mad
Kuvat.fi VIP
Aiheen aloittaja
Liittynyt: 9 years ago
Viestit: 434
Paikkakunta: Helsinki

7 years ago

lainaus epsonin testisivustosta: ...Up to 85 years lightfastness in colour and up to 406 years lightfastness in black & white ..

niin, 406 vuotta luvataan epsonin 3880:n tulosteille säilyvyyttä ... saavat lasten lasten .. ... lapset ... ihailla parhaimpia vedoksia(-ni, -mme).

406 vuotta, aika tarkka luku .. terv mad
F
 
numbie
Liittynyt: 9 years ago
Viestit: 219

7 years ago

mad kirjoitti:
406 vuotta, aika tarkka luku .. terv mad
Kuulostaa samalta kuin shampoo mainoksen 'saat 16.7% kiiltävämmät hiukset'
:)
I'm seldom right, but never wrong
 
hymio
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 342
Viesti:

7 years ago

Mahtaa vituttaa 407 vuoden kuluttua. :(
=)
 
Kasimir
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 9221

7 years ago

Yhtä tarkka luku, kuin 85, tai 100, 200 tai 378.

kapa
 
Avatar
Mirrored
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 18627
Paikkakunta: Karjaa

7 years ago

406 sisältää sanoman verrattuna tasasatalukuun. Se kertoo siitä ettei ainakaan ole pyöristetty tasavuotta enempää, ja ehkä siitä että ilmeisesti se on jollain metodilla laskettu.

Kuitenkin todellisuus lienee kuin maidon vanhenemisen kanssa.  Ei se päivämäärää katso, vaan vanheneminen alkaa kun se on lypsetty, ja jossain monesta syystä vaihtelevassa ajankohdassa havaitaan muutos alkuperäiseen, ja silloinkin se on vielä juotavaa, ei vielä pilalla.
Viimeksi muokannut Mirrored, 15.8.2010 klo 0.50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tamron SP85mm, IMO paras muotokuvaobjektiivi
Nikkor AF-S 50mm ja 35mm G
Leica M - Sony E laatusovite, merkki Metabones
 
ripelein
Liittynyt: 8 years ago
Viestit: 756
Paikkakunta: Pori

7 years ago

Mitä tuohon luvun tarkkuuten tulee niin kyllä 406 on paljon tarkempi esitetty kuin 400. 406 on ilmoitettu kolmella merkitsevällä luvulla ja 400 on ilmoitettu yhdellä merkitsevällä luvulla.
 
mvuori
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 10680
Paikkakunta: Tampere

7 years ago

ripelein kirjoitti:
Mitä tuohon luvun tarkkuuten tulee niin kyllä 406 on paljon tarkempi esitetty kuin 400. 406 on ilmoitettu kolmella merkitsevällä luvulla ja 400 on ilmoitettu yhdellä merkitsevällä luvulla.
Jos et ymmärrä tuon enempää numeroista ja luvuista, kannattaa se puute tiedostaa ennen seuraavaa numeroihin liittyvää kirjoittamista.
Matti Vuori
 
ripelein
Liittynyt: 8 years ago
Viestit: 756
Paikkakunta: Pori

7 years ago

niin se kuitenkin menee
 
SakkeM
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 16708

7 years ago

ripelein kirjoitti:
niin se kuitenkin menee
Niin menee, luonnontieteen piirissä.  Vedosten vanhenemista koskeva tutkimus tietysti onkin sitä.

Lukujen tarkkuuteen - merkitsevien meroiden määrään - liittyvät säännöt eivät kuitenkaan yleensä ole käytössä tiedotusvälineissä tai nettifoorumeilla.  Niillä on merkityksensä medioissa, joissa lukijat ovat niihin tottuneet ja pitävät niitä itsestään selvyyksinä.  Niissä yhteyksissähän sitten 200 kolmen numeron tarkkuudella kirjoitettaisiin 2,00 x 10^2.

Niissä yhteyksissä myös esimerkiksi paino ja massa ovat eri asioita.
Only 100% recycled electrons were used in the making of this message...
 
Avatar
J.Vuokko
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 8375
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

7 years ago

No onneksi meidan ei tarvitse pohtia, jalkipolville sitten selviaa kauanko printit sailyvat jos 406 vuoden ajan jotakin printtia on sailytetty perati arkistokelpoisesti...

Oikeata tietoa ei taida olla kuin mv-vedoksista erilaisin tekniikoin ja niistakin taitaa hyva tieto koskea vain sailyneita yksiloita, ei niita jotka ovat haalenneet nopeasti ja heitetty kuolinpesan myota poies.

Taalla japanissa nayttaa RA-4 -pohjaiset minilabbikset korvautuneen kokonaan soijamustetta suihkivilla kehityskone-systeemeilla.
Miten soijamuste sitten on parempi kuin joku muu muste, en tieda :D


Jossain mielessa olen kade entisajan taiteilijoille. Tuskinpa he pohtivat sita kuinka mikakin vari sattuu sailymaan. Onko taa itse sekoitettu okranpunainen nyt hyvaa ja stabiilia?
Hyvien maalausten kohdalla ongelma on jalkipolvilla jos haluavat katsella ja restauroida teoksia.

Saman soisi patevan myos valokuvaukseen ainakin jossain maarin :)
 
Avatar
Mirrored
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 18627
Paikkakunta: Karjaa

7 years ago

J.Vuokko kirjoitti:
Jossain mielessa olen kade entisajan taiteilijoille. Tuskinpa he pohtivat sita kuinka mikakin vari sattuu sailymaan. Onko taa itse sekoitettu okranpunainen nyt hyvaa ja stabiilia?
No niin, siis sinäkin, vaikkei tarvitse pohtia, kuitenkin sitä tässä pohdimme.  ;)

Tuo 406/85 vuotta on kyllä hyvä mainos, varsinkin jos lightfastness merkitsee valonkestävyyttä. Jatkuvaa valoako, kenties jonkinlaista huonevaloa?

Sen ajan olisi mukava printtien säilyvän auttavassa kunnossa, että ne ehdittäisiin huomata, jos niissä jotain huomattavaa sattuu olemaan. Siinä harvinaisessa tapauksessa niitä sitten reprottaisiin tavalla tai toisella, jolloin kuva jatkaisi elämäänsä.

Mutta mihin printit joutuvat, kenen haltuun ja kenen katseen kohteeksi, ja millä vuosikymmenellä tai vuosisadalla se tapahtuu, voi vaikuttaa oleellisesti niitten kohtaloon.  Jos kaivaisi aarteen maahan terveisiksi arkeologille.  ;D  Tai jos lähettäisi ne avaruuteen.  :o  -Ei näitä nykyihmiset ymmärrä... ja kuoppaa kaivaa tai rakettia virittää..  :D
Viimeksi muokannut Mirrored, 15.8.2010 klo 10.08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tamron SP85mm, IMO paras muotokuvaobjektiivi
Nikkor AF-S 50mm ja 35mm G
Leica M - Sony E laatusovite, merkki Metabones
 
Avatar
J.Vuokko
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 8375
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

7 years ago

Reprokelpoisuus on hyvä pointti!

Uskoisin että tulevaisuudessa pystytään reproamaan kaikki kuvat hyvin koska nykyäänkin se onnistuu aika kiitettävästi - joskin erilaisten dia yms. materiaalien kohdalla laitteet käyvät vähiin. Mutta jos kuva on printti/vedos niin kyllä se säilyy aina reproilemalla ja korjailemalla... Jos sillä on tarvetta.

Jossain mielessä monet nykyään näytteillä olevatkin kuvat voi rinnastaa mielestäni reproihin. Näyttelyissä on skanneja vedoksista printattuna muste/pigmentti-suihkuilla. Siis reproja siinä missä kirjojen duotone yms. painatuksetkin.

Itseasiassa printterillä tuotetun materiaalin ja siitä tehdyn repron välillä ei välttämättä pitäisi olla mitään eroa jos skannaus ei hävitä mitään oleellista sisältöä. Perinteisen käsin vedostetun printin ja repron välillä on erona sitten se, että toinen on repro ja toinen on autenttinen käsityön tulos. Mutta silmin tuotakaan eroa ei näe..
 
Avatar
Tapiola2006
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 9840

7 years ago

Voivathan nuo teoriassa aikaa ja valoa kestääkin edellyttäen että valossa säilytettävät kuvat on kehystetty oikein suojalasien taakse ja ilmansaasteet saadaan jotenkin minimoitua.

Mekaaninen herkkyys minua enemmän arveluttaa. Olivatpa kysymyksessä sitten Ilford, Hahnemühle, Canson, Epson jne. eivät akvarellityyppiset, paksut rag-paperit kestä mekaanista kulutusta lähellekään samoin kuin perinteiset valokuvavedokset. Kiiltävien ja puolimattojen osalta tilanne on parempi mutta eivät nekään huoletonta käsittelyä kestä.
 
SakkeM
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 16708

7 years ago

Niinpä.  Materiaalit, joita ei ole olemassa perinteisellä puolella, lienevät kuitenkin huono vertailukohde.  Perinteisen vedoksen näköä ja tuntua tavoitellessa voi käyttää esimerkiksi ILFORD GALERIE GOLD FIBRE SILK -paperia, joka saattaa olla hiukan lähempänä.

http://www.ilford.com/en/products/galer ... afibre.asp
Only 100% recycled electrons were used in the making of this message...
 
Avatar
J.Vuokko
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 8375
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

7 years ago

Mekaanisesta kestävyydestä kun puhutaan niin parjattu muovipaperi lienee ylivoimainen.

Taannoin luin kirjoituksen valokuvaajalta jonka kaikki kuituvedokset menivät katherine tms. myrskyn mukana New Orleansissa, mutta muovipaperille vedostetut olivat huuhtelun ja kuivattelun jälkeen kunnossa - kunhan niitä ensin etsi muutaman korttelin alueelta.

Myös japanilainen ystäväni menetti valtaosan kuituvedoksistaan tulvan yhteydessä..

Eli jos haluaa olla varma niin vedostaa sekä kuitua että muovia ja digitulostuksen puolella sen pigmentti tms. tulosteen lisäksi teettää muovipaperille RA-4 -printin (niin kauan kun niitä ylipäätään enää tehdään).
 
Avatar
Tapiola2006
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 9840

7 years ago

SakkeM kirjoitti:
Niinpä.  Materiaalit, joita ei ole olemassa perinteisellä puolella, lienevät kuitenkin huono vertailukohde.  Perinteisen vedoksen näköä ja tuntua tavoitellessa voi käyttää esimerkiksi ILFORD GALERIE GOLD FIBRE SILK -paperia, joka saattaa olla hiukan lähempänä.

http://www.ilford.com/en/products/galer ... afibre.asp
Se on hienoa, olen tehnyt. Mutta tulee joskus mieleen pitäisikö käyttää suojalakkaa. Omakohtaisia kokemuksia ei  suojalakasta ole kuin 35 vuoden ajalta mutta toiminut on ja hyvin. Lakkaa tai ei mutta uskon tosin että ent. Cibachromen eli Ilfochromen olevan säilyvyydeltään paras väripaperi.
 
JPQ
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 365

7 years ago

J.Vuokko kirjoitti:
No onneksi meidan ei tarvitse pohtia, jalkipolville sitten selviaa kauanko printit sailyvat jos 406 vuoden ajan jotakin printtia on sailytetty perati arkistokelpoisesti...

Oikeata tietoa ei taida olla kuin mv-vedoksista erilaisin tekniikoin ja niistakin taitaa hyva tieto koskea vain sailyneita yksiloita, ei niita jotka ovat haalenneet nopeasti ja heitetty kuolinpesan myota poies.

Taalla japanissa nayttaa RA-4 -pohjaiset minilabbikset korvautuneen kokonaan soijamustetta suihkivilla kehityskone-systeemeilla.
Miten soijamuste sitten on parempi kuin joku muu muste, en tieda :D


Jossain mielessa olen kade entisajan taiteilijoille. Tuskinpa he pohtivat sita kuinka mikakin vari sattuu sailymaan. Onko taa itse sekoitettu okranpunainen nyt hyvaa ja stabiilia?
Hyvien maalausten kohdalla ongelma on jalkipolvilla jos haluavat katsella ja restauroida teoksia.

Saman soisi patevan myos valokuvaukseen ainakin jossain maarin :)
Eipä kaikki nykyisetkään taiteilijat pohdi. ja Soijamustetta väittää jotkut ympäristö ystävällisemmäksi johon en taas suhtaudun kriittisesti koska on viitteitä ettei ihmisellekkään ole niin hyvästä kun väitetty.
 
fotomik
Liittynyt: 11 years ago
Viestit: 788
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

7 years ago

J.Vuokko kirjoitti:

Taalla japanissa nayttaa RA-4 -pohjaiset minilabbikset korvautuneen kokonaan soijamustetta suihkivilla kehityskone-systeemeilla.
Miten soijamuste sitten on parempi kuin joku muu muste, en tieda :D
USAssa 95% yli 1500kpl levikkisistä sanomalehdistä painetaan soijamusteella... Ei se huonoakaan ole varmaankaan.

Ihan mielenkiinnosta (henkilökohtaisesta JA ammatillisesta) voisitko kertoa lisää noista minilabbiksista. Merkkiä, mallia mahdollisesti?
Joitakin vuosia sitten Noritsulta kauppasivat kovasti tulevaisuuden mallina noita mustesuihku-labbiksia korvaamaan perinteiset minilabit, oli jopa esittelykonekin Suomessa. Vaan ei ole kuulunut kyllä mitään sen jälkeen, siksi aika yllättävä tieto oli tämä.
"tuolla kun lojauttaa niin jo se on víttu jos karvat on vielä vinossa" - Pikkuteemu
 
Avatar
J.Vuokko
Liittynyt: 12 years ago
Viestit: 8375
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

7 years ago

En osaa oikein muuta kertoa kuin sen tiedon mitä julkisesti on saatavilla noiden labbisketjujen nettisaiteilta yms.

Uskoisin että Noritsun koneet on käytössä. Pari vuotta vanhoja printtejä mulla on käsilläkin, Konica-paperille soijasuihkittu, mutta mielikuva olisi että viimeisimmissä olisi lukenut takana ihan jotain muuta. Mahdollisesti Fuji.
 
SakkeM
Kuvat.fi VIP
Liittynyt: 10 years ago
Viestit: 16708

7 years ago

Tapiola2006 kirjoitti:
uskon tosin että ent. Cibachromen eli Ilfochromen olevan säilyvyydeltään paras väripaperi.
Ei kait sillä olekaan mitään tekemistä käsitteen 'paperi'  kanssa.  Pohja oli ymmärtääkseni polyesteriä, siis suunnilleen samaa kamaa kuin laakafilmin pohja.  Mekaanisesti hyvin kestävää.

Samaa tavaraa saa mustesuihkupinnoitettuna Ilfordin, Canonin jne tuotenimillä.

http://www.ilford.com/en/products/galer ... sPaper.asp
Only 100% recycled electrons were used in the making of this message...

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa
Vaihda väriteemaa Vaihda leveyttä