RDahl
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 8197
Paikkakunta: Helsinki

11 years ago

Tai erikoisia ja erikoisia, mutta kuitenkin.
Suola vedostus, onko kukaan kokeillut?
Sitten on joku http://www.lithprint.com/

Tuo suolavedostushan on vanha tekotapa, mutta mitä tuo lith print oikein on?
Paristakin sanakirjasta etsin suomennosta sanalle lith mutta ei....
Kaikilla on valokuvamuisti, joillakin ei vain ole filmiä.
----------------------------------------------------
Blogi vanhoilla menetelmillä kuvaamisesta
 
äyni
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 427
Viesti:

11 years ago

[quote=""RDahl""]mutta mitä tuo lith print oikein on?
Paristakin sanakirjasta etsin suomennosta sanalle lith mutta ei....[/quote]

Eipä sille taida suomenkielsitä sanaa olla. Tuo löytämäsi sivusto avaa lithin saloja aika hyvin. Lyhyesti: kyse on jonkin verran tavallisesta poikkeavasta vedostusmenetelmästä, joka on vaikeaa ja hankalaa toistaa, mutta jolla saadaan komeita kuvia. Mikäli tuo sivusto ei riitä, niin täällä on kans tietoa lithistä (ja aikasta paljosta muustakin): alternativephotography.com

Sattui tämä topikki sopivasti, kun itse aloin juuri tekemään vuoden ensimmäistä syanotyyppiä. Saas nähä, onko varastoliuokset paheentuneet vuodessa.
Syanotypia on helppo ja edullinen tie vaihtoehtovedostuksen maailmaan.
Pää-pää-pumppati-pumppa
 
Brassai
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 95

11 years ago

[quote=""RDahl""] Tuo suolavedostushan on vanha tekotapa, mutta mitä tuo lith print oikein on?
Paristakin sanakirjasta etsin suomennosta sanalle lith mutta ei....[/quote]
Lith.: Lettering on a print, abbreviation of "lithographit" (from Latin = "he drew on stone".)
 
ekjt
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 29

11 years ago

[quote=""RDahl""]
Tuo suolavedostushan on vanha tekotapa, mutta mitä tuo lith print oikein on?
Paristakin sanakirjasta etsin suomennosta sanalle lith mutta ei....[/quote]

No tuota olen minäkin pohtinut. Kaikissa englanninkielisissä mv pimiötä ja vedotusta käsittelevissä kirjoissa uhrataan suuri osa sivumäärästä lith-printeille ja suomessa ei tunnu löytyvän nimeä koko prosessille.
Tuntuisi olevan siis vedostustapa jossa paperi ylivalotetaan rajusti ja tummuus ja kontrasti säädetään kehittämällä sopivasti tarkoitukseen tehdyssä kaksikylpykehitteessä. Lopputuloksena varsin graafisen näköisiä vedoksia joissa on mahdollista saada yhtä aikaa jyrkkiä kontrasteja ja hyvä erottelu huippuvaloissa.
En ole kokeillut, joskus mietin mutta toisaalta muutakin mielenkiintoista on kokeilematta.
 
Virtanen
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 84
Paikkakunta: Helsinki

11 years ago

[quote=""ekjt""]
No tuota olen minäkin pohtinut. Kaikissa englanninkielisissä mv pimiötä ja vedotusta käsittelevissä kirjoissa uhrataan suuri osa sivumäärästä lith-printeille ja suomessa ei tunnu löytyvän nimeä koko prosessille.
[/quote]


Johtunee varmaankin siitä, että suomessa litografia on mielletty enemmänkin graafisen taiteen ja kirjapainotaidon alueelle, kuin valokuvaukseen liittyväksi. Googlettamalla löytyy kuitenkin suomeksikin runsaasti esimerkkejä ja suoranaisia työkuvauksiakin. Itsekin tuota treenailin aikoinani, kun olin nuorena kollina lito-alan firmassa apupoikana. Itse prosessihan on jostain 1400-luvulta, joten kovin tuoreesta asiasta ei ole kyse.
 
reVox
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 3

11 years ago

enemmänkin grafiikkaa kun valokuvausta, litografia.
 
ekjt
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 29

11 years ago

[quote=""Virtanen""]esimerkkejä ja suoranaisia työkuvauksiakin. Itsekin tuota treenailin aikoinani, kun olin nuorena kollina lito-alan firmassa apupoikana. Itse prosessihan on jostain 1400-luvulta, joten kovin tuoreesta asiasta ei ole kyse.[/quote]

Aivan. Vähemmän olen kuitenkaan nähnyt suomessa harrastettavan tätä kameralla valokuvausfilmille otettavien kuvien litografiavedostusta valokuvapapereille. Muuta litografiaa kylläkin. Tämä lith printing on kyllä lähempänä valokuvausta kuin grafiikkaa. Tämäkin on kaiketi hyvin vanha tekniikka, mutta ei vain kovin suosittu täällä. Mikä lie perinnekysymys. Vedostustekniikkana pimiöharrastajalle se on siksi mielenkiintoinen että prosessi onnistuu tavalliselle valokuvapaperille mistä tahansa negasta joka on valotettu alun alkaen tavallista vedostusta varten. Ainoastaan kehite on erilainen, niitäkin saa euroopan postimyynneistä.
 
pikkuhukka
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 352
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

11 years ago

Ei Lith -valokuvavedoksella taida olla mitään tekemistä litografian kanssa.

Yksi kaveri noita teki ja näytti minullekin, kuinka homma hoituu. Kovin oli hankalan oloista touhua enkä yhtään tykännyt siitä vaaleanpunaisesta sävystä joka vedoksiin tuli. Riippuu kai paperista se.

Itse en siis koskaan ole tehnyt yhtään vedosta, mutta katsoin kun kaveri teki. Se taisi hommata ne kehitteet Fotoimpexiltä jos en väärin muista.

Van Dykeja se kai nykyään vääntää mustesuihkunegatiiveista. Ei nappaa minulla sekään.
Kumibikromaatti ja bromiöljy on enemmän mieleen.

Noitahan on vaikka mitä erilaisia vedostustapoja ja netistä löytyy yllättävän hyvin tietoa nykyään.
 
OlliJ
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 370
Viesti:

11 years ago

Lith-vedostus on mv-vedostusta, joka eroaa normaalista vedostamisesta lähinnä niin, että vedosta ensin ylivalotetaan ehkä parisen aukkoa ja sitten kehitetään hyvin energisessä litografisessa kehitteessä (siksi lith-vedostusta), joka on kuitenkin "kesytetty" laimentamalla sitä todella reilusti. Kehitteessä vedoksen sävyt ilmestyvät hyvin hitaasti, voi kestää kymmenenkin minuuttia ennen kuin mitään tapahtuu. Mutta kun kehittyminen alkaa tummista sävyista, se etenee kiihtyvällä nopeudella kuten kemiallisille radikaalireaktioille on ominaista. Toisin kuin normaalissa vedostuksessa, lith-vedostuksessa kehitys keskeytetään kesken prosessin, muuten kuva (ylivalotettu kun on) kehittyisi lopulta täysin mustaksi. Keskeyttäminen tehdään "oikealla" hetkellä, kun tummat sävyt ovat sopivia. Vaaleat alueet ovat silloin vielä hennon vaaleita ja loivia. Koska keskeytyksen hetkellä kuva on kiivaasti kehittymässä, on lopputulos usein kiinni sekunteista. Siksi kahden tai useamman samanlaisen printin tuottaminen on lähes mahdotonta.

Koska keskeytys tapahtuu "kesken" kehittymisen, erityisesti vaaleat sävyt muodostuvat hyvin pienistä "hopearakeista" ja ovat siksi jo luonnostaan lämminsävyisiä. Samasta syystä ne myös reagoivat herkästi sävytteille, joten "värikästä" lopputulosta voi edelleen korostaa eri sävytteillä. Kuvan kontrastit ja sävyt riippuvat olennaisesti käytetystä paperista, toisten paperien sanotaan olevan hyviä lith-papereita ja toiset taas ovat täysin sopimattomia.

Englantilainen vedostus-guru Tim Rudman on on varsinainen "mr-lith" ja on kirjoittanut aiheesta kirjankin. Hänen tekstejään löytyy myös verkosta, esim:

http://unblinkingeye.com/Articles/Lith/lith.html
http://unblinkingeye.com/Articles/Lith2/lith2.html
Olli Jaakkola
Hopeavedos
olli@hopeavedos.fi
 
Avatar
Heli
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 6924
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

11 years ago

[quote=""OlliJ""]http://unblinkingeye.com/Articles/Lith/lith.html
http://unblinkingeye.com/Articles/Lith2/lith2.html[/quote]

Kaunista jälkeä :-o! Voi kun jaksais alkaa tekemään jotein tommosta.

Myös noista aikasemmista linkeistä löysin tän: http://www.mikeware.demon.co.uk/index.html#anchor930646
Palladiotype ja platinotype näyttäis kanssa kivoilta... Kukahan näitä opettais?
 
RDahl
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 8197
Paikkakunta: Helsinki

11 years ago

[quote=""OlliJ""]Lith-vedostus on mv-vedostusta, joka eroaa normaalista vedostamisesta lähinnä niin, että vedosta ensin ylivalotetaan ehkä parisen aukkoa ja sitten kehitetään hyvin energisessä litografisessa kehitteessä (siksi lith-vedostusta), joka on kuitenkin "kesytetty" laimentamalla sitä todella reilusti. Kehitteessä vedoksen sävyt ilmestyvät hyvin hitaasti, voi kestää kymmenenkin minuuttia ennen kuin mitään tapahtuu. Mutta kun kehittyminen alkaa tummista sävyista, se etenee kiihtyvällä nopeudella kuten kemiallisille radikaalireaktioille on ominaista. Toisin kuin normaalissa vedostuksessa, lith-vedostuksessa kehitys keskeytetään kesken prosessin, muuten kuva (ylivalotettu kun on) kehittyisi lopulta täysin mustaksi. Keskeyttäminen tehdään "oikealla" hetkellä, kun tummat sävyt ovat sopivia. Vaaleat alueet ovat silloin vielä hennon vaaleita ja loivia. Koska keskeytyksen hetkellä kuva on kiivaasti kehittymässä, on lopputulos usein kiinni sekunteista. Siksi kahden tai useamman samanlaisen printin tuottaminen on lähes mahdotonta.

Koska keskeytys tapahtuu "kesken" kehittymisen, erityisesti vaaleat sävyt muodostuvat hyvin pienistä "hopearakeista" ja ovat siksi jo luonnostaan lämminsävyisiä. Samasta syystä ne myös reagoivat herkästi sävytteille, joten "värikästä" lopputulosta voi edelleen korostaa eri sävytteillä. Kuvan kontrastit ja sävyt riippuvat olennaisesti käytetystä paperista, toisten paperien sanotaan olevan hyviä lith-papereita ja toiset taas ovat täysin sopimattomia.

Englantilainen vedostus-guru Tim Rudman on on varsinainen "mr-lith" ja on kirjoittanut aiheesta kirjankin. Hänen tekstejään löytyy myös verkosta, esim:

http://unblinkingeye.com/Articles/Lith/lith.html
http://unblinkingeye.com/Articles/Lith2/lith2.html[/quote]

Kiitos tästä.
Kaikilla on valokuvamuisti, joillakin ei vain ole filmiä.
----------------------------------------------------
Blogi vanhoilla menetelmillä kuvaamisesta
 
Avatar
pikkuteemu
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 7257
Paikkakunta: Hervanta
Viesti:

11 years ago

[quote=""Heli""][quote=""OlliJ""]http://unblinkingeye.com/Articles/Lith/lith.html
http://unblinkingeye.com/Articles/Lith2/lith2.html[/quote]

Kaunista jälkeä :-o! Voi kun jaksais alkaa tekemään jotein tommosta.

Myös noista aikasemmista linkeistä löysin tän: http://www.mikeware.demon.co.uk/index.html#anchor930646
Palladiotype ja platinotype näyttäis kanssa kivoilta... Kukahan näitä opettais?[/quote]Ei kukaan suomessa.
Isosta koosta noita palladium ja platinavedostuksia tehään... mutta sullahan oli se Limppu?
Kallitypia voi olla myös tutkimisen arvoinen tekniikka ja se mahdollisempi tie tuohon jalovedostuksen suuntaan...
Litovedoksista oli kameralehdessäkin juttua taannoin...11/2000 numerossa ja internetti on asiasta väärällään kunhan vaan googlettaa oikeinkirjotetuilla sanoilla.
Tällaiset taidot pikkuhiljaa häviävät kun kiinnostuneet vähenee.
 
kts
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 157
Paikkakunta: Helsinki

11 years ago

[quote=""Heli""]
Myös noista aikasemmista linkeistä löysin tän: http://www.mikeware.demon.co.uk/index.html#anchor930646
Palladiotype ja platinotype näyttäis kanssa kivoilta... Kukahan näitä opettais?[/quote]

Tässähän on selvä boomi tulossa. Itse hankin juuri Dick Arentzin kirjan ja alustavasti selailtuani sitä ihmettelin hieman samaa. Hämmästyin hieman kun löysin tällaisen Platinotypia työpajan, tosin on ollut jo maaliskuun alussa. Vidar Lindqvistin ohjeitakin löytyi verkosta. Avainsana näissä taitaa Suomessa olla tuo "jalovedos".

Jos haluaa testailla niin kemikaalit joutunee hankkimaan ulkomailta vai onnistuukohan jostain Suomesta?
 
Avatar
Heli
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 6924
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

11 years ago

[quote=""pikkuteemu""]mutta sullahan oli se Limppu?[/quote]

:-(, niin oli.

Tuo Luovan kurssi ois ollu varmasti kiinnostava. Pitänee ruveta käymään useammin tuolla luovan sivuilla...
 
OlliJ
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 370
Viesti:

11 years ago

[quote=""kts""]

Jos haluaa testailla niin kemikaalit joutunee hankkimaan ulkomailta vai onnistuukohan jostain Suomesta?[/quote]

http://www.hopeavedos.fi/ on kyllä olemassa juuri sitä varten, että näiden erilaisten "poikkeavein" ja vanhojen vedostusmenetelmien harrastaminen olisi sekä materiaalien että opastuksen puolesta mahdollista. Kaikki ei vielä ole sivuilla näkyvissä, mutta materiaaleja ja ohjeita jalovedostusmenetelmiin ja miksei myös lith-vedostukseen on saatavissa. Perehdytystäkin voin antaa joko henkilökohtaisesti tai vaikka ryhmälle. Olisipa hyvä, jos näin syntyisi vaikka jalovedostuskurssi. Katsotaan, onko asiaan kiinnostusta.

Vanhoista menetelmistä opettelu kannattaa aloittaa syanotypialla ja kallitypialla. Kallitypia on periaatteessa sama menetelmä kuin platino/palladiotypia, mutta käyttää vain "halvempaa" hopeasuolaa. Kallitypiat voi sävyttää kulta- palladium- tai platinasävytteellä, minkä jälkeen vedos on sekä ominaisuuksiltaan että säilyvyydeltään aidon kaltainen.
Olli Jaakkola
Hopeavedos
olli@hopeavedos.fi
 
RDahl
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 8197
Paikkakunta: Helsinki

11 years ago

[quote=""pikkuteemu""][quote=""Heli""][quote=""OlliJ""]http://unblinkingeye.com/Articles/Lith/lith.html
http://unblinkingeye.com/Articles/Lith2/lith2.html[/quote]

Kaunista jälkeä :-o! Voi kun jaksais alkaa tekemään jotein tommosta.

Myös noista aikasemmista linkeistä löysin tän: http://www.mikeware.demon.co.uk/index.html#anchor930646
Palladiotype ja platinotype näyttäis kanssa kivoilta... Kukahan näitä opettais?[/quote]Ei kukaan suomessa.
Isosta koosta noita palladium ja platinavedostuksia tehään... mutta sullahan oli se Limppu?
Kallitypia voi olla myös tutkimisen arvoinen tekniikka ja se mahdollisempi tie tuohon jalovedostuksen suuntaan...
Litovedoksista oli kameralehdessäkin juttua taannoin...11/2000 numerossa ja internetti on asiasta väärällään kunhan vaan googlettaa oikeinkirjotetuilla sanoilla.
Tällaiset taidot pikkuhiljaa häviävät kun kiinnostuneet vähenee.[/quote]

Täytyy yrittää kaivaa jostain tuo 11/2000 kameralehti.
EDIT: Poistin aiheettomat kommenttini.
Viimeksi muokannut RDahl, 27.4.2006 klo 13.20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaikilla on valokuvamuisti, joillakin ei vain ole filmiä.
----------------------------------------------------
Blogi vanhoilla menetelmillä kuvaamisesta
 
Quiquern
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 20655
Viesti:

11 years ago

Itse ajattelin tehdä (taas) ison pahvilootaneulanreikäkameran ja tunkea sinne graafista litofilmiä persseinälle, valotella tovin ja liotella paperikehitteessä..
Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
 
Avatar
pikkuteemu
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 7257
Paikkakunta: Hervanta
Viesti:

11 years ago

[quote=""RDahl""]Mutta samapa se minulle on mitä mieltä sinä minusta olet :)[/quote]Aah hah hah ,)
Täähän meni hyvin.
..mutta tosissaan pitäisikö tuota Ollia alkaa kiusata hinnoittelukysymyksillä jalovedostuskurssille?
Että mikäs Opalla on laskutus, tilat ja aikataulut?
..toisaalta pitäisi vetää nippuun ensin ne jotka mukaan lähtisi...

Juha
 
Avatar
Heli
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 6924
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

11 years ago

Minä!
 
Avatar
Haapalahti
Liittynyt: 5 years ago
Viestit: 2407
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

4 years ago

OlliJ kirjoitti:
kts kirjoitti:

Jos haluaa testailla niin kemikaalit joutunee hankkimaan ulkomailta vai onnistuukohan jostain Suomesta?
http://www.hopeavedos.fi/ on kyllä olemassa juuri sitä varten, että näiden erilaisten "poikkeavein"  ja vanhojen vedostusmenetelmien harrastaminen olisi sekä materiaalien että opastuksen puolesta mahdollista. Kaikki ei vielä ole sivuilla näkyvissä, mutta materiaaleja ja ohjeita jalovedostusmenetelmiin ja miksei myös lith-vedostukseen on saatavissa. Perehdytystäkin voin antaa joko henkilökohtaisesti tai vaikka ryhmälle. Olisipa hyvä, jos näin syntyisi vaikka jalovedostuskurssi. Katsotaan, onko asiaan kiinnostusta.

Vanhoista menetelmistä opettelu kannattaa aloittaa syanotypialla ja kallitypialla. Kallitypia on periaatteessa sama menetelmä kuin platino/palladiotypia, mutta käyttää vain "halvempaa" hopeasuolaa. Kallitypiat voi sävyttää kulta- palladium- tai platinasävytteellä, minkä jälkeen vedos on sekä ominaisuuksiltaan että säilyvyydeltään aidon kaltainen.
Toteutuiko koskaan tämä jalovedostuskurssi?
Missähän tällaisiin vanhoihin/erikoisempiin vedostustekniikoihin voisi saada opastusta??
"My precious Camera is not just a camera, it is my time machine - what captures light and moment to the eternity"
Synnynnäinen puolisukeltaja a.k.a >kwaakku<

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Mirrored ja 7 vierailijaa
Vaihda väriteemaa Vaihda leveyttä