Avatar
Jaava
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 1142
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

1 month ago

Kun kuvausvalosta keskustellaan, niin negoissahan on tasan kolme väriä värinegassa ja mustavalkoisessa vain yksi. Tässä valossa spektristä tai värilämpötilasta puhuttaessa jää miettimään mitä tarkoitetaan: Bayer-maskin senselin kaistaa, salaman värilämpötilaa vai xenon-valon laistaa vai mitä. Eikös noi negat saa periaatteessa kuvattua vaikka kolmella sopivan värisellä LED:llä (perus LED:n kaista on todella kapea). Myös mustavalkoinen nega vaatisi kolme LED-valoa.
​Eikö ole parempi että värit ovat mahdollisimman oikeat prosessin alusta loppuun. Ei tarvitse säädellä väritasapainoa randomina jälkikäteen.
Tarvehan on saada mahdollisimman monta sävyeroa kustakin värikanavasta (myös mustavalkoisella negalla). RAW-data muunnetaan sitten jälkikäsittelyssä mustavalkoiseksi (värikanavat normalisoidaan toisiaan vastaaviksi (jolloin keskiharmaa luvauskohde tuottaa keskiharmaata kuvaan)).
Valon värillä pitäiskin säätää kanavat sellaisiksi, että A/D-muunnin käyttää maksimi aluettaan ja lopullisen valkotasapainon säätö pitäis jättää jälkikäsittelyyn (ei valkotasapainoa voi kuitenkaan automatisoida (japanilainen insinööri on yrittänyt), koska jokainen negan ruutu on kuitenkin yksilö).

Tuosta RAW-datan muunnosta mustavalkoiseksi: kuinka noi muuntimet sen tekee? Ei kait ne laske normaalia RAW värikonversiota senseleiden mosaiikista. Eikö paras tapa olisi suoraan vaan normalisoida kukin senseli vastaamaan mustavalkoista arvoaan. Terävyyskin säilyy paremmin (RAW-konversio hukkaa hieman).
Joskus tein tällaisen konversiokokeilun ja kelpoista jälkeä tuli (minusta).
 
Propocop
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 1 year ago
Viestit: 48
Paikkakunta: Helsinki

1 month ago

AnselA kirjoitti:
Propocop kirjoitti:
Salamavalot hylkäsin jo edellämainutun syyn takia. En halua yli- ja alivalottuneita raakatiedostoja joista alan tekemään lopullisia kuvia. Toisin sanottuna kun taikina on tasalaatuista niin pullista tulee parempia.
Tasalaatuisuudesta olen samaa mieltä, mutta en salamatehon säätämisen vaikeudesta. Salaman tehoa on paljon helpompi säätää kuin valopöydän. Ks. linkistä löytyvä video. Lisäksi voi käyttää haarukointia ja jos on oikein vaikea dia niin sitten myös HDR-tekniikkaa. Salamalla kuvattaessa ei ole tärähdysvaaraa.

https://www.youtube.com/watch?v=CgOsxHzaLzk&hd=1
Salamavalojen säätämiseen menee turhaa aikaa ja vaivaa. Paljon helpompi on klikata Camera Control Pron ikkunassa näkyvää suljinaika-painiketta ja samalla näkee ruudulla livenä ajan vaihdoksen vaikutuksen. Jää ne turhat valotukset ja kokeilut pois.
En säädä valopöydän valotehoa. Sen pidän täysillä.
 
Avatar
AnselA
Paid subscriber
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 9433

1 month ago

Propocop kirjoitti:

.klip...

Paras tapa valaisuun on kirkas valopöytä. Jos tekee mustavalkonegoista niin värilämpötila ei ole niin tärkeä mutta pöytää hankittaessa on hyvä jos saa 5000 kelvinin pöydän.
Valon määrällä on suuri merkitys. Tärähdyksen estämiseksi täytyisi päästä vähintään 1/60 suljinaika nopeuteen, mielummin nopeampaan.

... klip ...
Propocop kirjoitti:
Salamavalojen säätämiseen menee turhaa aikaa ja vaivaa. Paljon helpompi on klikata Camera Control Pron ikkunassa näkyvää suljinaika-painiketta ja samalla näkee ruudulla livenä ajan vaihdoksen vaikutuksen. Jää ne turhat valotukset ja kokeilut pois.
En säädä valopöydän valotehoa. Sen pidän täysillä.


Sallittakoon olla eri mieltä siitä mikä on "paras" ja "helpompi".

Salamalla valaisu on myöskin edullisempaa; se on rungossa "vakiona" ja valkoinen paperiarkki on paljon halvempi kuin laajaspektrinen 5000 Kelvinin valopöytä.

Miten Camera Control Pro näyttää suljinajan vaihtamisen vaikutuksen tärähdykseen ilman kokeiluja -- siis ilman kuvan ottamista?

Kun pidät valopöydän tehon täysillä, ISO 100-200, aukon opiskan optimialueella, niin "oikeita" valotusaikoja ei montaa ole?
 
Avatar
J.Vuokko
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 8340
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

1 month ago

Jaava kirjoitti:

Tuosta RAW-datan muunnosta mustavalkoiseksi: kuinka noi muuntimet sen tekee? Ei kait ne laske normaalia RAW värikonversiota senseleiden mosaiikista. Eikö paras tapa olisi suoraan vaan normalisoida kukin senseli vastaamaan mustavalkoista arvoaan. Terävyyskin säilyy paremmin (RAW-konversio hukkaa hieman).
Joskus tein tällaisen konversiokokeilun ja kelpoista jälkeä tuli (minusta).
Kyllä ne tekevät värikonversion. Muutenhan ei pääsisi simuloimaan mv-kuvauksen värisuotimia.

Jos luetaan huomioimatta Bayeria, sehän vastaisi tilannetta jossa osassa pikseleistä on edessä punasuodin, osassa vihersuodin ja osassa sininen. Aika rasteroitua lopputulosta.

RawTherapee taisi muuten mahdollistaa tuonkin jollen ihan väärin muista.
 
Avatar
Jaava
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 6 years ago
Viestit: 1142
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

1 month ago

J.Vuokko kirjoitti:
Jaava kirjoitti:

Tuosta RAW-datan muunnosta mustavalkoiseksi: kuinka noi muuntimet sen tekee? Ei kait ne laske normaalia RAW värikonversiota senseleiden mosaiikista. Eikö paras tapa olisi suoraan vaan normalisoida kukin senseli vastaamaan mustavalkoista arvoaan. Terävyyskin säilyy paremmin (RAW-konversio hukkaa hieman).
Joskus tein tällaisen konversiokokeilun ja kelpoista jälkeä tuli (minusta).
Kyllä ne tekevät värikonversion. Muutenhan ei pääsisi simuloimaan mv-kuvauksen värisuotimia.

Jos luetaan huomioimatta Bayeria, sehän vastaisi tilannetta jossa osassa pikseleistä on edessä punasuodin, osassa vihersuodin ja osassa sininen. Aika rasteroitua lopputulosta.

RawTherapee taisi muuten mahdollistaa tuonkin jollen ihan väärin muista.
​Jos luetaan huomioimatta Bayeria, sehän vastaisi tilannetta jossa osassa pikseleistä on edessä punasuodin, osassa vihersuodin ja osassa sininen. Aika rasteroitua lopputulosta.
Näin on. Siksi mä normalisoin värikanavat kokeilussani niin, että ne antaa keskiharmaasta keskiharmaata (siis samasta keskiharmaasta kukin värikanava antaa saman lukeman normalisoinnin jälkeen). Siinä tulee samalla huomioitua valon spektrinkin mahdollinen vaikutus.

Mä en ole juurikaan mustavalkonegoja vielä kuvannut, joten en tiedä noiden käsittelystä kantapään kautta. Onko värisuotiemien simulointi niissä merkittävässä asemassa?
 
Propocop
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 1 year ago
Viestit: 48
Paikkakunta: Helsinki

1 month ago

AnselA kirjoitti:
Propocop kirjoitti:

.klip...

Paras tapa valaisuun on kirkas valopöytä. Jos tekee mustavalkonegoista niin värilämpötila ei ole niin tärkeä mutta pöytää hankittaessa on hyvä jos saa 5000 kelvinin pöydän.
Valon määrällä on suuri merkitys. Tärähdyksen estämiseksi täytyisi päästä vähintään 1/60 suljinaika nopeuteen, mielummin nopeampaan.

... klip ...
Jos ymmärtää tuon työnkulun niin oletettavasti ymmärtää myös mikä varmin ja helpoin tapa tehdä joustavasti töitä, se on usein myöskin paras.
Ruudulta näkee selkeästi asettaa nega siten ettei jää turhaan ylimääräistä reunoille eikä myöskään mitään jää pois. Tarkoittuksena käyttää kameran koko ala hyödyksi.
Vaihto kinokoosta 6 x 6 tai 9 x 12 kokoon käy jouhevasti vain pidintä tai maskia muuttamalla. Toki kameraa joutuu nostamaan ylemmäs. Ja jälleen ruudulta näkee mukavasti milloin etäisyys on
haluttu.

Propocop kirjoitti:
Salamavalojen säätämiseen menee turhaa aikaa ja vaivaa. Paljon helpompi on klikata Camera Control Pron ikkunassa näkyvää suljinaika-painiketta ja samalla näkee ruudulla livenä ajan vaihdoksen vaikutuksen. Jää ne turhat valotukset ja kokeilut pois.
En säädä valopöydän valotehoa. Sen pidän täysillä.


Sallittakoon olla eri mieltä siitä mikä on "paras" ja "helpompi".

Salamalla valaisu on myöskin edullisempaa; se on rungossa "vakiona" ja valkoinen paperiarkki on paljon halvempi kuin laajaspektrinen 5000 Kelvinin valopöytä.

Miten Camera Control Pro näyttää suljinajan vaihtamisen vaikutuksen tärähdykseen ilman kokeiluja -- siis ilman kuvan ottamista?

Kun pidät valopöydän tehon täysillä, ISO 100-200, aukon opiskan optimialueella, niin "oikeita" valotusaikoja ei montaa ole?
Se että ostatko arkin valkoista paperia vai hyvän valopöydän on jokaisen kukkarosta kiinni. Saatat saada jopa irtoarkkeja jostain ettei lompakko hupene tyhjiin.

"Miten Camera Control Pro näyttää suljinajan vaihtamisen vaikutuksen tärähdykseen ilman kokeiluja -- siis ilman kuvan ottamista?"
Onko tuo vitsi etkö ymmärrä?????
 
Avatar
J.Vuokko
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 8340
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

1 month ago

Jaava kirjoitti:
J.Vuokko kirjoitti:
Jaava kirjoitti:

Tuosta RAW-datan muunnosta mustavalkoiseksi: kuinka noi muuntimet sen tekee? Ei kait ne laske normaalia RAW värikonversiota senseleiden mosaiikista. Eikö paras tapa olisi suoraan vaan normalisoida kukin senseli vastaamaan mustavalkoista arvoaan. Terävyyskin säilyy paremmin (RAW-konversio hukkaa hieman).
Joskus tein tällaisen konversiokokeilun ja kelpoista jälkeä tuli (minusta).
Kyllä ne tekevät värikonversion. Muutenhan ei pääsisi simuloimaan mv-kuvauksen värisuotimia.

Jos luetaan huomioimatta Bayeria, sehän vastaisi tilannetta jossa osassa pikseleistä on edessä punasuodin, osassa vihersuodin ja osassa sininen. Aika rasteroitua lopputulosta.

RawTherapee taisi muuten mahdollistaa tuonkin jollen ihan väärin muista.
​Jos luetaan huomioimatta Bayeria, sehän vastaisi tilannetta jossa osassa pikseleistä on edessä punasuodin, osassa vihersuodin ja osassa sininen. Aika rasteroitua lopputulosta.
Näin on. Siksi mä normalisoin värikanavat kokeilussani niin, että ne antaa keskiharmaasta keskiharmaata (siis samasta keskiharmaasta kukin värikanava antaa saman lukeman normalisoinnin jälkeen). Siinä tulee samalla huomioitua valon spektrinkin mahdollinen vaikutus.

Mä en ole juurikaan mustavalkonegoja vielä kuvannut, joten en tiedä noiden käsittelystä kantapään kautta. Onko värisuotiemien simulointi niissä merkittävässä asemassa?
Skannauksessa sillä ei välttämättä ole merkitystä. Tosin jos filmi on kehitetty jollakin "tahraavalla" kehitteellä (esim. pyrocat), bayer-mosaiikki varmasti tulee näkyville. Noissa kun tulee sellainen kellanruskea, tiheyden kanssa korreloiva pohjaväri joka auttaa maskaamaan vedostaessa kätevästi raetta. Periaatteessa skannaus pitäisi tehdä etupäässä sinisellä kanavalla jos haluaisi saman informaation joka päätyy vedostuspaperille.

Eihän muutenkaan mv-filmien pohjahunnun väri välttämättä ole täysin neutraali, joten bayerin normalisoiminen ei välttämättä riitä.
 
Avatar
AnselA
Paid subscriber
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 9433

1 month ago

Propocop kirjoitti:
Se että ostatko arkin valkoista paperia vai hyvän valopöydän on jokaisen kukkarosta kiinni. Saatat saada jopa irtoarkkeja jostain ettei lompakko hupene tyhjiin.
Mulla on hyvä valopöytä. Ja maski myös keskikoolle.
Liitteet
kompendi_repro.jpg
kompendi_repro.jpg (115.43 KiB) Katsottu 435 kertaa
es-1.jpg
es-1.jpg (4.12 KiB) Katsottu 435 kertaa
dian_digitointi_kameralla-EPL13660.jpg
dian_digitointi_kameralla-EPL13660.jpg (192.08 KiB) Katsottu 435 kertaa
 
Vinski
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 2873

1 month ago

AnselA kirjoitti:
dian_digitointi_kameralla-EPL13660.jpg
Mikäs objektiivi siinä on sinulla kamerassa? Onko satavitonen? Nimittäin sillä kysyn, että riittääkö ES-1:llä siihenkin mittaa.
 
Avatar
AnselA
Paid subscriber
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 9433

1 month ago

Vinski kirjoitti:
AnselA kirjoitti:
dian_digitointi_kameralla-EPL13660.jpg
Mikäs objektiivi siinä on sinulla kamerassa? Onko satavitonen? Nimittäin sillä kysyn, että riittääkö ES-1:llä siihenkin mittaa.
AF Micro-Nikkor 60/2.8 D, tarkennus controlmynikon livewiev näkymästä, f8-f16
Step-down 62->52 mm
20 mm loitto, 52 mm kierteellä (tarvitaan jotta kroppirungolla koko kuva mahtuu kennolle)
Nikon Slide Copying Adapter ES-1, 52 mm kierteellä

Noita 52 mm loittorenkaita saa eBaystä noin kymmenellä eurolla. Niitä ES-1:n ja makro-opiskan väliin jotta dian saa tarpeeksi etäälle.

Esim.
http://www.ebay.com/itm/52mm-threaded-1 ... SwImRYb8TV

ja step down -renkaita eurolla:
http://www.ebay.com/itm/62-52-MM-62-MM- ... xyf~hRzTLd


P.S. ControlMyNikon:sta saa 14 päivän maksuttoman kokeilun http://www.controlmynikon.com/download
 
Avatar
Mirrored
Liittynyt: 9 years ago
Viestit: 17491
Paikkakunta: Karjaa

4 weeks ago

Niin tuosta Propocopin valopöydän tiedoista katsoin että siinä on Dulux 55W putket 4 kpl, 5400K, CRI >90. 8000h luvataan polttoaikaa värintoiston puolesta.
http://www.kaiser-fototechnik.de/pdf/an ... _93bed.pdf
http://www.kaiser-fototechnik.de/pdf/pr ... ten_en.pdf

Osram Dulux se on. Näitä on kahdella erilaisella värilämpötilalla 3000K ja 5400K. 954 ja 930 tyypit .

http://www.cinelight.com/bulbs-lamps/os ... 55w-5400k/ two colour temperature version to match both tungsten halogen and metal halide light.


https://www.osram.com/osram_com/product ... =ZMP_58925

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija
Vaihda väriteemaa Vaihda leveyttä