RDahl
Moderaattori
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 8187
Paikkakunta: Helsinki

11 years ago

http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=30829622
Kysessä Steinheil Unofocal 4,5/ 15cm VL
Eli tuohan on 150mm, mutta mikähän tuollaisen piirtoympyrä on?
Miltä ajalta lasi mahtaa olla?

Toivottavasti joku osaa kerto aiheesta lisää.
Kaikilla on valokuvamuisti, joillakin ei vain ole filmiä.
----------------------------------------------------
Blogi vanhoilla menetelmillä kuvaamisesta
 
kts
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 157
Paikkakunta: Helsinki

11 years ago

Parikin sivua (esim. tämä) antoi Unofocalilille kuvakulmaksi 60 astetta.
Tuolta samaiselta sivulta löytyvään kaavaan (sitä hieman uudelleen järjestellen):
image_circle = 2 * FL * tan(coverage_angle / 2)
FL=150mm
coverage_angle=60 (degrees)
Saisi piirtoympyräksi n. 173mm - eli peittää pienellä marginaalilla 4x5" koon (diagonaali n. 154mm). Tosin siihen en ota kantaa millä aukolla tuo kaava mahdollisesti toteutuu... (tai että laskinko edes oikein).

Lasin ikää voi ainakin koettaa ajoittaa tuon Compurin mallin perusteella. Internethän on aina oikeassa joten "A dial-set Compur was made no later than 1928, which was the year the rim-set Compur replaced the dial-set version."
 
Ossi Asikainen
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 574

11 years ago

Yleensä piirtoympyrä ilmoitetaan aukolla 22, jotkut tehtaat tietysti tekee poikkeuksia, mutta ainakin minun taulukossani kaikki on f:22
 
kts
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 157
Paikkakunta: Helsinki

11 years ago

[quote=""Ossi Asikainen""]Yleensä piirtoympyrä ilmoitetaan aukolla 22, jotkut tehtaat tietysti tekee poikkeuksia, mutta ainakin minun taulukossani kaikki on f:22[/quote]
Juu noinhan se vakiokäytäntö menee, eli tarkennettuna äärettömään ja aukkona f22 (lähemmäs tarkentaessahan etäisyys filmitasosta kasvaa eli piirtoympyräkin suurenee suhteessa).

En vain uskaltanut kommentoida tuota aukkopuolta kun tuossa sulkimessa pienin näytti olevan f25 ... Kannattaa myös pitää mielessä että linssi saattaa antaa valoa isommalle alueelle kuin mitä valmistajan speksien mukainen piirtoympyrä antaa ymmärtää. Tosin piirto ei tällä reuna-alueella ehkä olekaan enää sitä mitä odottaisi - erityisesti jos tarkoituksena on suurentaa negatiivia. Pinnakkaispuolella menee sitten ehkä hieman huonompikin piirto riippuen luonnollisesti kuvan sisällöstä, käyttötarkoituksesta, yms.

Uudempia linssejä on listattu mm. Specs for new large format lenses (samalta sivulta on linkki myös hieman vanhempiin linsseihin). Tuolta löytyy 4x5 listoilta esim. 150mm Xenar jolle on merkitty tuo 60 asteinen kuvakulma ja sen peitoksi on aukolla f22 näemmä annettu 173mm.

Google paljasti myös tämän keskustelun, jossa mainitaan Unofocalille kuvakulmaksi 55 astetta jolloin piirtoympyräkin olisi pienempi... taitaa tipahtaa jonnekin 156mm kieppeille tuolla samalla kaavalla laskien.
 
RDahl
Moderaattori
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 8187
Paikkakunta: Helsinki

11 years ago

[quote=""kts""][quote=""Ossi Asikainen""]Yleensä piirtoympyrä ilmoitetaan aukolla 22, jotkut tehtaat tietysti tekee poikkeuksia, mutta ainakin minun taulukossani kaikki on f:22[/quote]
Juu noinhan se vakiokäytäntö menee, eli tarkennettuna äärettömään ja aukkona f22 (lähemmäs tarkentaessahan etäisyys filmitasosta kasvaa eli piirtoympyräkin suurenee suhteessa).

En vain uskaltanut kommentoida tuota aukkopuolta kun tuossa sulkimessa pienin näytti olevan f25 ... Kannattaa myös pitää mielessä että linssi saattaa antaa valoa isommalle alueelle kuin mitä valmistajan speksien mukainen piirtoympyrä antaa ymmärtää. Tosin piirto ei tällä reuna-alueella ehkä olekaan enää sitä mitä odottaisi - erityisesti jos tarkoituksena on suurentaa negatiivia. Pinnakkaispuolella menee sitten ehkä hieman huonompikin piirto riippuen luonnollisesti kuvan sisällöstä, käyttötarkoituksesta, yms.

Uudempia linssejä on listattu mm. Specs for new large format lenses (samalta sivulta on linkki myös hieman vanhempiin linsseihin). Tuolta löytyy 4x5 listoilta esim. 150mm Xenar jolle on merkitty tuo 60 asteinen kuvakulma ja sen peitoksi on aukolla f22 näemmä annettu 173mm.

Google paljasti myös tämän keskustelun, jossa mainitaan Unofocalille kuvakulmaksi 55 astetta jolloin piirtoympyräkin olisi pienempi... taitaa tipahtaa jonnekin 156mm kieppeille tuolla samalla kaavalla laskien.[/quote]

Kiitos tästä, olen yrittänyt myös löytää ostamalleni Rodenstock Apo-Gerogon 9/150mm lasille vastaavaa tietoa, mutta ei tunnu löytyvän.
Listalta löytyy kyllä seuraava:

Rodenstock Apo Ronar 4/4 150 9.0 135 (Jossa siis tuo 135 on se piirto ympyrä)
Voisiko olla niin, että laseilla olisi samanmoiset ominaisuudet?
Kaikilla on valokuvamuisti, joillakin ei vain ole filmiä.
----------------------------------------------------
Blogi vanhoilla menetelmillä kuvaamisesta
 
Ossi Asikainen
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 574

11 years ago

[quote=""RDahl""]Kiitos tästä, olen yrittänyt myös löytää ostamalleni Rodenstock Apo-Gerogon 9/150mm lasille vastaavaa tietoa, mutta ei tunnu löytyvän. Listalta löytyy kyllä seuraava: Rodenstock Apo Ronar 4/4 150 9.0 135 (Jossa siis tuo 135 on se piirto ympyrä) Voisiko olla niin, että laseilla olisi samanmoiset ominaisuudet?[/quote]

Apo-Ronar oli lähinnä reprokäyttöön tehty, Apo-Gerogon taas on, ja nyt en ole ihan varma, apokromaattisesti-siis kaikille kolmelle värille-korjattu normaali(?)objektiivi. Kuvan laatu on taatusti parempi kuin vanhalla, kalvottomalla Unifocalilla.
 
kts
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 157
Paikkakunta: Helsinki

11 years ago

[quote=""Ossi Asikainen""]Apo-Ronar oli lähinnä reprokäyttöön tehty, Apo-Gerogon taas on, ja nyt en ole ihan varma, apokromaattisesti-siis kaikille kolmelle värille-korjattu normaali(?)objektiivi. Kuvan laatu on taatusti parempi kuin vanhalla, kalvottomalla Unifocalilla.[/quote]

Ja taas kerran luotettavaa google-tietoa (eli en takaa mitään). Täällä olevan keskustelun perusteella tuo(kin) on Rodenstockin reprolinssi (mallia Wide laajemman kuvakulmansa puolesta?). Juttujen perusteella lähin vastine olisi Schneiderin G-Claron, joita aika yleisesti tuntuvat käyttävän myös suurenkoon kameroiden kanssa (erityisesti kun filmikoko kasvaa).

Tuo f9 malli lienee tuo "ei S" Gerogon ja tuolla arvioidaan kuvakulma jonnekin 70 asteen pintaan. Rivin "Apo Gerogon 270 at f22 covers 18 x 22" at 1:1" perusteella(^1) saa numeroita pyörittämällä Gerogonille kuvakulmaksi 67-68 astetta jolloin 150mm polttovälisen vastaavan linssin piirtoympyrä olisi siellä 200mm pinnassa (tarkennus äärettömään ja f22). Samanmuotoisten kolmioiden perusteella tehty "tarkistuslaskenta"(^2) näyttäisi varmistavan tämän tieteellisen tosiasian ainakin oikeaan suuntaan olevaksi... :)

G-Claronin etu Gerogoniin näyttäisi tuon edellä olevan perusteella se että ainakin osaan G-Claroneista pitäisi saada Copalin suljin ruuvattua kiinni suoraan ilman työstämistä. Schneider taisi myydä noita G-Claroneja myös suoraan sulkimella varustettuna.

Niin tuo edellinen aasinsilta johtaa tietysti siihen että minulle saa tarjota toimivaa Copal #1 suljinta...

(^1) jos olettaa että 1:1 suurennoksessa etäisyys filmitasosta on 540mm (=2 x 270mm polttoväli) ja 18x22" koon diagonaali on 722mm (n. 28.42")

(^2) otetaan mukaan kasa olettamuksia ja yksinkertaistuksia, jolloin piirtoympyrän säde 150mm linssille pitäisi olla 150 * tunnettu_piirtoympyrän_säde / tunnettu_etäisyys_filmitasosta eli saadaan säde = 150 * (722 / 2) / 540 = 150 * 361 / 540 josta saadaan säteeksi n. 100mm. Halkaisija on 2*säde, joten se on n. 200mm
 
RDahl
Moderaattori
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 8187
Paikkakunta: Helsinki

11 years ago

[quote=""kts""][quote=""Ossi Asikainen""]Apo-Ronar oli lähinnä reprokäyttöön tehty, Apo-Gerogon taas on, ja nyt en ole ihan varma, apokromaattisesti-siis kaikille kolmelle värille-korjattu normaali(?)objektiivi. Kuvan laatu on taatusti parempi kuin vanhalla, kalvottomalla Unifocalilla.[/quote]

Ja taas kerran luotettavaa google-tietoa (eli en takaa mitään). Täällä olevan keskustelun perusteella tuo(kin) on Rodenstockin reprolinssi (mallia Wide laajemman kuvakulmansa puolesta?). Juttujen perusteella lähin vastine olisi Schneiderin G-Claron, joita aika yleisesti tuntuvat käyttävän myös suurenkoon kameroiden kanssa (erityisesti kun filmikoko kasvaa).

Tuo f9 malli lienee tuo "ei S" Gerogon ja tuolla arvioidaan kuvakulma jonnekin 70 asteen pintaan. Rivin "Apo Gerogon 270 at f22 covers 18 x 22" at 1:1" perusteella(^1) saa numeroita pyörittämällä Gerogonille kuvakulmaksi 67-68 astetta jolloin 150mm polttovälisen vastaavan linssin piirtoympyrä olisi siellä 200mm pinnassa (tarkennus äärettömään ja f22). Samanmuotoisten kolmioiden perusteella tehty "tarkistuslaskenta"(^2) näyttäisi varmistavan tämän tieteellisen tosiasian ainakin oikeaan suuntaan olevaksi... :)

G-Claronin etu Gerogoniin näyttäisi tuon edellä olevan perusteella se että ainakin osaan G-Claroneista pitäisi saada Copalin suljin ruuvattua kiinni suoraan ilman työstämistä. Schneider taisi myydä noita G-Claroneja myös suoraan sulkimella varustettuna.

Niin tuo edellinen aasinsilta johtaa tietysti siihen että minulle saa tarjota toimivaa Copal #1 suljinta...

(^1) jos olettaa että 1:1 suurennoksessa etäisyys filmitasosta on 540mm (=2 x 270mm polttoväli) ja 18x22" koon diagonaali on 722mm (n. 28.42")

(^2) otetaan mukaan kasa olettamuksia ja yksinkertaistuksia, jolloin piirtoympyrän säde 150mm linssille pitäisi olla 150 * tunnettu_piirtoympyrän_säde / tunnettu_etäisyys_filmitasosta eli saadaan säde = 150 * (722 / 2) / 540 = 150 * 361 / 540 josta saadaan säteeksi n. 100mm. Halkaisija on 2*säde, joten se on n. 200mm[/quote]

Kiitos tästä, eli tuo olisi ihan sopiva lasi 4x5" kameraan, vaikkei suljinta olekkaan :)
Kaikilla on valokuvamuisti, joillakin ei vain ole filmiä.
----------------------------------------------------
Blogi vanhoilla menetelmillä kuvaamisesta
 
pikkuhukka
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 352
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

11 years ago

"One man's illumination is other man's coverage"
Näinhän sitä sanotaan. Piirtoympyrä harvoin loppuu kuin veitsellä leikaten.

Minäkin uskon, että tuo Apo Gerogon on samantyyppinen kuin G-Claron.

Itselläni on 150/9 sekä 240/9 -G-Claronit Copal-sulkimiin ruuvattuna. Hyviä linssejä, ja ovat saavuttaneet jonkinlaisen kulttimaineenkin viime aikoina tuotannon loputtua.

Eihän sitä suljinta välttämättä tarvita. Pieni aukko ja hidas filmi. Sekunnin luokkaahan ne ajat ovat tyypillisesti muutenkin ainakin itselläni.
 
RDahl
Moderaattori
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 8187
Paikkakunta: Helsinki

11 years ago

[quote=""juk""]"One man's illumination is other man's coverage"
Näinhän sitä sanotaan. Piirtoympyrä harvoin loppuu kuin veitsellä leikaten.

Minäkin uskon, että tuo Apo Gerogon on samantyyppinen kuin G-Claron.

Itselläni on 150/9 sekä 240/9 -G-Claronit Copal-sulkimiin ruuvattuna. Hyviä linssejä, ja ovat saavuttaneet jonkinlaisen kulttimaineenkin viime aikoina tuotannon loputtua.

Eihän sitä suljinta välttämättä tarvita. Pieni aukko ja hidas filmi. Sekunnin luokkaahan ne ajat ovat tyypillisesti muutenkin ainakin itselläni.[/quote]

Tällai minäkin se pähkäilin, huopahatu käynee sulkimesta :)
Tai sitten viritän jonkun nivelhärpäkkeen joka sitten jää siihen eteen kun valotus on ohi. Kunhan nyt ensin tekis sen "kameran"
Kaikilla on valokuvamuisti, joillakin ei vain ole filmiä.
----------------------------------------------------
Blogi vanhoilla menetelmillä kuvaamisesta
 
RDahl
Moderaattori
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 8187
Paikkakunta: Helsinki

11 years ago

[quote=""kts""][quote=""Ossi Asikainen""]Apo-Ronar oli lähinnä reprokäyttöön tehty, Apo-Gerogon taas on, ja nyt en ole ihan varma, apokromaattisesti-siis kaikille kolmelle värille-korjattu normaali(?)objektiivi. Kuvan laatu on taatusti parempi kuin vanhalla, kalvottomalla Unifocalilla.[/quote]

Ja taas kerran luotettavaa google-tietoa (eli en takaa mitään). Täällä olevan keskustelun perusteella tuo(kin) on Rodenstockin reprolinssi (mallia Wide laajemman kuvakulmansa puolesta?). Juttujen perusteella lähin vastine olisi Schneiderin G-Claron, joita aika yleisesti tuntuvat käyttävän myös suurenkoon kameroiden kanssa (erityisesti kun filmikoko kasvaa).

Tuo f9 malli lienee tuo "ei S" Gerogon ja tuolla arvioidaan kuvakulma jonnekin 70 asteen pintaan. Rivin "Apo Gerogon 270 at f22 covers 18 x 22" at 1:1" perusteella(^1) saa numeroita pyörittämällä Gerogonille kuvakulmaksi 67-68 astetta jolloin 150mm polttovälisen vastaavan linssin piirtoympyrä olisi siellä 200mm pinnassa (tarkennus äärettömään ja f22). Samanmuotoisten kolmioiden perusteella tehty "tarkistuslaskenta"(^2) näyttäisi varmistavan tämän tieteellisen tosiasian ainakin oikeaan suuntaan olevaksi... :)

G-Claronin etu Gerogoniin näyttäisi tuon edellä olevan perusteella se että ainakin osaan G-Claroneista pitäisi saada Copalin suljin ruuvattua kiinni suoraan ilman työstämistä. Schneider taisi myydä noita G-Claroneja myös suoraan sulkimella varustettuna.

Niin tuo edellinen aasinsilta johtaa tietysti siihen että minulle saa tarjota toimivaa Copal #1 suljinta...

(^1) jos olettaa että 1:1 suurennoksessa etäisyys filmitasosta on 540mm (=2 x 270mm polttoväli) ja 18x22" koon diagonaali on 722mm (n. 28.42")

(^2) otetaan mukaan kasa olettamuksia ja yksinkertaistuksia, jolloin piirtoympyrän säde 150mm linssille pitäisi olla 150 * tunnettu_piirtoympyrän_säde / tunnettu_etäisyys_filmitasosta eli saadaan säde = 150 * (722 / 2) / 540 = 150 * 361 / 540 josta saadaan säteeksi n. 100mm. Halkaisija on 2*säde, joten se on n. 200mm[/quote]

Saksan Ebayssa www.ebay.de näyttäisi olevan useampikin copalin suljin myynnissä
Kaikilla on valokuvamuisti, joillakin ei vain ole filmiä.
----------------------------------------------------
Blogi vanhoilla menetelmillä kuvaamisesta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa
Vaihda väriteemaa Vaihda leveyttä