittäin samaa mieltä kuin sinäkin ja kaikki nuo asiatkin otin jo esiin edellisessä ketjussa. Oli asiallista tuoda ne tähän noinkin jäsenneltynä ja selkeästi. Perusjutut!

Kuitenkin kameran toiminta on outoa, jos valotuksen korjaus muuttaa WB:tä, kuten on näytetty.
Tamron SP85mm, IMO paras muotokuvaobjektiivi
Nikkor AF-S 50mm ja 35mm G
Leica M - Sony E laatusovite, merkki Metabones
 
Avatar
PKivireki
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 612
Paikkakunta: Jyväskylä

3 weeks ago

Voi olla, että aika kultaa muistot, mutta 5D Mk IV:n värilämpötilan tarkkuus AWB:llä kuvatessa on aika lailla samanlainen kuin vm. 2000 julkaistussa D30ssä - eka digikamerani - silläkään kameralla ei voinut kuvitellakaan kuvaavansa muulla kuin RAWilla, muuten oli työnteko diippi-dipi-diippii shittii.

Mistähän tuo kamera repäisi eilen tuossa ihan "helpossa kuvaustilanteessa" tuollaisen aivan herttaisen absöödin valkotasapainon, pelästyikö mummoja, hui! Alival..valotuksen korrjailukaan ei ole kuin puhkipalamisen esto -2/3 mittarin näyttämästä ; )

Kuva

No, rawilla mennään!

Kuva
Viimeksi muokannut PKivireki, 26.10.2017 klo 10.36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
 
Avatar
PKivireki
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 612
Paikkakunta: Jyväskylä

3 weeks ago

olliR kirjoitti:
Minusta tämä on outo keskustelu. Mikä kameran automaattisäätö olisi erityisen vakaa? Ne ovat vain apuvälineitä. Jos haluaa JPEG-kuvansa pitää säätöjen osalta vakaina, niin käsisäätöihinhän siinä pitää mennä.
Mikä keskustelussa on siis tarkalleen ottaen outoa? Jos olet vähääkään seurannut keskustelua, niin tämänkin keskustelun juuret ovat alunperin siinä, että tuolla toisessa Canon 5D IV -topicissa toin kehujen ja ylistyssanojen sekaan yhden kriittisen huomion, koska kyseisen kameran omistan; Canon 5D Mk IV:n AWB valkotasapaino heittelee kuvissa aivan älyttömästi, ja jopa peräkkäisten miltei identtisten ruutujen kohdalla. Mistä sinänsä ei ole varsinaista haittaa minulle, koska olen tottunut kuvaamaan RAW:lla.

Siitähän sitten lähti keskustelu liikkeelle, kun kamera- ja valokuvausaiheisella forumilla ollaan - ihan mahtavan outoa!
 
Avatar
Mirrored
Kuvat.fi VIP
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 18594
Paikkakunta: Karjaa

3 weeks ago

PKivireki kirjoitti:
Mistähän tuo kamera repäisi eilen tuossa ihan "helpossa kuvaustilanteessa" tuollaisen aivan herttaisen absöödin valkotasapainon,
Loisteputkien takia en tuota paljoa ihmettele, koska ne välkkyvät 50Hz tahdissa toimiessaan magneettisin kuristimin seinävirralla. Pitäisi olla melko pitkä suljinaika jossa ruudut alkaisivat olla tasalaatuisia keskenään, vaikka olisi kiinteä WB valittuna.

edit. Jos on kalliimpi loisteputkitekniikka katossa, eli ns., elektroninen liitäntälaite kuristimen sijaan, taajuus ilmeisesti on korkeampi, mutta onko sekään täysin ongelmaton?

Tuuossa saa olla kuitenkin tyytyväinen että ei ole mitään juovia tai muita oikeasti kuvan pilaavia temppuja tapahtunut, kuten peilittömällä tai ainakin sähköisellä sulkimella joskus ilmenee. Mullakin ois yksi esimerkki sellaisesta. ..
 
Avatar
tubbu
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 61
Paikkakunta: Vaasa

3 weeks ago

Mirrored kirjoitti:
edit. Jos on kalliimpi loisteputkitekniikka katossa, eli ns., elektroninen liitäntälaite kuristimen sijaan, taajuus ilmeisesti on korkeampi, mutta onko sekään täysin ongelmaton?
Elektronisella liitäntälaitteella virran taajuus on luokkaa 45-70kHz ja valon taajuus tietysti tuplat
 
Topi
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 676

3 weeks ago

olliR kirjoitti:
Mielestäni erillinen anturi valkotasapainon mittaamiseen ei ole kovin yleinen kameroissa, vaan kuvasta sitä mitataan. Ja vaikka sellainen olisikin, niin se yleensä mittaa optiikan kautta.
Vähän pronssikauden alun jälkeen julkaistuissa tiiliskivi-mallin proo-Nikoneissa oli prisman päällä anturi, jota käytettiin kennon lisäksi valkotasapainon mittaamiseen. D3:ssa ei ilmeisesti enää tuota ollut
Oppi muuten pian ottamaan lakin kuvatessa päästä tai kääntämään lipan niskaan.

-Topi
 
olliR
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 372
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

3 weeks ago

PKivireki kirjoitti:
Mikä keskustelussa on siis tarkalleen ottaen outoa?
Juuri se, että näinkin osaavat ihmiset olettavat kameran automatiikan jotenkin näkevän sen kuvan. Sen 5DmkIV -keskustelun kuvaparit olivat eri kuvia. Ja kuten itse totesit, että valotuksen korjaus aika-automatiikalla muutti valkotasapainoasetuksia. Siis eri asetuksilla otettujen kuvien valkotasapaino oli erilainen.
Syynä voi olla vaikka japanilaisen insinöörin näkemys siitä, että tummempi taivas merkitsee auringonlaskua ja erilaista vallitsevaa valoa. Tosin siis kamera vain arvaa, että on kuvattu tummempaa taivasta, ei se pysty tulkitsemaan kuvaa. Kaikkea tarkkaa varten on se äly siellä kameran takana.

Olisin huolissani, jos kuvattaessa jalustalta tasaharmaata seinää vakaassa valossa (ei loisteputkilla) samoilla asetuksilla, valotus tai valkotasapaino heilahtelisi peräkkäisissä kuvissa. Enkä ole huolissani esimerkiksi salamakuvauksesta, koska tiedän, että sitä salamaa ei voida automatiikalla huomioida muuta kuin arvioimalla otettua kuvaa. Hetkeä ennen salamanvälähdystä, ei vallitseva valo ole vaan ollut sen väristä kuin salamanvälähdyksen aikana. Jolloin kaikki se mitä salamalla otetussa kuvassa näkyy, vaikuttaa automaattivalkotasapainoon. Hyvin samanlainen ilmiö kuin salamakuvauksessa, jossa pieni kiilto kuvan keskivaiheilla sotkee salaman valotusautomatiikan (tosin siis nykykameroissa esisalaman aikana).

On nuo algoritmit toki kehittyneet, mutta vaaditaan kyllä aikamoista tekoälyä analysoimaan kuvassa näkyvät asiat ja niiden perusteella oikeasti saamaan esimerkiksi iho oikean väriseksi, lumi valkeaksi riippumatta taivaalta tulevan valon väristä tai huomioimaan sekavalon vaikutus kohteissa. Sitä ennen valkotasapaino kannattaa lukita tai pyrkiä säätämään kuva oikeak.. eikun halutunlaiseksi Raw-käsittelyssä.
 
Avatar
Mirrored
Kuvat.fi VIP
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 18594
Paikkakunta: Karjaa

3 weeks ago

olliR kirjoitti:

Olisin huolissani, jos kuvattaessa jalustalta tasaharmaata seinää vakaassa valossa (ei loisteputkilla) samoilla asetuksilla, valotus tai valkotasapaino heilahtelisi peräkkäisissä kuvissa.

No juuri tästähän mekin olemme huolissamme, sillä pelkästään valotusajan muutos (todennetusti ainakin valotuksenkorjauksen avulla) sai aikaan huomattavaa vaihtelua AWB:n toimintaan. Ei kaikilla kameroilla. Lisää kokeita tähän kiitos!
 
Avatar
PKivireki
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 612
Paikkakunta: Jyväskylä

3 weeks ago

..ja lisään vielä, että myös huoltoteknikon mielestä hänelle lähettämissäni kuvissa oli sen verran paljon huojuntaa peräkkäisten ruutujen ja saman vallitsevan valon kanssa, että ottivat takuutsekkaukseen.

Pikainen laskutoimitus.. D30, D60, 10D, 1D, 1Ds, 1D Mk IIN, 1Ds MkII, 1Ds MkIII, 5D, 5D Mk II, 5D Mk III ja nyt tämä, enkä ennen muista noin suurta AWB-heilahtelua havainneeni. Tosin minun muistamiseni viimeisen 17 vuoden aikana on niin hajanaisia ja hataria ettei niille kauhiasti kannata painoarvoa antaa!
 
Avatar
Mirrored
Kuvat.fi VIP
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 18594
Paikkakunta: Karjaa

3 weeks ago

PKivireki kirjoitti:
..ja lisään vielä, että myös huoltoteknikon mielestä hänelle lähettämissäni kuvissa oli sen verran paljon huojuntaa peräkkäisten ruutujen ja saman vallitsevan valon kanssa, että ottivat takuutsekkaukseen.
Mutta sehän tuli sieltä takaisin?
 
Avatar
PKivireki
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 612
Paikkakunta: Jyväskylä

3 weeks ago

^Niin tuli putsattuna, kennon yms. toiminta taskastettuna ja "säädettynä tehtaan arvoihin". En alkanut kyseleen mitä kaikkea olivatkaan säädelleet..
 
Avatar
J.Vuokko
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 8375
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

3 weeks ago

Mirrored kirjoitti:
PKivireki kirjoitti:
Mistähän tuo kamera repäisi eilen tuossa ihan "helpossa kuvaustilanteessa" tuollaisen aivan herttaisen absöödin valkotasapainon,
Loisteputkien takia en tuota paljoa ihmettele, koska ne välkkyvät 50Hz tahdissa toimiessaan magneettisin kuristimin seinävirralla. Pitäisi olla melko pitkä suljinaika jossa ruudut alkaisivat olla tasalaatuisia keskenään, vaikka olisi kiinteä WB valittuna.

edit. Jos on kalliimpi loisteputkitekniikka katossa, eli ns., elektroninen liitäntälaite kuristimen sijaan, taajuus ilmeisesti on korkeampi, mutta onko sekään täysin ongelmaton?

Tuuossa saa olla kuitenkin tyytyväinen että ei ole mitään juovia tai muita oikeasti kuvan pilaavia temppuja tapahtunut, kuten peilittömällä tai ainakin sähköisellä sulkimella joskus ilmenee. Mullakin ois yksi esimerkki sellaisesta. ..
5D IV:ssä on toimiva "välkynnänesto", eli se tunnistaa kyllä vilkunnan ja osaa tahdistaa toiminnan sen mukaiseksi. Siis jos ko. toiminta on kytkettynä päälle.
 
Avatar
niffe
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 11186
Paikkakunta: HELSINKI

3 weeks ago

olliR kirjoitti:
PKivireki kirjoitti:
Mikä keskustelussa on siis tarkalleen ottaen outoa?
Juuri se, että näinkin osaavat ihmiset olettavat kameran automatiikan jotenkin näkevän sen kuvan. Sen 5DmkIV -keskustelun kuvaparit olivat eri kuvia. Ja kuten itse totesit, että valotuksen korjaus aika-automatiikalla muutti valkotasapainoasetuksia. Siis eri asetuksilla otettujen kuvien valkotasapaino oli erilainen.
Syynä voi olla vaikka japanilaisen insinöörin näkemys siitä, että tummempi taivas merkitsee auringonlaskua ja erilaista vallitsevaa valoa. Tosin siis kamera vain arvaa, että on kuvattu tummempaa taivasta, ei se pysty tulkitsemaan kuvaa. Kaikkea tarkkaa varten on se äly siellä kameran takana.

Olisin huolissani, jos kuvattaessa jalustalta tasaharmaata seinää vakaassa valossa (ei loisteputkilla) samoilla asetuksilla, valotus tai valkotasapaino heilahtelisi peräkkäisissä kuvissa. Enkä ole huolissani esimerkiksi salamakuvauksesta, koska tiedän, että sitä salamaa ei voida automatiikalla huomioida muuta kuin arvioimalla otettua kuvaa. Hetkeä ennen salamanvälähdystä, ei vallitseva valo ole vaan ollut sen väristä kuin salamanvälähdyksen aikana. Jolloin kaikki se mitä salamalla otetussa kuvassa näkyy, vaikuttaa automaattivalkotasapainoon. Hyvin samanlainen ilmiö kuin salamakuvauksessa, jossa pieni kiilto kuvan keskivaiheilla sotkee salaman valotusautomatiikan (tosin siis nykykameroissa esisalaman aikana).

On nuo algoritmit toki kehittyneet, mutta vaaditaan kyllä aikamoista tekoälyä analysoimaan kuvassa näkyvät asiat ja niiden perusteella oikeasti saamaan esimerkiksi iho oikean väriseksi, lumi valkeaksi riippumatta taivaalta tulevan valon väristä tai huomioimaan sekavalon vaikutus kohteissa. Sitä ennen valkotasapaino kannattaa lukita tai pyrkiä säätämään kuva oikeak.. eikun halutunlaiseksi Raw-käsittelyssä.
Näitä asioita ratkottiin jo filmiemulsioissa, osin filmiaikaisten kameroiden matriisivalonmittauksessa ja teollisissa filmiskannereissa, niin miksei 30 vuotta myöhemmin digikameran ottamasta kuvasta? Säädelläänhän kameran dynamiikkaakin ohjelmallisesti ja kohinanpoistoa, miksei siis tietyn patternin mukaan näytteillä voisi olla odotusarvoja? Ei siihen mitään sen kummempaa tekoälyä tarvita.

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa
Vaihda väriteemaa Vaihda leveyttä