Jere Kupari
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 656
Paikkakunta: Turku
Viesti:

8 years ago

Ehkä oli jo Frankilla rivien välissä. Mutta varovasti sitten sen valonmittauksen kanssa prässätyissä keikkakuvissa. Aika vähän sinne kriittisiin varjoihin tulee mitään lisää, jyrkkien kuvien vedostaminen vaan vaikeutuu (huippuvaloista tulee "luodinkestäviä").

Ite oon vetäny keikkakuvat vaan prässäämättä ja kaikki samoilla arvoilla. ISO 400 – f/2 – 1/30s monesti. Kirkkaimmissa spoteissa riittää vähempikin (jos ei kaipaa varjoista mitään). Tummempiin paikkoihin lavalla 1/15s, tai jättää kuvaamatta... Yleisöön päin usein 1/4 – 1/8 vaikka olisi herkempääkin filkkaa.

Mut jos hakee potretteja esiintyjistä, eikä kaipaa taustaa, niin varmaan kannattaa prässätä.
 
Verig
Liittynyt: 9 years ago
Viestit: 68

8 years ago

Frank kirjoitti:
Ilfordilla on Delta 3200 ja Kodakilla Tmax p3200, Fujilla Neopan 1600. Nämä on kaikki prässättäviä filmejä joiden oikea virallinen herkkyys on luokkaa 640-1200 riippuen mittaustavoista, kehitteistä ja muista jutuista...
Neopan 1600 on harvemmin mainittu kuin valtamerkkien tuotteet mutta se paljastui hemmetin hyväksi kamaksi. Omaan makuuni ainakin toimi keikalla kuvatessa mukavammin kuin vaikka HP5+ @1600. Skarppi rae ja varjoihin saa vähän enemmän eloa.

Tarvitaan mielellään 1600, kameran mittari menee 1600:aan ja kaupasta saa suoraan tasan yhtä mv-filkkaa jonka valmistaja on tarkoittanut tälle herkkyydelle... hmm... ;)

Jos taas 800 riittää niin nelisataset toimivat kaikki tarpeeksi hyvin. Keikkaolosuhteissa mittaaminen + kehitysaika ainakin oikeaan suuntaan + kehite x + skannaus / vedostus niin aukko suuntaan jos toiseen ei maailmaa kaada.
 
Frank
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 7379
Paikkakunta: Tampere

8 years ago

En mä tiedä onko sitä Neopania sen paremmin 1600:lle tarkoitettu kuin Delta3200 tai TMZ:aakaan. Ehkä ennemmin niin, että Fuji ei raaskinut lähteä uhoamaan 3200:aa.

ISO-standardin mukaiset herkkyydet kaikilla ovat tuota 1600:aa alhaisemmat selvästi ja aika samat keskenään, mutta varmasti ne filmit on suunniteltu niin, että hyvin toimivat prässättynä rielumminkin (loiva tumma pää?). Kodakin TMZ:aa on tullut silti selkeästi eniten kuvattuna 1600:aan, harvemmin ihan 3200 asti. Hyvin toimii siinäkin lukemassa.
Tamperelainen telttahousu, skeittaava Hannu Karpo
 
J.W.The NowHere Man
Liittynyt: 9 years ago
Viestit: 11916

8 years ago

Fujin mustavalkofilmit on "kalibroitu" siten että kaikki: Acros 100, Neopan 400 ja 1600 voidaan kehittää samassa kehityksessä samoilla ajoilla, ja tuloksena on se nopeus mikä paketin päällä lukee. Sekä Acros 100 että neopan 1600 ovat ERITTÄIN HYVIÄ filmejä, soveltuvat monella eri kehitteellä ja kehitystavalla sopattavaksi  Neopan 400 on "middle of the road" kuten jenkit sanoisivat. ihan hyvä mutta ei mitenkään loistava missään erikoisominaisuudessa. 400 filkkoja on sitten tarjolla aika paljon muitakin.  Omalla saitillani on kuvia Neopan 1600 kinosta Rodinal 1:200 stand /  2  tunti kehityksestä... Kuka tykkää, kuka ei ...
JukkaWatanenPhotoblog...tekniikkajutut siellä...

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa
Vaihda väriteemaa Vaihda leveyttä