• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14
 
janierik

11 years ago

[quote=""Jan""]Ns barrelilaseissa ei yleensä ole suljinta, speedissä on verhosuljin joten näitäkin voi siinä käyttää.
Mutta nykyään melkeen kaikissa 50 lukua ja uudemmissa on suljin, 30 luvun laseissa on sitten
harvemmin, ja usein studiosuljin jossa on yksi aika ja bulb.
Ongelmia aiheuttaa lähinnä lasit kuten 360mm 3,5 heliar johon ei saa mitään sopivaa suljinta,
valtavasta koosta johtuen.[/quote]
Ja joihinkin linsseihin ei rakenteesta johtuen saa sisälle suljinta kuten esim. legendaarinen laajakulmien laajakulma Goerzin Hypergon(siis se malli missä on sellainen ilmavirralla pyörivä propelli tasaamassa valonjakoa objektiiville)
 
Jan
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 826
Viesti:

11 years ago

http://www.apug.org on myös hyvä sivusto laakaformaatista kiinnostuneelle.
“There is no greater solitude then the samurai’s, unless perhaps it be that of a tiger in the jungle."
 
Jan
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 826
Viesti:

11 years ago

Jep hypergon on melkoinen laajakulma, 75mm joka kattaa 8x10".
Tosin taisi se lyhyempikin kattaa, en muista, joka tapauksessa, good luck finding one ;)
Ehkä kerran vuodessa on muutama ebayssa, hinnat sitten 4000usd ja ylöspäin nykyään.
“There is no greater solitude then the samurai’s, unless perhaps it be that of a tiger in the jungle."
 
Jan
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 826
Viesti:

11 years ago

Onkos tommosia polaroid 110 kameroita näkynyt suomalaisissa kaupoissa edukkaasti?
Aattelin että josko tekisi moisesta iltapuhteina 4x5 kameran, olisi melkoisen kätevä meikäläisen
räpsyihin. Elikkä graflok perä tuohon ja siinä sitten käyttelisi normaaleja tai vaikka grafmatic kasetteja.
“There is no greater solitude then the samurai’s, unless perhaps it be that of a tiger in the jungle."
 
Jan
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 826
Viesti:

11 years ago

http://www.eastcamtech.com/110b__4x5_graflock.htm
Elikkä tuommoinen vekotin, maailmalla melko suosittuja noi 4x5 konversiot kun
muoti yms kuvaajat innostuivat vastaavista, ajanut samalla noiden hintoja ylöspäin.
“There is no greater solitude then the samurai’s, unless perhaps it be that of a tiger in the jungle."
 
turkkila
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 347

11 years ago

[quote=""Jan""]Ei ole ei, siksi niitä laseja saa usein ebaysta aiak halvalla.
Kentällä se sinarin systeemi on aika vitsi kyllä, helposti vaurioituva jne.
Se keksittiin lähinnä katalogikuvaajien harmaata arkea helpottamaan ;)[/quote]

Omat kokemukseni ovat erilaiset Sinarin sulkimesta. 20-vuoden raskaassa teollisuus ja mainoskuvauksessa suljin ei koskaan hajonnut, kaksi kertaa sen huollatin ! Lisäksi vaivaton kentällä ja studiossakin koska kaikki säädöt voi tehdä kameran takaa, tarkasti ja kurkkimatta.

et
 
Jan
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 826
Viesti:

11 years ago

Joo mutta laseja on sitten hankala käyttää toisissa kameroissa, jos siis omistaa
enemmän kuin yhden systeemin, esim palkin ja fieldin vaikka.
Noi lasin välissä olevat sulkimet ovat aina hyvässä suojassa, mikä on hyvä
tämmöisellä rähmäkäpälälle kun minä, lisäksi niistä löytyy (copal 1) 1/400 aika jos
ei halua kuulua f64 koulukuntaan ja kuvaa vaikka lähes täydellä aukolla jostain syystä ;)
“There is no greater solitude then the samurai’s, unless perhaps it be that of a tiger in the jungle."
 
janierik

11 years ago

[quote=""Jan""]Jep hypergon on melkoinen laajakulma, 75mm joka kattaa 8x10".
Tosin taisi se lyhyempikin kattaa, en muista, joka tapauksessa, good luck finding one ;)
Ehkä kerran vuodessa on muutama ebayssa, hinnat sitten 4000usd ja ylöspäin nykyään.[/quote]

No, ei ne nyt niin hirveän harvinaisia ole... kyllä niitä aina silloin tällöin näkyy. Oikeastaan niitä on ollut harvemmin ebayssä kuin esim. monissa alan kaupoissa eri puolilla maailmaa.
 
Jan
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 826
Viesti:

11 years ago

Joo käyttökohteet moiselle lasille ovat melko pienet, ja jotka semmoisen oikeasti haluu/tarvii maksavat siitä melkein mitä vain, onhan tuommoinen lasi uniikki lähinnä silloin kun sitä käytetään todella isoissa formaateissa, 8x10 ja ylöspäin. Pienemmille formaateille (4x5-5x7) on saatavissa moderneja hyviä laseja "kohtuuhintaan" joissa on riittävästi kuvaympyrää melkeen mihin vaan, paitsi ehkä johonkin poikkeukselliseen arkkitehtuurikuvaukseen. Ottaisin koska tahansa esim Super Angulon 72mm XL:n kun Hypergonin, jos joku tarjoaisi ;)
“There is no greater solitude then the samurai’s, unless perhaps it be that of a tiger in the jungle."
 
Tipe
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 2578
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

11 years ago

Tuolla Eerollahan on sellainen 300mm softfocus-linssi, missä softeri on tehty portaattomasti säädettäväksi ja se softaus on optinen, ei millään levyillä kuten nykyiset. On sen kai luvannut jonnekin museoon, sillä lienee uniikki yksilö koko pallolla, eli erikoistilauksesta tehty. Oliko joku Zeissin härpäke...

Oli kiinni Sinarin laudassa, eli ilmeisesti on sitä käyttänytkin P2:en kanssa.
 
Jan
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 826
Viesti:

11 years ago

Sitten on vielä toki tuo super speed graphic jossa on runsaammat liikkeet kun speed graphicissa.
Vain verhosuljin puuttuu, kokokin taitaa olla hieman pienempi.
http://www.graflex.org/speed-graphic/super-graphic.html
Hintaa on kyllä sitten enemmän, vielä vähänaikaa sitten noita oli ebayssa useampiakin.
“There is no greater solitude then the samurai’s, unless perhaps it be that of a tiger in the jungle."
 
Avatar
pikkuteemu
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 7257
Paikkakunta: Hervanta
Viesti:

11 years ago

eikös tuo super speed graphics ollut painavin noista graflexeista, muita huomattavasti painavampi?
tyhmä kysäri vielä mites nuo sulkimet oikein menee on copal #0 ja #1 ja sitten on Compur00, Seiko-SLV, Synchro-Compur #0, Rapax, Supermatic, Synchro-Compur #1 ... pitäisikö näiden kertoa jotain vai onko ne kaikki samallaisia mutta eri merkkisiä vaan... :o.
 
janierik

11 years ago

[quote=""pikkuteemu""]eikös tuo super speed graphics ollut painavin noista graflexeista, muita huomattavasti painavampi?
tyhmä kysäri vielä mites nuo sulkimet oikein menee on copal #0 ja #1 ja sitten on Compur00, Seiko-SLV, Synchro-Compur #0, Rapax, Supermatic, Synchro-Compur #1 ... pitäisikö näiden kertoa jotain vai onko ne kaikki samallaisia mutta eri merkkisiä vaan... :o.[/quote]

Nuo ovat eri valmistajien eri merkkisiä ja eri kokoisia sulkimia. Tässä muutamia linkkejä eri kokotietoihin.
http://www.skgrimes.com/products/index.htm
http://www.schneideroptics.com/photogra ... /shutters/
 
Avatar
pikkuteemu
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 7257
Paikkakunta: Hervanta
Viesti:

11 years ago

no nyt alkaa aukeamaan.
tarkoittaako X synchronization Yes
salamasynkkaa kaikilla ajoilla?
 
Teemu Laine
Moderaattori
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 7985
Paikkakunta: Turku
Viesti:

11 years ago

[quote=""pikkuteemu""]no nyt alkaa aukeamaan.
tarkoittaako X synchronization Yes
salamasynkkaa kaikilla ajoilla?[/quote]
Vai kentis sitä, että liitäntä salamalle löytyy? Ei voi tietää.
 
Avatar
pikkuteemu
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 7257
Paikkakunta: Hervanta
Viesti:

11 years ago

[quote=""teemu_laine""][quote=""pikkuteemu""]no nyt alkaa aukeamaan.
tarkoittaako X synchronization Yes
salamasynkkaa kaikilla ajoilla?[/quote]
Vai kentis sitä, että liitäntä salamalle löytyy? Ei voi tietää.[/quote]mutta kun suljin on linssissä niin keskikoossa on ainakin synkka kaikilla ajoilla. minusta se menee tässä samoin.
 
Jan
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 826
Viesti:

11 years ago

Noita säädettäviä softfocus laseja on laakaformaattiin useita, ne on jotenkin taas pop.
Varsin arvostettuja ovat esim, pinkham smith (cooken), wollensakin verito, universal heliar, ja dallmeyerin rapid rectilinear lasit. Useissa näissä on todella omanlaisensa, minusta erityisen hieno bokeh, jota
ei uusista "ylikorjatuista" laseista ei löydy.

Sulkimissa kai tärkeintä on että ajat toimii luotettavasti, mutta jos valinnanvaraa on niin lasi
missä on yleinen copalin suljin on vissiinkin luotettavampia ja tulevaisuudessakin helpoin huollattaa.

Kattelin jostain sivulta niin painoksi super graphicille annettiin 2,4kg, mikä ei ole paljoa.
“There is no greater solitude then the samurai’s, unless perhaps it be that of a tiger in the jungle."
 
pikkuhukka
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 352
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

11 years ago

Mulla on juurikin tuollainen mainittu Sinar Norma -systeemi, ja kyllä sitä miljöössä ulkosalla käyttelen alituiseen. Hieno kamera muutenkin eikä kuitenkaan sikapainava.

Jos nyt joku tahtoo kuvailla lähinnä immeisiä ja muotokuvaosastoa plus päästä edullisesti alkuun, niin kyllä Speed tai Crown graphic olisi oma suositukseni. Ei ole kamalasti siirtoja, mutta ne on usein yliarvostettuja jos nyt ei asetelmia tai arkkitehtuuria kuvaa.

Just ostin ebaysta Speedin reilulla parillasadalla eurolla linsseineen.

Vinkkinä: www.mpex.com on oikea paikka kysellä isoa edullista kameraa. Jim -setä tekee varmasti sellaisen tarjouksen, josta ei voi kieltäytyä. Kokemusta on.
 
Jan
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 826
Viesti:

11 years ago

http://www.cameraeccentric.com/html/inf ... norma.html
Tuon näköisestä laitoksesta on kysymys.
“There is no greater solitude then the samurai’s, unless perhaps it be that of a tiger in the jungle."
 
RDahl
Moderaattori
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 8187
Paikkakunta: Helsinki

11 years ago

Entäs sitten http://cgi.ebay.com/FKD-13x18-Centimete ... dZViewItem tällainen FKD 13x18 Centimeters WOODEN Camera. Mitään hajua minkälainen tämä olisi?
Kaikilla on valokuvamuisti, joillakin ei vain ole filmiä.
----------------------------------------------------
Blogi vanhoilla menetelmillä kuvaamisesta
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa
Vaihda väriteemaa Vaihda leveyttä