juhaa
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 8163
Paikkakunta: Helsinki

11 years ago

Kaarne kirjoitti:
Mittaetsinvehkeet on aika kompakteja kait keskikoossakin, mutta niiden ei-neliöversioissa on se ongelma, että kuva piirtyy pystyyn, koska filmi rullaa sivulta sivulle, ei ylhäältä alas tai päinvastoin. Mutta jos kuvaa enimmäkseen pystyyn, sehän on vain hyvä asia.
Tässä on varmaan ajateltu 645:sta ja unohdettu 6x7 ja 6x9 kokonaan. Sattuuhan sitä.
 
Quiquern
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 20655
Viesti:

11 years ago

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
 
Avatar
Mäkkäri
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 1562
Paikkakunta: Lohja

11 years ago

Mahe kirjoitti:
Kaarne kirjoitti:
Se kannattaa myös muistaa, että objektiivi piirtää pyöreän kuvan, joten neliöformaatti on kokoonsa nähden kompaktein. Ei-neliöissä joutuu aina kantamaan hieman "ylimääräistä", kun vertaa vaikka 6x6:aa 6x7:ään. Lisäksi herää kysymys, onko 645 kokonsa väärti - kasvaako se nega nyt niin paljon suhteessa kannettavaan kamaan? Varsinkaan jos vertaa 6x6:een?
Lasketaanpas:

Kino: 24x36 = 864 mm[sup]2[/sup]
645: 45x60 = 2700 mm[sup]2[/sup]
66: 60x60 = 3600 mm[sup]2[/sup]

Eli 645:kin on yli 3 kinoruutua kun taas 66 on vaan kolmanneksen sitä isompi. Jokainen voi itse miettiä mitä toi vois omalla kohdalla tarkoittaa. Mua vaan aina kummastuttaa miksi jotkut on sitä mieltä ettei 645 tuo kummempaa parannusta kinoon nähden, isompi ero toi on kun esimerkiksi hyppäys 6Mpix -> 8Mpix (jos nyt puhutaan vain tallennusmedian koosta, erojahan on paljon muitakin).
Tuossa varmaankin tarkoitettiin sitä, että laitteiston koko ei kasva 645:sta mennessä 6x6:een paljoakaan, koska käytännössä 645:n piirtoympyrän on oltava lähes yhtä iso kun 6x6:n. Eli siis miksi tehdä 645:sta kun käytännössä objektiivien piirtoympyröissä ei ole oleellista eroa, ja kamerat kuitenkaan eivät ole oleellisesti pienempiä kun 6x6:t. Ei kai kukaan täysissä järjissä oleva lähde 645:sta ja kinoa vertaamaan toisiinsa, eihän?

EDIT: minuuttia ennen SEND nappulan painallusta joku sitten lähti kuitenkin tekemään sen... mutta täysjärkisyyden kanssa on vähän niin ja näin :p
Viimeksi muokannut Mäkkäri, 8.11.2006 klo 20.19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
 
Mahe
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 452
Paikkakunta: Porvoo

11 years ago

Mäkkäri kirjoitti:
Tuossa varmaankin tarkoitettiin sitä, että laitteiston koko ei kasva 645:sta mennessä 6x6:een paljoakaan, koska käytännössä 645:n piirtoympyrän on oltava lähes yhtä iso kun 6x6:n. Eli siis miksi tehdä 645:sta kun käytännössä objektiivien piirtoympyröissä ei ole oleellista eroa, ja kamerat kuitenkaan eivät ole oleellisesti pienempiä kun 6x6:t. Ei kai kukaan täysissä järjissä oleva lähde 645:sta ja kinoa vertaamaan toisiinsa, eihän?

EDIT: minuuttia ennen SEND nappulan painallusta joku sitten lähti kuitenkin tekemään sen... mutta täysjärkisyyden kanssa on vähän niin ja näin :p
Joo, tulkitsin ehkä lainaamaani vähän väärin. Vaan kyllä noita vertailuja kino-645 olen nähnyt muualla jos en nyt suoraan täällä, siitä järkevyydestä olen nimenomaan samaa mieltä...
Markus Heikkilä
 
Jan
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 826
Viesti:

11 years ago

http://www.hevanet.com/cperez/mamiya_7/ ... _kit_1.jpg
Näppärä peli, lasit huippuluokkaa jne, hieman kyllä ruma ja himmeat lasit
mutta hämärässä kaivetaan esiin leica+35 1,4 :)
“There is no greater solitude then the samurai’s, unless perhaps it be that of a tiger in the jungle."
 
Avatar
Mäkkäri
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 1562
Paikkakunta: Lohja

11 years ago

Mä kun luulin, että hämärässä kaivetaan jalusta esiin... no tapansa kullakin... tosin minun vaihtoehtoni lienee halvempi...
 
tareone

11 years ago

Kaarne kirjoitti:
Itelläni mulla on Pentacon 6 TL, joka on muurin toiselta puolelta. Koko setin saa varsin halvalla, ja Lasit on itä-Zeissia tai veli venäläisen. Lasit on esim. Hasselin optiikkaan verrattuna todella pilkkahintaisia ja yleensä valovoimaisempia. Ostinpa esim. venäläisen 30 mm kalansilmän noin vanhalla tonnilla, ja vieläpä kameraliikkeestä. Ajatelkaapa samaa Hasseliin tai Mamiyaan - montako tuhateurosta lasketaan tiskiin? Myöskään saksalaisten hinnat eivät päätä huimaa. Rungon koneisto ei ole varsinaista huipputarkkuusmekaniikkaa, ja on siinä muitakin omituisuuksia, mutta kun tuntee laitteensa, tietää, miten se heittää. Näihin itälaitteisiin kun muutenkin pitää suhtautua tietyllä rakkaudella ja omalla kuvausasenteella. Ja saahan noita runkoja halvalla uusia tarvittaessa. Mutta käytössä tuo kaunotar on osoittautunut varsin käyttökelpoiseksi koneeksi. Valotus täytyy tosin lukea joko erillisestä mittarista tai hatusta. Mutta niin monessa muussakin keskarissa.
Nyt kun on keskustelu avattu näitten itäkameroiden osalta, voinkin jatkaa lisää aiheesta "halvalla keskikokoon". Mulla on Kiev 60, joka on Pentacon Sixin osittainen kopio ja siis neuvostovalmisteinen. Yleinen konsensus taitaa olla, että Kiev 60 on luotettavampi, kuin P6, vaikka siinäkin on omat jipponsa ja säätönsä esim. filminsiirron kanssa. "Kalibroinnin" jälkeen toimii moitteetta ja jälki on erittäin hienoa jo "kittiobiskalla" eli Arsat MC 80mm/2.8:lla. Ja mikä parasta, näihin Kiev 60:iin menee suoraan P6 objektiivit kiinni eli ostin omaan kuuskymppiseen kovan kolmikon itä-Zeissia pilkkahintaan: Sonnar 180mm/2.8, Biometar 120mm/2.8 ja Flektogon 50mm/4. Jos runko hajoaa, saa "uuden" ostettua tilalle alle satasella. Luulen kuitenkin, että kuvaan nykyisellä Kiivillä useamman vuoden.

Anteeksi ja jatkakaa.
Viimeksi muokannut tareone, 8.11.2006 klo 20.48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
 
Tipe
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 2578
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

11 years ago

Toi setti kulki ihan kivasti Tamracin Pro12 laukussa, mutta painoahan oli aikas reippaasti:

Mamiya RZ Pro
Mamiya-Sekor Z 50mm f4.5 W
Mamiya-Sekor Z 110mm f2.8 W
Mamiya-Sekor Z 180mm W-N
L-Grip
RZ Winder II
RB Prisma-etsin
Kompendi G-2

Lisäksi aikas kasa filmiä ja 3 perää ja muuta erittäin tarpeellista.
 
Avatar
RB
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 6954
Viesti:

11 years ago

Mun mielestä keskarin vaihtoperät on yksi perusedellytys. Polaroidin käyttökin on tosi hyvä juttu. Joskus kun on rakennellut monimutkaisia valaistuksia niin polaroidista voi tarkistaa monta asiaa ennen laukaisua, tai varsinkin hässäkän purkamista;)

Studiokamerana, ja jalustalta muutenkin henkilöitä kuvatessa kuiluetsimellä varustettu kamera on mahtava. Tavalliset kinofilmikameratkin tuntuu mopoilta, croppidigistä puhumattakaan. Korkealta kuvatessa joutuu kantamaan korkeampia tikkaita, siitä pikku miinus.

RB:n prismaetsin on kroppidigitasoa, ei juuri minkään arvoinen, kuilu sen on oltava.

Miljöökuvauksessa painava kamera vaatii myös massiivisen valaisukaluston...pikkusalamoilla ei paljon juhlita, 500 Ws on alaraja kompakteilla.
 
Avatar
Mäkkäri
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 1562
Paikkakunta: Lohja

11 years ago

RB kirjoitti:
Miljöökuvauksessa painava kamera vaatii myös massiivisen valaisukaluston...pikkusalamoilla ei paljon juhlita, 500 Ws on alaraja kompakteilla.
Hä? Siis painava kamera vaatii massiivisen valaisukaluston? Ööö... Ja mikroskooppisen pienellä digikennolla varustettu digipokkari siis vaatii vähemmän valoa kun keskari?
 
Avatar
pikkuteemu
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 7257
Paikkakunta: Hervanta
Viesti:

11 years ago

Mäkkäri kirjoitti:
RB kirjoitti:
Miljöökuvauksessa painava kamera vaatii myös massiivisen valaisukaluston...pikkusalamoilla ei paljon juhlita, 500 Ws on alaraja kompakteilla.
Hä? Siis painava kamera vaatii massiivisen valaisukaluston? Ööö... Ja mikroskooppisen pienellä digikennolla varustettu digipokkari siis vaatii vähemmän valoa kun keskari?
liittyy himmentämiseen, syväterävyyteen eli loppuviimeeksi mahen todella suurpiirteisiin ruutukokoihin.
Mahe kirjoitti:
Lasketaanpas:

Kino: 24x36 = 864 mm[sup]2[/sup]
645: 45x60 = 2700 mm[sup]2[/sup]
66: 60x60 = 3600 mm[sup]2[/sup]
 
ltuuri
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 208
Paikkakunta: Vantaa

11 years ago

Kaarne kirjoitti:
jkoli kirjoitti:
Tuskimpa tuota Yashicaa kannattaa poiskaan laittaa, ainakaan kuvalaadun takia.  Nuo yksisilmäiset kiinnostaa lähinnä objektiivin vaihtomahdollisuuden takia.
Eläs nyt, eläs nyt. Eipä ole kuin pari kuukautta, kun näin erään helsinkiläisen kameraliikkeen ikkunassa Yashican vaihto-objektiivisen linnunpöntön. Kyllä vaan, vaihto-objektiivissa oli myös se tähtäyslinssi.
Myös Mamiyan C-sarjaiset ovat vaihdettava-optiikkaisia kaksisilmäisiä. Kuvasin viime keväänä jonkin verran C33:lla. Hauska, yllättävän kompakti ja kevyt laite, varsinainen hyvän mielen kamera. Pääsi mukaan studioharjoitteluunkin:

Kuva
Viimeksi muokannut ltuuri, 9.11.2006 klo 0.29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
 
angulex
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 3203

11 years ago

Kaarne kirjoitti:
jkoli kirjoitti:
Tuskimpa tuota Yashicaa kannattaa poiskaan laittaa, ainakaan kuvalaadun takia.  Nuo yksisilmäiset kiinnostaa lähinnä objektiivin vaihtomahdollisuuden takia.
Koko-huomaamattomuus-hinta-laatu-suhteen 80 mm:ssä tosiaan vissiin voittaa aika lailla kädet alhaalla noi Rollein pöntöt. Ne wide- ja televersiot taitaa harvinaisuudessaan olla niin kalliita, että tuskin maksaa vaivaa niitä havitella. Harmi sinänsä.
Rolleiflexit (Tele, Weitwinkel ja "Normal") eivät ole harvinaisia, niitä valmistetaan  kaikkia  malleja Brraunschweigissa. Eivätkä kohtuuttoman hintaisiakaan, ei ehkä pidä  mennä  ostamaan niitä  vanhoja keräilyharvinaisuuksia? Hienoja ajattomia työkaluja.

T. Kerkko. 
 
4x5
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 2057

11 years ago

Mahe kirjoitti:
...Lasketaanpas:
Kino: 24x36 = 864 mm[sup]2[/sup]
645: 45x60 = 2700 mm[sup]2[/sup]
66: 60x60 = 3600 mm[sup]2[/sup]

Eli 645:kin on yli 3 kinoruutua kun taas 66 on vaan kolmanneksen sitä isompi.
Nuo kutsumanimien mukaiset ruutukoot ei itse asiassa ole kovin tarkkoja, eli nuo laskemasi kokosuhdekertoimet heittää siksi jonkin verran. Tuossa on vähän tarkempi vertailu.
...Mua vaan aina kummastuttaa miksi jotkut on sitä mieltä ettei 645 tuo kummempaa parannusta kinoon nähden...
Kaippa se johtuu vaan siitä että 645 on lähin seuraava koko kinosta ylöspäin. Ainahan seuraava isompi koko tarjoaa lisää kokoetua. Kyllä tuon eron kuitenkin huomaa jokainen niitä rinnan käyttänyt.
Pekka M.Nurminen
 
Ossi Asikainen
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 574

11 years ago

Jos haluatte olla oikein niuhoja laskiessanne pinta-aloja, ottakaapa huomioon, että nuo mitat on ns. kutsumanimiä. Esimerkiksi Hasselin ruutu 56x56 mm, Nikonin 24x36 mm, Leican laajakulmien 24,5x36,5, koska  takalinssi tulee niin lähelle filmipintaa, jne. Että tarkkuutta ja pilkunviilausta peliin poijjaat!!
 
Avatar
pikkuteemu
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 7257
Paikkakunta: Hervanta
Viesti:

11 years ago

joo mamiya rb67 pro ja pro-S perällä 56x68,4 mutta pro-sd ja rz perät 56x69,5mm ... heh heh ,)
mamiya itse sanoo 645 olevan 41x56.
 
Avatar
pikkuteemu
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 7257
Paikkakunta: Hervanta
Viesti:

11 years ago

juhaa kirjoitti:
Kaarne kirjoitti:
Mittaetsinvehkeet on aika kompakteja kait keskikoossakin, mutta niiden ei-neliöversioissa on se ongelma, että kuva piirtyy pystyyn, koska filmi rullaa sivulta sivulle, ei ylhäältä alas tai päinvastoin. Mutta jos kuvaa enimmäkseen pystyyn, sehän on vain hyvä asia.
Tässä on varmaan ajateltu 645:sta ja unohdettu 6x7 ja 6x9 kokonaan. Sattuuhan sitä.
vedostettaessa on sitten vielä 6x6:kin iloa siitä että kuva piirtyy pystyyn.
mamiya 6 pokkarilla kun räpsin menemään niin oli juhlaa sommitella pimiössä kun kuva oli oikein päin eikä aina menossa johonkin.
 
Avatar
RB
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 6954
Viesti:

11 years ago

pikkuteemu kirjoitti:
vedostettaessa on sitten vielä 6x6:kin iloa siitä että kuva piirtyy pystyyn.
mamiya 6 pokkarilla kun räpsin menemään niin oli juhlaa sommitella pimiössä kun kuva oli oikein päin eikä aina menossa johonkin.
[/quote]

Ei välttämättä kuva piirry pystyyn, riippuu kamerasta ja suurennuskoneesta. Hasselin filmirulla on vaakatasossa, joten tavallisella suurennuskoneella kuva tulee pystyyn niinkuin kinofilmikin, ja hyvä näin, koska ainakin mun koneella rajaaja ei mahtuisi kunnolla aukeamaan jos sen pitäisi olla katseen suuntaan pystyssä. Omassa koneessani  on käännettävä negapidin, joten negan saa halutessaan käännettyä pystyasentoon, toisinsanoen kuva on oikeinpäin katsojaan nähden.

Ammattinegamaskeissa 6x7 on ainut oikea. sekä 66 että 645 on vajaakäytöllä sopimattoman kokonsa takia.
 
RDahl
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 8197
Paikkakunta: Helsinki

11 years ago

RB kirjoitti:

Ammattinegamaskeissa 6x7 on ainut oikea. sekä 66 että 645 on vajaakäytöllä sopimattoman kokonsa takia.
Ammattilaiset on ammattilaisia ;)
Siksi varmaan kuvaankin 6x6:lle, ei vaan, olisin ostanut varmaan Mamiyan RB-S 6x7:n jos sopiva puketti olisi tullut aikoinaan vastaan. Mutta mennään Hasselilla. Eipä silti, kyllä mullakin joutuu laittamaan Durstin negapidikkeeseen 6x6:lle oman maskin, joten siinä mielessä olet oikeassa. Toisaalta ei kai tähänkään kysymykseen ole yhtä ja oikeaa vastausta ja sellaista tässä tuskin kukaan on antamassa/odottamassa, vaan tämä on hyvää ja hyödyllistä keskustelua asian ympärillä.

Pahoittelen jo etukäteen jos joku ei pitänyt tästä tekstistä. Jatkakaa....
Kaikilla on valokuvamuisti, joillakin ei vain ole filmiä.
----------------------------------------------------
Blogi vanhoilla menetelmillä kuvaamisesta
 
Avatar
pikkuteemu
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 7257
Paikkakunta: Hervanta
Viesti:

11 years ago

RB kirjoitti:
pikkuteemu kirjoitti:
vedostettaessa on sitten vielä 6x6:kin iloa siitä että kuva piirtyy pystyyn.
mamiya 6 pokkarilla kun räpsin menemään niin oli juhlaa sommitella pimiössä kun kuva oli oikein päin eikä aina menossa johonkin.
Ei välttämättä kuva piirry pystyyn, riippuu kamerasta ja suurennuskoneesta. Hasselin filmirulla on vaakatasossa, joten tavallisella suurennuskoneella kuva tulee pystyyn niinkuin kinofilmikin, ja hyvä näin, koska ainakin mun koneella rajaaja ei mahtuisi kunnolla aukeamaan jos sen pitäisi olla katseen suuntaan pystyssä.
Puhuttiin mittaetsinkameroista joissa kuva kyllä piirtyy pystyyn, pääalaspäin kuten kaikki fysiikkaa tai isonkoon kameroita tuntevat tietävät.

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: mvuori, paraneva, TStoor ja 7 vierailijaa
Vaihda väriteemaa Vaihda leveyttä